Τί θα φέρει ο πελαργός;

Το έργο “Λεονί εν αναμονή ή το όμορφο κακό” του Φεϋντώ είναι μια μονόπρακτη κωμωδία πολύ αγαπητή στο Γαλλικό κοινό, γι’ αυτό και ανεβαίνει κάθε χρόνο. Ο Φεϋντώ μετά το 1910 κάνει μια αλλαγή στη δομή των έργων του, ξεφεύγει απ’ την επιρροή της belle epoque (αισθητική του αστικού θεάτρου) και βλέπουμε μια στροφή προς το συμβολισμό. Γράφει μονόπρακτες κωμωδίες με στόχο τη σκληρή κριτική στην αριστοκρατία. Απομυθοποιεί το γάμο, οι σχέσεις των χαρακτήρων του δεν έχουν καμία δίοδο επικοινωνίας. Παρουσιάζει τους αριστοκράτες να υποτιμούν με ωμότητα τους ανθρώπους των άλλων κοινωνικών τάξεων. Πάντα σ’ αυτά του τα έργα υπάρχουν σύμβολα που τονίζουν μια κατάσταση. Στη Λεονί ένα από τα σύμβολα του έργου είναι ένα δοχείο νυκτός – το δοχείο νυκτός χρησιμοποιεί ο Φεϋντώ για να υπογραμμίσει την ακαθαρσία – καθώς και καταστασιακά σύμβολα ψυχοσύνθεσης χαρακτήρων όπως την εγκυμοσύνη της Λεονί.

Έχουμε την τιμή και την τύχη να παρουσιάζουμε για πρώτη φορά στην Αθήνα ένα έργο της δεύτερης περιόδου του συγγραφέα κι αυτό δημιουργεί ευθύνη. Πώς παρουσιάζει κανείς για πρώτη φορά το έργο ενός τόσο γνωστού συγγραφέα; Δουλέψαμε πολύ χρόνο το κείμενο, και είδαμε όλοι μαζί ότι το καλύτερο είναι να μην προσφύγουμε σε τρικ άλλα να μείνουμε πιστοί στη δομή του κειμένου και στο ρυθμό που δίνουν οι διάλογοι του Φεϋντώ.

Η Λεονί είναι μια κόρη αριστοκρατικής καταγωγής που περνά μια δύσκολη εγκυμοσύνη, μια περίεργη εγκυμοσύνη, νοσηρή θα λέγαμε, που την καθιστά δύστροπη, ιδιαίτερα με τον σύζυγό της που είναι μικροαστικής καταγωγής. Στο σπίτι που διαδραματίζεται η ιστορία τα πρόσωπα ενδιαφέρονται μόνο για τις δικές τους ανάγκες και όχι τόσο για τη Λεονί – πλην της μητέρας της – κι αυτό είναι πρόκληση για το σκηνοθέτη, τους ηθοποιούς και κυρίως για τον θεατή. Πώς θα συνεννοηθούν σκηνικά αυτοί οι άνθρωποι για ένα τόσο σημαντικό γεγονός; Στην κάθε σκηνή του έργου οι καταστάσεις είναι άλογες. Τα μέσα που υπήρχαν τότε δεν μπορούσαν να προβλέψουν το φύλο του εμβρύου, έτσι η Λεονί φαντάζεται ότι θα γεννήσει αγόρι γιατί το φεγγάρι ήταν “κάπως” κατά διάρκεια της εγκυμοσύνης. Η Μαμή που έρχεται να ξεγεννήσει τη Λεονί έχει την έγνοια των δικών της εγωϊστικών καθημερινών αναγκών, το ίδιο και ο πατέρας της που του διέκοψαν το χαρτοπαίγνιο στη λέσχη του. Ο κεντρικός ήρωας του έργου, ο Τουντού, σύζυγος της Λεονί βρίσκεται στο επίκεντρο και όλοι απαιτούν κάτι απ’ αυτόν με σκληρό τρόπο σχεδόν εξευτελιστικό, θέλουν να τον ισοπεδώσουν.

Οι ήρωες αφήνονται στον αγώνα μιας παράλογης λογικής που γίνεται σουρεαλιστική, η δομή των διαλόγων προσιδιάζει αυτή που θα συναντήσουμε αργότερα στο θέατρο των δεκαετιών ’40, ‘50  & ‘60. Η Λεονί μας είναι τελικά θύμα;

© Patroklos Skafidas

Info:

Η Αθηνά Κεφαλά είναι σκηνοθέτης, ηθοποιός και ενδυματολόγος. Σπούδασε στη Σχολή του Λεωνίδα Τριβιζά και στο θεατρικό τμήμα της Σορβόννης (Paris III, Conservatoire National Supérieur d’ Art Dramatique de Paris). Δούλεψε στο ελεύθερο θέατρο, σε Γαλλία και Ελλάδα, στο Εθνικό Θέατρο (1986 – 1992), και σε πολλά ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Έπαιξε στο ραδιόφωνο και την τηλεόραση της ΕΡΤ, ενώ έχει αρκετές συμμετοχές και σε ταινίες. Μετέφρασε θέατρο για το ραδιόφωνο. Δίδαξε σε πολλές Δραματικές σχολές και μόνιμα στη σχολή ‘ΒΕΑΚΗ’. Με την ομάδα της παρουσιάζει παραστάσεις commedia dell’ arte. Δημιούργησε το POCKET FESTIVAL σε συνεργασία με το poems n’ crimes (εκδόσεις Γαβριηλίδη), ίδρυσε την παρέα των ΒΙΚΤΩΡΙΑΝΩΝ (ομάδα καλλιτεχνών της πλατείας Βικτωρίας) και συνεργάζεται με τη β’ σκηνή του θεάτρου της οδού Κεφαλληνίας.


Πορτραίτο Αθηνάς Κεφαλά: © Στ. Ελληνιάδης


Διαβάστε επίσης: