Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών παρουσιάζει στο πλαίσιο της σειράς «Κυριακή πρωί στο Μέγαρο» τη συναυλία με τίτλο «Μια

… Σουμπερτιάδα» την Κυριακή 13 Νοεμβρίου, 11.30.

 

«Σε όλη του τη  ζωή, ο Σούμπερτ υποστηρίχτηκε  από εξαίρετους φίλους, ποιητές, συγγραφείς, καλλιτέχνες και μουσικούς. Μαζί τους οργάνωνε μουσικές βραδιές, γνωστές ως “Σουμπερτιάδες”, στις οποίες παρουσίαζε τα καινούργια του έργα, ενώ η μουσική πλαισιωνόταν από αναγνώσεις σημαντικών λογοτεχνικών κειμένων» αναφέρει η μουσικολόγος Έφη Αβέρωφ-Μιχαηλίδου στο σύντομο σημείωμά της για τον Φραντς Σούμπερτ, στον οποίο είναι αφιερωμένη η πρωινή συναυλία της Κυριακής 13 Νοεμβρίου (ώρα έναρξης: 11.30, Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης).

 

Ενταγμένη στη Σειρά «Κυριακή πρωί στο Μέγαρο» η εκδήλωση με τίτλο «Μια… Σουμπερτιάδα», προτείνει στο νεανικό κοινό μια γνωριμία με τη ζωή, τα έργα και την προσωπικότητα του μεγάλου «Κλασικού των Ρομαντικών». Τις συνθέσεις του Φραντς Σούμπερτ (1797-1828) θα ερμηνεύσουν νέοι σολίστ, μαθητές του Ωδείου Αθηνών που επελέγησαν μετά από εσωτερική ακρόαση. Επίσης, συμμετέχουν μικρά οργανικά σύνολα και η εξαιρετική Μαθητική Ορχήστρα του  Ωδείου. Την ορχήστρα διευθύνει ο Σπύρος Προσωπάρης. Επιπλέον, όπως γίνεται πάντοτε σε όλες τις κυριακάτικες πρωινές συναυλίες του Μεγάρου, οι ερμηνείες των νεαρών καλλιτεχνών εμπλουτίζονται με την προβολή οπτικοακουστικού υλικού.

Την παρουσίαση αυτής της μικρής «Σουμπερτιάδας» έχει αναλάβει η Έφη Αβέρωφ-Μιχαηλίδου, η οποία προλογίζει τις εκδηλώσεις της Σειράς ‘Κυριακή πρωί στο Μέγαρο’ από το 2001 επιμένοντας ιδιαίτερα στη σημασία του μουσικού παιχνιδιού και στη «συμμετοχή των ίδιων των παιδιών» και αποφεύγοντας τις «διδακτικού χαρακτήρα αποστασιοποιημένες παρουσιάσεις». Οι σπουδές της περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, ανώτερα θεωρητικά στο Ωδείο Αθηνών. Εργάζεται στο χώρο της μουσικής εκπαίδευσης διδάσκοντας σε ωδεία και εκπαιδευτικούς οργανισμούς και δίνοντας διαλέξεις, ενώ έχει γράψει βιβλία εκπαιδευτικού κυρίως χαρακτήρα.

 

Το πρόγραμμα της συναυλίας περιλαμβάνει φωνητικά έργα, μουσική δωματίου, συνθέσεις για πιάνο και συμφωνική μουσική.

 

Ο Σούμπερτ άρχισε να γράφει από τα δεκατρία του χρόνια και μέχρι τον θάνατό του –πέθανε 31 ετών– είχε συνθέσει περί τα 600 τραγούδια. Στα δεκαεπτά του είχε ήδη βάλει την υπογραφή του σε μερικά από τα πλέον αριστουργηματικά Λήντερ της ρομαντικής εποχής, όπως «Η Μαργαρίτα στο ροδάνι» ή «Ο βασιλιάς των ξωτικών», που οι νεαροί μουσικόφιλοι θα έχουν την ευκαιρία να ακούσουν στην κυριακάτικη συναυλία της 13ης Νοεμβρίου.

 

Την «Μαργαρίτα στο ροδάνι» (“Gretchen am Spinnrade”, D 118 σε ποίηση Γκαίτε) θα τραγουδήσει η Δήμητρα Δακτυλίδη, την οποία θα συνοδεύσει η γνωστή πιανίστα Ελένη Σταμπολή. Τον «Βασιλιά των ξωτικών» (“Der Erlkönig”, D 328 επίσης σε ποίηση Γκαίτε) θα αποδώσει φωνητικά ο Αλέξανδρος Σταυρακάκης. Στο πιάνο ο Γιάννης Γιαννόπουλος. To πρόγραμμα θα συνεχιστεί με μια από τις δημοφιλέστερες συνθέσεις του Σούμπερτ, την «Πέστροφα» (“Die Forelle”, D 550 σε ποίηση Σούμπαρτ), η οποία θα παρουσιαστεί σε δύο εκδοχές: για φωνή και πιάνο και για κουιντέτο.

 

Τη φωνητική εκδοχή του έργου θα αποδώσει η Ιζαμπέλα Μαρινέλι την οποία θα πλαισιώσει και πάλι η πιανίστα Ελένη Σταμπολή. Την εκδοχή για μικρό οργανικό σύνολο (κουιντέτο για πιάνο, βιολί, βιόλα, βιολοντσέλο και κοντραμπάσο σε λα μείζονα, D 667, 4ο  μέρος: θέμα και παραλλαγές) θα ερμηνεύσουν οι: Βλαδίμηρος Παπαγεωργίου-πιάνο, Γεωργία Τσολάκη-βιολί, Γιάννης Ρωμανός-βιόλα, Λίνα Τρανταφύλλου-βιολοντσέλο και Απόστολος Παπαπέτρος-κοντραμπάσο. Η σύντομη αναφορά στη φωνητική μουσική του Φραντς Σούμπερτ θα κλείσει με το Ληντ «Μικρό τριαντάφυλλο» (“Heidenröslein”, D 257, σε ποίηση Γκαίτε). Τραγουδούν: Βίκυ & Δήμητρα Καλούμενου, Ελένη  Αθανασοπούλου, Σοφία Μαγαλιού, Κατερίνα Καταμάντζε και Αριστείδης Λύκος. Μαζί τους ο πιανίστας Περικλής Καλούμενος.

 

Όπως εξηγεί η Έφη Αβέρωφ-Μιχαηλίδου στο σημείωμά της: «το πιάνο θεωρείται το κατ’ εξοχήν όργανο των ρομαντικών συνθετών και σχεδόν όλοι του αφιέρωσαν μερικές από τις πιο αξιόλογες σελίδες τους.

Ξεχωρίζουν τα έργα των Σούμπερτ, Σούμαν, Μέντελσον, Σοπέν, Λιστ, και Μπραμς. Την εποχή του Ρομαντισμού γράφονται σύντομα κομμάτια, τα οποία εκφράζουν τις ενδόμυχες σκέψεις του συνθέτη και τα συναισθήματά του. Τα κομμάτια αυτά έχουν διάφορους τίτλους».

 

Ένας από αυτούς είναι και η γαλλική λέξη impromptu (αυτοσχεδιασμός), την οποία χρησιμοποίησε ο Σούμπερτ σε πολλές δημιουργίες του. Έτσι, στην κυριακάτικη εκδήλωση του Μεγάρου, η Μαργαρίτα Κουτσούκου θα παίξει την Impromptu op. 90 αρ.2 σε μι ύφεση μείζονα, D 899. Στη συνέχεια, ο Περικλής Καλούμενος και Κατερίνα Καταμάτζε θα παρουσιάσουν δύο πιανιστικές μικρογραφίες για τέσσερα χέρια. Πρόκειται για τα Τέσσερα Λέντλερ (αυστριακοί παραδοσιακοί χοροί), D 814 –τα οποία  φαίνεται ότι γράφτηκαν από τον Σούμπερτ για τις δύο κόρες του πρίγκιπα Εστερχάζυ, Μαρία και Καρολίνα, που ήταν μαθήτριές του– καθώς και για το Στρατιωτικό Εμβατήριο (Marche militaire) αρ. 1 σε ρε μείζονα, D 733.

 

Το τελευταίο από τα μουσικά παραδείγματα αυτού του κυριακάτικου πρωινού αφιερώματος στον Σούμπερτ προέρχεται από τη συμφωνική εργογραφία του συνθέτη και είναι η πιο διάσημη ορχηστρική παρτιτούρα του. Ο λόγος για τη Συμφωνία αρ.8, την επονομαζόμενη «Ημιτελή», σε σι ελάσσονα, D 759, την οποία ο Αυστριακός μουσουργός άρχισε να συνθέτει το 1822 αλλά δεν ολοκλήρωσε ποτέ. Η αξιόλογη Μαθητική Ορχήστρα του Ωδείου Αθηνών θα παίξει το 1ο μέρος της (Allegro Moderato). Στο πόντιουμ ο Σπύρος Προσωπάρης