Την Τετάρτη 9 Ιουνίου 2021 στις 4 μ.μ. εγκαινιάζεται στον εκθεσιακό χώρο «16 Φωκίωνος Νέγρη» η ομαδική έκθεση σύγχρονης τέχνης «APOTROPAION» με έργα των εικαστικών Ιλεάνας Αρναούτου, Anna Gonzalez Noguchi, Ναταλίας Μαντά, Αριάδνης Στροφύλλα και Δέσποινας Χαριτωνίδη, σε επιμέλεια της Ισμήνης Κινγκ.

Η έκθεση αποτελεί μία νέα πρωτοβουλία της Συλλογής Σωτήρη Φέλιου με στόχο την προβολή της ανερχόμενης γενιάς σύγχρονων εικαστικών που ζουν και εργάζονται στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της μακροχρόνιας υποστήριξης και προώθησης της σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα και το εξωτερικό από τη Συλλογή.

Η Συλλογή Σωτήρη Φέλιου προσκάλεσε την γλύπτρια και κεραμίστρια Ισμήνη Κινγκ, της οποίας έργα περιλαμβάνονται στη Συλλογή, να επιμεληθεί μια έκθεση με κύριο υλικό τον πηλό, δημιουργώντας μια γέφυρα ανάμεσα στη σύγχρονη πρακτική της γλυπτικής και την παράδοση της κεραμοπλαστικής.

Η έκθεση «APOTROPAION» περιλαμβάνει πέντε έργα, τα οποία έχουν δημιουργηθεί ειδικά για την έκθεση και αντλούν έμπνευση από το εννοιολογικό πλαίσιο που πηγάζει από το ακροκέραμο. Το ακροκέραμο χαρακτηρίζεται ως αποτροπαϊκό δομικό στοιχείο καθώς και σύμβολο προστασίας. Μέσα από τα έργα τους οι εικαστικοί αναπτύσσουν σκέψεις και προβληματισμούς γύρω από θέματα όπως η Προστασία, η Φροντίδα, η Φθορά, η Οικία και το Υπερφυσικό στοιχείο.

Την έκθεση συνοδεύει πλήρως εικονογραφημένη δίγλωσση έκδοση με κείμενα της επιμελήτριας της έκθεσης, Ισμήνης Κινγκ και της Δρ. Αρχαιολογίας, Αγγελικής Κοτταρίδη.

Η Ισμήνη Κινγκ επισημαίνει στο εισαγωγικό σημείωμα του καταλόγου: «Από την αρχή της περιόδου της πανδημίας που διανύουμε, η λέξη ΄προστασία’ έχει υπάρξει εξαιρετικά συχνή και δραστική. Παράλληλα, η σχέση μας με την Οικία και με ότι περιλαμβάνεται σε αυτή, εξελίσσεται σε μια σχέση έντονης οικειότητας και σημασίας, καθώς βιώνουμε την οικία με τον αρχέγονο ρόλο της, ως καταφύγιο. […] Είναι ίσως τώρα η στιγμή που τα σύμβολα και τα ίχνη του υπερφυσικού, που κοσμούν τις οικίες και την πόλη, είναι πιο ισχυρά, μέσα από τις προστατευτικές ιδιότητες που τους αποδίδουμε, σύμφωνα με το σύστημα πεποιθήσεων του καθενός μας».

Η Αγγελική Κοτταρίδη συμπληρώνει στο κείμενο της: «Ο φόβος του θανάτου ορίζει διαχρονικά την ανθρώπινη σκέψη και πράξη. Από τις απαρχές του πολιτισμού η τέχνη κλήθηκε να παράξει μορφές έμπλεες δύναμης, ικανές να αποτρέπουν το κακό. Θεραπεύοντας μια πανανθρώπινη και ζωτική ανάγκη ‘αποτρόπαια’ κάθε λογής βρίσκονται παντού, συνιστώντας πολύπλοκα συστήματα αναφοράς που συχνά καθορίζουν την εικόνα παραδοσιακών -και όχι μόνον- πολιτισμών. Και είναι πραγματικά άξιο προσοχής πως η αρχαία ελληνική τέχνη που λάτρεψε όσο καμιά τις εικόνες εδώ στάθηκε τόσο φειδωλή, δημιουργώντας δύο μόνον μορφές που ανταποκρίνονται στον διττό, αποτροπαϊκό και συγχρόνως φυλακτήριο, ρόλο: τον ορθωμένο φαλλό και το γοργόνειο».

Ο εκθεσιακός χώρος «16 Φωκίωνος Νέγρη» έχει πάρει όλα τα αναγκαία μέτρα για την τήρηση των υγειονομικών κανόνων, αλλά και των κανόνων λειτουργίας των χώρων, σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ και της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας Δημόσιας Υγείας.

Η χρήση ιατρικής μάσκας είναι υποχρεωτική, κατά την παραμονή του κοινού σε όλους τους χώρους. Ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός ατόμων στον εκθεσιακό χώρο είναι 20 άτομα.

Διοργάνωση:
Ίδρυμα «Η άλλη Αρκαδία»

Επιμέλεια:
Ισμήνη Κινγκ

(Το ωράριο μπορεί να τροποποιηθεί. Συμβουλευτείτε την ιστοσελίδα μας και τους λογαριασμούς μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης Facebook και Instagram για τυχόν ανακοινώσεις.)

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Κολλάζ των έργων-Δέσποινα Χαριτωνίδη, Unlikely places, 2021, υαλωμένη πορσελάνη, ακονισμένες μπετόβεργες, αλουμίνιο, μεταβλητές διαστάσεις (λεπτομέρεια) | Ιλεάνα Αρναούτου, Η Νύφη, 2021, υαλωμένος πηλός υψηλής θερμοκρασίας και σίδερο, 200 x 70 x 100 εκ. (λεπτομέρεια)