Την Πέμπτη 18 Φεβρουαρίου στις 19:00 η Μουσική Βιβλιοθήκη φιλοξενεί μια πρωτότυπη διάλεξη πάνω στον θεμέλιο λίθο των Ανθρωπιστικών Σπουδών, την αρχειακή έρευνα.

Ο καταξιωμένος μουσικολόγος, ιστορικός ερευνητής και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Stanford Ηλίας Χρυσοχοΐδης παρουσιάζει και αξιολογεί τις εμπειρίες και τα αποτελέσματα μιας εικοσαπενταετίας στην έρευνα πρωτογενών πηγών της μουσικής, στην Ελλάδα, την ευρύτερη Ευρώπη, την Αμερική και την Αυστραλία.

Η πρωτοβουλία του να αρχειοθετήσει τα έργα του Θεσσαλονικιού συνθέτη Νίκου Αστρινίδη εγκαινίασε μια πορεία που κατέδειξε τη δύναμη της αρχειακής έρευνας για να εμπλουτίζει ή και να αναθεωρεί τη σχέση μας με το παρελθόν. Με παραδείγματα από την υπερδεκαετή του έρευνα σε πηγές του 18ου αιώνα για τον Χαίντελ, αλλά και τις ανακαλύψεις αγνώστων πηγών για τον Μητρόπουλο και τον Σεφέρη, αυτοβιογραφικών σημειωμάτων του Σπύρου Σκούρα και, πιο πρόσφατα, χαμένων αρχείων του Ε.Λ.Α.Σ. και της αυτοβιογραφίας επιζώντα της γενοκτονίας των Αρμενίων και της καταστροφής της Σμύρνης, επιχειρεί να αναδείξει τον κρίσιμο ρόλο της αρχειακής έρευνας στην τεκμηρίωση της νεώτερης ιστορίας μας, ιδιαίτερα δε στα πρόθυρα της δισεκατονταετηρίδας της επανάστασης του 1821.

Βιογραφικό

Από τους πρώτους διπλωματούχους Ελληνικού Τμήματος Μουσικών Σπουδών (Α.Π.Θ.), ο Ηλίας Χρυσοχοΐδης (Ilias Chrissochoidis) διέγραψε μιαν ανήσυχη ακαδημαϊκή πορεία που τον έφερε από τη νύφη του Θερμαϊκού στο ανεμοδαρμένο Λίβερπουλ και από το ομφάλιο Λονδίνο στην καρδιά του Silicon Valley. Διδάκτορας του Stanford University, έχει διδάξει στο ίδιο πανεπιστήμιο ιστορία και θεωρία της μουσικής και υπήρξε μέλος του Stanford Humanities Center.

Η ερευνητική του δραστηριότητα εκτείνεται από το μουσικό φαντασιακό στα έργα του Σαίξπηρ έως το φιλοσοφικό υπόβαθρο της μουσικής του Ξενάκη. Έχει αφιερώσει την τελευταία δεκαπενταετία στη διερεύνηση της πρόσληψης και του κοινωνικού αντίκτυπου των ορατορίων του Χαίντελ στη Γεωργιανή Βρετανία, μια δραστηριότητα που υποστηρίχτηκε με περισσότερες από είκοσι ερευνητικές υποτροφίες από ακαδημαϊκά ιδρύματα (Harvard, Yale, UCLA, University of Texas-Austin, McGill, University of London, Huntington, Folger Shakespeare Library). Το 2009 υπήρξε ο πρώτος μουσικολόγος που διορίστηκε μέλος Τμήματος Οικονομικών (University College London) συνεργαζόμενος στη χρησιμοποίηση μεθοδολογίας κοινωνικών επιστημών στην ανάλυση όπερας. Το 2010–11 εκλέχτηκε ερευνητικός εταίρος του American Council of Learned Societies και διορίστηκε Kluge Fellow στην Βιβλιοθήκη του Κονγκρέσου. Επιστρέφοντας στο Stanford το 2011, επιδόθηκε στην εξερεύνηση των αρχειακών συλλογών του πανεπιστημίου και του Hoover Institution αποκαλύπτοντας δεκάδες συλλογές με θέμα τη σύγχρονη Ελληνική ιστορία. Από το 2015 είναι ερευνητικό μέλος του WZB Berlin Social Science Center. Συνιδρυτής του ιστορικού περιοδικού «Μουσικοτροπίες», έχει δημοσιεύσει δεκάδες άρθρα σε κορυφαία ακαδημαϊκά περιοδικά, και έχει αρθρογραφήσει στο «ΒΗΜΑ της Κυριακής», την «Καθημερινή», το «Πολύτονο», και τη «Stanford Daily». Η συνθετική του παραγωγή περιλαμβάνει ένα κοντσέρτο για πιάνο, μια μονόπρακτη όπερα, κομμάτια χαρακτήρα για πιάνο, αλλά και τις συλλογές ενόργανης μουσικής «ringtones», «Eviva!», «Hellenotropia», «Creative Musicology» και «Inspiratorio».

http://web.stanford.edu/~ichriss/