Το Σπίτι της Κύπρου παρουσιάζει την εικαστική έκθεση Ars Moriendi με έργα που εμπνέονται και διερευνούν την άρρηκτη σχέση του Ανθρώπου με τον Θάνατο.
Εικαστικά έργα που εμπνέονται και διερευνούν την άρρηκτη σχέση του Ανθρώπου με τον Θάνατο παρουσιάζονται την Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2016, στο Σπίτι της Κύπρου, στο πλαίσιο της ομαδικής έκθεσης Ars Moriendi (Η Τέχνη του Θανάτου), που επιμελείται η Ομότιμη Καθηγήτρια Ιστορία Τέχνης του Τμήματος Θεωρητικών Σπουδών της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (Α.Σ.Κ.Τ.), Συνεργάτιδα Καθηγήτρια Τμήματος Καλών Τεχνών Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου κ. Νίκη Λοϊζίδου.
Η έκθεση που συνδιοργανώνεται από το Σπίτι της Κύπρου και την Πολιτιστική Κίνηση ex-Artis, με τη στήριξη των Πολιτιστικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού της Κυπριακής δημοκρατίας και την ευγενική χορηγία του Τμήματος Καλών Τεχνών Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου, θα παραμείνει ανοιχτή για το κοινό έως την Παρασκευή 27 Ιανουαρίου 2017.
H έκθεση Ars Moriendi, προέκυψε από τον θεματικό πυρήνα της εικαστικής έκθεσης Τραύμα και Θεραπεία που πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2014, στους εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους του Αρχαιολογικού Μουσείου Πάφου, στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης, Πάφος 2017. Το σκεπτικό της πρώτης εκείνης έκθεσης βασίστηκε σε ένα μοναδικό εύρημα της Ρωμαϊκής περιόδου −θεραπευτικές κεραμικές θερμοφόρες σε σχήμα ανθρώπινων μελών− το οποίο ανακαλύφθηκε τυχαία από την αρχαιολογική σκαπάνη το 1968. Η θεραπευτική λειτουργία των αγγείων αυτών, τα οποία προορίζονταν για την αντιμετώπιση τραυμάτων και άλλων νοσημάτων, υπήρξε το βασικό ερέθισμα για τη διαμόρφωση ενός σκεπτικού με ποικίλες προεκτάσεις ιστορικού, ανθρωπολογικού, ψυχαναλυτικού και κοινωνιολογικού χαρακτήρα. Βαθύτερη ωστόσο επιθυμία όλων των συντελεστών της καλλιτεχνικής και πολιτιστικής αυτής εκδήλωσης, ήταν η αισθητική και εννοιολογική μετεξέλιξή της μέσα από «περιηγήσεις» σε άλλα κέντρα και άλλους χώρους υποδοχής.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Όπως σημειώνει η επιμελήτρια και των δύο εκθέσεων κ. Νίκη Λοϊζίδου: Έως τώρα γράφτηκαν πολλά και ηχηρά για τον «Θάνατο της Τέχνης» και ίσως είναι καιρός να ειπωθεί κάτι και για την «Τέχνη του Θανάτου» μέσα από μια σύγχρονη διακειμενική αφήγηση που να προσεγγίζει ταυτόχρονα, παρελθόν, παρόν και κοντινό μέλλον. Από τις άγριες θυσιαστικές τελετουργίες των προϊστορικών χρόνων έως την αγοραία θανατομανία των σύγχρονων ημερών, μεσολαβεί ένα χρονικό διάστημα χιλιάδων χρόνων κατά την διάρκεια των οποίων η ανθρωπότητα προσπάθησε με κάθε τρόπο-θρησκεία, επιστήμες φιλοσοφία και τέχνες- να εξορκίσει το φόβο του θανάτου.
Δεκαπέντε Κύπριοι και ξένοι καλλιτέχνες αναστοχάζονται τη σχέση του ανθρώπου με τον θάνατο μέσα από προσωπικές και κυρίως συλλογικές πολιτισμικές μνήμες που έχουν τις ρίζες τους σε πανάρχαιες ανιμιστικές και θρησκευτικές παραδόσεις.
Στην έκθεση Ars Moriendi συμμετέχουν με έργα τους: Κατερίνα Ατταλίδου, Ευριπίδης Ζαντίδης, Κυριάκος Καλλής, Μαριάννα Κωνσταντή, Αντώνης Νεοφύτου, Γιάννος Οικονόμου, Αντρέας Σάββα, Ρήνος Στεφανή, Ιωάννα Τυμπιώτου, Νίκος Χαραλαμπίδης, Γιούλα Χατζηγεωργίου, Umit Inatci, Ditte Lynkaer Pedersen και Susan Vargas.
Στο πλαίσιο της έκθεσης, την Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου 2016, στις 17:30, θα πραγματοποιηθεί στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του Σπιτιού της Κύπρου η προβολή της ταινίας Η Τέχνη του Θανάτου (Κείμενα: Νίκη Λοϊζίδη, Σκηνοθεσία: Γιάννος Οικονόμου).
Μετά την προβολή της ταινίας θα ακολουθήσει, στις 19:00, συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης στην οποία συμμετέχουν ο Καθηγητής Φιλοσοφίας Τμήματος Θεωρητικών Σπουδών Α.Σ.Κ.Τ. κ. Γιώργος Ξηροπαΐδης, με θέμα Ασθένεια προς θάνατον. Ξαναδιαβάζοντας τη νουβέλα του Τολστόι: Ο θάνατος του Ιβάν Ίλιτς, ο Καθηγητής Φιλοσοφίας και Αισθητικής Τμήματος Θεωρητικών Σπουδών Α.Σ.Κ.Τ. κ. Παναγιώτης Πούλος, με θέμα Ιατρική, Φιλοσοφία και Τέχνη: νόσος και υγεία στο Αναζητώντας τον Χαμένο Χρόνο, και η Ομότιμη Καθηγήτρια Ιστορίας Τέχνης Τμήματος Θεωρητικών Σπουδών Α.Σ.Κ.Τ. κ. Νίκη Λοϊζίδη, με θέμα Γιατροί και ασθενείς: από τις μεσαιωνικές εικονογραφίες της μαύρης πανούκλας έως τις γελοιογραφίες του Ονορέ Ντωμιέ. Τη συζήτηση συντονίζει ο Καθηγητής Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης Τμήματος Θεωρητικών Σπουδών Α.Σ.Κ.Τ. κ. Νίκος Δασκαλοθανάσης.