Ο Καρύλ Φερέ ανήκει σε εκείνους τους συγγραφείς που μοιάζουν με τους αλλοτινούς θαλασσοπόρους, είναι τολμηρός, εξασκείται στην περιπέτεια κυριολεκτικά και μεταφορικά, αναζητά τα θέματά του έξω από την ζώνη ασφαλείας και ταξιδεύει ανά τον κόσμο για να αναδείξει θέματα δύσκολα που όμως μπορούν και αγγίζουν. Το έκανε με το Μαπούτσε, το μυθιστόρημα Κόνδωρ και με άλλα βιβλία μέσα από τα οποία μαθαίνουμε και εμπλουτίζουμε τις γνώσεις μας. Η Λατινική Αμερική είναι προσφιλής προορισμός και έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στα μυθιστορήματα του Καρύλ Φερέ καθώς εκεί υπάρχουν ιθαγενείς και αρχαίοι πολιτισμοί που παραμένουν υπό το πέπλο μυστηρίου. Με τη ματιά ενός σύγχρονου Σέρλοκ Χολμς χρησιμοποιεί την αστυνομική πλοκή και την επενδύει δεξιοτεχνικά για να προσφέρει στον αναγνώστη μια ολόκληρη ανταπόκριση από τα πεδία με πρόσημο όμως πιο πολύ πολιτικό ως προς το ξετύλιγμα της αφήγησής του. Στην περίπτωση αυτή, ξεφεύγει από τα συνήθη και μας συστήνει έναν άλλο κόσμο, ακόμα πιο σκληρό και αδυσώπητο, είναι ο κόσμος της πραγματικής κοινωνικής πραγματικότητας που παράγει κακό.
Αναζητώντας την αλήθεια πίσω από ένα φρικιαστικό έγκλημα ενός ανελέητου ανθρώπου
Ο Καρύλ Φερέ, εκτός από την αστυνομική πλοκή παρουσιάζεται στον αναγνώστη και με ένα είδος εθνογραφικού και κοινωνικού είδους αφήγησης, καθώς οι φυλές είναι ένα ζήτημα που τον απασχολεί ιδιαίτερα, είναι αυτό το παρελθόν που το ανασκάπτει ως αρχαιολόγος για να βρει στοιχεία ιστορικά και όχι απλά για να γράψει άλλο ένα αστυνομικό μυθιστόρημα. Εξάλλου, αυτή του η επιμονή στην έρευνα πηγαίνοντας ο ίδιος επί τόπου είναι αυτό που τον ξεχωρίζει και γοητεύει τους ανά τον κόσμο αναγνώστες του. Κατά μία έννοια διατηρεί και σε αυτό το βιβλίο/μαρτυρία την ίδια λογική μόνο που το συγκεκριμένο έχει λίγο διαφορετικά χαρακτηριστικά σε σχέση με τα υπόλοιπα βιβλία καθώς πρόκειται για ένα ταξίδι σε ένα ειδεχθές έγκλημα που έλαβε χώρα στην ιδιαίτερη πατρίδα του, την Βρετάνη. Εδώ λειτουργεί περισσότερο με όρους δημοσιογραφικούς και με ευαισθησία αλλά και συναισθηματική φόρτιση καλείται να ανακαλύψει τα δεδομένα πίσω από ένα φρικτό έγκλημα, την δολοφονία της μητέρας τεσσάρων παιδιών Μαγκαλί από τον ίδιο της τον άντρα. Με τις αποσκευές στο χέρι λοιπόν οργώνει αυτή την φορά τον τόπο που γνωρίζει καλά και έρχεται σε άμεση επαφή με τον τρόμο για αυτά που θα συναντήσει γιατί τα όσα συμβαίνουν εκεί είναι πραγματικά τρομακτικά.
Είναι δυστυχώς τραγικός ο αριθμός των γυναικοκτονιών που λαμβάνουν χώρα ανά την υφήλιο και ειδικά ο αριθμός αυτός εντός του δυτικού κόσμου έχει αρχίσει να λαμβάνει διαστάσεις επιδημίας ειδικά μετά την περίοδο του κορονοϊού. Δεν υπάρχει άμεση εξήγηση και ερμηνεία για αυτήν την ιλιγγιώδη αύξηση των δολοφονιών αυτών, ωστόσο είναι εξαιρετικά δυσοίωνο το γεγονός πως όλο και περισσότερες γυναίκες πέφτουν θύματα άγριων δολοφονιών από τους συζύγους, συντρόφους τους. Οι περιπτώσεις που πλέον λαμβάνουν μεγάλη δημοσιότητα, περισσότερη από παλιά, αποκαλύπτουν μια κοινωνία που βρίσκεται σε πλήρη αποδόμηση και εγκληματίες που ζουν ανάμεσά μας και διαπράττουν το κακό ευρισκόμενοι σε δαιμονιώδη κατάσταση, αποκαλύπτοντας έναν καλά κρυμμένο επικίνδυνο εαυτό, στοιχείο ιδιαίτερα ανησυχητικό. Ο Καρύλ Φερέ, πιστός στην ερευνητική του δράση, επιστρέφει με ένα βιβλίο δυστυχώς εξόχως επίκαιρο που αναδεικνύει την αθέατη πλευρά του ανθρώπου, εκείνη την πλευρά που ρέπει προς το κακό, που εμπνέεται από κάτι διαβολικό και στην πορεία το θέτει προς εκτέλεση. Τα όσα περιγράφει στο βιβλίο είναι πραγματικά ανατριχιαστικά για τον τρόπο που ο σύζυγος δολοφόνος ενεργεί με σχέδιο και χωρίς καμία αναστολή ή αίσθημα αποτροπιασμού για αυτό που πρόκειται να πράξει. Εξάλλου, ο ίδιος καταμαρτυρά στους ίδιους τους γονείς, οι οποίοι ειρήσθω εν παρόδω γνώριζαν τα πάντα εξαρχής και τον υποστήριξαν για αυτό και καταδικάστηκαν, πως είναι αποφασισμένος για όλα.
Ο Καρύλ Φερέ μας προσφέρει όλο το χρονικό της απόφασης αυτής και αποκαλύπτει πως δεν υπάρχει και ούτε πρόκειται να υπάρξει το τέλειο έγκλημα. Διότι ο δράστης και φονιάς είχε προσλάβει μια ομάδα Γεωργιανών οι οποίοι ζούσαν στην περιοχή ώστε να αναλάβουν αυτοί την δολοφονία, ωστόσο στην πορεία ο ίδιος εξετέλεσε με πλήρη ψυχραιμία το όλο σχέδιο σε τέτοιο μάλιστα βαθμό που πήγε στους γονείς του και πέρασε το βράδυ σαν να μην έγινε τίποτα. Πίσω από ψυχοπαθείς και άρρωστους ανθρώπους, όπως ο Ζερόμ Γκαγιάρ, ουδείς μπορεί να γνωρίζει τι κρύβεται μέσα στην αρρωστημένη από κακό ψυχή τους για αυτό και ο Φερέ καταθέτοντας όλη την ιστορία από την αρχή μας εντάσσει στο γενικότερο περιβάλλον του μικρού χωριού και προσπαθεί και ο ίδιος με την βοήθεια του συνηγόρου του Γκαγιάρ αλλά και άλλων μαρτύρων να ερμηνεύσει τι τον οδήγησε σε αυτή την αποτρόπαια πράξη.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Μια ιστορία που θα μπορούσε πολύ εύκολα να αποτελεί σενάριο για κάποια ταινία ή σειρά σε κάποια γνωστή πλατφόρμα ψυχαγωγίας είναι απόλυτα πραγματική και συνέβη από έναν οικογενειάρχη τεσσάρων παιδιών εναντίον μιας αθώας γυναίκας, η οποία είχε υποστεί λεκτική βία και εξευτελισμό όσο καιρό ήταν μαζί του για αυτό και αποφάσισε να χωρίσει. Αυτή η πράξη της ελευθερίας της και την αποχώρησης από ένα κακοποιητικό περιβάλλον είναι και αυτή που τελικά της κόστισε την ίδια της την ζωή. Θα μπορούσε άραγε εκείνη να προβλέψει την πορεία των πραγμάτων και να δει τον δολοφόνο πίσω από τον σύζυγο; Ήταν άραγε επαρκή τα σημάδια που έβλεπε καθώς είχε πλέον μετακομίσει σε άλλη κατοικία λίγο μακρύτερα από τον κακοποιητή πρώην σύζυγό της; Όλα αυτά είναι ερωτήματα που ποτέ δεν θα απαντηθούν αλλά ίσως είναι ερωτήματα που μπορεί να απασχολήσουν άλλες γυναίκες και να προστατευτούν, να ζητήσουν βοήθεια, να χτυπήσουν κώδωνα κινδύνου για να προλάβουν αντίστοιχες καταστάσεις απειλής της ζωής τους και των παιδιών τους. Σε κάθε περίπτωση, ο Φερέ έχει για ακόμα μια φορά την ικανότητα να μας προβληματίσει και να μας ταρακουνήσει, να μας δώσει την εικόνα μιας κοινωνίας όπου μάλλον κάτι δεν πάει καλά και οφείλουμε να αναστοχαστούμε.
Απόσπασμα από το βιβλίο
«Η Μαγκαλί σπινθηροβολούσε, σύμφωνα με τους κοντινούς της ανθρώπους, κρατούσε τη ζωή της γερά, και με τα δυο χέρια, από φόβο μήπως της την αφαιρέσουν, μια απλή και μοντέρνα σαραντάρα γυναίκα βασικά, με την οποία μοιράζεσαι ένα πιάτο ρακλέτ ή ένα κοκτέηλ, με την διαφορά όμως ότι δεν θα ξαναχορέψει, και ούτε θα ξαναγελάσει»
Διαβάστε επίσης:
Καρύλ Φερέ – Μαγκαλί: Μια γυναικοκτονία στο επίκεντρο του βιβλίου του Γάλλου συγγραφέα