Σαράντα ζωγραφικά έργα δημιουργημένα από τη διεθνή εικαστικό Άννα Αχιλλέως Stäubli με εγκαυστική τεχνική ειδικά για τον χώρο του καφέ του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, επιχειρούν να συλλαβίσουν και να νοηματοδοτήσουν συμβολικά και πλαστικά τη θάλασσα ως ομηρική λέξη. Ως κέλυφος και έμβιο παλίμψηστο μαγικό περιεχόμενο. Ως θριαμβική αρχέγονη πηγή ζωής, ως διάπλου πολιτισμού και επικοινωνίας. Να την κατανοήσουν και να την τραγουδήσουν ως Θάλασσα μικρή και ως ωκεανό, ως μύρα μαγική, ως πόρο και ως πόντο ανεξάντλητο, ως ζάλη και γαλήνη.

Να τη μετρήσουν νοερά, ταξιδεύοντάς μας στη Μεσόγειο ολόκληρη του ελληνικού πολιτισμού, από το Ιόνιο και το Αιγαίο, ως το Λιβυκό και τη Μαύρη Θάλασσα. Να την αποτυπώσουν ως αρχέγονη πρώτη ύλη που διαπνέει και καθορίζει τόσα πολλά από τα πολύτιμα εκθέματα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.

Σε μια πρωτότυπη εγκατάσταση, η θάλασσα ως στικτό οργανικό σώμα, ως τόξο ουράνιο αναρίθμητων αποχρώσεων του μπλε και ως κέλυφος μυστήριο πλασμάτων και μύθων, παρουσιάζεται θριαμβική, χωρίς την ανάγκη αφηγηματικών μέσων. Πλασμένη με ένα συναρπαστικό φάσμα διαφορετικών και αναπάντεχων χροιών και τόνων που ανάγουν στην αρχαία ελληνική ζωγραφική, αντιμετωπίζεται από τη ζωγράφο ως πρωτόπλαστο εύρημα και δημιουργεί έναν μυθώδη κάμπο διαφορετικών ψυχογραφικών στιγμών και διηνεκών ωκεάνιων συντεταγμένων.

Καθοδηγούμενη από την επιτακτική ανάγκη της να αποδώσει το μεγαλείο των χρωμάτων, τη ρυθμολογία του σχήματος, την επιθυμία της αφής, το ανεξάντλητο βάθος και πλάτος, η Άννα Αχιλλέως Stäubli αφοσιώθηκε εδώ και δεκαετίες στις εγγενείς δυσκολίες της τεχνικής και στις συναρπαστικές δυνατότητες της εγκαυστικής τέχνης. Ανακαλύπτοντας τις πολλαπλές επιστρώσεις της ιστορίας, την εξπρεσιονιστική συγκίνηση του ρευστού και αυτοσχέδιου χρωστήρα, της έξεργης υλικότητας, της ανεπαίσθητης φωτοσκίασης και της εκφραστικής χειρονομίας, αναζήτησε στις σπουδές και τη μετέπειτα πορεία της τη δυνατότητα μιας νέας εκτέλεσης με αλάνθαστη τεχνική και υπερβατική καλλιτεχνική ιδιότητα. Προσεγγίζοντας με τρόπο βραχύ, ευρηματικό και λιτό το κυρίαρχο αυτό διαχρονικό ελληνικό σύμβολο, η Άννα Αχιλλέως Stäubli πλάθει από την αρχή μια εξαιρετική λιτή όσο και πυκνότατα απτή ζωγραφική σημειολογία που καθηλώνει τον θεατή, σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Ίρις Κρητικού.

Επιμέλεια: Ίρις Κρητικού
Διοργάνωση: Αιμιλία Κουγιά

Άννα Αχιλλέως Stäubli – Βιογραφικό:

Η Άννα Αχιλλέως Stäubli γεννήθηκε στην Πάφο της Κύπρου το 1958. Δραστηριοποιείται στη ζωγραφική μεταξύ Πάφου, Βέρνης και Αθήνας από το έτος 2000.

Αποφοίτησε από τη σχολή ξεναγών Κύπρου όπου σπούδασε Ιστορία της Τέχνης, Ιστορία, Αρχαιολογία, Βυζαντινή Τέχνη, Πανίδα, Χλωρίδα και Γεωλογία. Παρακολούθησε μαθήματα τέχνης στη Βέρνη της Ελβετίας, στην Αθήνα και στη Βοστώνη των ΗΠΑ.

Εμπνευσμένη από τη θάλασσα, τη φύση, τα λουλούδια, τα μεταλλεία και τη βυζαντινή τέχνη, δημιουργεί έργα Εγκαυστικής τέχνης – μια αρχαία τεχνική με κερί μέλισσας και χρωστικές ουσίες, ακρυλικά και λάδι.

Η Άννα Αχιλλέως Stäubli έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμες ομαδικές εκθέσεις σε Μουσεία, Ιδρύματα και Ιδρύματα Τέχνης καθώς και σε Γκαλερί στην Ελβετία, τη Γαλλία, την Ελλάδα και την Κύπρο. Έργα της ανήκουν σε Μουσεία, δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στην Ελβετία, τη Γερμανία, την Αυστρία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία, τη Μάλτα, την Ελλάδα και την Κύπρο.