#30

Μέσα από τις φλόγες (2010) του Ντένις Βιλενέβ

Όταν ο συμβολαιογράφος Λέμπελ (Ρεμί Ζιράρντ), διαβάζει στη Ζαν (Μελίσσα Ντεσορμώ- Πουλέν) και στο Σιμόν (Μαξίμ Γκοντέτ) τη διαθήκη της μητέρας τους, Νάουαλ (Λούμπνα Αζαμπάλ), τα δίδυμα έκπληκτα παίρνουν τους φακέλους που άφησε εκείνη, έναν για τον πατέρα τους που πιστεύανε ότι ήταν νεκρός, κι ένα για τον αδερφό τους που δε γνωρίζανε την ύπαρξη του. Σε αυτή την αινιγματική κληρονομιά, η Ζαν πιστεύει θα βρει την απάντηση για την ανεξήγητη σιωπή της μητέρας της τις τελευταίες εβδομάδες της ζωής της. Αποφασίζει να ταξιδέψει στη Μέση Ανατολή για να αναζητήσει την ιστορία της οικογένειας της, για την οποία φαίνεται ότι δε γνωρίζει τίποτα. Ο Σιμόν δε συγκινείται από τα μεταθανάτια παιχνίδια που παίζει η μητέρα του, αλλά η αγάπη για την αδερφή του είναι πολύ δυνατή, και σύντομα θα την ακολουθήσει για να ανακαλύψουν την αλήθεια για τη Νάουαλ- μια γυναίκας πολύ διαφορετική από εκείνη που γνώριζαν ως μητέρα τους. Με τη βοήθεια του Λέμπελ, τα δίδυμα ενώνουν τα κομμάτια της ιστορίας της γυναίκας που τους έφερε στον κόσμο, ανακαλύπτοντας την τραγική της μοίρα, σημαδεμένη από τον πόλεμο και το μίσος, αλλά και τη γενναιότητα μιας εξαιρετικής γυναίκας.

#29

Στον κόσμο της Κοκό Σανέλ (2009) της Αν Φοντέν

Η ιστορία της Κοκό Σανέλ πριν φτάσει να γίνει σύμβολο κομψότητας και φινέτσας. Εδώ ξετυλίγεται η απίστευτη προσωπική της διαδρομή, η επιμονή και το ταλέντο της που την κατέστησαν θρυλική σχεδιάστρια μόδας, ένα διαχρονικό σύμβολο επιτυχίας, ελευθερίας και στυλ. Ένα μικρό κορίτσι, το οποίο -μαζί με την αδερφή του -το εγκαταλείπουν σ’ ένα ορφανοτροφείο της κεντρικής Γαλλίας και περιμένει μάταια, κάθε Κυριακή, τον πατέρα του να έρθει να το δει… Μία τραγουδίστρια σε καμπαρέ, η οποία τραγουδάει με την αδύναμη φωνή της για μεθυσμένους στρατιώτες… Μία ταπεινή ράφτρα, η οποία ράβει στριφώματα στο πίσω δωμάτιο ενός επαρχιακού ραφείου… Μία νεαρή, κοκαλιάρα κοπέλα, στην οποία ο προστάτης της, Ετιέν Μπαλσάν, προσφέρει έναν ασφαλή παράδεισο ανάμεσα στους αργόσχολους πλούσιους… Μία ερωτευμένη γυναίκα που ξέρει πως δεν θα γίνει ποτέ η γυναίκα κανενός και αρνείται να παντρευτεί ακόμη και τον Μπόι Σαπέλ, τον άντρα που την αγάπησε όσο κι εκείνη… Μία επαναστάτρια που αντιδρά στις συμβάσεις της εποχής και ντύνεται με τα πουκάμισα των εραστών της.

#28

Ready Player One (2018) του Στίβεν Σπίλμπεργκ

Ο τρεις φορές βραβευμένος με Όσκαρ Στίβεν Σπίλμπεργκ («Η Λίστα του Σίντλερ», «Η Διάσωση του Στρατιώτη Ράιαν») σκηνοθετεί την απόλυτη περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, «Ready Player One», βασισμένη στο bestseller του Έρνεστ Κλάιν («Αν Είσαι Έτοιμος, Πάτα Enter), που έχει γίνει παγκόσμιο φαινόμενο. Η ιστορία εκτυλίσσεται το 2045 και την ίδια στιγμή αναφέρεται στην κουλτούρα της δεκαετίας του ’80 με δεκάδες ποπ αναφορές να ξεπετάγονται στις καταιγιστικές στιγμές δράσεις. Ο βετεράνος σκηνοθέτης επιστρατεύει την αστείρευτη φαντασία του και τη χρήση της τεχνολογίας, ενώ χειρίζεται με μαεστρία τους δύο κόσμους του βιβλίου για να μας ταξιδεύει σε ένα δυστοπικό μέλλον, όπου ένα ανεξάντλητο σύμπαν εικονικής πραγματικότητας μοιάζει να είναι η μοναδική σωτηρία των ανθρώπων.

#27 

Η δασκάλα του πιάνου (2001) του Μίκαελ Χάνεκε

H Έρικα Κόχατ είναι μια δασκάλα πιάνου που ζει στη Βιέννη. Λατρεύει τον Μπαχ και τον Μπραμς, για την αρμονία, τη μαθηματική ακρίβεια και το ελεγχόμενο συναίσθημά τους. Ζει με τη μητέρα της, η οποία την καταπιέζει και την κατευθύνει σαν να είναι ακόμα το μικρό της κοριτσάκι. Μόνο που η Έρικα έχει επιθυμίες, ανάγκες και στόχους τόσο μεγάλους, τόσο επιτακτικούς που αναγκάζεται να τους κρύβει ερμητικά. Μετά το μάθημα, της αρέσει να πηγαίνει σε sex shops και σε κινηματογράφους drive-in και να παρακολουθεί τα ζευγάρια να κάνουν έρωτα. Με τους μαθητές της είναι αυστηρή και απαιτητική. Η γυναικεία φύση των άκρων, όμως, θα έρθει στην επιφάνεια όταν εκείνη θα νιώσει έλξη για τον νεαρό, χαρισματικό μαθητή της. Η Έρικα θα αλλάξει το παιχνίδι όταν θα του στείλει μια επιστολή προσκαλώντας τον στις φαντασιώσεις της… Η πειθαρχία στην ψυχή της την αναγκάζει να αισθάνεται μόνο με τον ακραίο πόνο και να ερεθίζεται μόνο με την πιο ακόλαστη ηδονοβλεψία. Η πιο συγκλονιστική ψυχολογική κατάβαση στην γυναικεία ψυχοσύνθεση φέρει την πιο δηκτική υπογραφή στο σύγχρονο ευρωπαϊκό σινεμά.

#26

Οι τεμπέληδες της εύφορης κοιλάδας (1978 ) του Νίκου Παναγιωτόπουλου

Τέσσερις άντρες, ένας πατέρας και οι τρεις γιοι του (Βασίλης Διαμαντόπουλος, Νικήτας Τσακίρογλου, Γιώργος Διαλεγμένος, Δημήτρης Πουλικάκος) κληρονομούν ένα αρχοντικό σπίτι, στη μέση ενός εύφορου κήπου. Μαζί με το σπίτι κληρονομούν και την όμορφη υπηρέτρια (Όλγα Καρλάτου), και πέφτουν σε λήθαργο, απ’ τον οποίο βγαίνουν μόνο για να φάνε και να κάνουν σεξ με την υπηρέτρια. Ο μικρότερος γιος δυσφορεί, εξαιτίας της κατάστασης και, όταν βρίσκει τυχαία ένα βιβλίο με την ιστορία της γαλλικής επανάστασης, ξεσηκώνεται αποφασισμένος να ξεφύγει από τη στασιμότητα και τον εφιαλτικό εγκλεισμό.

#25

Η Κλεό από τις 5 έως τις 7 (1995) της Ανιές Βαρντά

Η Cleo είναι μια Γαλλίδα τραγουδίστρια που περιμένει τα αποτελέσματα κάποιων ιατρικών εξετάσεων που έκανε, ενώ πιστεύει ότι έχει καρκίνο και ότι θα πεθάνει σύντομα. Σε δυο ώρες έχει ραντεβού με το γιατρό και μέχρι τότε περιπλανιέται στους δρόμους του Παρισιού. Η αποθέωση της σκηνοθετικής λιτότητας και της κινηματογραφικής ακρίβειας σε μία από τις σημαντικότερες ταινίες της νουβέλ βαγκ.

 #24

Ο πεταλούδας (1973) του Φράνκλιν Σάφνερ

H αληθινή ιστορία του Γάλλου Ανρί Καριέρ, γνωστού ως «Πεταλούδα». Ο Πεταλούδας, που οφείλει το όνομά του στο μεγάλο τατουάζ πεταλούδας που φέρει στο σώμα του, είναι ένας μικροαπατεώνας που έχει αδίκως καταδικαστεί για φόνο σε ισόβια κάθειρξη στις φυλακές της Γουινέας στη Νότια Αμερική. Ο Πεταλούδας, αποφασισμένος να δραπετεύσει ξεκινά μια σειρά από απόπειρες που όμως αποτυγχάνουν. Η τιμωρία του είναι να φυλακιστεί στο Νησί του Διαβόλου, μια πιο σκληρή φυλακή της Γουινέας, απ’ όπου δεν έχει καταφέρει κανείς έως τώρα να δραπετεύσει. Απτόητος και παρά την εξαθλίωση, την απομόνωση και τα βασανιστήρια, συνεχίζει τις προσπάθειες…

#23 

28 μέρες μετά (2002) του Ντάνι Μπόιλ

Ξυπνώντας από κώμα, ένας νεαρός ανακαλύπτει ένα σχεδόν έρημο Λονδίνο, εξαιτίας ενός επικίνδυνου μεταδοτικού ιού που μεταβάλλει τον άνθρωπο σε κτήνος με δολοφονικές διαθέσεις. Με μια μικρή ομάδα επιζώντων προσπαθεί να βρει μια ασφαλή νησίδα, για να ξεκινήσει ξανά η πορεία της ανθρωπότητας. Μια σύγχρονη ταινία τρόμου επηρρεασμένη από τη «Νύχτα των ζωντανών νεκρών». Γυρίστηκε σε ψηφιακό βίντεο στα πρότυπα της σχολής του «Δόγματος».

#22

Η Αλίκη στις πόλεις  (1974) του Βιμ Βέντερς

Το βραβευμένο road movie του Βιμ ΒέντερςΗ Αλίκη στις πόλεις , αποτελεί το πρώτο μέρος της τριλογίας Road Movie Trilogy. Προσπαθώντας να γράψει ένα άρθρο για την Αμερική χωρίς καθόλου έμπνευση, ο Γερμανός συγγραφέας Philip Winter προσπαθεί να κλείσει μία πτήση από την Νέα Υόρκη για να επιστρέψει στην Γερμανία, και στο αεροδρόμιο γνωρίζει την Lisa και την μικρή κόρη της, την Alice, που προσπαθούν να κάνουν το ίδιο. Όταν η Lisa αφήνει την Alice με τον Philip για λίγο, εξαφανίζεται για να αντιμετωπίσει μία πρόσφατη λήξασα σχέση της. Ο Philip και η Alice παίρνουν μία πτήση για το Άμστερνταμ με την προσδοκία να συναντήσουν εκεί την Lisa, μόνο για να ανακαλύψουν ότι η Lisa δεν έφτασε ποτέ στο αεροδρόμιο του Άμστερνταμ.

#21 

Πριν το ξημέρωμα (1995) του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ

Πρόκειται για δείγμα του τι σημαίνει ρομαντισμός στα 90s, το Love Story της γενιάς Χ, την ταινία που σε είκοσι χρόνια ζευγάρια ανά τον πλανήτη θα θυμούνται νοσταλγικά; Ένα αγόρι κι ένα κορίτσι συναντιούνται σε ένα τρένο που κατευθύνεται στη Βιέννη και περνάνε είκοσι τέσσερις ώρες μαζί περπατώντας στην πόλη και μιλώντας για τα πάντα, από την ποίηση ως το σεξ και από τα όνειρα ως την μετεμψύχωση. Αυτό για το οποίο κανείς δε χρειάζεται να πει λέξη είναι ο έρωτας…

#20

Ερωτική επιθυμία (2000) του Γουόνγκ Καρ Γουάι

Η ταινία εκτυλίσσεται στο Χονγκ Κονγκ, το 1962. Ο Τσόου Μο Γουαν, δημοσιογράφος, νοικιάζει ένα διαμέρισμα την ίδια μέρα με τη Σου Λε Ζεν, γραμματέα σε ναυτιλιακή εταιρεία. Είναι γείτονες, και παντρεμένοι με συζύγους που τους αφήνουν μόνους για λόγους δουλειάς. Παρά την παρουσία των γειτόνων και της σπιτονοικοκυράς, ο Τσόου και η Σου συναντιούνται μόνοι συχνά, και αρχίζουν να γίνονται φίλοι. Εκμυστηρεύονται τις υποψίες τους ότι οι δυο τους σύζυγοί είναι παράνομο ζευγάρι. Ο Τσόου πείθει τη Σου να «παίξουν» αυτό που φαντάζονται ότι συμβαίνει με τους συντρόφους τους, και σιγά σιγά η λεπτή γραμμή ανάμεσα στο παιχνίδι και το αληθινό ειδύλλιο χάνεται.

#19

Αυτή η Νύχτα Μένει (1999) του Νίκου Παναγιωτόπουλου

Ο Ανδρέας είναι ένας νέος που διατηρεί ψιλικατζίδικο σε κάποια συνοικία της Αθήνας και μαζί με τη Στέλλα, που φιλοδοξεί να γίνει τραγουδίστρια, προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα στη σύγχρονη πραγματικότητα της μεγάλης ανεργίας και των πανταχόθεν κλειστών δρόμων. Μπροστά στο γενικό αδιέξοδο, η Στέλλα εγκαταλείπει την Αθήνα και προσπαθεί να κάνει την τύχη της σαν τραγουδίστρια στα πολυάριθμα νυχτερινά κέντρα της επαρχίας. Ο Ανδρέας, μαζί μ’ έναν φίλο του συγγραφέα –ο οποίος ψάχνει στα επαρχιακά σκυλάδικα εικόνες και καταστάσεις για το επόμενο βιβλίο του–, αναζητούν τη Στέλλα και κάποτε τη βρίσκουν. Όμως απροσδόκητα και χωρίς προφανή λόγο, κάποιοι αλβανοί λαθρομετανάστες απαγάγουν τη Στέλλα και τη μεταφέρουν σε ένα ορεινό χιονισμένο τοπίο. Μετά από αλλεπάλληλες συγκρούσεις, ο Ανδρέας κατορθώνει να την απελευθερώσει και να τη σφίξει στην αγκαλιά του για πάντα.

#18

Χαμένες αγάπες (2000) του Αλεχάντρο Γκονσάλες Ινιάριτου

Στην πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, και πρώτη της τριλογίας του «θανάτου» που περιλαμβάνει το «21 Γραμμάρια» και ολοκληρώθηκε με την «Βαβέλ», ο σκηνοθέτης διαπλέκει τρεις τραγικές ιστορίες που έχουν ως σημείο σύνδεσης τους ένα δυστύχημα. Ο αγγλικός τίτλος της ταινίας είναι «Love is a Bitch», το οποίο στα ελληνικά σημαίνει «Η Αγάπη είναι μια Σκύλα» και δεν είναι μακριά από την πραγματικότητα του φιλμ. Η ντοκιμαντερίστικη διάθεση του Ιναρίτου και τα βιντεοκλιπίστικα γρήγορα πλάνα αποτελούν πρόκληση για την αμφιβληστροειδή του υποψιασμένου θεατή. Βραβείο καλύτερης ταινίας στην Εβδομάδα Κριτικής του φεστιβάλ Καννών 2000 και υποψήφια για Οσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας. Ο Οκτάβιο είναι ένας άνεργος έφηβος που επιδίδεται σε κυνομαχίες προκειμένου να κερδίσει χρήματα και να το σκάσει με τη γυναίκα του αδελφού του. Μαζί με τον Κόφι, τον σκύλο του, καταφέρνουν να μαζέψουν αρκετά λεφτά. Το γεγονός αυτό, όμως, εξαγριώνει αρκετά άτομα και ύστερα από έναν αποτυχημένο αγώνα αρχίζουν μανιωδώς να τον κυνηγούν. Ο Οκτάβιο προσπαθώντας να ξεφύγει με το αμάξι του περνά ένα φανάρι με κόκκινο και προκαλεί ένα ατύχημα. Το άλλο θύμα του τρακαρίσματος και πρωταγωνίστρια της δεύτερης ιστορίας είναι η Βαλέρια, η οποία τραυματίζεται σοβαρά και αναγκάζεται να σταματήσει την καριέρα της ως μοντέλο. Έχει έναν νέο αγαπητικό να την προσέχει, αλλά η κατάσταση δεν βελτιώνεται. Ενας αυτόπτης μάρτυς του δυστυχήματος είναι ο κεντρικός ήρωας της τρίτης ιστορίας. Ο Ελ Τσίρο είναι ένας άστεγος ζωόφιλος, ο οποίος έχει σαν «χόμπι» τη δολοφονία επί πληρωμή, ένα σκοτεινό παρελθόν και μια ξεχασμένη κόρη που θα προσπαθήσει να βρει…

#17

Το μικρό ψάρι (2014) του Γιάννη Οικονομίδη

Ο Στράτος (Βαγγέλης Μουρίκης) όταν ήταν νέος διέπραξε ένα έγκλημα πάθους, με αποτέλεσμα να περάσει την μισή ζωή του στην φυλακή. Εκεί ο Λεωνίδας, μεγάλο κεφάλι στον υπόκοσμο, τον προστάτευε. Σε μια συμπλοκή ανάμεσα σε δύο συμμορίες ο Λεωνίδας σώζει την ζωή του Στράτου, κάτι που ο Στράτος δεν θα ξεχάσει ποτέ. Όταν αφήνεται ελεύθερος, βρίσκει μια νυχτερινή δουλειά σε αρτοποιείο, ενώ την ημέρα, μη μπορώντας να ξεχάσει την εγκληματική του ζωή, διαπράττει πληρωμένους φόνους δίνοντας όλα τα χρήματα στον, αδελφό πλέον, του Λεωνίδα, ο οποίος προγραμματίζει την απόδρασή του. Ο Στράτος αφοσιώνεται σε ένα και μόνο στόχο: την αποπληρωμή του χρέους του προς τον Λεωνίδα, αγωνιώντας για την ημέρα της απόδρασης του αδελφού του.

#16

Θέλω και τη μαμά σου (2001) του Αλφόνσο Κουαρόν

Μια ταινία για την ενηλικίωση, τις αναστατώσεις και τις αλλαγές που αυτή φέρνει, μια ταινία για την αποδοχή του τέλους… H ζωή των 17χρονων Xούλιο και Tενότς (τους υποδύονται οι Gael Garcίa Bernal, Diego Luna) ορίζεται από τις ορμόνες τους, τη φιλία τους και την ορμητική τους πορεία προς την ενηλικίωση. Σε μια οικογενειακή γιορτή γνωρίζουν τη Λουίσα (Maribel Verda) , την 28χρονη σύζυγο του ξαδέλφου τού Tενότς. Προσπαθώντας να την ξελογιάσουν, της λένε για ένα φανταστικό μέρος κοντά στη θάλασσα, έναν αληθινό παράδεισο, το Στόμα του Oυρανού. Λίγες μέρες αργότερα, η Λουίσα τούς τηλεφωνεί και τους προτείνει να πάνε εκεί. H ίδια αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα κι ελπίζει πως αυτή η εκδρομή θα τη βοηθήσει να ξεχαστεί λίγο. Στο δρόμο, τα δυο αγόρια αρχίζουν να συναγωνίζονται ποιος από τους δύο θα κερδίσει τη Λουίσα. Aνομολόγητες ζήλιες εξελίσσονται σε μια διαμάχη που αποκαλύπτει πόσο εύθραυστη είναι η φιλία τους, και σύντομα δε μιλιούνται. Όταν, όμως, φτάνουν στη θάλασσα, ανακαλύπτουν ότι το Στόμα του Oυρανού πράγματι υπάρχει…

#15 

Η έβδομη σφραγίδα (1957) του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν

Η ταινία βασίζεται στο θεατρικό έργο του Μπέργκμαν «Ζωγραφιά στο ξύλο». Η ταινία απέσπασε το Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ των Καννών του 1957. Ο τίτλος αποτελεί αναφορά στο βιβλίο της Αποκάλυψης.  ΧIV αιώνας. Ο ιππότης Αντώνιος Μπλοκ (Μαξ φον Σίντοφ) μαζί με τον ιπποκόμο του Γιονς (Γκούναρ Μπιόρνστραντ) επιστρέφουν από τις σταυροφορίες στην πατρίδα απ’ όπου έλειψαν για εννέα χρόνια. Στο δρόμο συναντούν τον Θάνατο (Μπένγκτ Έκεροτ) μεταμφιεσμένο σε μαυροντυμένο άντρα, ο οποίος θα ζητήσει από τον ιππότη να τον ακολουθήσει. Ο ιππότης με τη σειρά του θα του προτείνει να παίξουν μια παρτίδα σκάκι: Αν ο ιππότης κερδίσει την παρτίδα, κερδίζει και τη ζωή του.

#14

Η πόλη του Θεού (2002) του Φερνάντο Μεϊρέγιες

Μια συγκλονιστική εικόνα της ζωής στις βραζιλιάνικες παραγκουπόλεις, όπου κυριαρχούν η βία και το έγκλημα, δοσμένη με δύναμη, γοργό ρυθμό και πολύ καλές ερμηνείες. Η ταινία απεικονίζει την ανάπτυξη του οργανωμένου εγκλήματος στο προάστιο του Cidade de Deus (Πόλη του Θεού) του Ρίο ντε Τζανέιρο, από τα τέλη της δεκαετίας του 1960 έως τις αρχές της δεκαετίας του 1980. Στο επίκεντρο είναι η πόλεμος μεταξύ του εμπόρου ναρκωτικών Li’l Zé και του πρώην πολεμίου ναρκωτικών που πέρασε στο έγκλημα Knockout Ned. Το σλόγκαν της είναι: «Αν τρέξεις, το θηρίο θα σε πιάσει, αν παραμείνεις, το θηρίο θα σε φάει».

#13

Η Αλίκη δε μένει πια εδώ (1974) του Μάρτιν Σκορσέζε

Η Άλις Χάιατ (Έλεν Μπέρστιν), στα 35 της, είναι απογοητευμένη από τη ζωή της και μητέρα του 12χρονου Τομ (Άλφρεντ Λάτερ). Ξαφνικά ο σύζυγός της σκοτώνεται σε αυτοκινητικό δυστύχημα και μένει χήρα. Αποφασίζει τότε να γυρίσει στην ιδιαίτερη πατρίδα της, το Μοντερέι, και να ξαναρχίσει την καριέρα της ως τραγουδίστρια. Ξεκινάει λοιπόν, μαζί με τον γιό της κι ένα φορτωμένο με πράγματα αυτοκίνητο, το ταξίδι για μιαν άλλη ζωή. Στο δρόμο για την Καλιφόρνια θα δώσει τη δική της μάχη για την επιβίωση δουλεύοντας ως τραγουδίστρια αλλά και σερβιτόρα, θα συνάψει σχέση με τον Μπεν (Χάρβεϊ Καϊτέλ) έναν άνδρα με βίαιο χαρακτήρα από τον οποίο θα ξεφύγει και στη συνέχεια η γνωριμία της μ’ ένα γενναιόδωρο άνδρα, τον Ντέιβιντ (Κρις Κριστόφερσον) θα σηματοδοτήσει μια σειρά αλλαγών για τη ζωή της.

#12

Οι ζωές των άλλων (2006) του Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ

Το σενάριο της ταινίας εκτυλίσσεται στο Ανατολικό Βερολίνο του 1984. Οι κάτοικοι της πόλης επιτηρούνται από 100.000 υπαλλήλους και 200.000 κατασκόπους της Στάζι, της μυστικής αστυνομίας της Ανατολικής Γερμανίας. Ανάμεσα σε αυτούς βρίσκεται ο κεντρικός ήρωας, Γκερντ Βίζλερ τον οποίο υποδύεται ο Ούλριχ Μούε. Είναι συστηματικός και αφοσιωμένος στην υπηρεσία του, και ταυτόχρονα μοναχικός, αγέλαστος, και αδίστακτος. Η ζωή ενός αναγνωρισμένου θεατρικού συγγραφέα, του Γκεόργκ Ντρέιμαν  ο οποίος αποκαλύπτει στη Δύση στοιχεία για το ανελεύθερο καθεστώς, γοητεύει τον πράκτορα που ήταν υπεύθυνος για την παρακολούθησή του. Αυτή η στάση του συγγραφέα σε συνδυασμό με το κλίμα τρομοκρατίας που επικρατεί τον ωθεί ώστε να καλύψει τη δράση του συγγραφέα με προσωπικό του κόστος.

#11 

Αλοζανφάν (1974) των Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι

Μια από τις σημαντικότερες πολιτικές ταινίες, η ιστορία της οποίας διαδραματίζεται στην Ιταλία του 1816, . στην εποχή της εξέγερσης του Γαριβάλδη. Ο κεντρικός ήρωας, ο Φλούβιο, αριστοκρατικής καταγωγής, είχε πάει στη Γαλλία για να βοηθήσει στη Γαλλική Επανάσταση. Κατά τη διάρκεια της Παλινόρθωσης θα φυλακιστεί από τους Αυστριακούς, οι οποίοι όμως στη συνέχεια για να τον εκθέσουν ηθικά στους συντρόφους του, θα τον αφήσουν ελεύθερο. Μετά την απελευθέρωσή του θα προσχωρήσει σε μια ομάδα επαναστατών και θα συνεχίσουν τον αγώνα τους στην Ιταλία. Θα επιχειρήσουν να ξεσηκώσουν τους χωρικούς. Στην πορεία αυτή θα προδώσει πραγματικά τους συντρόφους του, αφού θέλει ν’ αλλάξει τρόπο ζωής και να ζήσει συνηθισμένα.. Τους ακολουθεί σε μια παράλογη εκστρατεία με προκαθορισμένη έκβαση. Όμως δεν θα του το επιτρέψουν η επαναστάτρια κοπέλα του και οι σύντροφοί της και θα τον οδηγήσουν σε μια αποστολή στη Νότια Ιταλία. Το τέλος για την ομάδα των επαναστατών είναι αναπόφευκτο. Ο Φλούβιο θα σκοτωθεί από τους στρατιώτες και οι υπόλοιποι από τους χωρικούς. Μέσα όμως από το σωρό των πτωμάτων θα σηκωθεί ο νέος αρχηγός, ο Αλονζανφάν.

#10

Ο γατόπαρδος (1963) του Λουκίνο Βισκόντι

Το χρονικό της πτώσης της αριστοκρατίας, μέσα από τα μάτια του Σικελού πρίγκιπα Σαλίνα. Αψογα θλιμμένος ευγενής ο Μπαρτ Λάνκαστερ, γοητευτική Κλαούντια Καρντινάλε (στο ρόλο της αγαπημένης του, Ανγκελίνα), και μια από τις πιο όμορφες στιγμές του Λουκίνο Βισκόντι. Η ταινία, βασισμένη σε μυθιστόρημα του Τζουζέπε Τομάζι Ντι Λαμπεντούζα, βραβεύτηκε με τον Χρυσό Φοίνικα, στο Φεστιβάλ των Καννών του 1963. Ενας Ιταλός πρίγκιπας του 19ου αιώνα, πλησιάζει στο τέλος της ζωής του και ταυτόχρονα στο τέλος της παντοδυναμίας του. Βιώνει τις αλλαγές των καιρών και την μετάβαση σε μια εποχή όπου οι τίτλοι ευγενείας, μάλλον δεν καθορίζουν την τύχη των υπόλοιπων κοινών θνητών. Ο ίδιος κανονίζει ένα γάμο μεταξύ του αγαπημένου του νεαρού ανιψιού, με την κόρη ενός πλούσιου εμπόρου. Ο νεαρός, θα βρει την ευκαιρία για να μεταμορφωθεί ιδεαλιστής μαχητής, σε επαναστάτη και σύμβολο μιας νέας τάξης πραγμάτων. Ενα εκλεκτικό σχόλιο για το τέλος μιας τάξης και το ξεκίνημα μιας άλλης εποχής, με αριστοτεχνικό περιτύλιγμα ένα θυελλώδες ρομάντζο.

#9

Ιστορίες για αγρίους (2014) του Νταμιάν Σιφρόν

Η ξεκαρδιστική μαύρη κωμωδία του Αργεντινού Νταμιάν Σιφρόν, «Ιστορίες για Αγρίους» που διεκδίκησε το Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες, είναι μία συλλογή από έξι φαινομενικά ασύνδετες ιστορίες, οι οποίες όμως βρίσκουν κοινό παρανομαστή στο πώς η σημερινή πραγματικότητα, συχνά, μας καλεί να απευθυνθούμε σε άγρια ένστικτα για να τα βγάλουμε πέρα, αποκαλύπτοντας συγχρόνως μία κοινωνία σε κρίση. Αγγίζοντας τις έννοιες της απιστίας, της αδικίας, της ανισότητας και τις ακραίες απαιτήσεις της καθημερινότητας, οι ιστορίες του «Ιστορίες για Αγρίους» μιλούν για αυτούς τους ανθρώπους που αποφασίζουν να ξεπεράσουν τα πολιτισμένα όρια συμπεριφοράς, να εκραγούν και να αφεθούν στην αδιαμφισβήτητη ευχαρίστηση της απώλειας ελέγχου! Οι χαρακτήρες της κάθε ιστορίας πλησιάζουν την τρέλα, πυροδοτούμενοι από συγκεκριμένες καταστάσεις, βρίσκουν ευχαρίστηση σε αυτό και φτάνουν σε μία παρανοϊκή μορφή κάθαρσης.

#8

Ο έρωτας του φεγγαριού (2012) του Γουές Άντερσον

Ο σκηνοθέτης με την μοναδική οπτική Γουές Αντερσον («The Royal Tenenbaums»), συγκεντρώνει ένα εντυπωσιακό cast για το «Ο έρωτας του φεγγαριού», που επιλέχτηκε ως ταινία έναρξης στο 65ο Φεστιβάλ των Καννών. Το σενάριο υπογράφεται από τον Αντερσον και τον Ρόμαν Κόπολα, οι οποίοι είχαν συνεργαστεί και πάλι στη συγγραφή του «The Darjeeling Limited». Η ιστορία εκτυλίσσεται σε ένα νησί κοντά στις ακτές της Νέας Αγγλίας το καλοκαίρι του 1965, με πρωταγωνιστές δύο 12χρονα που ερωτεύονται, κάνουν μια μυστική συμφωνία, και το σκάνε μαζί μέσα στην άγρια φύση. Ενώ οι αρχές του νησιού προσπαθούν να τους πιάσουν, μια βίαιη καταιγίδα πλησιάζει την περιοχή, και στη φιλήσυχη κοινότητα έρχονται τα πάνω κάτω…

#7

Βαμμένο πέπλο (2006) του Τζον Κίρραν

Η Κίτι είναι μια κακομαθημένη κοπέλα της ανώτερης τάξης του Λονδίνου του 1920, η οποία παντρεύεται ένα γιατρό, τον Γουόλτερ. Όταν εκείνος ανακαλύπτει ότι η γυναίκα του τον απατά, και εν μέρει για να την εκδικηθεί, θα αναγκάσει την εγωίστρια αριστοκράτισσα να τον ακολουθήσει στο δύσκολο έργο του, στην Κίνα. Προορισμός, το χωριό Μέιν-ταν-φου, όπου έχει ξεσπάσει επιδημία φονικής χολέρας. Ο Γουόλτερ ρίχνεται με τα μούτρα στη δουλειά για να σταματήσει την επιδημία, την ίδια ώρα που η Κίνα βρίσκεται σε πολιτικό αναβρασμό, αναζητώντας την απελευθέρωσή της από τους αποικιοκράτες Τα γεγονότα ωθούν την Κίτι να αλλάξει στάση σε σχέση με τη ζωή της και τα πιστεύω της

#6

Σινεμά ο παράδεισος  (1988) του Τζουζέπε Τορνατόρε

Ελάτε να θυμηθούμε όλοι μαζί το γεμάτο λαχτάρα και μαγεία βλέμμα του μικρού Τότο τη στιγμή που μπήκε για πρώτη φορά στην καμπίνα προβολής του κινηματογράφου. Να ξαναζήσουμε το σινεμά όπως ήταν παλι. Η ταινία αφηγείται τη ζωή σε ένα μικρό χωριό της Ιταλίας, όπου ο νεαρός Τότο γίνεται φίλος με τον Αλφρέντο, τον μηχανικό προβολής του τοπικού σινεμά. Μέσα από τη φιλία τους, ο Τότο αποκτά ένα πατέρα που ποτέ δεν είχε, ενώ μαγεύεται από το σινεμά και τις ταινίες. Παράλληλα, βλέπουμε πώς ο κινηματογράφος επηρεάζει τους κατοίκους του χωριού, ενώνοντάς τους μέσα από την αγάπη τους για τις ταινίες. Καθώς μεγαλώνει ο Τότο, έρχεται η ώρα που θα πρέπει να αποχαιρετήσει τους γνωστούς του για να αναζητήσει την τύχη του στην πόλη. Ύστερα από 30 χρόνια, ο Τότο ενημερώνεται για τον θάνατο του Αλφρέντο και επιστρέφει στο χωριό του για την κηδεία…

#5

Στη Φωλιά του Κούκου (1975) του  Μίλος Φόρμαν

Στο Όρεγκον του 1963, ο Ραντλ Πάτρικ Μακ Μέρφι (Τζακ Νίκολσον) ένας ψυχοπαθής εγκληματίας που εκτίει μικρή ποινή σε αγροτική φυλακή, μεταφέρεται σε ψυχιατρική κλινική. Ο Μακ Μέρφι ελπίζει πως εκεί θα περάσει τους τελευταίους μήνες της ποινής του σε ένα περιβάλλον πιο ήρεμο και αποφεύγοντας τη σκληρή δουλειά. Η πτέρυγα του Μακ Μέρφι όμως διευθύνεται από τη σκληρή και άκαμπτη νοσοκόμα Μίλντρεντ Ρέιτσεντ (Λουίζ Φλέτσερ), η οποία χρησιμοποιεί ανορθόδοξες ιατρικές μεθόδους προκειμένου να υποτάξει και να ταπεινώσει τους ασθενείς της. Ο Μακ Μέρφι ανακαλύπτει ότι οι ασθενείς φοβούνται περισσότερο τη Ρέιτσεντ από την επανένταξή τους στον έξω κόσμο και γρήγορα γίνεται αρχηγός μιας ομάδας ασθενών. Οι ασθενείς αυτοί είναι ο Μπίλι Μπίμπιτ (Μπραντ Ντουρίφ), ένας νέος που τραυλίζει από νευρικότητα, ο Τσάρλι Τσεσγουίκ (Σίντνεϊ Λάσικ), ένας άνδρας με συμπεριφορά και αντιδράσεις παιδιού, ο Μαρτίνι (Ντάνι Ντε Βίτο) που έχει παραισθήσεις, ο Ντέιλ Χάρντιγκ (Γουίλιαμ Ρέντφιλντ) ένας μορφωμένος παρανοϊκός και ο Τσιφ Μπρόμντεν (Γουιλ Σάμσον) ένας πανύψηλος κωφάλαλος Αμερικανός ιθαγενής. Ο Μακ Μέρφι συγκρούεται με τη νοσοκόμα Ρέιτσεντ και ένας πόλεμος νεύρων ξεσπάει ανάμεσά τους.

#4

Breakfast Club (1985) του Τζον Χιούζ

Είναι Σάββατο 24 Μαρτίου 1984, Σικάγο . Οι πέντε μαθητές του γυμνασίου (John, Andy, Brian, Claire και Allison) λόγω τιμωρίων για διάφορους λόγους αναγκάζονται να περάσουν όλη τη μέρα στη βιβλιοθήκη. Ο διευθυντής Richard Vernon τους προσέχει όχι αυστηρά, περιστασικακά και υποφέρει από τα λέπρα τους. Ωστόσο τους κάνει μια ερώτηση, που πρέπει να απαντήσουν : «Ποιος είμαι εγώ;». Τα παιδιά στην αρχή φαίνονται αρκετά κλειστά, αλλά με τη διάρκεια της μέρας, που βρίσκονται μαζί, γνωρίζονται μεταξύ τους και αρχίζουν να μιλάνε σιγά σιγά ο ένας με τον άλλο. Μετά από τα αστεία, τα τσιμπήματα και τις αναπόφευκτες λογομαχείς, και τα πέντε, που βρίσκονται πολύ μακριά από τη λύση της δύσκολης ερώτησης, αρχίζουν να μιλάνε για τα προβλήματά της ζωής τους και να τα συγκρίνουν.

#3

Τρέξε, Λόλα, τρέξε (1998) του  Τομ Τίκβερ

Στο Βερολίνο της δεκαετίας του 1990 ο νεαρός Μάνι (Μόριτς Μπλάιμπτροϊ) χάνει στο τρένο τα 100.000 μάρκα που πρέπει να επιστρέψει στο λαθρέμπορο Ρόνι. Απελπισμένος παίρνει τηλέφωνο την φίλη του Λόλα (Φράνκα Ποτέντε) η οποία θα κάνει τα πάντα για να τον βοηθήσει. Ακολουθεί το ανελέητο κυνηγητό διάρκειας 20 λεπτών για την ανεύρεση των χρημάτων – σε τρεις διαφορετικές εκδοχές.

#2

2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος  (1968) του Στάνλεϊ Κιούμπρικ

Τo 2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος είναι ταινία επιστημονικής φαντασίας αμερικανικής και βρετανικής παραγωγής του 1968, σκηνοθετημένη από τον Στάνλεϊ Κιούμπρικ. Το σενάριο έχει γραφεί από τον Κιούμπρικ και τον συγγραφέα επιστημονικής φαντασίας Άρθουρ Κλαρκ και είναι εν μέρει βασισμένο στο διήγημα του Κλαρκ The Sentinel. Πολύ συχνά θεωρείται ως επική ταινία, λόγω της μεγάλης διάρκειάς της, της πλοκής της αλλά και των οπτικών εφέ. Ολόκληρη η ταινία γυρίστηκε στην Αγγλία, σε παραγωγή της Metro-Goldwyn-Mayer. Σε μια ανθρώπινη αποικία στο φεγγάρι, ανακαλύπτεται ένα παράξενο, άγνωστο αντικείμενο. Με τη βοήθεια του υπολογιστή HAL, μια αποστολή θα ξεκινήσει ένα ταξίδι στο διάστημα για να ανακαλύψει την προέλευση του αντικειμένου. Βασισμένο στο ομότιτλο βιβλίο του κορυφαίου συγγραφέα επιστημονικής φαντασίας Άρθουρ Κλαρκ, ένα διαχρονικό κινηματογραφικό υπερθέαμα.

#1

Vertigo (1997) του Alfred Hitchcock

Η ιστορία του αστυνομικού ντετέκτιβ του Σαν Φρανσίσκο Τζον Σκότι Φέργκιουσον (James Stewart), ο οποίος αναγκάστηκε να αποσυρθεί πρόωρα από την ενεργό δράση, λόγω του ψυχολογικού σοκ που υπέστη κυνηγώντας έναν εγκληματία (με αποτέλεσμα να υποφέρει από υψοφοβία, ιλίγγους και κρίσεις πανικού) και της λαμπερής γυναίκας με το σκοτεινό μυστικό (Kim Novak) που παρακολουθεί και μοιραία ερωτεύεται, είναι μόνο η πρώτη επιδερμίδα της σύνθετης και βαθιά ψυχαναλυτικής πλοκής αυτού του αριστουργήματος. Ο Δεσμώτης του Ιλίγγου εξετάζει αυτό ακριβώς που λέει ο τίτλος του, δηλαδή όσα μας κάνουν να μην κοιτάμε ψηλά, από φόβο να κοιτάξουμε κάτω: την ανθρώπινη αδυναμία, τις φοβίες, την ψύχωση που προκαλούν οι κομβικές στιγμές στη ζωή – το σοκ του θανάτου ή η παθιασμένη αγάπη.