Οι μακέτες από μόνες τους είναι έργα τέχνης και εκτίθενται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Ο μεγάλος αριθμός μνημειακών έργων δημοσίου έργου είναι κυρίως κατασκευασμένα από ανοξείδωτο χάλυβα, ατσάλι και τσιμέντο, γλυπτά μεγάλων διαστάσεων που δημιουργήθηκαν με συνεργασία αρχιτεκτόνων της εποχής. Tα γλυπτά του έχουν δυναμικό σχήμα, μνημειακό χαρακτήρα, αίσθηση κίνησης και συμβολική διάσταση.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1960 ο Φιλόλαος ανακάλυψε πρώτα τις δυνατότητες του ανοξείδωτου χάλυβα και μετά του μπετόν, το οποίο έδωσε μια νέα διάσταση στο έργο και στην καριέρα του. Ο συνδυασμός αυτών των υλικών επέτρεψε να δημιουργήσει μνημειακά γλυπτά για δημόσιους χώρους. Ο Φιλόλαος κέρδισε το 1981 το πρώτο βραβείο για το καλύτερο σχέδιο αστικής τέχνης της δεκαετίας 1970-1980 και σε συνέχεια για την αναγνώριση του έργου του τιμήθηκε και το 1984 με το Μετάλλιο Καλών Τεχνών από τη Γαλλική Ακαδημία Αρχιτεκτονικής. Το 2005, κατά τη διάρκεια της έκθεσής του στους κήπους του Palais Royal στο Παρίσι, του δόθηκε ο τίτλος του “Οfficier des Arts et Lettres”.

Μακέτα Défense, μπρούτζος, 1972, 11x16x10 εκ

Παθιασμένος με την ένταξη της γλυπτικής σε ένα αστικό περιβάλλον, ο Φιλόλαος συνέχισε καθ’ όλη τη δεκαετία του ’70 και μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2000 να συνεργάζεται με τους μεγαλύτερους αρχιτέκτονες για τους οποίους δημιούργησε πολλά γλυπτά καθώς και σιντριβάνια σε όλη τη Γαλλία. Ένα σημαντικό γλυπτό, έργο τέχνης και δημόσιο έργο του καλλιτέχνη, το Oiseau mécanique, στη περιοχή Défense, με τις εκπληκτικές του πτυχές, φαίνεται να βγήκε κατευθείαν από τη φαντασία του. Η δομή του από ανοξείδωτο χάλυβα επιτρέπει ένα παιχνίδι αντανακλάσεων με τον ουρανό και ταλαντεύεται μεταξύ της αστικής αισθητικής και των φυσικών μορφών.

Η ιδιαίτερη έκφρασή στη δημιουργία των έργων και οι τεχνικές που χρησιμοποιούσε ο Φιλόλαος καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του τον συμπεριέλαβαν σ’ έναν από τους γνωστότερους και σημαντικότερους γλύπτες στην Ευρώπη και Ελλάδα.

«Όλη η εργασία μου είναι πορεία περιέργειας, δοκιμών, επινοήσεων, νέων συνδυασμών. Ανοίγω δρόμο προς το άγνωστο, με περίσσια χαρά και ανυπομονώ να δω που θα φτάσω».

-Φιλόλαος

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Oiseau Mécanique, Défense, Παρίσι