Το υψηλών τεχνικών αξιώσεων έργο του σπουδαίου γάλλου συνθέτη ερμηνεύουν δύο πιανίστες ειδικευμένοι στη σύγχρονη μουσική, ο Στέφανος Νάσος και ο Χρήστος Σακελλαρίδης.  Ταυτόχρονα με το ρεσιτάλ συμπαρουσιάζεται η νέα εικαστική εγκατάσταση της Ευανθίας Τσαντίλα, μιας ελληνίδας δημιουργού από τη Θεσσαλονίκη που ζει και εργάζεται στο Βερολίνο.

Κλασική μουσική και σύγχρονη τέχνη αλληλοεισχωρούν και ενσωματώνουν η μία την άλλη σε μια υβριδική καλλιτεχνική περφόρμανς, διευρύνοντας τα όρια τόσο της ακροαματικής, όσο και της οπτικής εμπειρίας. Οι είκοσι εικόνες (σχέδια υπολογιστή ή με μελάνι, ακουαρέλες, φωτογραφίες) και τα ρηματικά σχόλια που προβάλλονται διαδοχικά, «δημιουργούν, όπως σημειώνει η καλλιτέχνις, έναν παράλληλο εικαστικό χώρο με σκοπό να αποκριθεί με ελλειπτικό και κρυπτικό τρόπο στο μοναδικό μουσικό στυλ του Μεσσιάν και στο θρησκευτικό αίσθημα που αντανακλούν οι τίτλοι του έργου του». Η επιμέλεια είναι της Άννας Καφέτση.

Eίκοσι βλέμματα πάνω στο Θείο Βρέφος (Vingt regards sur l’enfant-Jésus)

Ο Ολιβιέ Μεσσιάν (1908–1992), ένας από τους σημαντικότερους γάλλους μουσουργούς του 20ού αιώνα, έγραψε το έργο στα 1944 για τη μεγάλη πιανίστα Yβόν Λοριό, η οποία και το παρουσίασε σε πρώτη εκτέλεση έναν χρόνο αργότερα στην Αίθουσα Γκαβώ. Πρόκειται για μια σουίτα από είκοσι κομμάτια για σόλο πιάνο, για είκοσι «σκηνές-διαλογισμούς» που αναφέρονται στην παιδική ηλικία του Ιησού και αποτελούν ένα είδος στοχαστικής ενατένισης του Θείου Βρέφους. Ο βαθιά θρησκευόμενος Μεσσιάν, που ήταν οργανίστας, πιανίστας αλλά και ένας συνθέτης με πολύ ιδιαίτερο προσωπικό ιδίωμα, δημιούργησε ένα απαιτητικό και περίτεχνο πιανιστικά έργο, το οποίο εξυμνεί τον Θεό, την αγάπη και τη χαρά.

Στέφανος Νάσος (πιάνο)

Έχει δώσει συναυλίες ατομικές και μουσικής δωματίου και έχει εμφανιστεί ως σολίστ με ορχήστρες σε Φιλανδία, Αγγλία, Γερμανία, Βουλγαρία και Ιαπωνία. Ηχογράφησε το 2ο κοντσέρτο του Προκόφιεφ με την ΕΣΟ της ΕΡΑ και τρεις ψηφιακούς δίσκους με έργα Vieuxtemps, Ριάδη και Σισιλιάνου. Ως σολίστ έχει ερμηνεύσει σε πρώτη εκτέλεση έργα για πιάνο και μουσικής δωματίου πολλών συνθετών. Το 2008 παρουσίασε σε πανευρωπαϊκή πρεμιέρα το έργο του Γ. Τσοντάκη Άνθρωπος των θλίψεων για πιάνο και ορχήστρα με την KOA, ενώ συνέπραξε με την Καμεράτα στον κύκλο όλων των κοντσέρτων του Μπετόβεν σε φορτεπιάνο (2013).

Έλαβε τον τίτλο του διδάκτορα της μουσικής από την Ακαδημία Σιμπέλιους του Ελσίνκι, ενώ σπούδασε πιάνο στις Ανώτατες Σχολές Μουσικής Καρλσρούης και Κολωνίας και στο Ωδείο «Νίκος Σκαλκώτας». Έχει πάρει μέρος στα φεστιβάλ «Musei di sera» (Τεργέστη), Θεσσαλονίκη 1997, Αθηνών, Σάμου, Παξών, Γ. Α. Παπαϊωάννου, Αίγινας, Pharos (Λευκωσία), Bilgi (Κωνσταντινούπολη), Átlátszó Hang (Βουδαπέστη), Πάφος 2017 καθώς και στο Φεστιβάλ Πιάνου Θεσσαλονίκης. Είναι μέλος του Ergon Ensemble και του Συνόλου Φεστιβάλ Ιονίων. Από το 2009 έχει αναλάβει τις Εκδόσεις Νάσου και από το 2012 διοργανώνει τον κύκλο «Το piano στα forte του».

Χρήστος Σακελλαρίδης (πιάνο)

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Μετά τις σπουδές του στην Ελλάδα συνέχισε, ως υπότροφος του Ιδρύματος Α. Ωνάσης, στην Ακαδημία Φραντς Λιστ (Βουδαπέστη), απ’ όπου αποφοίτησε με δίπλωμα πιάνου, σολίστ μουσικής δωματίου και παιδαγωγίας.

Έχει δώσει συναυλίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Ελβετία, Κύπρο, Ουγγαρία, Γερμανία, Κροατία, Ιταλία, Νορβηγία, Δανία) και έχει συμμετάσχει σε μουσικά φεστιβάλ (Herrenhausen Μusic Festival, Sani Music Festival, Φεστιβάλ Αθηνών κ.ά.)

Έχει ηχογραφήσει έργα Κούρταγκ και Λίγκετι για το ουγγρικό ραδιόφωνο και την τηλεόραση και έχει λάβει μέρος σε συναυλίες που έχουν μεταδοθεί από την EBU.

Ως πιανιστικό ντούο με τη σύζυγό του Μπεάτα Πίντσετιτς έχει δώσει πολυάριθμες συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το 2009 κυκλοφόρησε η πρώτη τους δισκογραφική δουλειά με έργα συνθετών του 20ού αιώνα για 2 πιάνα, η οποία έλαβε διθυραμβικές κριτικές.

Ο Χρήστος Σακελλαρίδης ερμηνεύει συχνά έργα του 20ού και 21ου αιώνα και είναι μέλος του Ergon Ensemble.


Φωτογραφία: Στέφανος Νάσος ©Γιάννης Γούτμαν – Χρήστος Σακελλαρίδης ©Αγάπιος Αγαπιάδης


Διαβάστε επίσης:

Adagio: Τρεις μουσικές βραδιές για τις Ημέρες του Πάσχα στο Μέγαρο