Τα εγκαίνια θα γίνουν παρουσία των καλλιτεχνών. Την έκθεση επιμελείται ο Πάρης Καπράλος και υποστηρίζει το Φινλανδικό Ινστιτούτο Αθηνών.

«Η Terhi Ekebom και ο Sebastian Boulter συγκλίνουν με δυναμικό τρόπο, καθώς συμβάλλουν διαφορετικές ροές των ιστορικών και των αρχαίων ρευμάτων που κυλούν παράλληλα, αυτά του χρόνου και του χώρου, στο σύγχρονο Είναι, εξερευνώντας τις δυνατότητες και την ενέργεια που είναι εγγενείς στα έργα τέχνης τους, ανοιχτές στην πραγματικότητα, τη φαντασία και τα όνειρα την ίδια στιγμή. Οι ρίζες των φυτών που αναδύονται από την οροφή στις σήραγγες που απεικονίζονται στα έργα του Boulter εκτείνονται στην καθημερινή πραγματικότητα των γεμάτων ενέργεια συμβόλων της Ekebom.Ο δυϊσμός των δύο καλλιτεχνών, μεταξύ πραγματικότητας και άυλου, τους διαφοροποιεί με τον τρόπο που τους διασυνδέει στον ψυχισμό των θεατών, που θα δουν την μοναδική εφικτή σε αυτό το πλαίσιο όψη των πραγμάτων», σημειώνει ο επιμελητής της έκθεσης Πάρης Καπράλος.

Τα έργα

Με το έργο τους οι καλλιτέχνες δίνουν έμφαση στις δικές τους διερευνήσεις «στην άλλη πλευρά». Τα σημεία εκκίνησης συνδέονται με μια πύλη και μια σήραγγα, μέσα από την οποία οι καλλιτέχνες διεξήγαγαν την έρευνά τους. Η Ekebom διερεύνησε τις δικές της εμπειρίες των ονείρων της ενώ ο Boulter διερεύνησε τα φαινόμενα, που ανακάλυψε στη σήραγγα του ποταμού Ιλισού. Στην συνέκθεση τους οι Ekebom και Boulter φέρνουν οπτικές πληροφορίες από την άλλη πλευρά της πύλης των ονείρων και την περιήγηση από τη σήραγγα του ποταμού Ιλισού.

Από το σκοτεινό περιβάλλον, αναδύεται μέσα από το κάρβουνο του Boulter το λίγο φως που μπορεί να φανταστεί κανείς ότι υπάρχει στη σήραγγα. Ρίζες που διεισδύουν από την οροφή, τμήματα της οροφής, των τοίχων και του δαπέδου, που έχουν καταρρεύσει. Στην πορεία του ο περιηγητής θα συναντήσει πηγές, σωλήνες αποστράγγισης, τον άλλο αρχαίο ποταμό της Αθήνας, τον Ηριδανό –που συναντά τον Ιλισό- αρουραίους και εκατοντάδες κατσαρίδες. Η οπτική γλώσσα των έργων τείνει να αποκλίνει από τον ρεαλισμό στον κόσμο της φαντασίας και της ψευδαίσθησης, που δεν μπορούν να αποφευχθούν μέσα στο σκοτεινό τούνελ.

Στον αντίποδα, με τα εκφραστικά μέσα της Ekebom, το φως ταξιδεύει συγκεκριμένα μέσα από το λευκό χαρτί και τα ανοίγματα που κόβει επάνω του. Τα κοψίματα μιμούνται τη ροή των ποταμών, την ανάπτυξη των δέντρων και των ριζών, τα κυματιστά πλοκάμια των μεδουσών και τα σχέδια κολύμβησης των ψαριών. Μαζί με το φως, οι σκιές επεκτείνουν τις οπτικές διαστάσεις των ονείρων. Η εγκατάσταση χαρτιού μεγάλης κλίμακας τηςEkebom, αποτελεί η ίδια πύλη των ονείρων, απεικονίζει τη μετάβαση μεταξύ δύο πραγματικοτήτων: την αφύπνιση και τον κόσμο των ονείρων. Ωστόσο, όλες οι εμπειρίες από την άλλη πλευρά δεν μπορούν να φτάσουν στο φως της ημέρας.

Οι καλλιτέχνες γενικά ενδιαφέρονται συχνά για το πώς η εμπειρία, η γνώση και η μνήμη μεταφέρονται από τη μια πλευρά στην άλλη. Σ’ αυτό το πρότζεκτ, οι Ekebom και Boulter ενδιαφέρονται για τα πράγματα που συνδέουν τη μια και την άλλη πλευρά, όπως μια πηγή, ένα ρεύμα, οι ρίζες των δέντρων, που εμφανίζονται μέσα από την οροφή της σήραγγας. Τα όνειρα αντιπροσωπεύουν επίσης τους τρόπους με τους οποίους το τοπίο της ψυχής αντανακλά την κατάσταση του νου. Με αυτόν τον τρόπο, οι αναμνήσεις μας για το ασυνείδητο συνιστούν επίσης ένα είδος βημάτων κάτω από ένα ρεύμα ονείρων.

Σχετικά με τον Sebastian Boulter

Ο Φιλανδός ζωγράφος Sebastian Boulter έχει εργαστεί ως μουσικός σε ανεξάρτητα θέατρα, σύγχρονες ομάδες χορού και διάφορα μουσικά σύνολα. Έχει εργαστεί ως ανεξάρτητος επιμελητής σε συνεργασία με το πολιτιστικό τμήμα του Δήμου του Τάμπερεκαι της Ένωση Καλλιτεχνών του Ναγκόρνο-Καραμπάχ. Πρόσφατα συνεργάστηκε και με το Φινλανδικό Ινστιτούτο Αθηνών. Από το 2000 έχει πραγματοποιήσει πολλές ατομικές εκθέσεις. Συμμετείχε επίσης σε ομαδικές εκθέσεις στη Φινλανδία, την Κεντρική Ευρώπη και πιο πρόσφατα στην Ελλάδα. Σήμερα ο Boulter ζει και εργάζεται ως ζωγράφος στην Αθήνα. Η δουλειά του συχνά αναφέρεται σε περιβαλλοντικά ζητήματα. Ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για τα φυσικά τοπία έπειτα από την ανθρώπινη παρέμβαση και άλλα ίχνη, που αφήνουν οι άνθρωποι πίσω τους, τόσο στη φύση όσο και στις πόλεις. Είναι πτυχιούχος ζωγραφικής από τη Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών των Βρυξελλών του Βελγίου.

Σχετικά με την Terhi Ekebom

Η Terhi Ekebom (1971) είναι ζωγράφος, γραφίστρια και εικονογράφος με έδρα το Ελσίνκι. Έχει σπουδάσει στη Σχολή Τεχνών, Σχεδιασμού και Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου Aalto και στο Metropolia (EVTEK) Institute of Artand Design. Ως ζωγράφος, η Ekebom επιδίδεται σε έντονο πειραματισμό αναφορικά με την φωτεινή πλευρά της ζωής, μια άποψη που αντικατοπτρίζεται έντονα τόσο στα εικαστικά έργα της, όσο και στην εικονογράφησης, την τοιχογραφία, τη δημόσια τέχνη και τις εγκαταστάσεις. Εργάζεται με διαφορετικές τεχνικές και τα έργα της παρουσιάζονται σε πολλές εκθέσεις σε όλο τον κόσμο, όπως στο Μιλάνο, τις Βρυξέλλες, την Αγία Πετρούπολη, τη Νέα Υόρκη και το Σικάγο.

Το 2001 η Ekebom εξέδωσε το πρώτο κόμικ της “A Cow’s Dream” και από τότε έχει εκδώσει διάφορα κόμικ και έχει συμμετάσχει σε διεθνείς ανθολογίες. Η Finnish Comics Society της απένειμε το βραβείο Puupaahattu το 2014. Υπήρξε φιλοξενούμενη καλλιτέχνης στο Φεστιβάλ Rural Urban Art Street Art Festival στην Εσθονία το 2019. Έχει εκθέσει έργα της στον δημόσιο χώρο, όπως, για παράδειγμα, στην Κεντρική Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου του Ελσίνκι, στο σχολείο του Κόρκεακόσκι και στο Μουσείο Τέχνης της Κέραβα. Το χαρτί ως υλικό είναι ανανεώσιμο, απτό και δημοκρατικό ως μέθοδος lo-fi στην εποχή της επαυξημένης πραγματικότητας αλλά με το σωστό φωτισμό μπορεί να μετατραπεί από καθημερινό σε μαγικό. Εξερευνώντας τα άγρια όνειρά της, δεν αναζητά εξηγήσεις ή αλήθειες, αλλά μάλλον παρατήρηση και αποκάλυψη.