Η έκθεση Back to the basics: Uncanny ΙΙ συνεχίζει την προβληματική του πρώτου μέρους της έκθεσης που πραγματοποιήθηκε στην ΕΝΙΑ Gallery το Δεκέμβριο του 2016, ερευνώντας τις διαφορετικές οπτικές της έννοιας του ανοίκειου όπως αυτή προσδιορίστηκε στο δοκίμιο του Sigmund Freud.

Το Ανοίκειο (uncanny), μια έννοια που ο Freud ανέλυσε στο βιβλίο του Αrt and literature που εκδόθηκε για πρώτη φορά το φθινόπωρο του 1919, αποτέλεσε πηγή έμπνευσης στη δημιουργική διαδικασία πολλών καλλιτεχνών. Η πολυπλοκότητα του Ανοίκειου έγκειται στο ότι ενώ μεταφέρει την έννοια του ξένου και του αβέβαιου έχει άμεση σύνδεση με μια καταπιεσμένη οικεία αίσθηση μιας εμπειρίας.

Ο Freud αναλύοντας τη σχέση μεταξύ της γερμανικής λέξης heimlich (οικείο, όχι παράδοξο) και της λογικά αντίθετής της λέξης unheimlich (γερμανικός όρος για το ανοίκειο) μέσω της ετυμολογίας των δύο λέξεων σε λεξικά διαφορετικών γλωσσών συμπεραίνει ότι η σημασιολογική ερμηνεία της λέξης heimlich αναπτύσσεται προς την κατεύθυνση της αμφιθυμίας, μέχρι τελικά να συμπίπτει με την αντίθετη της, Unheimlich.

Μέσω της συλλογής εμπειριών και καταστάσεων οι οποίες διεγείρουν την αίσθηση της ανοικειότητας, ο Freud αποδεικνύει ότι το uncanny ανήκει στη κατηγορία του οικείου φοβιστικού – παράδοξου που μέσω της διαδικασίας της απώθησης καταλήγει τελικά να γίνει ανοίκειο.

Αυτή η μετάβαση από την αίσθηση οικειότητας στην αποξένωση είναι θεμελιακή για τη σύσταση της ανοίκειας κατάστασης.

Η δεύτερη εκδοχή της έκθεσης Back to the basics: Uncanny θα διερευνήσει διαφορετικές μεθόδους και τρόπους προσέγγισης της ερμηνείας της έννοιας του Ανοίκειου στο έργο δεκατριών σύγχρονων εικαστικών.

Συμμετέχουν:

Μάρθα Δημητροπούλου, Bella Easton, Κατερίνα Ζαχαροπούλου, Ekkehart Keintzel, Boris Lafargue, Νίνα Λασηθιωτάκη, Clay Smith, Maaike Stutterheim, Νίκος Τρανός, Γιώργος Τσακίρης, Γιώργος Τσεριώνης, VERSAWEISS

Επιμέλεια έκθεσης: Άρτεμις Ποταμιάνου


Φωτογραφία θέματος: Maaike Stutterheim, Άτιτλο από τη σειρά Traveling to standstill, 75×50, 2015, φωτογραφία εκτυπωμένη σε αλουμίνιο