«CAESURA-όσο κρατάει μια ανάσα» είναι και ο τίτλος της συλλογής φωτογραφιών του Δημήτρη Κοιλαλούς που αποτυπώνει τη μεταβατική κατάσταση των προσφύγων και των μεταναστών που έφταναν στην Ελλάδα το 2015 και το 2016, έχοντας διασχίσει το Αιγαίο. Τα τοπία της CAESURA αποτυπώνουν ένα περιβάλλον μεταφορικό και ακαθόριστο, χωρίς αναγνωρίσιμα ορόσημα, μολαταύτα πραγματικό και απόλυτα συναφές με το τοπογραφικό πλαίσιο των συνόρων. Οι άνθρωποι, παγιδευμένοι σε έναν μεταβατικό και εφήμερο «ενδιάμεσο» χρόνο, αναδύουν μια διφορούμενη αίσθηση ηρεμίας αλλά και ανησυχίας, σαν να έχουν τη δύναμη να υπερβούν τον χρόνο, στέκοντας απλανείς σε μία μετέωρη ψυχική κατάσταση, σχεδόν αιωρούμενοι ανάμεσα σε δύο ασυνεχείς χρονικές στιγμές.

Είναι άνθρωποι που θέλησαν να φωτογραφηθούν επειδή ακριβώς είχαν καταφέρει να φτάσουν σώοι ως εδώ –σαν να επιχειρούσαν, μέσω της φωτογραφίας, το πέρασμα στην αθανασία– σαν μελαγχολικοί ιππότες μετά από τη μεγάλη μάχη. Ξεκινώντας από τα κλειστά σακίδια, τις οικογενειακές φωτογραφίες και τα γεμάτα οδύνη και νοσταλγία βίντεο των κινητών τηλεφώνων, η CAESURA προσπαθεί να αφαιρέσει τη ανώνυμη μάσκα του πρόσφυγα και του μετανάστη. που συχνά την κατέγραφαν οι τηλεοπτικές και οι φωτογραφικές κάμερες χωρίς ποτέ να σταματούν στο πρόσωπο παρά μόνο για να ενισχύσουν τη στερεοτυπική εικόνα του πόνου και της ταλαιπωρίας. Έτσι η CAESURA, εστιάζοντας περισσότερο στο υπαρξιακό παρά στο ιστορικό επίπεδο, αποτυπώνει τη γενική ταυτότητα του φυγά, εκείνου που προσπαθεί να αποδράσει, εκείνου που προσεταιρίζεται άλλες, ενδιάμεσες προσωρινές ταυτότητες και μιλά όχι μόνο για εκείνους που φωτογράφισε, αλλά κυρίως για όλους εκείνους που δεν φωτογράφισε, όλους εκείνους που σιωπηλοί, απογυμνωμένοι, παλεύουν να ανασυστήσουν έναν «εαυτό» από τα λίγα που τους έχουν απομείνει.

Το συγκεκριμένο έργο ολοκληρώθηκε και αποτυπώθηκε με διαφορετική αφηγηματική λογική και διάταξη σε ένα ειδικό λεύκωμα από τις εκδόσεις Kehrer Verlag.

Δημήτρης Κοιλαλούς

O Δημήτρης Κοιλαλούς γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα όπου εργάζεται σαν φωτογράφος από το 1990. Έχει συνεργαστεί με δημόσιους και ιδιωτικούς οργανισμούς, φορείς της κεντρικής κυβέρνησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης, μουσεία και θέατρα, Ελληνικά περιοδικά και εφημερίδες. Από το 2004, διδάσκει φωτογραφία σε ιδιωτικά και δημόσια ιδρύματα.

Η δουλειά του έχει εκτεθεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις σε φεστιβάλ και γκαλερί στην Ελλάδα (Μουσείο Μπενάκη-Αθήνα, Μουσείο Φωτογραφίας-Θεσσαλονίκη, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Ρέθυμνο Κρήτης, Chios Photo Festival-Χίος), στη Γαλλία (Les Boutographies-Rencontres Photographiques de Montpellier, PhotoMed Festival-Τουλόν, Institut du Monde Arabe / 3eme Biennale des Photographes du Monde Arabe Contemporain -Παρίσι), στην Πορτογαλία (Imago Lisboa Photo Festival-Λισαβώνα) στην Ιρλανδία (PhotoIreland festival-Δουβλίνο), στις ΗΠΑ (Aperture Summer Open–Νέα Υόρκη και CENTER, Σάντα Φε–Νέο Μεξικό), στην Αυστραλία (Head On PhotoFestival-Σύδνεϋ), την Μαλαισία (Kuala Lumpur International Photoawards–Κουάλα Λουμπούρ), την Ουαλία (the Millennium Centre and the Turner House-Κάρντιφ), τη Γεωργία (Kolga Tbilisi Photofestival-Τιφλίδα) και τη Λιθουανία (Yicca Awards-Βίλνιους).

Ανάμεσα στις δουλειές του που έχουν διακριθεί και έχουν διακριθεί και βραβευθεί είναι οι «Caesura· όσο κρατάει μια ανάσα», «HETEROTOPIA», «Lebanese Notebook, AntiParadise» και «Covid Days». Τον Ιούλιο του 2018, εκδόθηκε από τις εκδόσεις KEHRER Verlag, Heidelberg/Berlin το φωτογραφικό λεύκωμά του «Caesura Τhe duration of a sigh», που επίσης διακρίθηκε και απέσπασε πολλά βραβεία. Έργα του φιλοξενούνται σε ιδιωτικές συλλογές καθώς και στις συλλογές του MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, του HeadOn Photo Foundation (Sydney) του CENTER photo festival (Santa Fe-New Mexico), και του Institut du Monde Arabe (Paris-France).

Διαβάστε επίσης:

landscape stories: Ομαδική έκθεση στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης