Η πρώτη παρουσιάζεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου (Ι), στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του ΥΠΠΟΑ για τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων. Η έκθεση στο Μουσείο είναι συνεπιμέλεια και συνδιοργάνωση της Γκαλερί CITRONNE με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων. Η δεύτερη έκθεση παρουσιάζεται στον χώρο της Γκαλερί (ΙΙ).

Στη έκθεση «Αμφιθυμία της Μνήμης» που παρουσιάζεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο (I) εκτίθενται για πρώτη φορά τα τελευταία επιζωγραφισμένα γλυπτά του εικαστικού από την ενότητα “Αφροδίτη”.

Παράλληλα στον χώρο της γκαλερί (ΙΙ) παρουσιάζεται η έκθεση «Τοπία της Μνήμης», όπου τρισδιάτατα επιζωγραφισμένα έργα του καλλιτέχνη συνυπάρχουν με δυσδιάστατα λάδια, σχέδια και αρχιακό υλικό από την περίοδο 1960 ως το 2014, έτος του θανάτου του. Ο εκθεσιακός χώρος της γκαλερί δημιουργεί το γενικότερο πλαίσιο, ώστε να παραπέμπει θεματικά στην ενότητα που παρουσιάζεται στο Μουσείο.

Η διπλή αυτή έκθεση επιχειρεί να δώσει μια όσο το δυνατόν πληρέστερη εικόνα από την σύνθετη προσωπικότητα και την εικαστική αναζήτηση του διεθνούς αυτού έλληνα καλλιτέχνη.

Ι. Αρχαιολογικό Μουσείο του Πόρου

ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΝΙΑΡΑΣ – «ΑΜΦΙΘΥΜΙΑ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ»

19 Μαΐου – 30 Σεπτεμβρίου 2018
Εγκαίνια: Σάββατο, 19 Μαΐου, 7.00 μμ.

Για έκτη συνεχή χρονιά, στο πλαίσιο του εορτασμού της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων, η γκαλερί CITRONNE συνεργάζεται με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων. Η έκθεση με τίτλο «Αμφιθυμία της Μνήμης» εμπνέεται από ή συνομιλεί με την ταυτότητα του Μουσείου το οποίο, εξ ορισμού, είναι χώρος διατήρησης και προβολής της μνήμης. Τα σύγχρονα έργα του Κώστα Πανιάρα συνδιαλέγονται λειτουργικά με τα εκθέματα του Μουσείου καθώς η «Αμφιθυμία της Μνήμης» του δηλώνει και πραγματεύεται την αμφισημία του παρελθόντος.

Ως Έλληνας καλλιτέχνης προσπαθεί να διαχειριστεί μια υπερμεγέθη πολιτισμική κληρονομιά, το φορτίο ενός μακρού παρελθόντος. Αφετηρία των έργων του είναι τα συχνά κακοποιημένα γύψινα αντίγραφα των συμβόλων της Αρχαιότητας, αφορμάται, όμως, ταυτόχρονα και από τα αυθεντικά αρχαιολογικά μουσειακά εκθέματα, επεμβαίνοντας αδιακρίτως και στα δύο: τα επιζωγραφίζει, τα διχοτομεί, τα πολλαπλασιάζει. Καθιστά σαφή, ευκρινή και αναγνωρίσιμη την θεματική της ιστορικής μνήμης και τις συνέπειές της.

Η επιλογή των έργων του Κώστα Πανιάρα για το Αρχαιολογικό Μουσείο του Πόρου βασίζεται κατ’ αρχήν στο “αρχαιολογικό” τους ενδιαφέρον. Ταυτόχρονα, όμως, εστιάζεται στην επεξεργασία της μνήμης, συλλογικής και προσωπικής, η οποία συχνά γίνεται και τυραννική. Η αμφιθυμία του καλλιτέχνη αντανακλάται στις “αναπαραστάσεις” των επιλεγμένων συμβόλων, στις οποίες τα αντίγραφα άλλοτε πολλαπλασιάζονται και άλλοτε διχοτομούνται. Εκφράζεται, έτσι, η επιθυμία του για μια υπερήφανη εθνική συνέχεια, αλλά και η ανάγκη για απελευθέρωση από το βάρος της Ιστορίας.

Ο Κώστας Πανιάρας, ως διεθνής Έλληνας καλλιτέχνης, ψηλαφεί την ελληνική πολιτισμική κληρονομιά στην παγκοσμιότητα του μηνύματός της. Αναζητεί, όμως, ένα νέο, ιδιωτικό ορισμό, μια ατομική προσέγγιση της ελληνικής ιστορικής πραγματικότητας.

Επιμέλεια έκθεσης: Τατιάνα Σπινάρη – Πολλάλη, Δρ Ιστορίας της Τέχνης, Gallery Citronne, Μαρία Γιαννοπούλου, Δρ Aρχαιολογίας, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων

ΙI. Γκαλερί CITRONNE

ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΝΙΑΡΑΣ – «ΤΟΠΙΑ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ»

19 Μαΐου – 14 Ιουλίου 2018
Εγκαίνια: Σάββατο, 19 Μαΐου, 8.30 μμ.

Η έκθεση «Τοπία της Μνήμης» στην γκαλερί CITRONNE παρουσιάζει επιλεγμένα έργα του Κώστα Πανιάρα, από την περίοδο 1960 έως το 2014, έτος του θανάτου του. Ο εκθεσιακός χώρος της γκαλερί δημιουργεί το γενικότερο πλαίσιο, ώστε να παραπέμπει χρονικά και θεματικά στην ενότητα που παρουσιάζεται στο Μουσείο. Τα έργα που συνθέτουν τα “Τοπία της Μνήμης” έχουν κοινή αφετηρία και αντιμετώπιση με τα έργα του Μουσείου, τα οποία πραγματεύονται την “Αμφιθυμία της Μνήμης”. Ta τρισδιάστατα επιζωγραφισμένα γλυπτά δεν προσεγγίζονται διαφορετικά από τα δυσδιάστατα.

Ο Κώστας Πανιάρας πιστεύει ακράδαντα στο αξίωμα της Τέχνης του εικοστού αιώνα και στην επανάσταση που έφερε ο Marcel Duchamp με τα ready made. Δεν διαχωρίζει τα εικαστικά μέσα. Όπως ο ίδιος αναφέρει: “στην τέχνη επιτρέπονται όλα…ζωγράφισα πάνω στα αρχαία αντίγραφα … για να τα εντάξω στην ίδια την ζωγραφική μου” (2007). Αποσκοπεί, με τον τρόπο αυτό, να διασχίσει τον χρόνο, αναμειγνύοντας ετερόκλητα, κάποτε και χρονικά ασύμβατα πρόσωπα και σύμβολα: για παράδειγμα στα έργα του συνυπάρχουν η θεότητα Υγεία και ο Άγιος Σεβαστιανός.

Επιδιώκει, επίσης, να εξαλείψει τις διαφορές ανάμεσα στα εικαστικά μέσα. Zητούμενο είναι τα ‘τοπία’ της διάθεσης του καλλιτέχνη, τοπία του νου και της ψυχής. Τα έργα του δεν απεικονίζουν «εξωτερικά γεγονότα, παρά μόνο την προσωπική μου διάθεση …τα ανασύρω ένα – ένα από μέσα μου», ως «γεωγραφικό τοπίο του εαυτού μου». (2010). Με το αφηρημένο εικαστικό ιδίωμα ο καλλιτέχνης αναζητεί τη δημιουργία μιας ατμόσφαιρας ελεύθερα, χωρίς να περιορίζεται από ρεαλιστικές δεσμεύσεις.

Τα έργα το Kώστα Πανιάρα χαρακτηρίζονται από χειρονομιακή γραφή, κινητική ρευστότητα, έντονα χρώματα και, στην πλειονότητά τους, έχουν μνημειακή διάσταση. Απορρέει μια αίσθηση υποσυνείδητης γραφής aλλά και η αναφορά σε αρχέγονες μνήμες μέσα από αυτά.

Καθώς εκτίθεινται στον χώρο ( ή καταλαμβάνουν τον χώρο), τα έργα αυτά, κόκκινα μονοχρωματικά ή με έντονες χρωματικές αντιθέσεις, δημιουργούν ένα βαρύ εντυπωσιακό αισθητικό περιβάλλον το οποίο “εγκλωβίζει” τον θεατή στις αναζητήσεις του καλλιτέχνη.

Επιμέλεια έκθεσης: Τατιάνα Σπινάρη – Πολλάλη, Δρ της Ιστορίας της Τέχνης


Κεντρική φωτογραφία άρθρου: Τα πρόσωπα της Υγείας. Μικτή τεχνική, 40x50x33 εκ