Oι παγκόσμιες κρίσεις, όπως η πανδημία Covid-19, μας καλούν να επανατοποθετηθούμε ως πολίτες και ως έθνη σε παγκόσμιο επίπεδο. Ο απόηχος της πανδημίας απεικονίζει κυριολεκτικά τη σημασία της λέξης “viral”, όπως αυτή χρησιμοποιείται στο ψηφιακό περιβάλλον. Όσο οι επιδημίες εξαπλώνονται, χιλιάδες ζωές μπορούν να εξαρτηθούν από τις πράξεις ενός ατόμου. Αυτό δείχνει την αμοιβαία μας εξάρτηση και την άμεση επίδραση που μπορεί να επιφέρει ένα άτομο σε όλο το σύνολο. Δείχνει πόσο στενά συνδεδεμένοι είμαστε με το φυσικό μας περιβάλλον και τον τεχνητό κόσμο. Υπάρχει ένα κρίσιμο ερώτημα που κρύβεται πίσω από αυτό το πρόβλημα: βλέπουμε τους εαυτούς μας ως θύματα περιστάσεων, όπως είναι μια πανδημία, η απώλεια της ατομικής μας ελευθερία λόγω μαζικής παρακολούθησης, ο γεμάτος ανισότητες κόσμος ή κινούμαστε με στόχο την αυτο-ενδυνάμωση και την κατανόηση εννοιών όπως η αλληλεγγύη και η ενότητα όπου δεν υπάρχει “εμείς” εναντίον “των άλλων”, αλλά όπου εμείς τελικά είμαστε ο χειρότερος εχθρός μας; Πόσο “απομονωμένοι” νιώθουμε και δρούμε ως άτομα; Με τι μοιάζει η αυτο-ενδυνάμωση όταν καταλαβαίνουμε ότι δεν είναι μόνο το δικό μας πεπρωμένο αυτό που δημιουργούμε αλλά και εκείνο της παγκόσμιας πραγματικότητας;

To AthenSYN II: GOING VIRAL είναι μια έκθεση για τη σύγχρονη ελληνική τέχνη στο Βερολίνο όπου παρουσιάζονται τα έργα 15 Ελλήνων καλλιτεχνών που έχουν βραβευτεί από το Πρόγραμμα Υποστήριξης Καλλιτεχνών Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) της ARTWORKS, θέτοντας ερωτήματα που αφορούν τη μελλοντική μας συνύπαρξη. Η έκθεση θα ανοίξει στις 20 Ιανουαρίου 2022 στο νεοσύστατο χώρο τέχνης STEINZEIT στο Friedrichshain-Kreuzberg του Βερολίνου. Παράλληλα και αμέσως μετά την έναρξη της έκθεσης, θα διοργανωθεί ένα τριήμερο συμπόσιο με τίτλο “Entangled World” (21-23 Ιανουαρίου 2022) με καλλιτέχνες, θεωρητικούς και ακτιβιστές από τη Γερμανία και την Ελλάδα και με θεματικές όπως η βιωσιμότητα, η αυτο-οργάνωση και οι εναλλακτικές οικονομίες, μέσα από εργαστήρια, παρουσιάσεις, συζητήσεις και προβολές ταινιών.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Ιλεάνα Αρναούτου, Έρση Βαρβέρη, Κυριακή Γονή, Ανέστης Ιωάννου, Ανδρέας Ράγκναρ Κασάπης, Πάνος Κομπής, Μαρία Λουίζου, Ειρήνη Μίγα, Σοφία Ντώνα, Στεφανία Στρούζα, Μαρία Τσάγκαρη, Μάρω Φασουλή, Collectif MASI (Mαντλέν Ανηψητάκη & Simon Riedler), Latent Community (Ιώνιαν Μπισάι & Σωτήρης Τσίγκανος)

Στο AthenSYN II: GOING VIRAL, το AthenSYN παρουσιάζει ζωγραφική, βίντεο, γλυπτά και εγκαταστάσεις νέων Ελλήνων καλλιτεχνών. Ο Πάνος Κομπής μέσα από το έργο του κάνει μια ποιητική αναφορά στην ανθρώπινη ύπαρξη που βρίσκεται σε άμυνα. Ο Ανέστης Ιωάννου πραγματεύεται την κατασκευή της υποκειμενικότητας σε αστικά περιβάλλοντα. Η Κυριακή Γονή προσεγγίζει τη σχέση ανθρώπου και μηχανής, την οποία επίσης διερευνά ο Ανδρέας Ράγκναρ Κασάπης, εστιάζοντας στην ένταση που υπάρχει σχετικά με την πρόσληψη εικόνων που έχουν παραχθεί με φυσικά και τεχνολογικά μέσα. Στην εποχή της επαυξημένης πραγματικότητας, οι Latent Community (Ιώνιαν Μπισάι & Σωτήρης Τσίγκανος) συνυφαίνουν πρακτικές ενεργούς κοινωνικής συμμετοχής σε συμμετοχικές και επιτελεστικές κινήσεις για τη δημιουργία υβριδικών βιντεο-εγκαταστάσεων. Η Σοφία Ντώνα διαφωτίζει ιστορικές και κοινωνικές site-specific επιρροές υπό το πρίσμα της αποξένωσης, ενώ οι Collectif MASI (μέλος των οποίων είναι η SNF ARTWORKS Fellow Μαντλέν Ανηψητάκη) έχουν μια πειραματική προσέγγιση που κινείται στα όρια μεταξύ αρχιτεκτονικής, κοινωνιολογίας, εικαστικών τεχνών, αστικής σκηνογραφίας και κοινωνικής δράσης. Η Μάρω Φασουλή δημιουργεί συνδέσεις μεταξύ σωματικών πρακτικών, εργασίας και φύλου, ενώ η Ιλεάνα Αρναούτου μέσα από τη ζωγραφική και τη γλυπτική της διερευνά την τοπογραφία της επιθυμίας, του πένθους και της θεραπείας, αξιοποιώντας το σώμα της ως εργαλείο δημιουργίας «τοπία συναισθημάτων». Η Μαρία Τσάγκαρη με αφετηρία ιστορικές αναφορές δημιουργεί ανατρεπτικές κρυφές αφηγήσεις και θέτει ερωτήματα για την πολιτική της επιθυμίας. Τα έργα της Στεφανίας Στρούζα και της Ειρήνης Μίγα δημιουργούν συσχετισμούς ανάμεσα στον συμβολικό κόσμο των αντικειμένων και τις ιδέες της προσωρινότητας, της σωματικότητας και της γεωγραφίας. Τα μεγάλου μεγέθους γλυπτά της Μαρίας Λουίζου δείχνουν τον επιτελεστή ως ένα ζωντανό σώμα αντήχησης στη δημιουργία ηχοτοπίων. Η Έρση Βαρβέρη δείχνει τις συνεχείς διαδικασίες μεταμόρφωσης μέσα στη ρευστότητα της ύπαρξης.

Η έκθεση γίνεται σε επιμέλεια του Σωτήρη Μπαχτσετζή και της Katja Ehrhardt και διοργανώθηκε από το AthenSYN σε συνεργασία με την ARTWORKS, την STEINZEIT Gallery Βερολίνο και την FREIRAUM in der Box στο Βερολίνο. Υποστηρίζεται από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), το Ίδρυμα Schwarz, το Kulturamt Friedrichshain-Kreuzberg, το Griechische Kulturstiftung Berlin και τελεί υπό την αιγίδα της Ελληνικής Πρεσβείας στο Βερολίνο.

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Μαρία Τσάγκαρη, I couldn’t bear living without you, 2017