Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο συμμετέχει στον εορτασμό της αυγουστιάτικης πανσελήνου του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων και προσκαλεί τους φίλους των σπάνιων στιγμών να απολαύσουν τα κορυφαία αριστουργήματα της αρχαίας τέχνης στην αθέατη νυχτερινή τους γοητεία.
Την εμπειρία της νυχτερινής περιήγησης στα δάση των εκθεμάτων θα πλαισιώσουν αρχαιολόγοι του Μουσείου και ξεναγοί από τις 20.30 ως τις 22.00, αφηγούμενοι τις δικές τους Ιστορίες της Σελήνης.
Το πρόγραμμα:
Aίθουσα 4 («μεγάλη Μυκηναϊκή»)
Δρ Δήμητρα Κρίγκα
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Μια θεά, ο ήλιος, η σελήνη, ένας αητός και δαιμονικά όντα σαν φτερωτά λιοντάρια συναντιούνται πάνω σε ένα χρυσό δαχτυλίδι, που μας έρχεται από την προϊστορική Τίρυνθα της Πελοποννήσου (στην προθήκη 28)
Από την μέρα στη νύχτα, από τον λαμπερό δίσκο του ηλίου στην μαγική ημισέληνο, από το καλοκαίρι στο φθινόπωρο και τα ώριμα στάχυα και από την εξοχή στο προϊστορικό ανάκτορο μπαίνουν σε τακτική σειρά οι δαίμονες-λιοντάρια, που μιμούνται τα ανθρώπινα κρατώντας πολύτιμα δοχεία με κρασί για να προσφέρουν σπονδή στην Κυρία και Θεά τους. Όλα τα παραπάνω μας τα αφηγείται ένα χρυσό δαχτυλίδι από την Τίρυνθα.
Aίθουσα 5 («Νεολιθική»)
Δρ Κάτια Μαντέλη
Πανάρχαιες γυναίκες της Σελήνης
Πριν από χιλιάδες χρόνια στη νεολιθική, αλλά και την παλαιολιθική εποχή, όταν το σκοτάδι υποχωρούσε πίσω από τη λαμπρότητα της πανσελήνου φωτίζονταν πλευρές της γυναικείας γονιμότητας. Τότε, η σαγήνη της θηλυκότητας, όπως μας αποκαλύπτεται στα νεολιθικά ειδώλια του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, δραστηριοποιούσε τους άνδρες για τη διασφάλιση της τροφής και της επιβίωσης μέσα στο χρόνο, που μετρούσαν οι φάσεις της σελήνης.
Aίθουσα 13 (της ύστερης αρχαϊκής γλυπτικής)
Δρ Κώστας Πασχαλίδης
Ένας κούρος στο φεγγαρόφως
Η άγνωστη ιστορία της ανεύρεσης του Κούρου της Αναβύσσου μια νύχτα του Αυγούστου του 1932, η περιπέτεια της παράνομης εξαγωγής του από τη χώρα, ο επαναπατρισμός, η πρώτη τοποθέτησή του στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και η απόκρυψή του στις μέρες πριν από την Κατοχή. Ο πρώτος που είδε το λευκό άγαλμα να ξεπροβάλει από το χώμα ήταν το φεγγάρι.
Αίθουσα 18 («της Ηγησούς»)
Δρ Έφη Οικονόμου
Φρασίκλεια, η αρχαία Παναγιά
Η ιστορία μιας μαρμάρινης νέας γυναίκας, της Φρασίκλειας, που από την ασφάλεια του χώματος εναποτέθηκε για να σωθεί από τις αρπαγές στο νάρθηκα της εκκλησίας της Μεγάλης Παναγιάς. Η κοπέλα μετουσιώθηκε σε Παναγία και είχε τη δύναμη να θεραπεύει τις γυναίκες που τις είχε «αγγίξει» η σελήνη. Με το τέλος της Ελληνικής Επανάστασης, η κοπέλα πια δεν χρειαζόταν προστασία και ξαναέγινε η Φρασίκλεια. Τα θαύματα τελείωσαν, το καντήλι κατέβηκε και η Φρασίκλεια ήρθε στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Αίθουσες 40, 41 (Αιγυπτιακή Συλλογή)
Ελένη Τουρνά
Αιγυπτιακοί μύθοι για το φεγγάρι
Πανάρχαιοι αιγυπτιακοί μύθοι για το φεγγάρι ξετυλίγονται για πρώτη φορά μπροστά στα εκθέματα της σπουδαίας Αιγυπτιακής Συλλογής του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Αίθουσες 25, 26 («του Ασκληπιείου»)
Αριάδνη Κλωνιζάκη
Νύχτα στο Ασκληπιείο
Τι γινόταν τη νύχτα στα ιερά θεραπευτήρια της Αρχαιότητας; Μέσα από έργα της Συλλογής Γλυπτών του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου το βράδυ του Σαββάτου 29 Αυγούστου 2015 θα μιλήσουμε για τη θεραπευτική διαδικασία της εγκοίμησης, μέσω της οποίας ο ασθενής πίστευε ότι θεραπεύεται στον ύπνο του με τη βοήθεια του θεού-γιατρού. Η διανυκτέρευση των ασθενών γινόταν σε ειδικούς χώρους μέσα στα Ασκληπιεία.
Αίθουσα 28 (των ύστερων κλασικών γλυπτών)
Αριστοτέλης Κοσκινάς
Πόλεμος στο Σεληνόφως
Τα φαντάσματα της Σελήνης. Μια ιστορία πολέμου όπου η επινοητικότητα των αρχαίων Ελλήνων και ο φόβος για το υπερφυσικό συμπλέκονται υπό το φως της πανσελήνου.
Αίθουσα 28 (των ύστερων κλασικών γλυπτών)
Αναστασία Μαραγκού
Ο έφηβος των Αντικυθήρων
Κοντά στη δύση της Μεγάλης Τρίτης του 1900 ο Σημιακός σφουγγαράς, Ηλίας Σταδιάτης καταδύθηκε στα νερά των Αντικυθήρων και επιστρέφοντας στην επιφάνεια αναφώνησε «εκεί κάτω υπάρχουν αγάλματα και άλογα και βάζα και δεν το έχω ξαναδεί ποτέ στη ζωή μου». Το φεγγάρι ήταν στη φέξη του και η θάλασσα επρόκειτο να χαρίσει στην Αρχαιολογία του 20ου αιώνα την πρώτη μεγάλη ανακάλυψη.
Αίθουσα 28 (των ύστερων κλασικών γλυπτών)
Δρ Νίκος Ξανθούλης
Δέδυκε μεν α Σελάννα (Βασίλεψε η Σελήνη)
Ο Νίκος Ξανθούλης συνοδεύει με πρωτότυπες μουσικές συνθέσεις του, κείμενα αρχαία που αναφέρονται στη Σελήνη. Ένας διάλογος μουσικής και αγαλμάτων, στην καρδιά του Μουσείου.
Αίθουσα 34 («του Βωμού»)
Δρ Γιώργος Καββαδίας
Το άρμα της Σελήνης
Με αφορμή την απεικόνιση της Σελήνης σε δύο αγγεία του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου που μεταφέρθηκαν στην αίθουσα αυτή ειδικά για την πανσέληνο του Αυγούστου, θα ξεδιπλωθούν ιστορίες που αφορούν στον καταλυτικό τρόπο με τον οποίο το πλησιέστερο προς την Γη ουράνιο σώμα ρυθμίζει διαχρονικά τις ζωές, τις σκέψεις και τις δράσεις των ανθρώπων.
Επίλογος
Στις 22.00, στην αίθουσα 34 («του Βωμού»), ο Νίκος Ξανθούλης θα ερμηνεύσει στο πιάνο πρωτότυπη μουσική σύνθεση εμπνευσμένη από τον ομηρικό ύμνο προς τη Σελήνη.
Η είσοδος στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο θα γίνεται ελεύθερα από τις 20.00 ως τα μεσάνυχτα, με τελευταία επιτρεπόμενη είσοδο στις 23.30.