Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2016

Pierrot Lunaire, του Arnold Schonberg στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση

Pierrot Lunaire, του Arnold Schonberg στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση

Το διασημότερο έργο του Άρνολντ Σένμπεργκ και ένα από τα πλέον εμβληματικά του μουσικού μοντερνισμού, ο Φεγγαρίσιος Πιερότος, γίνεται παράσταση μουσικού θεάτρου μέσα από τη σύμπραξη του dissonArt ensemble, του συνθέτη Δημήτρη Μαρωνίδη και του σκηνοθέτη Αλέξανδρου Ευκλείδη.

Ο Φεγγαρίσιος Πιερότος (Pierrot Lunaire, 1912), το πρώτο ατονικό αριστούργημα του «πατέρα» του δωδεκαφθογγισμού, Άρνολντ Σένμπεργκ (1874-1951), μεταμορφώνεται σε παράσταση μουσικού θεάτρου στις 2 και 3 Απριλίου, στη Μικρή Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση. Τον φωνητικά απαιτητικό ρόλο του Πιερότου ερμηνεύει η «βασίλισσα της αβανγκάρντ», όπως έχει χαρακτηριστεί από το διεθνή Τύπο, Frauke Aulbert.

 Μέσα σε μια σκηνική εγκατάσταση που είναι εμπνευσμένη από τις προσπάθειες του ανθρώπου να επικοινωνήσει με το σύμπαν, οι μουσικοί και σκηνικοί ερμηνευτές εκτελούν μικρά τελετουργικά, που ελπίζουν να τους φέρουν πιο κοντά στο άγνωστο στο οποίο προσδοκούν. Πατώντας πάνω στην εγγενή θεατρικότητα των 21 μελοποιημένων ποιημάτων του Albert Giraud, αυτή η παράσταση μουσικού θεάτρου φέρνει κοντά την ιστορική πρωτοπορία του Σένμπεργκ με τη σύγχρονη ψυχοακουστική, τις φεγγαρίσιες ονειροπολήσεις του μετα-ρομαντικού Πιερότου και την ψυχρότητα του κόσμου μετά την κατάκτηση της Σελήνης.

Την παράσταση σκηνοθετεί ο Αλέξανδρος Ευκλείδης, ένας δημιουργός με σαφές αισθητικό στίγμα και σημαντικές επιτυχίες στο χώρο του μουσικού θεάτρου: «Οι αναστοχασμοί του φεγγαροχτυπημένου Πιερότου, στο πρωτότυπο, γίνονται η αφορμή για μια σκηνική παραβολή που περιστρέφεται γύρω από την έννοια της πρωτοπορίας και τη ρητορική του τέλους, με την οποία η πρωτοπορία είναι στενά συνδεδεμένη σε κάθε εποχή». 

Το dissonArt ensemble είναι ένα από τα κορυφαία σύνολα ερμηνείας σύγχρονης μουσικής στη χώρα μας, που έχει έδρα τη Θεσσαλονίκη, αλλά τα μέλη του κινούνται με ευελιξία όπου χτυπάει η καρδιά της νέας μουσικής στην Ευρώπη.


 

Συντελεστές:

Σοπράνο: Frauke Aulbert

Μουσικό σύνολο: dissonArt (Θοδωρής Πατσαλίδης, Γιάννης Ανισέγκος, Αλέξανδρος Σταυρίδης, Λενιώ Λιάτσου, Βασίλης Σαΐτης)

Ηλεκτρονικά: Δημήτρης Μαρωνίδης

Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Ευκλείδης

Σκηνογραφία: Γιάννης Κατρανίτσας

Διαβάστε περισσότερα:

Στον Φεγγαρίσιο Πιερότο, μια γυναικεία φωνή εκφράζεται μέσω της μουσικής απαγγελίας (Sprechgesang), συνοδευμένη από ένα σύνολο πέντε μουσικών. Το έργο αποτελείται από τα «Τρεις φορές επτά ποιήματα του Αλμπέρ Ζιρώ», όπως το όρισε ο (μανιώδης με την αριθμολογία) συνθέτης του, ενώ υπάγεται στο –ξεχασμένο σήμερα– είδος του μελοδράματος, συνθέσεων δηλαδή για απαγγελία με μουσική συνοδεία.

Το έργο υπήρξε παραγγελία μιας από τις σπουδαιότερες ερμηνεύτριες μελοδραμάτων, της Albertine Zehme, η οποία ήθελε ένα έργο που να αναδεικνύει τις ιδιαίτερες δεξιότητές της.

Παρότι είναι το διασημότερο έργο του Άρνολντ Σένμπεργκ, ο τρόπος ερμηνείας του παραμένει «ανοιχτός», καθώς αφήνει μεγάλα περιθώρια ερμηνείας στην τραγουδίστρια. Η υβδριδική Sprechstimme (μεταξύ απαγγελίας και τραγουδιού), την οποία ζητάει ο συνθέτης, συνιστά ακόμη και σήμερα μια πρόκληση διαρκώς νέων προσεγγίσεων για τις ερμηνεύτριες. Το έργο έχει παρουσιαστεί συχνά και στη χώρα μας.

Ο Σένμπεργκ είναι γνωστός ως ο «πατέρας» του δωδεκαφθογγισμού, ωστόσο ο Πιερότος προηγείται της επινόησης του επαναστατικού αυτού μουσικού συστήματος. Το συγκεκριμένο έργο βρίσκεται στη συνέχεια της διαδρομής από τα πρώιμα έργα του συνθέτη, που βρίσκονται στο έσχατο όριο του τονικού συστήματος, προς τη μεγάλη περιπέτεια της ανατροπής του, σε ό,τι δηλαδή αποκαλούμε ατονική μουσική.

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

Σάββατο 2 Απριλίου

Μετά τη συναυλία , συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές
Συντονισμός: Χρήστος Καρράς, Γενικός Διευθυντής και Καλλιτεχνικός Διευθυντής Μουσικής της Στέγης

Κυριακή 3 Απριλίου

- Workshop με το μουσικό σύνολο dissonArt
- Στις 18:30 θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ Ερμηνεύοντας τον Pierrot Lunaire. Η είσοδος είναι δωρεάν με δελτία εισόδου

Σχετικές ειδήσεις
Αφιέρωμα για τα 400 χρόνια από το θάνατο του Σαίξπηρ στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
01.12.2016 11:47
Έχουν περάσει 400 χρόνια από τον θάνατο του Σαίξπηρ και ο κορυφαίος ελισαβετιανός συγγραφέας συνεχίζει να παραμένει σύγχρονος και να μας αφορά, να μας προκαλεί, να μας συναρπάζει. Στο Αφιέρωμα στον Σαίξπηρ στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση ανιχνεύουμε νέες οπτικές μέσα στα αινιγματικά σαιξπηρικά ποιήματα, βλέπουμε τον Άμλετ σε μια electropop περφόρμανς και αποστηθίζουμε ένα σονέτο επί σκηνής στο By Heart.
 The Record, από τους 600 HIGHWAYMEN στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
11.11.2016 17:23
Στο πλαίσιο του φεστιβάλ Made in USA η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση φιλοξενεί στις 13 και 14 Νοεμβρίου 2016 τους 600 HIGHWAYMEN, οι οποίοι θα μας παρουσιάσουν το The Record.
Focus: Syria | Δυο παραστάσεις αφιερωμένες στη Συρία στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
11.10.2016 17:37
Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση μας δίνει την ευκαιρία να γνωρίσουμε τη Συρία μέσα από τα μάτια των δικών της καλλιτεχνών, παρουσιάζοντας σε δύο μέρες (26 & 27 Οκτωβρίου) δύο παραστάσεις θεάτρου και χορού: το «While I was waiting» και το «Displacement».
Η Στέγη ταξιδεύει το καλοκαίρι στο εξωτερικό
06.07.2016 16:54
Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, έχοντας εξαρχής ως βασικό άξονα την εξαγωγή του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού και την υποστήριξη Ελλήνων δημιουργών, συνεχίζει την εκτός συνόρων δράση της, με την υποστήριξη της περιοδείας παραστάσεών της.
Η Στέγη ταξιδεύει με τρεις ελληνικές παραγωγές στο εξωτερικό
01.04.2016 13:50
Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, έχοντας εξαρχής ως βασικό άξονα την εξαγωγή του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού και την υποστήριξη Ελλήνων δημιουργών, συνεχίζει την εκτός συνόρων δράση της, με την υποστήριξη της περιοδείας τριών φετινών παραστάσεών της. Στα πέντε χρόνια λειτουργίας της, περισσότερες από 20 ελληνικές παραγωγές θεάτρου, χορού και μουσικής έχουν ήδη ταξιδέψει εκτός Ελλάδας.