44 ζωγραφικά μονοπλάνα που μπορούν να χαρακτηριστούν και ως ζωγραφικά καρέ, ασπρόμαυρες ζωγραφικές συνθέσεις ή εικόνες που εκκρεμούν στη μέση μιας διήγησης με διαφορετικά σημεία εκκίνησης όπως ο κινηματογράφος, η ζωγραφική, η λογοτεχνία, η φωτογραφία και το κόμικς, είναι μια εν συντομία περιγραφή των έργων του Μίλτου Σκούρα στην έκθεση “Black and White Stories” που θα φιλοξενηθεί στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στη Μονή Λαζαριστών, από τις 19 Μαρτίου έως τις 9 Ιουλίου 2016.

Πρόκειται για μια ενότητα ασπρόμαυρων ζωγραφικών συνθέσεων, που έχουν ως κοινό στοιχείο την αφηγηματική τους δομή και τον θεματικό χώρο της σκοτεινής πλευράς των σχέσεων, των λαχανιασμένων συναισθημάτων και του αδιέξοδου κοινωνικού περίγυρου. Κυρίως, όμως, αυτό που τις χαρακτηρίζει είναι το σασπένς, με την έννοια της εκκρεμότητας. Κάθε ένας από τους πίνακες εμπεριέχει μια εν δυνάμει ιστορία που εκκρεμεί να αποκαλυφθεί. Οι εικόνες συνοδεύονται από αποσπάσματα κειμένων γνωστών λογοτεχνών συνθέτοντας έτσι μια πιθανή αφηγηματική εκδοχή.

Τα κείμενα αυτά, τα οποία δεν είναι πάντα τοποθετημένα με την ίδια σειρά που τα συναντάμε στο συγγραφικό έργο από το οποίο προέρχονται, είναι κείμενα των Jack London, George Simenon, Raymond Chandler, Jack Kerouac, Alejandro Bentivoglio, Michelangelo Antonioni, Julio Cortazar, Milan Kundera, Haruki Murakami, Paco Ignacio Taibo II, John Cheevern, Jim Tomson, Varely Larbaut, James Ellroy, Toni Morrison, John Cheever, John Fowles, Pascal Bruckner, Malcolm Lowry, George Pelecanos, F. Scott Fitzerald, William Rilley Burnet, Truman Capote, Jean-Patrick Mancette, Daphne Du Maurier, Marguerite Duras, Elmore Leonard, Alberto Granado, Anton Chekhov. Παράλληλα ο εικαστικός εντοπίζει και εκλεκτικές συγγένειες του έργου του με αυτό των W. Wenders, M. Antonioni, Coen brothers, S Kublick, και άλλων.

Η έκθεση θα συνοδεύεται από λεύκωμα με την πλήρη ενότητα των έργων, από τις εκδόσεις ΝΗΣΟΣ. Η έκθεση συνδέεται επίσης οργανικά και με την έκθεση του ΚΜΣΤ «Η Τυπογραφία ως Καλλιτεχνική Πράξη 1900-1980», που θα φιλοξενείται στο μουσείο το ίδιο διάστημα, ενώ υποστηρίζεται από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Επιμέλεια έκθεσης: Ειρήνη Παπακωνσταντίνου, Ιστορικός Τέχνης-Επιμελήτρια ΚΜΣT

Η έκθεση υποστηρίζεται από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και το 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Μίλτος Σκούρας – Βιογραφικό σημείωμα

Ο Μίλτος Σκούρας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1955. Αποφοίτησε από την Αρχιτεκτονική Σχολή του Μιλάνου το 1979 και στη συνέχεια σπούδασε σημειολογία και επικοινωνία στο Πανεπιστήμιο Sorbonne Nouvelle – Paris 3. Το διάστημα 1982-84 έζησε και εργάστηκε στη Νέα Υόρκη όπου και επηρεάστηκε από το έργο των Αμερικανών Ρεαλιστών. Το 1984 επέστρεψε στο Μιλάνο και συμμετείχε στην πρωτοπορία του ευρωπαϊκού γκράφικ νόβελ της δεκαετίας του ’80. Έργα του δημοσιεύτηκαν στο γαλλικό Métal Hurlant, στο ιταλικό Alter, στο αμερικάνικο Heavy Metal, στη Βαβέλ και σχεδίασε μια σειρά εξώφυλλων για το περιοδικό Αντί. Την ίδια περίοδο έργα του δημοσιεύονται στα περιοδικά Vanity, Vogue Italia και Harper’s Bazaar. Συμμετείχε σε ομαδικές εκθέσεις στο Μιλάνο, τη Βενετία, την Φλωρεντία και τη Βασιλεία. Για περίπου 20 χρόνια εργάστηκε στο χώρο της διαφήμισης όπου σχεδίασε και ζωγράφισε καμπάνιες για τους Armani, Versace, Claudio La Viola, Fiat, Pirelli, Rolex, Persol, Παπαστράτος, και πολλά ακόμη διεθνή κι ελληνικά σήματα. Προτάσεις του διακρίθηκαν με διεθνή βραβεία στις Κάννες και στο Μιλάνο. Το 2010 εγκαταλείπει τη διαφήμιση και ασχολείται αποκλειστικά με τη ζωγραφική.