«Πόσο ενδιαφέρουσα σκέψη, είπε από μέσα του ο Φέργκιουσον∙ να φαντάζεται πόσο διαφορετικά θα ήταν τα πράγματα γι’ αυτόν παρόλο που ήταν ο ίδιος. Το ίδιο αγόρι σε διαφορετικό σπίτι με διαφορετικό δέντρο. Το ίδιο αγόρι με διαφορετικούς γονείς. Το ίδιο αγόρι με τους ίδιους γονείς που δεν έκαναν τα ίδια πράγματα με τώρα. Κι αν ο πατέρας του ήταν ακόμη κυνηγός μεγάλων θηραμάτων, για παράδειγμα, και ζούσαν όλοι στην Αφρική; Κι αν η μητέρα του ήταν μια διάσημη ηθοποιός του κινηματογράφου και ζούσαν όλοι στο Χόλιγουντ; Κι αν είχε αδελφό ή αδελφή; Κι αν ο θείος του ο Άρτσι δεν είχε πεθάνει και το δικό του όνομα δεν ήταν Άρτσι; Κι αν είχε πέσει από το ίδιο δέντρο και είχε σπάσει δύο πόδια αντί για ένα; Κι αν είχε σπάσει και τα δύο χέρια και τα δύο πόδια; Κι αν είχε σκοτωθεί; Ναι, όλα ήταν πιθανά, και το ότι τα πράγματα γίνονταν έτσι δεν σήμαινε από μόνο του ότι δεν μπορούσαν να γίνουν αλλιώς».

Στις 3 Μαρτίου 1947 γεννιέται ο Άρτσιμπαλντ Ισαάκ Φέργκιουσον, το μοναδικό παιδί της Ρόουζ και του Στάνλεϊ Φέργκιουσον. Από αυτή την αφετηρία ξεκινούν τέσσερα παράλληλα μονοπάτια ζωής: τέσσερις Φέργκιουσον που θα ζήσουν τέσσερις εντελώς διαφορετικές ζωές. Η τύχη των οικογενειών τους αποκλίνει. Οι έρωτες, οι φιλίες και τα πάθη τους είναι αντίθετα. Ωστόσο κάθε εκδοχή της ιστορίας του Φέργκιουσον διατρέχει το κατακερματισμένο πεδίο της Αμερικής των μέσων του 20ού αιώνα σε ένα μεγαλόπνοο μυθιστόρημα για το δικαίωμα στην ύπαρξη και τις ατελείωτες εκδοχές της, για την αγάπη και την πληρότητα της ζωής.

Έγραψαν:

Ένα επικό μυθιστόρημα ενηλικίωσης και μαθητείας… Πρωτότυπο και σύνθετο. Αδύνατο να μη σας εντυπωσιάσει, αδύνατο να μην αισθανθείτε δέος από το κατόρθωμα του Auster. Ένα φιλόδοξο έργο μοναδικής τέχνης, ένα αξιομνημόνευτο μοντάζ ανταγωνιστικών και συμπληρωματικών αφηγήσεων, ένα πολλαπλό μυθιστόρημα. – New York Times Book Review

Αριστούργημα. – Daily Mail

Ένα μεταμοντέρνο έπος που είναι τόσο εθιστικό όσο ένα μακροσκελές σίριαλ. – Financial Times

Ένα εκπληκτικά φιλόδοξο μυθιστόρημα, μια αναγνωστική απόλαυση. Η γραφή του Auster είναι ευφρόσυνη ακόμα και στις σκοτεινότερες στιγμές – ποτέ στρυφνή ούτε επιδεικτική. Ένα απίστευτα συγκινητικό και αληθινό ταξίδι. – NPR

Τέσσερις υπέροχες, διεξοδικές αποτυπώσεις της νεανικής παραφοράς – της αμηχανίας και της ματαίωσης, του πάθους για τα βιβλία, τις ταινίες, τα σπορ, την πολιτική και το σεξ… Δεν μπορεί να συγκριθεί με κανένα άλλο λογοτεχνικό βιβλίο… Δεν μιλά μόνο για την τυχαιότητα και το απρόοπτο αλλά για το τι θα γινόταν αν που μας στοιχειώνει, για τις επινοημένες ζωές που έχουμε στον νου μας και τρέχουν παράλληλα με την πραγματική μας ύπαρξη. – Guardian

Ιδιοφυές… Καινοτόμο ως προς τη δομή και αιφνιδιαστικά συγκινητικό… Το 4 3 2 1 διαβάζεται σαν ένα μεγάλο κοινωνικό δράμα, ενώ ταυτόχρονα είναι ένας φιλοσοφικός στοχασμός πάνω στην ανθρώπινη μοίρα. – Esquire

Καθηλωτικό… Ο Auster διαθέτει εκπληκτική ικανότητα να αποτυπώνει τον κόσμο μας με καινοτόμους τρόπους. – USA Today

Μια πολυπρισματική διερεύνηση των διακλαδώσεων της μοίρας που αντικατοπτρίζεται στην ίδια τη δομή του βιβλίου. – Washington Post

Υπνωτιστικό… Για άλλη μια φορά ο Auster διευρύνει τα όρια της αφήγησης… Τέσσερις διακριτοί ήρωες των οποίων οι ζωές αποκλίνουν και διασταυρώνονται με τρόπους αναπάντεχους και παιγνιώδεις. Καλειδοσκοπικό, πλούσιο σε ιστορικές λεπτομέρειες, το 4 3 2 1 αποτυπώνει την ψυχική ανάταση της μεταπολεμικής Αμερικής καθώς και την απόγνωση που κρυβόταν στις σκοτεινές γωνιές της. – O, the Oprah Magazine

Πιστός στην αποστολή που εξήγγειλε στην Επινόηση της μοναξιάς, να διερευνήσει τις αμέτρητες πιθανότητες που μπορεί να προκύψουν σε έναν ορισμένο χώρο, ο Auster συνθέτει ένα μυθιστόρημα σχεδόν κυβιστικό ως προς τις πολλαπλές του διαστάσεις – οι έξοχα διαφοροποιημένες παραλλαγές μιας και μόνο ζωής που παρουσιάζονται σφαιρικά. – Harper’s Magazine

Τo 4 3 2 1 είναι κάτι πολύ παραπάνω από ένα έξυπνο λογοτεχνικό παιχνίδι… Είναι μια σπαρακτική, συγκινητική αφήγηση που διερευνά με τόλμη την αμερικάνικη εμπειρία του 20ού αιώνα σε όλο της το μεγαλείο και την αισχύνη. Χωρίς αμφιβολία πρόκειται για το magnum opus του Auster… Μια αληθινή αποκάλυψη… Δεν μπορείς να μην παραδεχθείς πως πρόκειται για το έργο μιας μεγαλοφυΐας. – Toronto Star

Σπάνιο βιβλίο. Το αριστούργημα μιας μεγαλοφυΐας. Ο λόγος για τον οποίο διαβάζουμε. – Newark Star Ledger

Ο Auster παίζει με το μυαλό των αναγνωστών εδώ και τρεις δεκαετίες, διευρύνοντας τα αφηγηματικά όρια… Αυτό είναι το πιο απαιτητικό, αγωνιώδες, αστείο, συναισθηματικό, ερωτικό, δομικά τολμηρό μυθιστόρημά του έως σήμερα. Ένα μαγευτικό έργο. – Booklist

Ο συγγραφέας

Ο Paul Auster (Πολ Όστερ) γεννήθηκε στις 3 Φεβρουαρίου του 1947 στο Νιου Τζέρσι από γονείς πολωνοεβραϊκής καταγωγής. Απόφοιτος του πανεπιστημίου Κολούμπια, μετά τις σπουδές του έζησε για ένα διάστημα στη Γαλλία. Το πρώτο του πεζογραφικό βιβλίο είναι το αυτοβιογραφικό δοκίμιο Η επινόηση της μοναξιάς (1982). Ακολούθησε η Τριλογία της Νέας Υόρκης: Γυάλινη πόλη (1985), Φαντάσματα (1986) και Το κλειδωμένο δωμάτιο (1986), μεταμοντέρνες παραλλαγές της ιστορίας μυστηρίου που τον καθιέρωσαν ως έναν από τους σημαντικότερους σύγχρονους συγγραφείς. Έκτοτε έχει γράψει πλήθος πεζογραφικών έργων μεταξύ των οποίων τα μυθιστορήματα: Mr. Vertigo, Το βιβλίο των ψευδαισθήσεων, Σάνσετ Παρκ, Αόρατος. Έχει ασχοληθεί με τον κινηματογράφο τόσο ως σκηνοθέτης όσο και ως σεναριογράφος. Ζει στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης. Είναι μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Τεχνών και Γραμμάτων.

Για να διαβάσετε περισσότερα για τον Paul Auster: www.paul-auster.com και www.metaixmio.gr