Για το βιβλίο, είτε ως υλικό φορέα ενός κειμένου είτε ως το πνευματικό περιεχόμενο ενός υλικού φορέα, έχουν γραφτεί πολλά. Η ιστορία του είναι ενδιαφέρουσα και πολύ μεγάλη. Ο ρόλος του στα διάφορα στάδια εξέλιξής του διαφοροποιήθηκε και ο τρόπος που επηρέασε και επηρεάζει τις κοινωνίες, όπως φαίνεται, είναι καθοριστικός.

Το βιβλίο πριν από την τυπογραφία, λειτούργησε κυρίως ως κρατικό και θρησκευτικό «εργαλείο». Στα μέσα του 15ου αιώνα, με την εξάπλωση της τυπογραφίας στον Δυτικό κόσμο, ο ρόλος του σταδιακά άλλαξε. Το «γράφειν» από θρησκευτική έγινε πολιτική δέσμευση και, ως έναν βαθμό, παραμένει τέτοια.

Στις μέρες μας όμως βρισκόμαστε μπροστά σε μια νέα περίοδο, την «τρίτη φάση της τυπογραφίας», και ίσως είναι ακόμη νωρίς να σκιαγραφήσουμε τις αλλαγές, τις εξελίξεις και τις πιθανές «επαναστάσεις» που βιώνουμε ή θα βιώσουμε. Το βέβαιο είναι πως η τεχνολογία έχει αλλάξει τον τρόπο που επικοινωνούμε, που σκεφτόμαστε, που γράφουμε και διαβάζουμε. Έχει αλλάξει και ο τρόπος που διδάσκουμε (;).

Ποια είναι η θέση του βιβλίου στο σχολείο και στην κοινωνία μας σήμερα; Μήπως πρέπει να μελετήσουμε το «Πώς να διαβάζετε ένα βιβλίο;» Οι θετικές επιδράσεις της ανάγνωσης λογοτεχνικών βιβλίων στην υγεία και τη μακροζωία των αναγνωστών, όπως προκύπτουν από τις σχετικές έρευνες, επηρεάζουν τις επιλογές του αναγνωστικού κοινού; Κρίνεται, άραγε, απαραίτητη η Επι-Στροφή στον θαυμαστό κόσμο του βιβλίου;

Κατερίνα Καλφοπούλου

Η Κατερίνα Καλφοπούλου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Εκπαίδευση.  Ύστερα από είκοσι χρόνια εργασίας στη φροντιστηριακή εκπαίδευση διδάσκει Μαθηματικά σε δημόσια σχολεία. Από το 2006, ως μέλος της Ομάδας ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ, έχει διοργανώσει «Σεμινάρια για τη Μέση Εκπαίδευση» στο Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης και έχει συντονίσει πολλές σχολικές λέσχες ανάγνωσης, αλλά και ενηλίκων.

Έχει διοργανώσει το «Μαθηματικό Πανηγύρι» στη Θεσσαλονίκη, από το 2009 έως το 2012, όπου συμμετείχαν σχολεία από όλη την Ελλάδα. Προσφέρει εθελοντική εργασία σε ό,τι προάγει τη φιλαναγνωσία και τα Μαθηματικά, όπως τα Πολιτιστικά Προγράμματα της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης, από όπου έχει βραβευτεί για τη συνολική προσφορά της. Παράλληλα υλοποιεί Περιβαλλοντικά Προγράμματα, με στόχο τη διασύνδεση των Μαθηματικών με τα προβλήματα του περιβάλλοντος, και έχει βραβευτεί από την Επιτροπή Περιβάλλοντος του Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης στο διαγωνισμό «Καλύτερη Περιβαλλοντική Δράση 2014-2015» για το πρόγραμμα «Η περιβαλλοντική εκπαίδευση μέσα από τη μαθηματική δραστηριότητα», που υλοποίησε στο σχολείο της.

Στα ερευνητικά της ενδιαφέροντα συμπεριλαμβάνεται η μελέτη για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές κατά τη μετάβασή τους από το Γυμνάσιο στο Λύκειο, ειδικότερα τα εμπόδια που προκύπτουν κατά την εκμάθηση της Άλγεβρας. Από το 2008 διατηρεί την ιστοσελίδα «Μαθηματικά + Λογοτεχνία».

Το Νοέμβριο του 2017 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Τραυλός το πρώτο της βιβλίο «Ο Γιάννης που αγάπησα. Ιστορίες ανατροπής στην τάξη των μαθηματικών», στο οποίο αφηγείται με χιούμορ και ρεαλισμό 36 ιστορίες γενικού ενδιαφέροντος από τις σχολικές τάξεις των σχολείων που έχει διδάξει.