Το Crossing the Limit είναι ένα project της ομάδας F.I.S.T., το οποίο παρουσιάζεται τον Απρίλιο στο ArtWall Athens Project Space.
Η F.I.S.T. συγκλίνει για να παρουσιάσει μια ενότητα έργων που πραγματεύονται την έννοια του «ορίου», του οριοθετημένου ή πλαισιωμένου, του γνώριμου ή αναγνωρισμένου (defined), στοιχεία που προϋπάρχουν σε ένα ευρύτερα θεσμοθετημένο περιβάλλον, και που αποτελούν και τον πρωταρχικό προβληματισμό για τη δομή μιας καλλιτεχνικής συνύπαρξης.
Η νεοσύστατη εικαστική ομάδα ανιχνεύει και στη συνέχεια καταθέτει τους προβληματισμούς της σε σχέση με την έννοια “όριο”, διερευνώντας έτσι το ατομικό και το συλλογικό. Ποιό είναι το αισθητικό ή ιδεολογικό πλαίσιο μιας στενής συνεργασίας; Πρόκειται για μια συλλογική πορεία, ή για σύγκληση ατομικών αναζητήσεων στο πλαίσιο ενός ομαδικού προβληματισμού;
Αυτό μένει να διαπιστωθεί.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Tο project “Crossing the Limit” αποτελεί την πρώτη επίσημη παρουσίαση της νεοσύστατης ομάδας F.I.S.T., η οποία προσεγγίζει τον κεντρικό άξονα προβληματισμού, την έννοια του ορίου, χωρίς αισθητικούς περιορισµούς, αξιοποιώντας ένα ευρύ φάσµα εικαστικών µέσων. Στοχεύοντας στην εικαστική διερεύνηση της έννοιας του ορίου και της πολυπλοκότητάς της ερµηνείας του, η F.I.S.T. επιχειρεί να θέσει ερωτήµατα σχετικά µε τη φύση και το ρόλο των ορίων σε ένα έργο, στο χρώµα και τη φόρµα, στο λανθάνον και το σαφώς εκφρασµένο, σε ένα εικαστικό και/ή εκθεσιακό περιβάλλον αλλά και γενικότερα των ορίων που επιβάλλονται, συντηρούνται ή ανατρέπονται εντός θεσµικού πλαισίου, είτε πρόκειται για το στενό περιβάλλον της τέχνης, είτε το ευρύτερο κοινωνικό.
Η εικαστική οµάδα F.I.S.T ιδρύθηκε το 2015 στα Ιωάννινα, µε σκοπό τη συζήτηση, την αντιπαράθεση, την τριβή και ίσως την ενοποίηση διαφορετικών “δρόµων”, µέσων και ιδεών τεσσάρων νέων εικαστικών της Ζωής Φιλίππου, του Ανέστη Ιωάννου, του Βαγγέλη Σάββα και του Δηµήτρη Τζικόπουλου.
Το όριο από την οπτική της Ζωής Φιλίππου προσεγγίζεται ανάμεσα σε καταστάσεις που φαινοµενικά αποτελούν αντιθετικές επιλογές. Η επιλογή ανάµεσά τους, που δηµιουργεί και την µεταξύ τους αντίθεση, εµφανίζεται ως ανεπιτήδευτη συνέχεια των πραγµάτων και οδηγεί σε ερωτήµατα σχετικά µε τη διάκριση, το υποκείµενο, το αντικείµενο και το βαθµό ελέγχου της εκάστοτε κατάστασης. Με παράδοξο τρόπο, χρησιµοποιεί γνώριµα αντικείµενα και σύµβολα, ούτως ώστε να δηµιουργήσει µια συνθήκη ταύτισης για τον θεατή και να ενσωµατώσει το προσωπικό στοιχείο, τον προσωπικό µύθο και την βιογράφηση σε ένα γενικότερο, απρόσωπο πλαίσιο.
Σηµειώνοντας και εξετάζοντας τα όρια του πραγµατικού τελάρου ο Ανέστης Ιωάννου, βρίσκει τον καµβά αρκετά περιοριστικό επηρεασµένος από τα αόρατα σύνορα των αστικών “συνοικιών”, την αισθητική και την κουλτούρα τους, δοκιµάζει τα όρια της φόρµας και ψάχνει το όριο µεταξύ δηµόσιου και εκθεσιακού χώρου. Τον απασχολεί η αλλαγή της ιδιότητας του αντικειµένου ανάλογα µε το εκάστοτε πλαίσιο, µέσα στο οποίο τοποθετείται. Τέλος, αναζητεί το όριο ενός υλικού, µιας κατάστασης ή µίας ιδέας καθώς κινείται µεταξύ µιας στιγµιαίας δράσης και της αναίρεσής της, του ωραιοποιηµένου και της πραγµατικότητας, του παρθένου και του “βρώµικου”.
Ο Βαγγέλης Σάββας ασχολείται µε την κοινωνική πλευρά του ορίου µέσα από την αναθεώρηση αντικειµένων και της χρηστικότητας τους. Χρησιµοποιεί αντικείµενα µε συµβολικό χαρακτήρα, επεµβαίνοντας ή συνθέτοντας τα εξ αρχής, προβάλει και σχολιάζει την κοινωνική περιθωριοποίηση και την κατάλυση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Παρουσιάζει το όριο σαν γεωγραφικό σύνορο αλλά και ως το όριο της επιβίωσης.
Ο Δηµήτρης Τζικόπουλος προσεγγίζει το όριο σαν µια εύθραυστη σχέση ισορροπίας µεταξύ δύο δυνάµεων που συγκρούονται και αλληλεπιδρούν. Δηµιουργεί σχέσεις δράσης-αντίδρασης µεταξύ υλικών και ιδεών, κάνει συσχετισµούς αναφορικά µε τη βία και τις πιέσεις µέσα στην κοινωνία και αµφισβητεί τις ισορροπίες που διατηρούµε.
Η έκθεση “Crossing the Limit” της ομάδας F.I.S.T., πραγματοποιείται στο πλαίσιο της Offspring Young Artists / Offspaces International Research Program, πρόγραμμα προβολής και υποστήριξης του νέου καλλιτεχνικού δυναμικού και της επερχόμενης γενιάς σύγχρονων εικαστικών.