To ανεξάρτητο πολιτιστικό ίδρυμα Studio 4 αποπειράται να αναπροσαρμόσει και να εντάξει σε ένα πολιτιστικό πλαίσιο τη μέθοδο “agile” (ευκίνητος) –η οποία αποτελεί μια από τις τέσσερις μεθόδους που χρησιμοποιούνται στον σχεδιασμό και στην ανάπτυξη λογισμικού και ιστοσελίδων– εφαρμόζοντάς την για πρώτη φορά στο πρόγραμμα της 2ης έκδοσης του Φεστιβάλ Δημόσιας Τέχνης.

Η παρούσα επιμελητική απόφαση, αποτελεί μια πρώτη απόπειρα εναρμόνισης ενός πολυεπίπεδου πολιτιστικού προγράμματος με τον ανθρώπινο παράγοντα, αξιοποιώντας την έκταση που έχει καταλάβει με οργανικό τρόπο ο παγκόσμιος ιστός, καθώς και τον τρόπο που λειτουργεί, σε αντίθεση με τα παραδοσιακά μέσα διακίνησης πληροφοριών και ιδεών.

Έτσι, οι δράσεις και οι υποδράσεις του Φεστιβάλ Δημόσιας Τέχνης: Επιβίωση θα ανακοινώνονται σταδιακά μέχρι και τις 24 Ιουνίου, συντελώντας σε ένα περιοδικό πρόγραμμα, αποτελούμενο από ομιλίες, εκθέσεις, εγκαταστάσεις και επιτελέσεις σε δημόσιους χώρους, ξεναγήσεις, εργαστήρια, τοιχογραφίες και παράλληλες δράσεις, το οποίο (εφόσον το επιθυμείς) θα μπορείς να παρακολουθήσεις από την αρχή μέχρι το τέλος του, ακόμα και εάν ακολουθείς ένα πολύ απαιτητικό –προσωπικό, εργασιακό ή άλλο – πρόγραμμα.

Η ημερίδα Επιβίωση: Η Τέχνη στον «Δημόσιο» Χώρο

Η ημερίδα πραγματοποιείται στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων σε επιμέλεια Ανδρέα Φακή με την υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων. Αποτελεί την πρώτη σε σειρά δράση της 2ης έκδοσης του Φεστιβάλ Δημόσιας Τέχνης και φιλοδοξεί να θέσει, αλλά και να απαντήσει, πολλαπλά ερωτήματα που –μεταξύ άλλων– αφορούν τον ορισμό και τον προσδιορισμό μίας από τις πιο ενστικτώδεις έvνοιες που έχει γνωρίσει ο άνθρωπος, καθώς και το τι τελικά αντιλαμβανόμαστε ως τέχνη. Την ημερίδα συντονίζει o Αλέξανδρος Ψυχούλης, Εικαστικός, Καθηγητής Tέχνης και Τεχνολογίας, ΠΘ. Θα εισηγηθούν οι:

Ανδρέας Φακής, Γραφίστας, Επιμελητής, Studio 4, Ιδρυτής Φεστιβάλ Δημόσιας Τέχνης
Voina (Ρωσία), Ομάδα καλλιτεχνών ακτιβιστών
Ντένης Ζαχαρόπουλος, Ιστορικός Τέχνης, Καλλιτεχνικός Διευθυντής, Δημοτική Πινακοθήκη, Μουσεία και Συλλογές ΟΠΑΝΔΑ
Martin Schulze (Ν. Κορέα), Επιμελητής, Public Delivery
Steve Kurtz (HΠΑ), Εικαστικός, Συνιδρυτής Critical Art Ensemble
Σωτήρης Μπαχτσετζής, Ιστορικός Τέχνης, Επιμελητής, Artecitya Θεσσαλονίκη
Yasha Young (Γερμανία), Επιμελήτρια, Διευθύντρια, Μουσείο Αστικής Σύγχρονης Τέχνης Urban Nation
Βασίλης Χαραλαμπίδης, Γραφίστας, Καλλιτεχνικός Διευθυντής, BIOS, Ρομάντσο
Μαρία Χατζηδάκη, Συντηρήτρια Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης, Καθηγήτρια, Τ.Ε.Ι. Αθήνας, Συνιδρύτρια st.a.co.
Julia Tulke (Γερμανία), Ερευνήτρια Αστικής Τέχνης, Υποψήφια Διδάκτωρ, University of Rochester
Kώστας Βαρώτσος, Γλύπτης, Καθηγητής Εικαστικών Τεχνών, ΑΠΘ

Oι εισηγήσεις θα πραγματοποιηθούν στα ελληνικά και στα αγγλικά χωρίς μετάφραση. Κατά την ολοκλήρωση των εισηγήσεων το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να απευθύνει ερωτήσεις στους εισηγητές.

Θα ακολουθήσει το εγκαινιακό party της 2ης έκδοσης του Φεστιβάλ Δημόσιας Τέχνης από τις 19.00 μέχρι τις 21.30.

Ανοιχτό κάλεσμα

Παράλληλα, συνεχίζεται το ανοιχτό κάλεσμα συμμετοχής προς όσους επιθυμούν να συμβάλουν στην υλοποίηση της 2ης έκδοσης του Φεστιβάλ Δημόσιας Τέχνης. Το ανοιχτό κάλεσμα συμμετοχής απευθύνεται σε εθελοντές κάθε ειδικότητας. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν στο e-mail [email protected] αποστέλλοντας βιογραφικό σημείωμα και αναγράφοντας στο θέμα του e-mail τον κωδικό ενδιαφέροντος “ΦΔΤ2_Εθελ”.

Επιμελητικό Κείμενο του Φεστιβάλ

Ως “δημόσιος”, μπορεί να εκληφθεί κάθε τόπος –υλικός ή άυλος, υπαίθριος ή μη, ιδιωτικός ή δημόσιος, υπόγειος ή υπέργειος, κεντρικός ή απόκεντρος, κινητός ή ακίνητος, εδαφικός ή εναέριος– με τον οποίο μπορεί να έχει –οπτική, ακουστική, φυσική ή άλλη– επαφή ο κάθε ένας, άνευ όρων.

Η θεματική ενότητα του Φεστιβάλ Δημόσιας Τέχνης απορρέει από την παρούσα κοινωνική και οικονομική συνθήκη του Ελλαδικού χώρου, η οποία –παρά το ότι εντοπίζεται αρκετές δεκαετίες πίσω– έγινε ευρέως αντιληπτή κατά το έτος 2010, όταν η Ελληνική Δημοκρατία ανέτρεξε στον μηχανισμό του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, ώστε να αναβληθεί το ενδεχόμενο πτώχευσης.

Toν Απρίλιο του 2010, ο Νίκος Κούνδουρος μου είπε: “Για αύριο δεν ξέρουμε. Κάποιοι φοβούνται, κάποιοι ελπίζουν και κάποιοι κάνουν πως δε συμβαίνει τίποτα”.

Η Επιβίωση έχει πολλαπλές εφαρμογές και διαφορετικές αναγνώσεις. Αναφέρεται στους πολίτες της Ελλάδας, στην Ελλάδα ως τόπο, στην Αθήνα ως κέντρο της Ελλάδας, και στην τέχνη που φιλοξενεί ο δημόσιος χώρος, ως οργανικό του περιεχόμενο.


To Φεστιβάλ Δημόσιας Τέχνης: Eπιβίωση τελεί υπό την αιγίδα του Δήμου Αθηναίων. Πρόκειται για ένα πολυδιάστατο φεστιβάλ με εγχώριες και διεθνείς συμμετοχές, το οποίο έχει διετή συχνότητα. Αποτελείται από πολιτιστικά δρώμενα που αφορούν εκφάνσεις της τέχνης που συναντάται στον δημόσιο χώρο, όπως η street art, το graffiti –ειδικότερα με τη μορφή υλικού τεκμηρίωσης ή στο πλαίσιο συντήρησης σημαντικών έργων– καθώς και άλλες εικαστικές μορφές.