Ήρωες και πολεμιστές δουλεμένοι σε ορείχαλκο ή σκαλισμένοι σε ηφαιστειακή πέτρα. Μαρμάρινα ή χρυσά δόρατα. Μανδύες από κινέζικο χαρτί γεμάτοι με φυλακτήρια λόγια αγάπης, έρωτα και ελπίδας. Και φωτογραφίες όπου η σκιά και το φως παίζουν το δικό τους παιχνίδι με αφορμή τους εμβληματικούς Προμαχώνες, την εντυπωσιακή γλυπτική εγκατάσταση που κοσμεί τον αύλειο χώρο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Eίναι οι πρωταγωνιστές του εικαστικού σύμπαντος της Βένιας Δημητρακοπούλου, οι οποίοι βρίσκουν καλοκαιρινό καταφύγιο στη γη από όπου οι σπουδαίοι γλύπτες της αρχαιότητας άντλησαν την πρώτη ύλη τους: την Πάρο.

Στη γη του λυχνίτη, του λευκού και σχεδόν διάφανου μαρμάρου και στον φιλόξενο χώρο της ολοκαίνουριας Achillea Gallery, που «μετακόμισε» στις Κυκλάδες από το Παρίσι, η ελληνίδα εικαστικός με τη διεθνή παρουσία, παρουσιάζει νέα έργα της, αλλά και κομβικές δημιουργίες της εικαστικής της διαδρομής. Γλυπτά και φωτογραφίες που περιγράφουν μέσα από τον ιδιαίτερο τρόπο γραφής της εικαστικού δίπολα όπως το εφήμερο και το αιώνιο, το εύθραυστο και το συμπαγές, το αρχαίο και το σύγχρονο.

«Η έμπνευσή μου προέρχεται από όλα όσα με περιβάλλουν: τον κόσμο στον οποίο ζούμε, το πλέγμα που μας συνέχει, το παρόν, το παρελθόν, το ελληνικό φως, το δώρο της ζωής…», σχολιάζει η Βένια Δημητρακοπούλου για το σύνολο των έργων που συνθέτουν την καλοκαιρινή αυτή παρουσίαση στην Πάρο.

Τη σκυτάλη κατόπιν θα πάρει η Σύρος και η  Πινακοθήκη Κυκλάδων όπου με αφορμή την ομότιτλη επιτυχημένη τριλογία εκθέσεων στην Ιταλία και συγκεκριμένα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Antonino Salinas στο Παλέρμο (16 Νοεμβρίου 2018 έως 3 Φεβρουαρίου 2019), στο Ίδρυμα Sandretto Re Rebaudengo στο Τορίνο (21 Φεβρουαρίου έως 31 Μαρτίου 2019) και στο Museo Sartorio και στο Castello di San Giusto στη Τεργέστη (12 Απριλίου έως 14 Ιουνίου 2019) η Βένια Δημητρακοπούλου παρουσιάζει στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων μια σύνοψη των τριών αυτών εκθέσεων που έχουν ως κεντρικό άξονα την Ύλη, τον Λόγο και τον Ήχο, και αποτελούν μια συμπυκνωμένη  παρουσίαση ενός πολύ σημαντικού κεφαλαίου της δουλειάς της.

Achillea Gallery

Η Achillea Gallery μετά από ένα σύντομο πέρασμα, το προηγούμενο καλοκαίρι, στην Αντίπαρο, δημιουργεί τη μόνιμη έδρα της στην Πάρο, στον πεζόδρομο που οδηγεί από το λιμάνι προς την Παροικιά. Το όνομά της συνδέεται με το επουλωτικό φυτό αχιλλέα, το οποίο σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία έδωσε ο κένταυρος Χείρων στον ήρωα Αχιλλέα για να γιατρεύει με τα φύλλα του τις πληγές των Μυρμιδόνων. Η Achillea Gallery στην Πάρο αποτελεί παράρτημα της αντίστοιχης γκαλερί στο Παρίσι που λειτουργεί υπό τη διεύθυνση της Anne Bateson εδώ και τρία χρόνια.

Βένια Δηµητρακοπούλου

H Βένια Δηµητρακοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα και μαθήτευσε στο Α΄ εργαστήριο Γλυπτικής της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών Αθηνών, ενώ παράλληλα σπούδασε θέατρο στην Ανώτερη Σχολή Δραµατικής Τέχνης του Ωδείου Αθηνών. Παρακολούθησε επίσης μαθήµατα σχεδίου στο Atelier Vivant της École Nationale Supérieure des Beaux-Arts. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα και την Αίγινα και είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος. Χρησιμοποιεί ένα ευρύ φάσμα υλικών και μία μεγάλη ποικιλία από τεχνικές μέσω των οποίων καταφέρνει να εισδύσει σε πολλές πτυχές της καλλιτεχνικής δημιουργίας, διαμορφώνοντας την προσωπική της ποιητική ταυτότητα.

Επηρεασμένη από τις σπουδές της στο θέατρο και στη μουσική, προσπαθεί να συνδέσει εικαστικές τέχνες, μουσική και δρώμενα, αφηγηματικό και θεωρητικό λόγο, σε ένα ενιαίο σύνολο που απευθύνεται εξίσου στο συναίσθημα και στο νου. Έχει παρουσιάσει το έργο της σε ατομικές εκθέσεις και έχει λάβει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις εντός και εκτός Ελλάδος.

Έργα της βρίσκονται σε δημόσιους χώρους καθώς και σε ιδιωτικές συλλογές, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Το 2014 κυκλοφόρησε από τον εκδοτικό οίκο Hatje Cantz ο τόμος Venia Dimitrakopoulou, Promahones, έκδοση αφιερωμένη στο μεγάλης κλίμακας έργο της “Προμαχώνες”, το οποίο, αφού παρουσιάστηκε πρώτα στο Μουσείο Μπενάκη το χειμώνα 2014-2015, έχει τοποθετηθεί από τον Οκτώβριο του 2016 στον προαύλιο χώρο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου της Αθήνας.

Τα τελευταία χρόνια έχει εντατικοποιήσει την δραστηριότητά της στην Ιταλία, με προσωπικές εκθέσεις και συμμετοχή σε πρωτοβουλίες αναγνωρισμένου κύρους. Τον Νοέμβριο του 2015 παρουσίασε την καλλιτεχνική της δραστηριότητα στη Βενετία, στους φοιτητές του Πανεπιστημίου Cà Foscari, στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της Biennale της Βενετίας, σε συνεργασία με τον σύλλογο Fondo Ambiente Italiano (FAI) Sezione giovani di Venezia και το Ίδρυμα Ελληνικού Πολιτισμού της Ιταλίας.

Οι δύο συναντήσεις Εικόνες της σύγχρονης Ελλάδας στη Βενετία και Συνέντευξη της Giorgia Florio στη Βένια Δημητρακοπούλου υπό την επιμέλεια της Caterina Carpinato, πραγματοποιήθηκαν σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Ca’ Foscari της Βενετίας και την γκαλερί Artespressione του Μιλάνο. Το 2016 ένα δικό της το σχέδιο επιλέχθηκε για το εξώφυλλο της αναθεωρημένης έκδοσης της Ιστορίας Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Mario Vitti (εκδόσεις Cafoscarina, Βενετία). Tον Απρίλιο της ίδιας χρονιάς εγκαινιάστηκε στο Μιλάνο, στην Galleria Artespressione, η πρώτη της ατομική έκθεση στην Ιταλία με τίτλο Selected works, σε επιμέλεια Χάριτος Κανελλοπούλου και Matteo Pacini.

Τον Ιανουάριο του 2017 ο Πρόεδρος του Ιταλικού Κράτους Sergio Mattarella την τίμησε με το παράσημο του Ιππότη του Τάγματος του Αστέρα της Ιταλίας «σε αναγνώριση της συνεισφοράς της, μέσω του καλλιτεχνικού της έργου, στη σύσφυξη των σχέσεων με την Ιταλία, χώρα με την οποία αισθάνεται ιδιαίτερα δεμένη».

Πρόσφατα συμμετέχει ως ενεργό μέλος της ομάδας εργασίας του «Tempo Forte», μιας πολιτιστικής πρωτοβουλίας του Πρέσβη της Ιταλίας στην Ελλάδα, που προωθεί σε διακυβερνητικό επίπεδο τον πολιτιστικό διάλογο και την εδραίωση των κοινών πτυχών της ταυτότητας των δύο χωρών. Στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος, από τον Νοέμβριο του 2018 έως τον Ιούνιο του 2019, η Βένια Δημητρακοπούλου παρουσίασε χαρακτηριστικές ενότητες της δουλειάς της σε μια εκθεσιακή τριλογία υπό τον γενικό τίτλο «Αρχέγονο Μέλλον» στις ιταλικές πόλεις Παλέρμο, Τορίνο και Τεργέστη.