Η ρομαντική κομεντί «2 μέρες στη Νέα Υόρκη», της Ζιλί Ντελπί, έρχεται στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες στις 29 Μαΐου 2014, από την Hollywood Entertainment.
Η ΥΠΟΘΕΣΗ
Η Μαριόν έχει πια εγκατασταθεί στη Νέα Υόρκη, όπου ζει με το σύντροφό της Μίνγκους, τα δύο τους παιδιά που έχουν αποκτήσει από προηγούμενες σχέσεις τους, και μια γάτα. Το ζευγάρι περνάει τη φάση του έρωτά του. Η Μαριόν όμως προετοιμάζει την έκθεση φωτογραφίας της, και ο πατέρας της, Ζανό, η αδελφή της, Ροζ, και ο νέος της φίλος της, Μανού (που ταυτόχρονα είναι και ο πρώην φίλος της Μαριόν) έρχονται στη Νέα Υόρκη για τα εγκαίνια. Οι πολιτιστικές διαφορές ανάμεσά στο νεοαφιχθέν τρίο και στον βέρο Νεοϋορκέζο Μίνγκους, αλλά κυρίως οι εντελώς διαφορετικές τους προσωπικότητες δημιουργούν το ιδανικό υπόβαθρο για εκρηκτικές καταστάσεις στο σπίτι αλλά και για ξεκαρδιστικές σκηνές στη μεγάλη οθόνη. Ίσως μπορείτε να μαντέψετε το τι θα συμβεί. Ίσως πάλι και όχι.
Η ΤΑΙΝΙΑ
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Όταν έρχεται η ώρα να γνωρίσεις την οικογένεια του αγαπημένου σου προσώπου, είναι πάντα ένα κρίσιμο στάδιο στη σχέση… Χρειάζεται χρόνος, καλή θέληση και ελπίδα ότι όλα θα πάνε καλά. Στην περίπτωση του Μίνγκους όμως οι συνθήκες ήταν κάθε άλλο παρά ευνοϊκές: τα πεθερικά εκ Γαλλίας έκαναν πραγματική επιδρομή στο σπίτι του!
Ύστερα από το φιλμ ‘Η Ματωμένη Κόμισσα’, η κωμική ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης Ζιλί Ντελπί θέλησε να επιστρέψει στο οικείο για αυτήν περιβάλλον της ερωτικής κωμωδίας, το οποίο είχε με μεγάλη επιτυχία προσεγγίσει το 2007 με την ταινία ‘2 Μέρες στο Παρίσι’, ως σκηνοθέτης αλλά και συμπρωταγωνίστρια του Άνταμ Γκόλντμπεργκ. «Σκέφτηκα ότι θα μπορούσα να κάνω ένα sequel» θυμάται η Ντελπί. «Όμως ήξερα ότι δεν θα μπορούσα να το βασίσω και πάλι στο πρόσωπο του Άνταμ, γιατί θα παρέπεμπε κατευθείαν στις ταινίες ‘Πριν το Ξημέρωμα’ και ‘Πριν το Ηλιοβασίλεμα’, κάτι που δεν ήθελα να συμβεί». Έτσι, η επιτυχημένη σεναριογράφος πέρασε έναν ολόκληρο χρόνο σκεπτόμενη την επόμενη ιστορία της Μαριόν, κρατώντας επιμελώς σημειώσεις για τις νέες της συναισθηματικές περιπέτειες. «Η Μαριόν δεν ψάχνει κάποιον να παντρευτεί αλλά έναν άντρα που θα δεθεί ουσιαστικά μαζί της μέσα σε μία σχέση και που θα τη βοηθήσει να βρει ένα νόημα στη ζωή της. Αυτό είναι που έχει σημασία για εκείνην» εξηγεί η Ντελπί, που υποστηρίζει ότι όλες οι καλές κωμωδίες είναι εμπνευσμένες από την πραγματικότητα. «Μου αρέσει να ξεκινάω από μια συγκεκριμένη πραγματικότητα, από ένα θέμα που θα μπορούσε να καταλήξει ακόμα και σε τραγωδία. Και σε αυτό το πλαίσιο εισάγω αστείες καταστάσεις και χαρακτήρες που με τη σειρά τους δημιουργούν το χιούμορ, ακόμα κι αν η ίδια η ιστορία δεν είναι απαραίτητα διασκεδαστική».
Αυτό που απασχολούσε αρχικά τη σκηνοθέτη ήταν να βρει τον ηθοποιό που θα ερμήνευε το νέο φίλο της Μαριόν. Δε χρειάστηκε όμως να ψάξει πολύ… «Ήθελα έναν ηθοποιό που να έρχεται σε αντίθεση με την προηγούμενη ταινία, και το πρώτο όνομα που μου ήρθε στο μυαλό ήταν αυτό του Κρις Ροκ. Δεν είχα πρόθεση να δημιουργήσω ένα μικτό ζευγάρι, αυτό απλώς προέκυψε. Ο Κρις με κέρδισε με την απίστευτη ενέργειά του, γι’ αυτό και τον επέλεξα, πιστεύοντας ότι θα μπορούσε να δημιουργήσει μια ενδιαφέρουσα δυναμική μέσα στο ζευγάρι».
Μετά την επιλογή του εραστή της Μαριόν, η Ζιλί φώναξε δύο παλιούς, καλούς της φίλους, την Αλεξιά Λαντό και τον Αλέξ Ναόν για να γράψουν μαζί το σενάριο. Και οι δυο τους είχαν παίξει στο ‘2 Μέρες στο Παρίσι’, στους ρόλους της αδερφής της Μαριόν, Ροζ, και του Μανού, του πρώην φίλου της Μαριόν, αντίστοιχα. «Είχα την ιστορία στο μυαλό μου αλλά δεν ήθελα να γράψω το σενάριο μόνη μου» λέει η σκηνοθέτης . «Όταν γράφω μόνη μου είναι σα να κλείνομαι στον κόσμο μου και συχνά γίνεται βασανιστικό. Ενώ όταν γράφω με κάποιον άλλο γίνεται διασκέδαση».
Στην αρχή της ταινίας η Μαριόν χρησιμοποιεί ένα θέατρο με μαριονέτες για να κάνει μια σύντομη εισαγωγή του έργου. «Οι μαριονέτες ήταν ένα παιχνίδι που λειτουργούσε σαν ιδανικό μέσο ανάμεσα σε μένα και στο γιο μου. Με βοηθούσαν να του μιλήσω για πράγματα που δυσκολευόμουν να του εξηγήσω αλλιώς» παρατηρεί η Ντελπί. Έτσι, μέσα από το παιχνίδι και από τα μάτια του γιου της μαθαίνουμε ότι είναι ανύπαντρη μητέρα και ότι τώρα περιμένουν τον πατέρα της, Ζανό, και την αδερφή της, Ροζ, να τους επισκεφτούν. Στο ρόλο του πατέρα της Μαριόν συναντάμε τον πραγματικό πατέρα της Ντελπί, τον Αλμπέρ Ντελπί. Η σεναριογράφος έγραψε το ρόλο ακριβώς στα μέτρα του πατέρα της, γνωρίζοντας ακριβώς τις κωμικές του δυνατότητες και το πού μπορεί να φτάσει με αυτές. Το ίδιο βέβαια δεν ίσχυε και με τον Κρις Ροκ, ο οποίος πολλές φορές κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων βρισκόταν σε εγρήγορση, προσπαθώντας να προβλέψει μέχρι που θα έφταναν οι αυτοσχεδιασμοί του Ντελπί.
ΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ
Η Μαριόν έχει ένα μικρό αγόρι από τον Τζακ (το ρόλο του Άνταμ Γκόλντμπεργκ στο ‘2 Μέρες στο Παρίσι’) ενώ ο Μίνγκους έχει μία κόρη από προηγούμενο γάμο. «Ο Μίνγκους έχει ήδη παντρευτεί δύο φορές, χωρίς επιτυχία» λέει η σκηνοθέτης. «Οι εμπειρίες του όμως τον έμαθαν να είναι προσεκτικός και να παρατηρεί τι θα μπορούσε να γκρεμίσει τα πάντα μέσα σε μια στιγμή. Προτού έρθει η οικογένεια των Γάλλων όλα στο ζευγάρι λειτουργούν πολύ καλά, όμως δύο μέρες αρκούν για να έρθουν τα πάνω κάτω».
Η Μαριόν, με την παρουσία της οικογένειας, ξαναθυμάται το θάνατο της μητέρας της και ξυπνούν μέσα της υπαρξιακά ερωτήματα, όπως το αν πράγματι υπάρχει αυτό που αποκαλούμε “ψυχή”. Στον αυθόρμητο και κάπως παρορμητικό χαρακτήρα της Μαριόν έρχεται να αντιτεθεί αυτός της Ροζ, που τείνει να αναλύει τα πάντα ενώ, ως παιδοψυχολόγος, δε χάνει ευκαιρία να διαγνώσει φανταστικά προβλήματα στο μικρό ανιψιό της, το γιο της Μαριόν. «Η Ροζ ζηλεύει λίγο την αδελφή της. Την αγαπά αλλά θα ήθελε να της μοιάζει περισσότερο» εξηγεί η σκηνοθέτης, περιγράφοντας τη σχέση αγάπης-μίσους ανάμεσα στις δύο αδελφές. Την «όμορφη οικογενειακή ατμόσφαιρα» συμπληρώνει ο Μανού, πρώην φίλος της Μαριόν και νυν της Ροζ, ο οποίος αυτοπροσκαλείται στο σπίτι του Μίνγκους και επιδίδεται σε σωρεία καταστροφών: είναι ένας πραγματικός εφιάλτης, όπως τον αποκαλεί η Ντελπί. Μα οι Γάλλοι δεν είναι αυτός ο ευγενικός και εκλεπτυσμένος λαός που μας έχουν περιγράψει; Η οικογένεια της Μαριόν σίγουρα όχι: μεγαλύτερη σχέση έχουν μάλλον με τους Γαλάτες.
Η αδυναμία της Ντελπί στο «παράλογο» χιούμορ, που προκύπτει σε μεγάλο βαθμό από τους χαρακτήρες, είναι διακριτή σε ολόκληρο το έργο και βγαίνει έντονα στην επιφάνεια χάρη στην λεπτοδουλεμένη μονταζιακή προσέγγιση της στενής της συνεργάτιδας, Ιζαμπέλ Ντεβίνκ. Για παράδειγμα, υπάρχει μια ξεκαρδιστική σκηνή όπου ο Μίνγκους προσπαθεί μάταια να έχει μια φυσιολογική συνομιλία με τον πατέρα της Μαριόν, Ζανό, ο οποίος δε μιλάει αγγλικά, και τότε ο (επίσης άσχετος με τα αγγλικά) Μανού μπαίνει στη μέση και προσφέρεται οικειοθελώς να κάνει το μεταφραστή. Για το διάλογο του παραλόγου που προκύπτει, η σκηνοθέτης και η μοντέρ χρειάστηκαν τρεις ολόκληρες εβδομάδες για να βρουν το σωστό ρυθμό και να περιγράφεται οπτικά με τον καλύτερο τρόπο η εναλλαγή ανάμεσα στις αστείες ατάκες και στις αντιδράσεις των δύο αδελφών. Αντίστοιχα χιουμοριστικό αλλά και ευρηματικό είναι και το μοντάζ από τις επισκέψεις της γαλλικής οικογένειας στα χαρακτηριστικά αξιοθέατα της Νέας Υόρκης.
Τελικά τι αντίκτυπο θα έχει η εισβολή των τριών Γάλλων στη ζωή του ζευγαριού; Η απάντηση θα έρθει… από τις μαριονέτες!
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ
ΖΙΛΙ ΝΤΕΛΠΙ (Σκηνοθέτης & Πρωταγωνίστρια)
Διακρίσεις:
‘Πριν τα Μεσάνυχτα’ : Υποψήφια για Όσκαρ Σεναρίου, Υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα
‘Πριν το Ηλιοβασίλεμα’ : Υποψήφια για Όσκαρ Σεναρίου
Σημαντικότερες ταινίες: ‘Le Skylab’, ‘Η Ματωμένη Κόμισσα’, ‘2 Μέρες στο Παρίσι’, ‘Ακραίες Καταστάσεις’, ‘Η Μεγάλη Απάτη’, ‘Τσακισμένα Λουλούδια’, ‘Δια… τριβή στο Σεξ’, ‘Waking Life’, ‘Ένας Αμερικανός Λυκάνθρωπος στο Παρίσι’, ‘Πριν το Ξημέρωμα’, ‘Τρία Χρώματα: Η Κόκκινη Ταινία’, ‘Τρία Χρώματα: Η Λευκή Ταινία’, ‘Τρία Χρώματα: Η Μπλε Ταινία’, ‘Οι Τρεις Σωματοφύλακες’, ‘Europa’, ‘King Lear’, ‘Κακό Αίμα’.
ΚΡΙΣ ΡΟΚ (Μίνγκους)
Σημαντικότερες ταινίες: ‘Τι Να Περιμένεις Όταν Είσαι Έγκυος’, ‘Woody Allen: A Documentary’, ‘Ένας Θάνατος σε μια Κηδεία’, ‘Οι Μεγάλοι’ & ‘Οι Μεγάλοι 2’, τριλογία ταινιών κινουμένων σχεδίων ‘Μαδαγασκάρη’ (φωνή), ‘Ζόχαν: Πράκτορας Υψηλής Κομμωτικής’, ‘Άνι Λίμποβιτς: Ζωή Μέσα από το Φακό’, ‘Και από Δω η Γυναίκα μου’, ‘The Aristocrats’, ‘Πρωτάθλημα για… Βαρυποινίτες’, ‘Paparazzi’, ‘Ο Κύριος Πρόεδρος’, ‘Κακές Παρέες’, ‘Ακήρυχτος Πόλεμος’, ‘Α.Ι. Τεχνητή Νοημοσύνη’, ‘Απ`τα Ψηλά στα Χαμηλά’, ‘Δόγμα’, ‘Ο Γιατρός Τρελάθηκε’, ‘Φονικό Όπλο 4’, ‘Ο Μπάτσος του Μπέβερλι Χιλς Νο 2’.
Στοιχεία ταινίας:
«2 Mέρες στην Νέα Υόρκη» / 2 Days in New York
2011 | Έγχρωμη | 96’
Σκηνοθεσία:
ΖΙΛΙ ΝΤΕΛΠΙ
Σενάριο:
ΖΙΛΙ ΝΤΕΛΠΙ, ΑΛΕΞΙΑ ΛΑΝΤΟ, ΑΛΕΞ ΝΑΟΝ
Παραγωγή:
ΖΙΛΙ ΝΤΕΛΠΙ, ΣΚΟΤ ΦΡΑΝΚΛΙΝ, ΑΛΦ ΙΣΡΑΕΛ, ΚΡΙΣΤΟΦ ΜΑΖΟΝΤΙΕ, ΖΑΝ-ΖΑΚ ΝΕΪΡΑ
Πρωταγωνιστούν:
ΖΙΛΙ ΝΤΕΛΠΙ, ΚΡΙΣ ΡΟΚ, ΑΛΜΠΕΡ ΝΤΕΛΠΙ, ΑΛΕΞΙΑ ΛΑΝΤΟ, ΑΛΕΞ ΝΑΟΝ, ΝΤΙΛΑΝ ΜΠΕΪΚΕΡ, ΚΕΪΤ ΜΠΑΡΤΟΝ
Διανομή:
HOLLYWOOD ENTERTAINMENT