Το ομαδικό σόου παρουσιάζει τα έργα δέκα σύγχρονων καλλιτεχνών, οι οποίοι μέσω διαφορετικών γλωσσών – ζωγραφική, γλυπτική, σχέδιο, βίντεο – έχουν ασχοληθεί με το πρότζεκτ Catàgeios. Ο καθένας, δημιουργεί ένα έργο γύρω από την έννοια του χθόνιου Υψηλού, ως κλειδί ερμηνείας και αισθητικής σκέψης του ίδιου του έργου.

Η έκθεση παρουσιάζεται ως ένα είδος οπτικού δοκίμιου στο οποίο τα έργα των Άγγελου Αντωνόπουλου, Φοίβης Γιαννίση, Κατερίνας Διακόμη, Τζίμη Ευθυμίου/Αικατερίνης Κριεζή, Δημήτρη Ζουρούδη, Σωτήρη Μπατζιάνα, Γιούλας Παπαδοπούλου, Νίκου Ποδιά, Βασιλικής Σαγκιώτη, εντρυφούν στα βασικά ερωτήματα περί φόβου και δέους του Υψηλού, μέσα από διάφορες προσεγγίσεις – πολιτικές, ανθρωπολογικές, κοινωνιολογικές, ψυχολογικές, ονειρικές, μυθολογικές, φιλοσοφικές – αποκαθιστώντας έναν πλούτο και ένα βάθος ερμηνείας και έκφρασης που φέρνει στο φως αυτό το κοινό μεσογειακό πνεύμα που υπήρξε λίκνο πολιτισμού και ελευθερίας.

“Ο άνθρωπος του 21ου αιώνα – γράφει η επιμελήτρια και ιστορικός τέχνης Φαίη Τζανετουλάκου – ζει σε μια εποχή υπερβολικής απομυθοποίησης. Η λεγόμενη Ανθρωπόκαινος εποχή, χαρακτηρίζεται από τη διεγερτική ανάπτυξη της επιστήμης που οδήγησε τους ανθρώπους να γίνονται όλο και πιο σκεπτικιστές για όσα πράγματα δεν έχουν θετικιστικό, χρηστικό ή ρεαλιστικό λόγο για την ύπαρξή τους, ικανά να βιωθούν πέρα από την εμπειρία του κόσμου των αισθήσεων.

Το θέμα της έκθεσης σύγχρονης ελληνικής τέχνης «Εξερεύνηση σπάνιων μυστηρίων» ξεκινά με τον ορισμό της ιδέας του χθόνιου Υψηλού, τη στιγμή που η φύση έχει φτάσει στο πιο καίριο, εσωτερικό σημείο της, ένα θέμα στο οποίο βασίζεται ο κύριος πυρήνας του προγράμματος εκθέσεων και performance Catageios, και το οποίο ουσιαστικά θέλει να ερευνήσει τι βρίσκεται κάτω από το δέρμα της παγκοσμιοποιημένης και επιφανειακής κουλτούρας μας, τι ενώνει τους ανθρώπους με τις προγονικές και πραγματικά καθολικές ρίζες τους”.

Τζίμης Ευθυμίου/ Αικατερίνη Κριεζή

“Η έκθεση – εξηγεί η Φαίη Τζανετουλάκου – μας παρουσιάζει μια σύγχρονη καλλιτεχνική ανασκόπηση των υποδόριων εκφάνσεων του Υψηλού στην ελληνική πολιτιστική παραγωγή. Η φιλοσοφική σκέψη που εξερευνά το Υψηλό θα αναλυθεί μέσω της επίδρασής της στην ελληνική τέχνη, η οποία παρά την οικονομική κρίση ευδοκιμεί σε πειραματισμούς και παραγωγικές συνέργειες μεταξύ καλλιτεχνών, κριτικών τέχνης, αρχαιολόγων, ιστορικών, ερμηνευτών, ποιητών και φιλοσόφων, κείμενα των οποίων υπάρχουν στον μεγάλο κατάλογο, ο οποίος θα παρουσιαστεί μετά το πέρας της έκθεσης μαζί με το video art film του Catageios που θα απεικονίζει σημεία από όλες τις εκδηλώσεις του πονήματος”.

“Τα ερωτήματα που, μέσω της καλλιτεχνικής διαδικασίας, θα αναζητήσουν λεπτομερείς απαντήσεις – συνεχίζει η επιμελήτρια – είναι τα ακόλουθα: ποιες είναι οι κατάλληλες συνθήκες και πώς αναδιατυπώνεται το Ρομαντικό Υψηλό σήμερα για να εκφράσει την τρέχουσα κουλτούρα μιας κοινωνίας γεμάτης ιδεολογικές αντιφάσεις και ρήξεις; Τι μορφές ενδύεται το Υψηλό σε μια νέα εποχή που χαρακτηρίζεται από την απουσία του Μύθου; Πώς επιτυγχάνεται το “πίσω στο μέλλον” με τη χρήση παραδοσιακών αλλά και καινοτόμων τεχνικών και υλικών;

Βασιλική Σαγκιώτη

Πώς μπορεί η Ζωγραφική, μετά την κυριαρχία της ανεικονικής και της εννοιολογικής τέχνης, να γίνει η Ιδέα; Εάν, και με ποιο τρόπο, η σύγκρουση του θετικισμού, που χαρακτηρίζει την εποχή των υψηλότερων τεχνολογικών επιτευγμάτων, είναι σε θέση να κάνει διάλογο με τον αγνωστικισμό του Υψηλού και πώς αυτό αντικατοπτρίζεται στην τέχνη, αλλά και πώς συνδιαλέγονται μεταξύ τους οι απεριόριστες δυνατότητες και οι δύο? Και τέλος, πώς, μέσα στη σύγχρονη καταιγίδα των ηλεκτρονικών πληροφοριών και την ισοπεδωτική επίδραση των μέσων μαζικής ενημέρωσης και των κοινωνικών μέσων, η τέχνη μπορεί να είναι ελεύθερη να αθανατοποιήσει την εικόνα μιας εποχής που χαρακτηρίζεται από όση υπαρξιακή αγωνία χρειάζεται ώστε να αντιληφθεί το άπιαστο Ρομαντικό και ταυτόχρονα ικανή να ξυπνήσει ξανά την πραγματική αίσθηση της έκπληξης;

Νικόλαος Ποδιάς

Οι απαντήσεις μπορούν να βρεθούν αν σκάψουμε βαθιά στην πολυπλοκότητα της οπτικής εικόνας καθώς ανοίγει νέα και συναρπαστικά παράθυρα για εμάς, πολλαπλών δυνατοτήτων σε αόρατα πράγματα που ενώ είναι εγγενή του πνεύματος, χάθηκαν μέσα σε μια εποχή επιφανειακών κατακτήσεων”.

***

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Γιούλα Παπαδοπούλου