Ο Δήμος Αλεξάνδρειας -Δημοτική Ενότητα Μελίκης- Λαογραφικός Όμιλος Μελίκης και Περιχώρων σε συνεργασία με το «Εθνογραφικό Μουσείο Γιώργη Μελίκη», συμμετέχοντας σε αυτή την χρονική- πολιτική συγκυρία, όπως οι εκλογές, επέλεξε ως θέμα έκθεσής του τις πολιτικές γελοιογραφίες.
Τα εγκαίνια της έκθεσης ανοίγουν και τις εκδηλώσεις του περίφημου Μελικιώτικου καρναβαλιού και θα γίνουν το Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 6.30μ.μ. στο Εθνογραφικό Μουσείο στη Μελίκη και θα διαρκέσει έως τις 30 Ιουλίου 2014.
Δυο σημαντικοί πολιτικοί γελοιογράφοι, ο ένας της παλιάς γενιάς και «πατριάρχης» του είδους, ο Βασίλης Χριστοδούλου, και ο άλλος κατά βάση κοινωνικός καλλιτέχνης, ο Νίκος Τερζής, της νεότερης που κάνει καριέρα στην Ευρώπη με έδρα την Στοκχόλμη. Και οι δύο στην έκθεση αυτή σε μια παράλληλη ανάγνωση-πορεία από το πενάκι στο κομπιούτερ αφηγούνται τα διαχρονικά και πάντα κακώς κείμενα της πολιτικής και κοινωνικής μας ζωής.
Το Εθνογραφικό Μουσείο Γιώργη Μελίκη μετά από μια σειρά σημαντικών εκθέσεων (Βάσως Κατράκη, Χρήστου Τσολάκη, καθηγητών ΑΠΘ, μάσκες από ελληνικά λαϊκά δρώμενα κ.α.) επέλεξε ως θέμα του αυτή τη φορά τις πολιτικές γελοιογραφίες.
Ο πρόεδρος της ΕΣΗΕΜΘ και πρόεδρος του Μορφωτικού Ιδρύματος δημοσιογράφος Μάκης Βοϊτσίδης σε σημείωμά του για την έκθεση, αναφέρει μεταξύ άλλων:
“Δεν υπάρχει πιο απαραίτητο, επίκαιρο και εύγλωττο ρεπορτάζ σε μια εφημερίδα από αυτό της μιας έστω και μονόστηλης ασπρόμαυρης γελοιογραφίας.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
«Οι σχεδόν πάντα σκοτεινές και υστερόβουλες προθέσεις της πολιτικής επικαιρότητας και ζωής με τα πρωτοσέλιδα και τους παχυλούς τίτλους μέσα από μία γελοιογραφία, φωτίζονται και αποκαλύπτονται στο μεγάλο κοινό σχεδόν ανάγλυφα και παραστατικά, επιβεβαιώνοντας το κλισέ μία εικόνα χίλιες λέξεις. “Η γελοιογραφία ποτέ δεν σκοτώνει, όμως πυρπολεί και εγείρει συνειδήσεις και μέσα από αυτές όλα τα κακώς κείμενα που οι δημοσιογράφοι για να τα κάνουν γνωστά στο μεγάλο κοινό χρειάζονται οχτάστηλους τίτλους και πολλές πολλές λέξεις.
“Οι 120.00 πολιτικές κλασικές γελοιογραφίες του κορυφαίου Βασίλη Χριστοδούλου για ογδόντα και πλέον χρόνια επηρέασαν καταλυτικά το πολιτικό μας γίγνεσθαι. «Οι καλλιτεχνικές αφίσες του Νίκου Τερζή παρουσιάζουν το κοινωνικό γίγνεσθαι και την κρίση στην πολιτική μας ζωή. Πρόκειται για ένα καλλιτεχνικό προϊόν το οποίο βρίσκει απόλυτα την εφαρμογή και προβολή του στον διαδικτυακό τόπο και στα social media.
Mια εικαστική αλλά και ιστορική κατάθεση-έκθεση επίκαιρη -και ας ελπίσουμε και διαδραστική- η οποία ίσως μας αφυπνίσει και αντιδράσουμε για να αποτινάξουμε όλα τα δεινά που χρόνια τώρα μας πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο.”
Ο Βασίλης Χριστοδούλου γεννήθηκε στον Πειραιά το 1917. Το 1936, σε ηλικία μόλις 19 χρονών δημοσίευσε την πρώτη του γελοιογραφία στην εφημερίδα «Ηχώ της Ελλάδας», που είχε εκδώσει ο Κωστής Μπαστιάς φανερώνοντας το πηγαίο ταλέντο του.
Για περισσότερο από πενήντα χρόνια εργάστηκε στις εφημερίδες «Εφημερίς των Ελλήνων». «Αθηναϊκή», «Η Βραδυνή», «Μεσημβρινή». «Η Χώρα» κ.α. Επίσης συνεργάστηκε με τα περιοδικά «Οικογενειακός θησαυρός». «Πάνθεον» , «Εικόνες», «Ρομάντζο», «Παγκόσμιος τύπος», «Σαββατοκύριακο», «Πρώτο» και άλλα εβδομαδιαία, δεκαπενθήμερα και μηνιαία περιοδικά.
Ως γελοιογράφος συνεργάστηκε για πολλά χρόνια με την εφημερίδα «Μακεδονία» στην οποία και διαδέχθηκε τον Φωκίωνα Δημητριάδη. Οι γελοιογραφίες του, που δημοσιεύθηκαν πρωτοσέλιδες στις εφημερίδες, με βασικά γνωρίσματα το πηγαίο σκωπτικό πνεύμα και την προσωπική σκιτσογραφική έκφραση, ταυτίστηκαν με την μεταπολεμική πολιτική ζωή της Ελλάδας και επέδρασαν στην διαμόρφωση τάσεων, ροπών και συναισθημάτων μεταξύ της κοινής γνώμης. Σειρές από γελοιογραφίες και σκίτσα του έχουν εικονογραφήσει αναγνώσματα, ρεπορτάζ και διάφορα δημοσιογραφικά και φιλολογικά κείμενα, που δημοσιεύθηκαν σε εφημερίδες και περιοδικά μεγάλης κυκλοφορίας. Διεκδικεί ίσως το παγκόσμιο ρεκόρ παραγωγικότητας, αφού υπολογίζεται ότι ξεπερνούν τις 120.000 οι γελοιογραφίες του. Έχει πάρει μέρος σχεδόν σε όλες τις μεταπολεμικές, πανελλήνιες εκθέσεις γελοιογραφίας και σκίτσου. Πέθανε σε ηλικία 93 χρόνων τον Σεπτέμβρη του 2010.
Ο Νίκος Τερζής γεννήθηκε στο Αμμόβουνο Ορεστιάδας Έβρου. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών Βαρσοβίας στην Πολωνία και πήρε δίπλωμα Master στη ζωγραφική, χαρακτική και τέχνη της αφίσας όπου και έλαβε ειδική διάκριση. Μεταπτυχιακό στην τέχνη της αφίσας και της ζωγραφικής, στην Ακαδημία Καλών Τεχνών Βαρσοβίας με καθηγητές τους Teressa Pagowska(ζωγραφική) και Julian Palka (αφίσα). Ταυτόχρονα εργάστηκε ως βοηθός στην Ακαδημία Καλών Τεχνών και στα εργαστήρια των δύο αυτών καθηγητών. Ζει, εργάζεται και δημιουργεί στη Στοκχόλμη. Είναι μέλος της Ομοσπονδίας Καλών Τεχνών Σουηδίας. Μέλος της οργάνωσης Σουηδών χαρακτών. Μέλος του ΔΣ του Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού Σουηδίας και καλλιτεχνικός διευθυντής του. Έχει κάνει ατομικές εκθέσεις και πολλές ομαδικές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Το 1987 έλαβε διάκριση για το έργο του στη ζωγραφική στην Πολωνία, για τον σχεδιασμό καλλιτεχνικής αφίσας κοινωνικοπολιτικού περιεχομένου στην Σουηδία το 2012 και την ίδια χρονιά για την συμμετοχή του στην 11η Διεθνή Μπιενάλε Μινιατούρας του Μιλάνοβατς στη Σερβία. Οι έντονα και εύγλωττα κοινωνικοπολιτικές του αφίσες αναδεικνύουν τον δημιουργό τους ως έναν καλλιτέχνη με διεθνή αναγνωρισιμότητα.
Επιμέλεια έκθεσης Μανόλης Γιανναδάκης