Από τις εκδόσεις Πεδίο κυκλοφορεί το βιβλίο Από πού έρχονται οι καλές ιδέες. Η φυσική ιστορία της καινοτομίας του Steven Johnson.

«Οι καλές ιδέες μπορεί να μην θέλουν να είναι ελεύθερες, αλλά θέλουν πολύ να συνδέονται, να συνδυάζονται, να συγχωνεύονται. Θέλουν να ανακαλύπτουν εκ νέου τον εαυτό τους, υπερβαίνοντας νοητά όρια. Θέλουν τόσο να αλληλοσυμπληρώνονται όσο και να ανταγωνίζονται μεταξύ τους».


Το βιβλίο του διάσημου συγγραφέα Steven Johnson, εξειδικευμένου συμβούλου του Διαδικτύου και των νέων τεχνολογιών, είναι ένα συναρπαστικό, αισιόδοξο και διασκεδαστικό ταξίδι στον χώρο της καινοτομίας. Με γλαφυρό ύφος και κατανοητή γλώσσα εξηγεί πώς γεννιούνται οι καινοτόμες ιδέες, αυτές που δίνουν νέα ώθηση και προσανατολισμό στον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε, ζούμε κι εργαζόμαστε, ανοίγοντας νέες απροσδόκητες κατευθύνσεις και δυνατότητες για τις κοινωνίες σε όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη.

Όπως υποστηρίζει και αναλύει ο Johnson, η γέννηση νέων και καινοτόμων ιδεών δεν γίνεται στο εργαστήριο, μπροστά στο μικροσκόπιο, αλλά αργά, σταδιακά: αποτελεί περισσότερο μια διαδικασία επώασης παρά μια στιγμιαία έμπνευση τύπου «εύρηκα». Αποκαλυπτικά για την ανάλυσή του είναι τα παραδείγματα, τα οποία ο αναγνώστης θα εντοπίσει στις σελίδες του βιβλίου:

Πώς συνέλαβε ο Δαρβίνος τη θεωρία της φυσικής επιλογής, πώς κινήθηκε το FBI για την αντιμετώπιση της 11ης Σεπτεμβρίου, πώς η Google γέννησε την ιδέα των Google News, πώς δημιουργήθηκε και εξελίχθηκε η Apple, πώς από το Σπούτνικ διαμορφώθηκε η ιδέα / καινοτομία του GPS, πώς τελικά επινοήθηκαν οι θερμοκοιτίδες μειώνοντας δραστικά τη θνησιμότητα των νεογέννητων παιδιών, πώς γεννιούνται και επιδρούν τα οικοσυστήματα (hubs) καινοτομίας που ανθίζουν σε διαφορετικές πόλεις σε όλο τον πλανήτη και δεκάδες άλλες συναρπαστικές στιγμές στην ιστορία των καινοτόμων ιδεών.

Tο βιβλίο αναδεικνύει σημαντικούς σταθμούς της ανθρώπινης περιπέτειας στην ιστορική της διαδρομή και περιγράφει πολύ παραστατικά πώς πολλές «τυχαίες» καινοτομίες, από την τυπογραφία έως τον υπολογιστή και χιλιάδες άλλες εφευρέσεις, βρίσκουν την εξήγησή τους σε μια σειρά από πολλαπλές μικρές κινήσεις επώασης ιδεών και συνάντησης μυαλών μέσα στις κοινωνίες μας.

Δεν είναι τυχαίο ότι το έργο αυτό του Johnson έχει γίνει μπεστ σέλερ, έχει μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες σε όλο τον κόσμο, ενώ χαρακτηρίστηκε ως ένα από τα καλύτερα βιβλία της χρονιάς από το περιοδικό The Economist. Η ζωντανή και πρωτοποριακή σκέψη του συγγραφέα συμπυκνώνεται στην αισιόδοξη, τεκμηριωμένη και ανοιχτή στις δυνατότητές μας προτροπή να συν-δημιουργούμε και να δίνουμε νέα καινοτόμα σχήματα στη σκέψη και στη ζωή μας μέσα στις πόλεις και στον πλανήτη μας. Το έργο αποτελεί πηγή έμπνευσης και μας ενθαρρύνει να γίνουμε κι εμείς εξερευνητές και συν-δημιουργοί της εποχής μας στο διαρκώς μεταβαλλόμενο και εν πολλοίς καινούριο και αχαρτογράφητο περιβάλλον μας.

Το Από πού έρχονται οι καλές ιδέες εντάσσεται στη σειρά «Ψηφιακή κουλτούρα», την οποία διευθύνει η Μπέττυ Τσακαρέστου, επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.


Η Μπέττυ Τσακαρέστου, Ph.D, είναι επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και επικεφαλής του Εργαστηρίου Διαφήμισης και Δημοσίων Σχέσεων. Είναι επισκέπτρια καθηγήτρια στο Copenhagen Business School (2013) και συμμετέχει στο ερευνητικό του δίκτυο CCEBI (Co-Creating Experience Based Innovation), με το οποίο συνδιοργανώνουν co-Creation workshops με εστίαση στις δημιουργικές και καινοτόμες επιχειρηματικά πόλεις την εποχή της συνεργατικής οικονομίας και κατανάλωσης. Έχει επίσης διδάξει ως επισκέπτρια καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Κύπρου (2007-2011).

Συμμετέχει στην επιτροπή εμπειρογνωμόνων της Ε.Ε. για θέματα «Ψηφιακού Γραμματισμού» και είναι μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων και μέλος του ΔΣ του Ινστιτούτου Επικοινωνίας. Συμμετέχει στο Advisory Board στο Impact Hub Athens. Συντονίζει το ερευνητικό project «Mobile Generation Next: Collaborative Consumption in the Sharing Economy enabled by Mobile and Networking Technologies» από το 2011.

Η έρευνα και η διδασκαλία της εστιάζουν στη διαφήμιση και τις δημόσιες σχέσεις με έμφαση στα social media/mobile communication, το city branding και τη συν-δημιουργία, τις νέες τάσεις συνεργατικής κατανάλωσης, τα νέα startup επιχειρηματικά μοντέλα, συμπεριλαμβανομένης της επιχειρηματικής (startup) δημοσιογραφίας, την εταιρική κοινωνική ευθύνη και την κοινωνική καινοτομία.

email: btsaka@gmail.com, twitter: @tsakarestou

Ο Steven Johnson είναι συγγραφέας και εξειδικευμένος σύμβουλος του Διαδικτύου και των νέων τεχνολογιών. Είναι επίσης συνδημιουργός τριών σημαντικών διαδικτυακών τόπων: του πρωτοποριακού ηλεκτρονικού περιοδικού FEED, του Webby Awardwinning community site, του Plastic.com και, πιο πρόσφατα, του υπερτοπικού μιντιακού ιστότοπου outside.in. Αρθρογραφεί στο Wired και είναι τακτικός συνεργάτης των εφημερίδων The New York Times, The Wall Street Journal, Financial Times κ.ά. Είναι επίσης μέλος πολλών συμβουλευτικών επιτροπών σε επιχειρήσεις που σχετίζονται με το Διαδίκτυο, μεταξύ των οποίων οι Medium, Atavist, Meetup.com, Betaworks και Patch.com.

Η πρωτοποριακή σκέψη και οι ιδέες του Steven Johnson έχουν ασκήσει μεγάλη επιρροή σε πολλά πεδία: από τον τρόπο με τον οποίο οι πολιτικές καμπάνιες χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο έως τον αστικό σχεδιασμό και τη μάχη κατά της τρομοκρατίας τον 21ο αιώνα. Το 2010 ο Johnson εκλέχθηκε από το περιοδικό Prospect ως ένα από τα «Δέκα ευφυέστερα μυαλά» του ψηφιακού μέλλοντος.

Το έργο του, Από πού έρχονται οι καλές ιδέες: Η φυσική ιστορία της καινοτομίας, εντάχθηκε στη λίστα των πιο ευπώλητων βιβλίων του 2010 από τον οργανισμό 800CEORead και χαρακτηρίστηκε ως ένα από τα καλύτερα βιβλία της χρονιάς από το περιοδικό The Economist. Αυτό και άλλα έργα του έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες.

Μετάφραση: Δημήτρης Ποταμιάνος
Επιστημονική επιμέλεια: Μπέττυ Τσακαρέστου