Η γκαλερί Citronne συνεχίζει το θερινό εκθεσιακό της πρόγραμμα με θεματική τα ΙΧΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ, στην οποία εντάσσεται η ατομική έκθεση φωτογραφίας της Μαίρης Χριστοφίδη, Αντιστάσεις και Αποκλεισμοί.

Μια φωτογραφία εξ ορισμού φωτίζει και κατα-γράφει τον Χρόνο. Ακινητοποιεί την κίνηση, βουβαίνει τον ήχο, στερεοποιεί την ρευστότητα του γίγνεσθαι- χωρίς, όμως, να χάνει την ζώσα σχέση της με την πραγματικότητα την οποία αποτυπώνει. Οι περισσότερες φωτογραφίες, παλαιές και νεώτερες, επαγγελματικές ή ερασιτεχνικές, αφορμώνται από την επιθυμία του ανθρώπου να διατηρηθεί η μνήμη μιας δεδομένης στιγμής. Διέπονται από την αντίσταση στον Χρόνο, όπου “τὰ πάντα ῥεῖ”, σαν να επιχειρούν να τον ακυρώσουν. Λειτουργούν, λοιπόν, ως τεκμήρια ζωής και εμπειρίας, ως σταθμοί του βίου, ως μάχη επιβίωσης- γι’ αυτό, άλλωστε, ελκύουν και συγκινούν τον θεατή. Δημιουργούν και διατηρούν ίχνη. Με αυτό το σκεπτικό οργανώθηκε η έκθεση φωτογραφίας της Μαίρης Χριστοφίδη, η οποία εντάσσεται στην εφετινή θεματική τής γκαλερί CITRONNE, τα «’Ιχνη στον Χρόνο.

Η Μαίρη Χριστοφίδη είναι φωτογράφος με οξεία οπτική αντίληψη και διεισδυτικό βλέμμα. Συγκροτεί ένα προσωπικό φωτογραφικό “ντοκουμέντο”, εικόνες με έντονη αισθητική υπόσταση. Κινείται με ευκολία από την κλασική ασπρόμαυρη στην έγχρωμη φωτογραφία, χωρίς φόβο, με την αντίληψη της ειδικής αισθητικής την οποία εμπνέει ή και επιβάλλει η καθημερινότητα. Ο κόσμος καδράρεται σε φωτογραφικά καρέ• η φωτογραφική μηχανή συλλαμβάνει και “εκτελεί” τις στιγμές. Έτσι, η φωτογράφος συγκροτεί και αναπτύσσει ένα συνεχή διάλογο ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν. Κάποτε οι συνθέσεις της αγγίζουν την αφαίρεση• κάποτε, με οπτικό χιούμορ, τονίζει το οξύμωρο της φωτογραφικής αποτύπωσης, δηλαδή την ίδια την φύση της φωτογραφίας, ως απλή αντανάκλαση της πραγματικότητας και όχι ως καθεαυτή προβολή ή ερμηνεία.

Ο Πλάτων Ριβέλλης, επιμελητής της έκθεσης, σημειώνει πως «ο φωτογράφος επιχειρεί να ελέγξει και να υποτάξει την πραγματικότητα μέσω του επιλεκτικού αποκλεισμού στοιχείων, έτσι ώστε η φωτογραφία που θα προκύψει να αποτελείται από θραύσματα ρεαλισμού οργανωμένα με τη δύναμη της φαντασίας. Η Μαίρη Χριστοφίδη δεν εικονογραφεί μηνύματα, ούτε αφηγείται ιστορίες. Επισημαίνει απλώς μικρές συμπτώσεις στο πλαίσιο της καθημερινότητας της, που προκύπτουν από τη συνάντηση ασήμαντων γεγονότων που επιλέγουν οι αισθήσεις της με τη σημασία που τους αποδίδει η μνήμη της μέσω του φωτογραφικού της κάδρου. Έτσι, με μικρά επιλεγμένα σπαράγματα χτίζει την προσωπική της χρονική καμπύλη. Η επιτυχία της οφείλεται μεταξύ άλλων στην πριμοδότηση και διαφύλαξη της φωτογραφικής διαδικασίας. Έτσι, το φωτογραφικό αποτέλεσμα διατηρεί την πολυσημία του και την αφαιρετική του δύναμη και η φωτογραφική διαδικασία το μυστήριο που την προκαλεί

Επίσης, με αφορμή την έκθεση της Μαίρης Χριστοφίδη στον Πόρο, η γκαλερί CITRONNE οργανώνει διήμερο σεμινάριο φωτογραφίας, το οποίο θα φιλοξενηθεί στην Χατζοπούλειο Βιβλιοθήκη του Πόρου. Ο Πλάτων Ριβέλλης, σε δύο διαδοχικά τετράωρα (Παρασκευή 26.7 και Σάββατο 27.7), θα παραδώσει φωτογραφικό σεμινάριο, με τίτλο «Άχρηστες φωτογραφίες.» Το σεμινάριο αυτό ανιχνεύει την προέλευση, τον στόχο και την προβολή μιας φωτογραφίας που ξεκινάει από την μνήμη, τρέφεται από την παρατήρηση και υπερβαίνει κάθε πιθανό μήνυμα. Η συμμετοχή στο σεμινάριο θα είναι δωρεάν, αλλά όσοι επιθυμούν να συμμετάσχουν παρακαλούνται να αποστείλουν mail στην ηλεκτρονική διεύθυνση [email protected] Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

Μαίρη Χριστοφίδη

Η Μαίρη Χριστοφίδη γεννήθηκε στην Κύπρο. Σπούδασε Οικονομικά στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη συνέχεια ακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές στο management. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Με τη φωτογραφία ασχολείται απο το 1997 και από τότε είναι μέλος του Φωτογραφικού Κύκλου. Έχει πραγματοποιήσει πέντε ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε διάφορες ομαδικές. Η πρώτη της δουλειά κυκλοφόρησε με τίτλο «Στιγμές» από τις Μικρές Σειρές του Φωτογραφικού Κύκλου. Φωτογραφίες της έχουν δημοσιευθεί σε αρκετά περιοδικά και βιβλία. Το 2017 εκδόθηκε το βιβλίο της με τον τίτλο Συγχορδίες.