O σπουδαίος σεναριογράφος και θεατρικός συγγραφέας Israel Horovitz (Author!Author!, The Strawberry Statement, Sunshine), ο άνθρωπος που έδωσε στον Al Pacino τον πρώτο πρωταγωνιστικό του ρόλο επί σκηνής,  κάνει το σκηνοθετικό του ντεμπούτο στον κινηματογράφο μεταφέροντας στη μεγάλη οθόνη ένα από τα πιο γνωστά θεατρικά του έργα, με τίτλο Ένα Σπίτι στο Παρίσι.

 

Με πρωταγωνιστές τους διακεκριμένους Maggie Smith (The Best Exotic Marigold Hotel), Kevin Kline (No Strings Attached) –σε μία από τις πιο απαιτητικές του στιγμές- και Kristin Scott Thomas (The English Patient), το “Ένα Σπίτι στο Παρίσι” αναμειγνύει με μοναδικό τρόπο τον ρομαντισμό με τις κωμικές και δραματικές σκηνές.

Η ρομαντική αυτή κομεντί αποπνέει παρισινή φινέτσα, επιφυλάσσει εξαιρετικές ερμηνείες και από τους τρεις πρωταγωνιστές και θυμίζει το καλό γαλλικό κρασί που καταναλώνει ευλαβικά η πρωταγωνίστρια. Με σκηνικό την πόλη του φωτός και με μήλο της έριδος ένα πανέμορφο διαμέρισμα στην καρδιά της πόλης, αυτή η ιστορία αποδεικνύει ότι πάντα στο τέλος η αγάπη κερδίζει.

Σύνοψη

Η τύχη του Mathias (Kevin Kline), ενός αποτυχημένου και άφραγκου Νεοϋορκέζου, αλλάζει όταν κληρονομεί ένα διαμέρισμα στο Παρίσι από τον αποξενωμένο πατέρα του. Σύντομα όμως ανακαλύπτει ότι το διαμέρισμα είναι κατειλημμένο από τη Mathilde (Maggie Smith), μια εκλεπτυσμένη ηλικιωμένη κυρία και την υπερπροστατευτική της κόρη Chloe (Kristin Scott Thomas). Επίσης, ενημερώνεται ότι σύμφωνα με τη γαλλική νομοθεσία δεν μπορεί να αποκτήσει το εν λόγω περιουσιακό στοιχείο, παρά μόνο μετά τον θάνατο της Mathilde. Όσο προσπαθεί να πουλήσει το διαμέρισμα και να συνεχίσει τη ζωή του, ο Mathias ανακαλύπτει ότι η Mathilde και ο πατέρας του ήταν εραστές για πολλά χρόνια. Ο ίδιος εντωμεταξύ αισθάνεται μια ανεξέλεγκτη έλξη για τη γοητευτική Chloe.

Ένας παράξενος θεσμός

Viager: Mία καθιερωμένη συναλλαγή μεταξύ ιδιωτών στη Γαλλία κατά την οποία ο ιδιοκτήτης ακίνητης περιουσίας (συνήθως πάνω από 70 χρονών) έχει αποδοχές από μία πώληση που του εξασφαλίζει την επικαρπία του ακινήτου για όλη τη διάρκεια της ζωής του. Η συναλλαγή αυτή εξυπηρετεί τους αγοραστές εκείνους που επιθυμούν να αποκτήσουν ακίνητη περιουσία, όχι όμως για δική τους άμεση χρήση.

 

Από το σανίδι στο πανί

Πριν μεταφερθεί στον κινηματογράφο το “Ένα Σπίτι στο Παρίσι / My Old Lady” ήταν μια μεγάλη θεατρική επιτυχία που έκανε πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη το 2002 και συνέχισε με μια μεγάλη περιοδεία στη Γερμανία, τη Ρωσία και φυσικά τη Γαλλία. Στον πυρήνα της ταινίας και του θεατρικού συναντάμε έναν μοναδικό γαλλικό θεσμό που επιτρέπει σε έναν αγοραστή ακίνητης περιουσίας να αποδίδει στον ιδιοκτήτη ένα ποσό μηνιαίως μέχρι τον θάνατο του. Ακούγεται εξαιρετική ιδέα, όμως πολλές φορές οι κληρονόμοι μπλέκονται σε περιπέτειες ειδικά αν ο ιδιοκτήτης χαίρει άκρας υγείας.

Φανταστείτε τον Mathias Gold, έναν άτυχο Νεοϋορκέζο χωρίς γονείς και παιδιά, χωρίς σύντροφο και χωρίς λεφτά να περνάει τα τελευταία εξήντα χρόνια της ζωής  του θυμωμένος με τον αποξενωμένο πατέρα του.  Ο  Mathias ελπίζει να πουλήσει το διαμέρισμα που κληρονόμησε, καθώς το Παρίσι του θυμίζει τα συχνά ταξίδια του πατέρα του στη Γαλλία τα οποία και προκάλεσαν προβλήματα στον γάμο με τη μητέρα του.

Ο Horovitz άλλαξε κάποια στοιχεία της ιστορίας για τη μεταφορά στο πανί. Η Mathilde μεταμορφώθηκε σε Αγγλίδα που ζει στη Γαλλία, καταρρίπτοντας το εμπόδιο της γλώσσας, ενώ το στοιχείο της ιδιόρρυθμης συναλλαγής έγινε κεντρικό στην πλοκή. «Είναι σπάνιο φαινόμενο και είναι παράδοση μόνο στη Γαλλία» παραδέχεται ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος. «Η Γαλλία είναι η μόνη χώρα που ξέρω ότι ισχύει μέχρι σήμερα. Η ιδέα είναι ασύλληπτη για το μυαλό των Αμερικάνων:  να επενδύεις τα χρήματα σου σε μία ακίνητη περιουσία, σαν να στοιχηματίζεις επί της ουσίας ότι κάποιος θα πεθάνει όπου να’ ναι».

Ο Horovitz επέκτεινε το σκηνικό σε ένα πιο επιβλητικό και κινηματογραφικό σημείο του Παρισιού. «Στο θεατρικό όλα συμβαίνουν σε ένα δωμάτιο. Για το σινεμά ένιωσα ότι η ιστορία θα ήταν πολύ περιορισμένη. Οι εικόνες του Παρισιού προσθέτουν μια άλλη διάσταση στην ιστορία» εξηγεί ο δημιουργός.

 

Ένας κι ένας

Η Dame Maggie Smith ήταν η πρώτη ηθοποιός που υπέγραψε για την ταινία αναλαμβάνοντας τον ρόλο της 92χρονης Mathilde Girard. O  Horovitz ταξίδεψε μέχρι το Λονδίνο για να συναντηθεί με την θρυλική θεατρική και κινηματογραφική ηθοποιό που δέχτηκε παρά τα 25 σενάρια που της είχαν προταθεί εκείνο το διάστημα. Ο Horovitz θυμάται τη Smith να αστειεύεται καθώς ήταν το μόνο σενάριο που στο τέλος δεν πέθαινε. «Απ’ όσο ξέρω είναι η πρώτη φορά που η Dame Maggie παίζει στην ταινία χωρίς να φοράει περούκα» σχολιάζει ο σκηνοθέτης.

Αντίστοιχα, η Smith εμφανίζεται στην ταινία με ελάχιστο μακιγιάζ. «Ήθελα να φαίνεται αληθινή. Η Maggie Smith δεν πλησιάζει καν τα ενενήντα, αλλά έπρεπε να υποδύεται ότι τα πλησιάζει και δεν ήθελα τίποτα τεχνητό, γιατί κανείς δεν θα το πίστευε. Το κατάφερε και έφτασε στο γύρισμα με ελάχιστο μακιγιάζ και χωρίς περούκα, δίνοντας μία εντελώς πειστική ερμηνεία. Χρησιμοποίησε μόνο το υποκριτικό της ταλέντο και μεταμορφώθηκε σε έναν χαρακτήρα που ήταν πολλά χρόνια μεγαλύτερος της».

Η αξιόλογη δουλειά του Kevin Kline στο σανίδι και το πανί (Όσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου για το “A Fish Called Wanda” το 1988) τον έκανε ιδανικό για τον κεντρικό ρόλο του Mathias Gold, έναν μεσήλικα Νέοϋορκέζο που ταξιδεύει στο Παρίσι νομίζοντας ότι πέτυχε λαχείο και σκοπεύοντας να πουλήσει το διαμέρισμα που κληρονόμησε. Τελικά, τον περιμένουν πολλές εκπλήξεις.

Ο Kline βοήθησε τον Israel Horovitz να αναπτύξει τον χαρακτήρα του και δέχτηκε να αναλάβει τον ρόλο καθώς μάλλον είναι η τελευταία του ευκαιρία να κατακτήσει το κορίτσι στο τέλος, όπως ομολόγησε αστειευόμενος. Ο ηθοποιός επιστράτευσε όλα τα εφόδια της καριέρας του για τον ρόλο, από την εμπειρία του στην κωμωδία μέχρι το δράμα καθώς και το μουσικό του ταλέντο.  

«Έχει τρομερό ένστικτο ως ηθοποιός» επισημαίνει ο Horovitz. «Έχει μια αλάνθαστη ικανότητα να δίνει στον σκηνοθέτη πολλές παραλλαγές της ίδιας σκηνής- μια πιο ελαφριά, μια πιο βαριά, αλλά πάντα γνήσια. Έτσι στο μοντάζ είχα ό,τι χρειαζόμουν για να αιχμαλωτίσω την κωμικοτραγική ερμηνεία που ήθελα. Ο Kevin είναι εξαιρετικός ως Mathias. Η δουλειά του είναι συγκλονιστική».

Ακολούθησε η Kristin Scott Thomas, που έχει ξαναυπάρξει κόρη της Smith “ Gosford Park” και στο “Keeping Mum”. Το cast ολοκληρώθηκε το 2013 και ένα χρόνο μετά ξεκίνησε το γύρισμα στο Παρίσι.

Ο χαρακτήρας της Chloe έχει πιο έντονη παρουσία στην ταινία, καθώς εξελίσσεται από δαίμονας του Mathias σε αντικείμενο του πόθου. «Για καιρό η ιστορία παρακολουθούσε το ταξίδι του Mathias. Ήταν η ιστορία του με την ηλικιωμένη γυναίκα, εξ ου και η κτητική αντωνυμία  My στον τίτλο. Όμως τελικά είναι η ιστορία δύο ανθρώπων που έχουν πονέσει από την ίδια εξωσυζυγική σχέση. Δεν θα γνωρίσουν ποτέ κανέναν που να καταλαβαίνει τα προβλήματα τους όσο ο ένας τα θέματα του άλλου». Παράλληλα, για να αποκτήσει μια πιο γήινη διάσταση στην κινηματογραφική της αναφορά,  η Chloe της Scott Thomas έχει εραστή, έναν παντρεμένο άντρα με παιδιά.

Το εξαιρετικό cast της ταινίας συμπληρώθηκε από βετεράνους Γάλλους ηθοποιούς όπως ο Dominique Pinon που έχουμε απολαύσει στα “Diva” και “Amelie” (1999).


 


Ένα Παρίσι μέσα στο Παρίσι

Το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας γυρίστηκε στο Παρίσι σε ένα συγκρότημα που χειρίζεται το γαλλικό Υπουργείο Πολιτισμού. Πρόκεται για το ιστορικό σημείο όπου φτιάχνονται ταπισερί από τον 17ο αιώνα.  Καθώς η ζήτηση για ταπισερί δεν είναι πια μεγάλη, το συγκρότημα παραχωρεί σημεία του για γυρίσματα. «Σε κάποια φάση, το συγκρότημα ήταν μια πόλη μέσα στην πόλη με εκατοντάδες ανθρώπους να μένουν εκεί. Κάναμε γύρισμα  όπως δεν θα μπορούσαμε να το κάνουμε στο πολυπληθές Marais. Ήταν σαν να έχουμε το δικό μας στούντιο» σχολιάζει ο σκηνοθέτης.

 

Προϋπηρεσία

Παρ’ όλο που πρόκειται για το κινηματογραφικό σκηνοθετικό ντεμπούτο του Horovitz ο βετεράνος συγγραφέας θεατρικών έργων δεν είναι άγνωστος στα κινηματογραφικά δρώμενα. Έχει γράψει το σενάριο για το “The Strawberry Statement” που κέρδισε το Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ των Καννών το 1970. Έχει συνεργαστεί με τον István Szabó  για το σενάριο του ιστορικού δράματος “Sunshine” το 1999 το οποίο τους χάρισε το European Film Award. Το 2001 ο Horovitz έγραψε το σενάριο για την τηλεταινία του Mark Rydell  με θέμα τη ζωή του James Dean και πρωταγωνιστή τον James Franco το οποίο ήταν υποψήφιο για  Emmy και Χρυσή Σφαίρα. Έχει γράψει, σκηνοθετήσει και πρωταγωνιστήσει στο βραβευμένο ντοκιμαντέρ “3 Weeks After Paradise” με θέμα τον προσωπικό του αγώνα να εντοπίσει τον γιο του μετά την τρομοκρατική επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου.  

 

ΣυντελεστέςΣενάριο & Σκηνοθεσία: Israel Horovitz
Παίζουν: Kevin Kline, Kristin Scott Thomas, Maggie Smith, Dominique Pinon
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Michel Amathieu
Μοντάζ: Stephanie Ahn, Jacob Craycroft
Διάρκεια: 106’

Official Selection, Toronto Film Festival 2014


Κλασικό από τη γέννηση του. 
Indiewire

Αποκάλυψη και απόλαυση. Ο Kline δίνει μια μοναδική ερμηνεία στην καριέρα του. RogerEbert.com

Η Maggie Smith είναι αριστουργηματική. Hollywood Reporter

Visit

http://www.feelgoodentertainment.gr   
www.facebook.com/feelgoodentertainment.gr