Ο τίτλος «Τάνγκραμ» παραπέμπει στο αρχαίο κινέζικο παζλ στο περίγραμμα του οποίου ο παίκτης κατασκευάζει ένα σχήμα με εφτά πλακίδια διαφορετικού σχήματος. Τα εφτά πλακίδια μπορούν να σχηματίσουν αναρίθμητες μορφές. Κατά συγγενή αναλογία, τα πολύπτυχα αφηγηματικά έργα του Αναστασίου, καθώς εξηγεί ο ίδιος, συνδυάζουν περισσότερες από μία εικόνες και συνδυάζονται με περισσότερους από έναν τρόπους.

Τα έργα έχουν ως βασικό άξονα το στοιχείο της αινιγματικής αφήγησης η οποία, εσκεμμένα, αφήνεται ανοιχτή σε εκδοχές. Ο καλλιτέχνης αφηγείται, προβάλλει μια προσωπική εκδοχή της πραγματικότητας. Ο θεατής καλείται να συμμετάσχει, να δημιουργήσει μια άλλη προσωπική εκδοχή, δηλαδή να ερμηνεύσει την αφήγηση- ακόμη και να την αλλάξει τελείως.

Τα έργα έχουν αναπαραστατικό και ρεαλιστικό χαρακτήρα – απόρροια δυνατού σχεδίου και εξαιρετικής ζωγραφικής δεξιότητας. Ο ρεαλισμός αναπαριστά και παραπέμπει σε καθημερινές εικόνες, σε γνώριμα στιγμιότυπα- ντοκουμέντα. Στην συνέχεια, όμως, η διάρθρωσή τους σε σύνολα-πολύπτυχα συγκροτεί μία άλλη ανοίκεια και αποσταθεροποιητική πραγματικότητα: αναμειγνύονται αλήθειες, ψευδαισθήσεις, ουτοπίες, αμφιλεγόμενες καταστάσεις, αναπάντητα ερωτηματικά, έλλειψη βεβαιότητας. Έτσι, η “ρεαλιστική” απεικόνιση της καθημερινότητας φθάνει να αντανακλά υπαρξιακά αιτήματα με διφορούμενες απαντήσεις και ακατανόητα συμπεράσματα. Τα παρεμβαλλόμενα διάκενα εισάγουν την αυθαίρετη μετάβαση από τον έναν χώρο στον άλλο και από τον έναν χρόνο στον άλλο. Τα έργα, έτσι, γίνονται ζωγραφικά καρέ σε μία σκηνοθετημένη, σχεδόν κινηματογραφική παρουσίαση.

Σε όλες του τις εκθέσεις ο Δημήτρης Αναστασίου πραγματεύεται τα ίδια ερωτήματα. Ζωγραφίζει την ασάφεια, την αμφιβολία, την αυταπάτη, την ψευδο-κανονικότητα και, τελικά, το κρυμμένο κενό.

Στην φετινή εικαστική περίοδο η Citronne Gallery, επιχειρεί να εκφράσει την αυξανόμενη ανησυχία, την αμφιβολία και την αβεβαιότητα, οι οποίες χαρακτηρίζουν την τρέχουσα εποχή. Η έκθεση του Δημήτρη Αναστασίου «Τάνγκραμ», εντάσσεται στο φετινό θεματικό πλαίσιο. Οι αναπάντεχες αλλαγές και εξελίξεις στον κόσμο μας, ο καταιγισμός της συχνά ανεξέλεγκτης ή και κατευθυνόμενης πληροφορίας, οι απροσδιόριστοι νέοι κίνδυνοι δημιουργούν την αίσθηση του κενού στην γνώση, στην κατανόηση και στην ασφάλεια. Ο συνεπαγόμενος φόβος, “Horror Vacui”, είναι η θεματική την οποία επιλέγει η γκαλερί για να πλαισιώσει τα έργα των καλλιτεχνών- συνεργατών της.

Η έκθεση «Τάνγκραμ» είναι η πρώτη έκθεση του ζωγράφου στην Citronne Gallery και σηματοδοτεί το ξεκίνημα της συνεργασίας του με την γκαλερί.

Η έκθεση συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο με κείμενα των: Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη, Δημήτρη Αναστασίου, Αλέκου Κυραρίνη.

Δημήτρης Αναστασίου

Ο Δημήτρης Αναστασίου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1979. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, όπου αποφοίτησε με άριστα το 2006, από το εργαστήριο του Χρόνη Μπότσογλου. Έχει πραγματοποιήσει τέσσερις ατομικές εκθέσεις («Τάνγκραμ» στη γκαλερί Citronne-Αθήνα το 2022, «Α=-Α» στην αίθουσα τέχνης ena το 2018, «Εξιστορημένες Εικόνες» το 2012 και «Πίνακες που αναπαριστούν πίνακες» το 2009 στην αίθουσα τέχνης Καπλανών 5). Έχει πάρει μέρος σε περισσότερες από 50 ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Ρωσία, Κύπρος), καθώς και σε διεθνείς φουάρ στην Ελλάδα, την Ισπανία, την Ελβετία και τη Γερμανία. Το graphicnovel του «Α=-Α» κυκλοφορεί στα Ελληνικά από τις εκδόσεις Καλειδοσκόπιο και στα Αγγλικά από τις εκδόσεις Jonathan Cape.

Κεντρική φωτογραφία θέματος: 1. Δημήτρης Αναστασίου. Νησιά, 2018-2022. Λάδι σε καμβά, κεντρικός πίνακας 100 x 190 εκ. και οι 16 πίνακες δορυφόροι 43 x 29 εκ. έκαστος. Παραχώρηση της CITRONNE Gallery.