Η Κατερίνα Μπερδέκα έχει «υπηρετήσει» το νεοελληνικό θέατρο σε πολλά «πόστα», από την σκηνοθεσία, μέχρι την διεύθυνση παραγωγής ή την επιμέλεια κειμένων. Η υπογραφή της, συνοδεύει αρκετές επιτυχημένες παραστάσεις των τελευταίων χρόνων, ενώ σταθερή είναι η συνεργασία με την εταιρία «Λυκόφως».

Το πρώτο μισό της σεζόν, τη βρίσκει να σκηνοθετεί την θεατρική βιογραφία της «Κυράς της Ρω», μιας εμβληματικής ελληνικής φιγούρας, στο Θέατρο Σφενδόνη. Με συνοδοιπόρους την Φωτεινή Μπαξεβάνη και τον Γιάννη Σκαραγκά, οικοδομεί το μοναδικό σύμπαν της ηρωίδας και μιλά για την ιδιαίτερη προσωπικότητα, της οποίας η ιστορία θα ξεδιπλωθεί επί σκηνής.


– Η μυθιστορηματική ζωή της «Κυράς της Ρω», ανεβαίνει για πρώτη φορά στο σανίδι. Θέλετε να μας πείτε λίγα λόγια για την προσέγγισή σας πάνω στο κείμενο του Γιάννη Σκαραγκά;

Ο Γιάννης Σκαραγκάς έχει γράψει ένα εντυπωσιακά καλό κείμενο σε σχέση με την προσωπικότητα της Δέσποινας Αχλαδιώτη. Και το χαρακτηρίζω έτσι, γιατί σε ένα κείμενο μυθοπλασίας τηρεί την ιστορική γραμμή της ζωής της και εφευρίσκει τον τρόπο σκέψη της αλλά και την κίνηση της ψυχής της. Επιχειρώ να μεταφέρω στη σκηνή αυτή τη γραμμή όσο πιο απλά και μαλακά. Είναι τόσο συγκινησιακός και αληθινός ο λόγος, τόσο μοιάζει με αυτό που φανταζόμαστε πώς σκεφτόταν ή αισθανόταν η Δέσποινα που αν καταφέρω απλώς να ξεκολλήσω τις λέξεις από το χαρτί, θα είμαι ευτυχής.

– Ποια είναι κατά τη γνώμη σας εκείνα τα ανθρώπινα ιδανικά που αναδεικνύονται μέσα από το χαρακτήρα και τις πράξεις της Δέσποινας Αχλαδιώτη;

Ο χαρακτήρας και οι πράξεις της Δέσποινας Αχλαδιώτη δεν περιορίζονται στην ανύψωση της ελληνικής σημαίας. Για την ακρίβεια αυτή η πράξη της είναι η αναπόφευκτη συνέπεια όλης της ζωής της. Η οποία διακρίνεται στο σύνολό της από τόλμη, πάθος, επιμονή, προσπάθεια για επιβίωση και αγάπη για τον τόπο της. Και θα τολμήσω να πω για τη ζωή.

– Μιλήστε μας για την καλλιτεχνική συνύπαρξη με τους άλλους βασικούς συντελεστές της παράστασης, την πρωταγωνίστρια Φωτεινή Μπαξεβάνη και τον συγγραφέα Γιάννη Σκαραγκά.

Η Φωτεινή με έπιασε κυριολεκτικά από το χέρι και με έφερε στο σύμπαν του Καστελλόριζου, της Ρω και της Δέσποινας, που τόσο ήθελε να ενσαρκώσει. Μου είπε πόσο την γοήτευσε αυτό το σύμπαν και με έβαλε σε αυτή της την επιθυμία γενναιόδωρα και με μεγάλη εμπιστοσύνη. Έχοντας να δουλέψεις με μια τόσο καλή ηθοποιό, η πρόβα χτίζεται γρήγορα και ταξιδεύει προς την πρεμιέρα. Με τη Φωτεινή και τον Γιάννη δουλέψαμε πολύ μαζί πριν καν αρχίσει να γράφεται το κείμενο. Με εξέπληξε ο Γιάννης όταν διάβασα το τελικό κείμενό του. Ήταν σαν να υπήρχε μέσα όλη η ατμόσφαιρα και οι στόχοι των συζητήσεών μας.

– Παρατηρούμε τα τελευταία χρόνια ότι παρουσιάζονται επί σκηνής αρκετές θεατρικές βιογραφίες. Πιστεύετε ότι είναι ένας τρόπος να συστηθούν εκ νέου στους θεατές οι διάφορες σημαντικές προσωπικότητες;

Πιστεύω πως το θέατρο είναι το πιο όμορφο όχημα (δεν θα ακουστεί καλά το «καλύτερο») για να γνωρίσει κάποιος έναν χαρακτήρα, μια προσωπικότητα τρισδιάστατή με σάρκα και οστά, να πάλλεται μπροστά στα μάτια του. Και μοιάζει στην εποχή μας να έχουμε ανάγκη να ανακαλύψουμε και να ξαναδιαβάσουμε προσωπικότητες που φώτισαν κάποια στιγμή τον κόσμο.

– Υπάρχει ο κίνδυνος της ωραιοποίησης και της εξιδανίκευσης προσώπων και καταστάσεων σε μια τέτοια παραγωγή, σε σχέση με την ακριβή ιστορική αλήθεια;

Ο μόνος κίνδυνος που υπάρχει είναι να έχουν «κρυφτεί» κομμάτια ιστορικής αλήθειας που δεν έφτασαν ποτέ σε εμάς και δεν ανακαλύψαμε ποτέ στην έρευνά μας. Δεν έχουμε ωραιοποιήσει όμως τον χαρακτήρα μας. Για παράδειγμα, μας είπαν ότι η Δέσποινα ήταν σκληρή, αυστηρή και έτσι την παρουσιάζουμε. Αλλά από την άλλη, ποιος μπορεί να αδικήσει μια γυναίκα με αυτά τα χαρακτηριστικά όταν ζει μόνη της σε έναν βράχο; Κάτι «αρνητικό» δεν μοιάζει γοητευτικό ταυτόχρονα;

–  Τι πρέπει να διαθέτει κατά τη γνώμη σας μία παράσταση σήμερα, ώστε να ξεχωρίσει και να αναδείξει τις αρετές της μέσα σε μια πληθώρα θεατρικών παραγωγών;

Δουλειά, δουλειά, δουλειά και αλήθεια.

– Μετά από τις πολυάριθμες συμμετοχές σας σε έργα όλα αυτά τα χρόνια από διαφορετικά πόστα, θα λέγατε πια πως έχετε κατασταλάξει στον ρόλο της σκηνοθέτιδας;

Έχω κατασταλάξει στο θέατρο. Από όποιο πόστο. Η παραγωγή με έχει βοηθήσει στη σκηνοθεσία και η σκηνοθεσία στην παραγωγή. Κανένα από τα δυο δεν θέλω να αδικήσω. Και αρνούμαι να βάλω μόνη μου ταμπέλα στον εαυτό μου.

– Υπάρχουν ανακοινώσιμα πλάνα για την συνέχεια της σεζόν;

Η ομάδα των ανθρώπων με τους οποίους δουλεύω αρκετά χρόνια, η MeWe, επιχορηγήθηκε πρόσφατα από το Υπουργείο Πολιτισμού για την παράσταση Υστερόγραφο. Μια πολύ προσωπική μου δουλειά, σε σχέση με τις ρίζες του καθενός μας και τον εμφύλιο μέσα μας και έξω μας… Η παράσταση θα παρουσιαστεί μέσα στη σεζόν.


Διαβάστε επίσης: 

Η κυρά της Ρω, του Γιάννη Σκαραγκά στο Θέατρο Σφενδόνη