Η «Αμερική του 1978» υπήρξε ίσως η πλέον θεμελιακή ενότητα του φωτογραφικού έργου τού Άρι Γεωργίου. Προϊόν του πρώτου μεγάλου ταξιδιού σε αυτή τη χώρα που επί δίμηνο διέσχισε από Δυσμάς προς Ανατολάς, αποτέλεσε το υλικό της πρώτης του ατομικής έκθεσης με τίτλο «Φωτογραφίες απ’ την Αμερική». Η στιγμή για να γίνει αντικείμενο μονογραφίας ήρθε το 2018, 40 ολόκληρα χρόνια μετά από εκείνο το πρώτο ταξίδι στη μυθική χώρα της εφηβείας του, και αποφασίστηκε από το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης να αποτελέσει μια «δίδυμη» εκδοτική χειρονομία ταυτόχρονα με την παράλληλη έκδοση της «Ρωσίας του 1998». Επετειακή και η τελευταία, 20 χρόνια μετά την Αμερική και 20 πριν από το 2018, έρχεται να αντιπαρατεθεί ως φωτογραφική μαρτυρία προς τη νεανικότερη ματιά του τού «άλλου πόλου».

Διότι, όπως λέει ο ίδιος, «…για τη δική μας γενιά, οι δύο χώρες, κυρίως με την πολιτική μορφή που είχαν μεταπολεμικά, με τη γνωστή αντιπαλότητα, ασυμβατότητα, την «ασυμφωνία χαρακτήρων» τους, αποτελούσαν το «αιώνιο» ―στα δικά μας μάτια του τότε― «δίπολο» της ασταθούς / ευσταθούς ισορροπίας που «δεν θα ήταν ποτέ δυνατό να ανατραπεί»».

Τα δύο παράλληλα βιβλία, «Η Αμερική σε 78 στροφές» και «Ρωσία ’98, Μετά το παραπέτασμα», με τις 200 σελίδες το καθένα τους και με δύο κορυφαία κείμενα από τον Γιώργο Χουλιάρα και τον Robin Baker αντίστοιχα, έρχονται να θυμίσουν σε ποιο βαθμό, «…εμείς οι εκτός Αμερικής και εκτός Ρωσίας «μικροί» πολίτες του δυτικού κόσμου, είχαμε διαμορφωμένα και παγιωμένα αντανακλαστικά αντίληψης του Κόσμου μέσα από την εικόνα που οι δύο μεγάλες χώρες εξέπεμπαν ερήμην μας».

Παρότι ανεξάρτητα μεταξύ τους, τα δύο βιβλία παρουσιάζονται στο πλαίσιο μιας ενιαίας έκθεσης με τίτλο Αμερική-Ρωσία: Ισοπαλία σε επιμέλεια Γιάννη Επαμεινώνδα, όπου η ανάμειξη και η γειτονία εικόνων από τις δύο μεγάλες δυνάμεις της εποχής, επιχειρεί να αναδείξει ομοιότητες και διαφορές των δύο τόπων, να εντοπίσει και να συνδιαλεχθεί με πιθανές ή απίθανες ζεύξεις και διαζεύξεις.

Άρις Γεωργίου

Ο Άρις Γεωργίου (Θεσσαλονίκη, 1951) είναι αρχιτέκτων. Έχει στο ενεργητικό του μεγάλο αριθμό εκθέσεων και εκδόσεων φωτογραφίας και ζωγραφικής. Κείμενά του δημοσιεύτηκαν σε ποικίλες εκδόσεις και περιοδικά, όπως και στα βιβλία του Φωτοπαρακείμενα των εκδόσεων Εντευκτηρίου, Ανέκαθεν και τουναντίον του βιβλιοπωλείου της Εστίας, Η Παπαμάρκου και τα Πέριξ και Ωτο-μπιο-γκραφί των εκδόσεων του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης.