Το 10o Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος απευθύνεται σε άτομα άνω των 18 ετών, επαγγελματίες και μη, με ενδιαφέρον για το Αρχαίο Δράμα και την σύγχρονη απόδοσή του. Το σχολείο θα φιλοξενήσει 30 μαθητές στο εντατικό θερινό πρόγραμμά του, όπου θα διδάξουν καθηγητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Από το 2012 που η πόλη της Ελευσίνας υποδέχθηκε την ιδέα της δημιουργίας ενός σχολείου για την εκπαίδευση και την πρακτική στο αρχαίο δράμα, μέχρι σήμερα, το Αττικό Σχολείο αφουγκράστηκε τον παλμό της πόλης, δίδαξε, διδάχτηκε και υιοθετήθηκε ως θεσμός.

Σε αυτή την δεκαετία απέκτησε φίλους και συνεργάτες, υποστηρικτές, θιασώτες και πιστούς, συνεργάστηκε με μεγάλα πανεπιστήμια και ιδρύματα της Ελλάδας και του εξωτερικού, συνέβαλε στη δημιουργία του Δικτύου Αρχαίου Δράματος του ΥΠΠΟΑ, χάραξε το δικό του ίχνος στα καλλιτεχνικά δρώμενα της πόλης και συνεχίζει την πολιτιστική του συμβολή ως πρόγραμμα παρακαταθήκης στo πλαίσιο της 2023 Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.

Συνεχίζει με την ίδια αγάπη και αγωνία να προσφέρει στην πόλη και τους κατοίκους της ένα σχολείο ανοιχτό σε όλους, ένα χώρο μάθησης, διαλόγου και δημιουργικής έκφρασης, ένα σχολείο αντάξιο της πόλης που ήταν, είναι και θα παραμείνει μια πρωτεύουσα πολιτισμού για την Ευρώπη και τον κόσμο.

Το 10o Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος προγραμματίζεται για το διάστημα 1 έως 10 Ιουλίου και απευθύνεται σε άτομα άνω των 18 ετών, επαγγελματίες και μη, με ενδιαφέρον για το Αρχαίο Δράμα και την σύγχρονη απόδοσή του. Το σχολείο θα φιλοξενήσει 30 μαθητές στο εντατικό θερινό πρόγραμμά του, όπου θα διδάξουν καθηγητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Καθηγητές

ΑΚΥΛΛΑΣ ΚΑΡΑΖΗΣΗΣ – ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ

“Εργαστήριο”
Κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα στη θεατρική εμπειρία.
Ο ειδικός τρόπος του οφείλει να είναι σεβαστός.

ΙΩΑΝΝΑ ΡΕΜΕΔΙΑΚΗ – ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ

“Τραγωδία και Δημοκρατία –η Ορέστεια”
Το εργαστήρι θα διερευνήσει και θα προσπαθήσει να ανασυνθέσει τη συλλογική φωνή της τραγωδίας και της δημοκρατίας στο μύθο της Ορέστειας. Θα ακούσουμε τις πλευρές τόσο της Κλυταιμνήστρας στον Αγαμέμνονα όσο και του Ορέστη στις Χοηφόρους, κι έπειτα θα προχωρήσουμε στο δικαστήριο του Αρείου Πάγου στις Ευμενίδες, το μοναδικό στα χρονικά του θεάτρου δραματοποιημένο δικαστήριο της πόλης. Αυτό το τμήμα της δουλειάς (2ο δίωρο) θα γίνει σε ένα δημόσιο χώρο της πόλης, όπου θα μπορούν να συμμετέχουν και κάτοικοι της Ελευσίνας. Στόχος μας είναι να προκύψει μια δημόσια συζήτηση για την Ορέστεια και τις πολλαπλές φωνές της αλήθειας, που θα μας εμπλέξει με την πόλη και θα διερευνήσει την ταυτότητά μας ως πολίτες σήμερα.

ΜΑΡΘΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ – ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ

“Δέκα λεπτά τραγωδία”
Ο σπουδαστής καλείται να ετοιμάσει μέσα σε μία εβδομάδα μία δεκάλεπτη παράσταση τραγωδίας του Αισχύλου στην οποία πρωταγωνιστεί ο ίδιος ερμηνεύοντας όλους τους ρόλους. Οι δεκάλεπτες παραστάσεις θα παρουσιαστούν στο κοινό στο τέλος του εργαστηρίου.

CAMILO BENTANCOR – ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ ΜΕ ΠΡΟΣΩΠΕΙΟ

“Μάσκα”
Θα μάθουμε να χρησιμοποιούμε την μάσκα για να φτιάξουμε τους ρόλους, θα παίξουμε τους ρόλους για να φτιάξουμε το καναβάτσιο και όλα αυτά με σκοπό να αυτοσχεδιάσουμε μία δραματουργία: να παίξουμε commedia.
Το σώμα, η φωνή κι ο χώρος θα είναι τα εργαλεία που θα χρησιμοποιήσουμε για να αυτοσχεδιάσουμε τους ρόλους.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΕΣΠΟΤΑΚΗΣ – ΦΩΝΗΤΙΚΟΣ ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

“Διερευνώντας το Απρόβλεπτο”
Eργαστήριο διερεύνησης της ανθρώπινης φωνής και της στιγμιαίας σύνθεσης, με επίκεντρο τον αυτοσχεδιασμό.
Το εργαστήριο θα έχει διάρκεια 2 ημέρες θα χωριστεί σε δύο σκέλη.
Πρώτο: Ζωή και Τέχνη – Αναδρομή από την πρώτη εμφάνιση του αυτοσχεδιασμού, από τον πρωτόγονο άνθρωπο έως τον 21 αιώνα.
Δεύτερο: Φωνή και Καρδιά – Αυτοσχεδιασμός εκ φύσεως-Εκλαμβάνοντας το Ακούειν ως το ενεργητικό μέρος και το Παίζειν ως το παθητικό.

ΝΑΤΑΛΙΑ ΛΑΜΠΑΔΑΚΗ – ΠΟΛΥΦΩΝΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ

Εξερευνούμε την ανθρώπινη φωνή ως παράγωγο του σώματος με αναπνευστικές και φωνητικές ασκήσεις αλλά και μέσα από την εκμάθηση πολυφωνικών τραγουδιών. Ανακαλύπτουμε τη δύναμη του ομαδικού τραγουδιού μέσω της πολυφωνίας και του φωνητικού αυτοσχεδιασμού. Αναζητούμε την ελευθερία της φωνής και τη μοναδικότητα του καθένα που συμπληρώνει το πολύχρωμο παζλ του φωνητικού συνόλου.

SIMONE MONGELLI – BODY PERCUSSION

“Body Music”
Body Music (μουσική του σώματος) είναι η δημιουργία μουσικής με την αποκλειστική χρήση του ανθρώπινου σώματος: με την φωνή, τα παλαμάκια, τα πόδια που χτυπάνε το έδαφος, τα χέρια που εκμεταλλεύονται διάφορα σημεία του σώματος για να παράγουν ήχο και χωρίς κανένα μουσικό όργανο ή αντικείμενο. Θα εξερευνηθούν οι βασικοί ήχοι του ανθρώπινου σώματος, θα δουλευτούν ο συντονισμός του ήχου και της φωνής με την κίνηση, ο προσωπικός και ομαδικός συγχρονισμός, η κίνηση στον χώρο, η χρήση του σώματος για την ρυθμική συνοδεία τραγουδιών, η απόδοση παραδοσιακών ρυθμών και μουσικής.

ΗΡΩ ΚΟΝΤΗ – ΚΙΝΗΣΙΟΛΟΓΙΑ / ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΧΟΡΟΣ

“Remapping the body”
Η φιλοσοφία του σεμιναρίου θέτει ως κεντρικό άξονα τη μοναδικότητα και το διαφορετικό τρόπο που κινείται το κάθε σώμα. Μέσα από ασκήσεις αυτοσχεδιασμού θα επικεντρωθούμε τόσο σε τεχνικά εργαλεία, όπως χρήση των πελμάτων, μεταφορές βάρους, αιωρήσεις, άλματα αλλά και στην αναζήτηση διαφορετικών ποιοτήτων και δυναμικών, απελευθερώνοντας την κίνησή μας.

ΝΙΚΟΛΕΤΤΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ- ΕΝΔΟΓΛΩΣΣΙΚΗ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

“Πώς θα το έλεγε ο Αισχύλος…”
Εργαστήριο ενδογλωσσικής μετάφρασης.
Σύγχρονα παιχνιδίσματα πάνω στον λόγο λυρικών και τραγικών ποιητών για να λέμε “τα σύκα σύκα και τη σκάφη σκάφη”.

Εκδηλώσεις 

Το Αττικό Σχολείο με άξονα τα πρόσωπα της Ορέστειας του Αισχύλου συγκαλεί την “Εκκλησία του Δήμου” κι ανοίγει έναν διάλογο με τους πολίτες πάνω στα θέματα που αναδύονται από την τριλογία και εξακολουθούν να αποτελούν φλέγοντα ζητήματα της επικαιρότητας.

Ανοίγουμε συζήτηση για τα “πρέπει” και για τα “για πάντα” της Ορέστειας και της κοινωνίας, για τον θεσμό της οικογένειας και τους άγραφους νόμους της υποταγής, για την γυναίκα στην εξουσία, για τα θύματα της πατριαρχίας, την ανδρόβουλο γυναίκα και τον άβουλο άνδρα, για την πίστη και την απιστία, για την παιδοκτονία, για το χρέος του γιου και το καθήκον της κόρης, για τις “παράπλευρες” απώλειες-θυσίες, την πολεμοκαπηλία, για τη γυναίκα σκλάβα, κτήμα, λάφυρο, για την ενοχή και την συγχώρεση, για την θεία και την ανθρώπινη δικαιοσύνη.

Με καλεσμένους εισηγητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό μιλάμε για τον σύγχρονό μας Αισχύλο και για το παρελθόν και το μέλλον του θεάτρου στην Ευρώπη και τον κόσμο.

Το Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος και η 2023 Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης σας καλούν να συμμετάσχετε στην αλυσίδα μιας επιτακτικής συζήτησης που συνεχίζεται εν εκκρεμότητι εδώ και 25 αιώνες.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 1 ΙΟΥΛΙΟΥ – 21.00 | Παλαιός Σιδηροδρομικός Σταθμός Ελευσίνας
ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΑΝΑΛΟΓΙΟΥ “ΚΛΥΤΑΙΜΝΗΣΤΡΑ” της Μαργκερίτ Γιουρσενάρ
Ανάγνωση ΜΑΡΘΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ, Τσέλο ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ
Μετάφραση: Νικολέττα Φριντζήλα

ΣΑΒΒΑΤΟ 2 ΙΟΥΛΙΟΥ – 21.00 | Παλαιός Σιδηροδρομικός Σταθμός Ελευσίνας
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΖΩΡΤΖΙΝΑ ΚΑΚΟΥΔΑΚΗ -“Τα ΠΡΕΠΕΙ και τα ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ στην Ορέστεια”

ΚΥΡΙΑΚΗ 3 ΙΟΥΛΙΟΥ – 21.00 | Παλαιός Σιδηροδρομικός Σταθμός Ελευσίνας
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΘΑΛΕΙΑ ΠΟΡΤΟΚΑΛΟΓΛΟΥ & ΔΙΚΤΥΟ «Μέλισσα» –
“Κασσάνδρα, η φωνή του συλλογικού γυναικείου τραύματος”

ΔΕΥΤΕΡΑ 4 ΙΟΥΛΙΟΥ – 21.00 | Παλαιός Σιδηροδρομικός Σταθμός Ελευσίνας
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΛΥΔΙΑ ΚΟΝΙΟΡΔΟΥ “ΚΛΥΤΑΙΜΝΗΣΤΡΑ -Η Γυναίκα στην εξουσία”

ΤΡΙΤΗ 5 ΙΟΥΛΙΟΥ – 21.00 | Παλαιός Σιδηροδρομικός Σταθμός Ελευσίνας
ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΑΙΝΙΑΣ “ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ” ΤΟΥ Θόδωρου Αγγελόπουλου

ΤΕΤΑΡΤΗ 6 ΙΟΥΛΙΟΥ – 21.00 | Παλαιός Σιδηροδρομικός Σταθμός Ελευσίνας
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΓΓΕΛΗΣ “Σε ποιον ανήκει η Γλώσσα;”

ΠΕΜΠΤΗ 7 ΙΟΥΛΙΟΥ – 21.00 | Παλαιός Σιδηροδρομικός Σταθμός Ελευσίνας
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΘΟΔΩΡΟΣ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑΣ “Τι φάση με τον Αισχύλο και το Δράμα του;’’

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 8 ΙΟΥΛΙΟΥ – 21.00 | X Bowling Art Center
ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΑΙΝΙΑΣ “ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΑΦΡΙΚΑΝΙΚΗ ΟΡΕΣΤΕΙΑ” του Πιερ Πάολο Παζολίνι

ΣΑΒΒΑΤΟ 9 ΙΟΥΛΙΟΥ – 22.30 | X Bowling Art Center
Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΩΝ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ

ΚΥΡΙΑΚΗ 10 ΙΟΥΛΙΟΥ – 19.00 | X Bowling Art Center
19.00-20.00 ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΑΘΩΣ ΔΑΝΕΛΛΗΣ
20.00-21.00 “Τα επτά ταξίδια του Καραγκιόζη” Παράσταση με τον Αθηναϊκό Θίασο Σκιών του Άθω Δανέλλη

Το Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος πραγματοποιείται με την υποστήριξη της 2023 Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης και του Διεθνούς Δικτύου Αρχαίου Δράματος του ΥΠΠΟΑ.