Η συμμετοχή μου για πρώτη φορά στον συντονισμό ενός Φεστιβάλ που αποτελεί θεσμό για την πόλη μας εδώ και πολλά χρόνια, του οποίου η ανανέωση αποτελεί στόχο και στοίχημα, υπήρξε για μένα μια προσωπική πρόκληση. Ένα Φεστιβάλ που συνδυάζει το θέατρο, τον χορό, τη μουσική, τις performances, τη φωτογραφία, τον κινηματογράφο, τα εικαστικά, τον λόγο.

Ζώντας σε μια πόλη που κύριο χαρακτηριστικό της είναι η πολυπολιτισμικότητα και η πληθώρα κουλτούρων και ιδεών, επιλέχθηκε να μην δοθεί ένα αυστηρό πλαίσιο θεματικής αλλά η ατμόσφαιρα αποδοχής απόψεων και επιλογών, ως αυτές διατυπώθηκαν από τον Καλλιτεχνικό Σύμβουλο έκαστης δράσης. Καταφέραμε όλοι μαζί να συνθέσουμε αυτό το φεστιβαλικό ψηφιδωτό που καλύπτει 22 ημέρες, 42 κύριες δράσεις, πολλές παράλληλες εκδηλώσεις, αλλά κυρίως αποτελεί συνέργεια πολλών φορέων και ομάδων της πόλης μας. Ενδεικτικά και όχι περιοριστικά είχαμε τη συνδρομή και τη συνέργεια του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσ/νίκης, του Ο.Μ.Μ.Θ, του Κρατικού Ωδείου Θεσ/νίκης, κ.α πολλών.

Ξεκινώντας, θα αναφερθώ στην πολυμεσική έκθεση «Revolution in Art”, η οποία στεγάζεται μέχρι και τις 3/12/2017 στο Περίπτερο 2 της ΔΕΘ, και παρακολουθεί την ανάπτυξη των εικαστικών τεχνών στη Ρωσία μέσα από το έργο ρηξικέλευθων καλλιτεχνών, ομάδων και κινημάτων στο διάστημα από το 1900 έως το 1923, παράλληλα με τις ιστορικές εξελίξεις. Αποτελεί από μόνη της μια πρωτοπορία για τα πολιτιστικά δρώμενα της χώρας μας και είναι στη διάθεση του κόσμου να προσεγγίσει με μια πολύ σύγχρονη ματιά τη δράση των πρωτεργατών των εικαστικών τεχνών αλλά και της πολύ αξιόλογης Συλλογής Κωστάκη, ενώ παράλληλα ο απόηχος στο εξωτερικό είναι πολύ μεγάλος.

Θέλοντας να αναφερθώ επιμέρους σε κάθε τομέα δράσης, ξεκινώ με το θέατρο, ως μια βεντάλια πολιτισμού, καθώς ο κόσμος της Θεσσαλονίκης, και όχι μόνο, έχει για πρώτη φορά την ευκαιρία να παρακολουθήσει παραστάσεις από Βουλγαρία, Ουγγαρία, Ρουμανία, Ιρλανδία, Ιράν και Κίνα. Για πρώτη φορά συμπεριλήφθηκαν εργαστήρια κριτικής θεάτρου.

Αναφορικά με τον χορό θα έχουμε την χαρά να απολαύσουμε ίσως μια από τις καλύτερες ομάδες αυτή την στιγμή της Ευρώπης και για τις performances επιλέγησαν καθόλα εμβληματικές παραστάσεις που αφορούν στην διερεύνηση της περιπλάνησης του ατόμου, των τόπων άνευ ορίων και συνόρων, νέων θεωρήσεων οικειότητας και συνύπαρξης, στο κυνήγι του φωτός, ενώ παράλληλα έγιναν και θα γίνουν σεμινάρια σύγχρονου χορού από σπουδαίους χορογράφους.

Οι μουσικές εκδηλώσεις έχουν άρωμα τζαζ, κλασικής μουσικής, λόγιας μουσικής, νότες από Γαλλία, Κορσική, Κούβα, Σενεγάλη, Ολλανδία, Εσθονία, Ιταλία, Γερμανία, Τουρκία, με διάσημους σολιστ, νεανικά σχήματα, διάσημα συγκροτήματα. Ένα ταξίδι στον κόσμο και τις αισθήσεις.

Δίνεται η ευκαιρία μέσω ανοιχτής πρόσκλησης σε κάθε νέο καλλιτέχνη, επαγγελματία ή ερασιτέχνη φωτογράφο, να συμμετέχει με φωτογραφίες του με θέμα τις τέχνες και τον πολιτισμό, με προβολή των φωτογραφιών στην λήξη του Φεστιβάλ, ενώ προβλήθηκαν τα ντοκιμαντέρ «How to steal a chair» και το Koudelka Shooting HolyLand.

Ο τομέας των εικαστικών, που τυγχάνει να είναι η κύρια περιοχή επιμέλειάς μου, συγκριτικά έδωσε περισσότερο χώρο προκειμένου να δοθεί έμφαση στην 6η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης που παράλληλα διοργανώνεται στην πόλη μας από τον Σεπτέμβρη. Πλην όμως, δεν παραλείπουμε να αναφέρουμε την έκθεση «Κοινοί Ιεροί Τόποι» καθώς και το διαδραστικό πολυθέαμα «Έγινε η σπίθα πυρκαγιά», όπου οι συμπολίτες μας έγιναν πολίτες του κόσμου και πολίτες της ιστορίας τους.

Σε όλα αυτά κεντρικό σημείο ο άνθρωπος, η έκφραση, η πολλαπλή ερμηνεία, η συνύπαρξη, η αποδοχή και η συνέργεια. Το να μπορέσουμε να βρούμε τη χρυσή τομή ανάμεσα στο εγώ και στο εμείς, στο πριν, στο τώρα, στο μετά.

Info:

Ο Εμμανουήλ Παπαδόπουλος γεννήθηκε το 1975, ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη, ως ελεύθερος επαγγελματίας φωτογράφος από το 1999. Διδάσκει φωτογραφία τα τελευταία 16 χρόνια. Είναι συν-ιδρυτικό μέλος του Φωτογραφικού Κέντρου Stereosis από το 2004. Έκτοτε εργάζεται στην Ελλάδα και σε διάφορες αποστολές στο εξωτερικό. Έχει συμμετάσχει σε πολλές εκθέσεις φωτογραφίας στην Ελλάδα στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, στο Olympion Complex κ.α.. Στο εξωτερικό στην Ινδία Βομβάη (Camera Obscura Fest).

Έχει συνεργαστεί ως επιμελητής εκθέσεων φωτογραφίας σε πολλές περιοδικές εκθέσεις και ως επιμελητής έκδοσης φωτογραφικών βιβλίων. Επιμελείται και οργανώνει Διαλέξεις με θέμα τη φωτογραφία “Personal Narratives” με την παρουσία ελλήνων φωτογράφων.

Υπήρξε Συντονιστής και Art director μουσικών Φεστιβάλ. Έχει κάνει την παραγωγή και σκηνοθεσία 2 video για λογαριασμό του 51st Thessaloniki International Film Festival για την Τελετή έναρξης και λήξης. Έργα του ανήκουν σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές, έχουν δημοσιευθεί σε πολλές περιοδικές και άλλες εκδόσεις. Το 2014 ανέλαβε την σκηνοθεσία του ντοκυμαντέρ Royal Red, σε συνεργασία με το Maharana of Mewar Charitable Foundation – Eternal Mewar & The city Palace Complex.

Από το 2014 διευθύνει την ψηφιακή πλατφόρμα “Living PostCards from Greece”.

Στο 52ο Φεστιβάλ ΔΗΜΗΤΡΙΩΝ ανέλαβε τον σχεδιασμό και τη σκηνοθετική επιμέλεια της πολυμεσικής έκθεσης ¨Revolution in art¨.


Περισσότερες πληροφορίες για τα 52α Δημήτρια, στο: dimitria.thessaloniki.gr


Διαβάστε επίσης:

52α Δημήτρια: Μία πόλη – Ένα φεστιβάλ – Όλες οι ιστορίες πολιτισμού

Revolution in Art: Η εναρκτήρια έκθεση των 52ων Δημητρίων

Κοινοί Ιεροί Τόποι: Έκθεση σε τρία μεγάλα μουσεία της Θεσσαλονίκης

Τέσσερις ιδιαίτερες συναυλίες στα 52α Δημήτρια

Θέατρο, περφόρμανς και χορός στα 52α Δημήτρια

Η Ρώσικη Επανάσταση, του Τσέζαρις Γκραουζίνις στο Βασιλικό Θέατρο