Ο διάσημος παιδαγωγός και καθηγητής Επιστημών της Εκπαίδευσης στη Γαλλία, Philippe Meirieu, ο οποίος υπήρξε εμπνευστής πολλών εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων στη Γαλλία, θα θέσει το ζήτημα της ισότητας στο σχολικό χώρο και στην εκπαίδευση στην επόμενη εκδήλωση του Κύκλου διαλέξεων «Σύγχρονη σκέψη» του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος, που έχει ως κεντρικό θέμα για το 2019 τις προκλήσεις της ισότητας.

Για περισσότερο από μισό αιώνα, οι κοινωνιολόγοι συμφωνούν σε μια διαπίστωση: το σχολείο αναπαράγει, όταν δεν τις επιδεινώνει, τις κοινωνικές ανισότητες. Παρόλα αυτά, οι περισσότερες χώρες του κόσμου έχουν προωθήσει τον εκδημοκρατισμό της πρόσβασης στο σχολικό τους σύστημα• ωστόσο, αυτός ο εκδημοκρατισμός της πρόσβασης δεν οδήγησε σε εκδημοκρατισμό της επιτυχίας.

Πρέπει άραγε να οικοδομήσουμε εκ νέου τα σχολικά μας συστήματα πάνω σε αρχές ικανές να υλοποιήσουν μια πραγματική ισότητα; Ποιος είναι ο ρόλος της παιδαγωγικής σε αυτό το ζήτημα των ανισοτήτων; Τέτοιου είδους προβληματικές θα αναπτύξει ο Philippe Meirieu, ομότιμος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Lumière-Lyon 2, ένας από τους πιο σημαίνοντες Γάλλους ειδικούς στις Επιστήμες της Εκπαίδευσης.

Την εκδήλωση θα συντονίσει η κα Έλενα Θεοδωροπούλου, καθηγήτρια Φιλοσοφίας της Παιδείας και Πρακτικής Φιλοσοφίας, Αντιπρυτάνισσα του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Θα δοθούν πιστοποιητικά παρακολούθησης στους φοιτητές. Η εκδήλωση τίθεται υπό την αιγίδα του Δήμου Αθηναίων.

Philippe Meirieu

Ο Philippe Meirieu δίδαξε γαλλικά στο Γυμνάσιο και φιλοσοφία στο Λύκειο, προτού αναλάβει παιδαγωγικές και διοικητικές αρμοδιότητες ως Διευθυντής του Ινστιτούτου Επιστημών και Πρακτικών Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Πανεπιστημίου Lumière-Lyon 2, ως Διευθυντής του Εθνικού Ινστιτούτου Παιδαγωγικών Ερευνών και ως Διευθυντής του Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Κατάρτισης Εκπαιδευτικών της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης της Λυών. Στο πλαίσιο των επιστημονικών δραστηριοτήτων του, έχει διεξάγει πολλές έρευνες, κυρίως στον τομέα της παιδαγωγικής διαφοροποίησης και της φιλοσοφίας της εκπαίδευσης.

Παράλληλα με τις παιδαγωγικές του αρμοδιότητες, υπήρξε Αντιπρόεδρος της Περιφέρειας Rhône-Alpes, αρμόδιος για ζητήματα δια βίου εκπαίδευσης για τη περίοδο 2010-2015.

Ο Philippe Meirieu εστίασε τα πρώτα ερευνητικά του έργα στις αλληλεπιδράσεις μεταξύ μαθητών κατά την μαθησιακή διαδικασία και επινόησε την έννοια της «διαφοροποιημένης παιδαγωγικής». Μετά την εκπόνηση πολλών ερευνητικών έργων σχετικά με το «ενιαίο γυμνάσιο» και τις προϋποθέσεις επιτυχίας οδηγήθηκε στην μελέτη της θέσης του υποκειμένου στην παιδαγωγική διαδικασία και των σχέσεων μεταξύ ηθικής και παιδαγωγικής.