To Beton 7 παρουσιάζει την έκθεση Collateral Drawing σε επιμέλεια Bella Easton και Iavor Lubomirov, από τις 19 Μαΐου έως τις 13 Ιουνίου 2014.

Παράπλευρο Σχέδιο

Υπάρχει ένα σημαντικό είδος σχεδίου, όχι όταν πρόκειται για τελικό έργο τέχνης ή για μελέτη ενός άλλου έργου, που έρχεται ως παράπλευρο στην πρακτική ενός καλλιτέχνη. Κάθε καλλιτέχνης έχει τον δικό του μοναδικό τρόπο δουλειάς, που συνήθως αφήνει επαναλαμβανόμενα ίχνη στις επιφάνειες εργασίας του στούντιο. Σταξίματα, γδαρσίματα, ίχνη κολλητικής ταινίας, κοψίματα, σβησίματα ή σφυριές — όλα αυτά μαρτυρούν τις επαναλαμβανόμενες και συνήθως αφύλαχτες στιγμές της δημιουργικής διαδικασίας. Ο τοίχος, το πάτωμα ή το τραπέζι καταγράφουν τις συνεχείς δραστηριότητες τις οποίες ο καλλιτέχνης εκτελεί τελετουργικά. Τα απομεινάρια που αφήνει πίσω της η δουλειά είναι οικεία όσο και δεδομένα στην καλλιτεχνική πρακτική και σπάνια εκτίθενται δημόσια. Αυτές οι επιφάνειες του εργαστηρίου αποτελούν αναπόσπαστο μέρος και προέκταση της σχεδιαστικής διαδικασίας, αλλά στη συνέχεια απορρίπτονται ή αποκόπτονται από το έργο. Έχουν όμως μια γοητεία δική τους: όχι μόνο ως τεκμηρίωση της δημιουργικής διαδικασίας του καλλιτέχνη, αλλά και ως πολύτιμη πληροφορία για τη σχέση μεταξύ του τι είναι υποσυνείδητο και τι συνειδητό στη σχεδιαστική πρακτική του καλλιτέχνη.

Η έκθεση “Collateral Drawing” διερευνά τη σχέση μεταξύ των επιφανειών εργασίας του στούντιο και των έργων τέχνης που παράγονται σε αυτές, μέσα από τα έργα δέκα καλλιτεχνών που δουλεύουν με διαφορετικές μεθόδους. Οι επιμελητές προσέγγισαν τον κάθε καλλιτέχνη έξι μήνες νωρίτερα και απομόνωσαν ένα μέρος του στούντιο τους τοποθετώντας προσωρινά μια ειδική, ‘άγραφη’ επιφάνεια εργασίας η οποία θα κατέγραφε τις υποσυνείδητες δράσεις των καλλιτεχνών κατά την καθημερινή τους εργασία. Στη συνέχεια αυτές οι επιφάνειες εργασίας αφαιρέθηκαν προσεκτικά από το στούντιο και τώρα παρουσιάζονται δίπλα στο έργο τέχνης που ο καλλιτέχνης δημιούργησε επάνω τους σε αυτό το χρονικό διάστημα.

Η έκθεση, επιμελημένη από τους καλλιτέχνες Bella Easton και Iavor Lubomirov, αντανακλά τα βιώματά τους και τη γοητεία που τους ασκεί η πρακτική στο στούντιο. Εμπνέονται ακόμη από έργα όπως τα μεγάλα προσχέδια του Sol LeWitt, δουλεμένα απευθείας στον τοίχο (σαν το “Wall drawings 51:  All architectural point connected by straight lines”) και τα σκίτσα του Francis Bacon που εμφανίστηκαν μετά τον θάνατό του. Ο Μπέικον δεν αποκάλυπτε πολλά γύρω από τη δημιουργική του διαδικασία, και υποστήριζε ότι τα έργα του δουλεύονταν απευθείας πάνω στον καμβά αντί να εξαρτώνται από προκαταρκτικά σκίτσα ή άλλο δευτερογενές υλικό. Αντίθετα, έλεγε ότι το υλικό αναφοράς δεν ήταν παρά «πυροδότης ιδεών». Μετά τον θάνατό του, ωστόσο, ο φίλος του Barry Joules αποκάλυψε μια μεγάλη συλλογή υλικού αναφοράς που του είχε δώσει ο Μπέικον, ανατρέποντας τη μυθοπλασία του ίδιου του καλλιτέχνη αλλά, κυρίως, δίνοντας στον θεατή μια αληθινή εικόνα για το πώς ο καλλιτέχνης έβλεπε τον κόσμο. Η έκθεση “Collateral Drawing” συνιστά ένα ευρύτερο σχόλιο στη δημιουργική διαδικασία των καλλιτεχνών, με στόχο να ανοίξει το έργο τους στο κοινό με μια πρωτόγνωρη πληρότητα.

Η έκθεση ξεκίνησε στο Plymouth College of Art τον Φεβρουάριο του 2014.

Καλλιτέχνες: Βασίλης Αβραμίδης, Bella Easton, Chris Hawtin, Iavor Lubomirov, Iris Plaitakis, Άρτεμις Ποταμιάνου