Παρασκευή, 24 Φεβρουαρίου 2017

Ένας αιώνας από τη γέννηση του Ανρί Ντυτιγιέ: συναυλία από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής

Ένας αιώνας από τη γέννηση του Ανρί Ντυτιγιέ: συναυλία από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής

Η σπουδαία Γαλλίδα βιολοντσελίστα Εμμανυέλ Μπερτράν επανεμφανίζεται με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 18 Μαρτίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, ερμηνεύοντας, υπό τη μπαγκέτα του αρχιμουσικού και διευθυντή της Κ.Ο.Θ. Γιώργου Βράνου, το Κοντσέρτο «Ένας ολόκληρος κόσμος μακριά» του συμπατριώτη της Ανρί Ντυτιγιέ (1916-2013).

Ο τελευταίος, συνθέτης που άφησε  ανεξίτηλη σφραγίδα στη μουσική του 20ου αιώνα, της είχε μάλιστα απονείμει εύσημα όταν την είχε ακούσει να παίζει για πρώτη φορά: «Η ερμηνεία της Μπερτράν  με γέμισε αμέσως με τη διαφάνεια του ήχου, τη ρυθμική ακρίβεια, την τεχνική τελειότητα, το μπρίο της εκτέλεσης», είχε πει.

Η σύμπραξη της Μπερτράν με την Κ.Ο.Α. για μία συναυλία που περιλαμβάνει ακόμα την Τραγική Εισαγωγή του Γιοχάνες Μπραμς και την Πέμπτη Συμφωνία του Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκυ, αλλά έχει αφορμή τον ένα αιώνα από τη γέννηση του  Γάλλου συνθέτη και πραγματοποιείται σε συνεργασία με τη Γαλλική Πρεσβεία στην Αθήνα και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, είναι, λοιπόν, μία ιδανική συγκυρία. Κι ασφαλώς είναι η κατάλληλη κατάληξη ενός ευρύτερου αφιερώματος του Γαλλικού Ινστιτούτου στον Ανρί Ντυτιγιέ, το οποίο προβλέπει δύο 24ωρα νωρίτερα (Τετάρτη 16 Μαρτίου, 19.00, Auditorium «Theo Angelopoulos» στο Γαλλικό Ινστιτούτο, με ελεύθερη είσοδο και ταυτόχρονη μετάφραση) την εκδήλωση  «Ο Henri Dutilleux και η Ποίηση» όταν: για το έργο και την προσωπικότητα του μείζονος Γάλλου συνθέτη του 20ου αιώνα θα μιλήσει ο αρχιμουσικός και διευθυντής της Κ.Ο.Α. Στέφανος Τσιαλής. Η Εμμανυέλ Μπερτράν θα ερμηνεύσει αποσπάσματα έργων του Ντυτιγιέ. Και οι ηθοποιοί Μαρία Καλλιμάνη και Δημήτρης Ντάσκας  θα απαγγείλουν ποιήματα του Σαρλ Μπωντλαίρ (από «Τα άνθη του κακού» και τα «Μικρά ποιήματα σε πεζά») που ενέπνευσαν καθοριστικά τον συνθέτη.

Είναι άλλωστε γνωστό ότι το έναυσμα για τη σύνθεση του Κοντσέρτου για Βιολοντσέλο «Ένας  ολόκληρος κόσμος μακριά» είχε δώσει η παραγγελία στις αρχές της δεκαετίας του ’60 για τη δημιουργία ενός μπαλέτου εμπνευσμένου από «Τα άνθη του κακού». Το εγχείρημα δεν τελεσφόρησε, ο Ντυτιγέ όμως μετουσίωσε τις αρχικές του ιδέες στο Κοντσέρτο για βιολοντσέλο που εκτελέστηκε για πρώτη φορά από τον βιρτουόζο Μστισλάβ Ροστροπόβιτς και την Ορχήστρα του Παρισιού, το 1970, στο Φεστιβάλ της Αιξ-αν-Προβάνς. Και μία «εκλεκτική» λεπτομέρεια: Κάθε ένα από τα πέντε μέρη του Κοντσέρτου φέρει ως προμετωπίδα ένα στίχο «δανεισμένο» από «Τα άνθη του κακού».

Αυτό λοιπόν το αριστούργημα της γαλλικής μουσικής παρακαταθήκης του 20ου αιώνα θα ερμηνεύσει η Μπερτράν και η Κ.Ο.Α. στη συναυλία της 18ης Μαρτίου, η οποία θα ξεκινήσει όμως με την Τραγική Εισαγωγή: Την συνέθεσε ο Μπραμς ταυτόχρονα με την Ακαδημαϊκή Εισαγωγή το καλοκαίρι του 1880. Εν αντιθέσει με την τελευταία (που είναι ένα ανάλαφρο, εύθυμο έργο) η Τραγική Εισαγωγή είναι σκοτεινή και υπαρξιακά θρηνητική. Η πρώτη εκτέλεσή της  έγινε στις 26 Δεκεμβρίου 1880, στη Βιέννη, υπό τη μουσική διεύθυνση του Χανς Ρίχτερ.

Ο Τσαϊκόφσκυ ξεκίνησε να σχεδιάζει την Πέμπτη του Συμφωνία το Μάιο του 1888, βεβαρυμμένος ψυχολογικά από την αποτυχία της Συμφωνίας Μάνφρεντ (1885). Η καινούρια του Συμφωνία παρότι δεν γνώρισε στην πρεμιέρα της, το Νοέμβριο του 1988, στην Αγ. Πετρούπολη) την ευκταία υποδοχή, έγινε δεκτή θριαμβευτικά, ένα χρόνο αργότερα στο Αμβούργο. Η επιτυχία λειτούργησε «ιαματικά» για τον Τσαϊκόφσκυ, επιβεβαιώνοντας, αλλά από διαφορετική «οδό», ό,τι είχε εκείνος εξαρχής στόχο να θίξει καθώς συνέθετε την Πέμπτη Συμφωνία: Την «παραίτηση μπροστά στην Μοίρα ή τις ανεξιχνίαστες προθέσεις της Πρόνοιας»…

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

ΓΙΟΧΑΝΕΣ ΜΠΡΑΜΣ (1833–1897): Τραγική Εισαγωγή, έργο 81

ΑΝΡΙ ΝΤΥΤΙΓΙΕ (1916–2013)
«Ένας ολόκληρος κόσμος μακριά», Κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα

ΠΙΟΤΡ ΙΛΙΤΣ ΤΣΑΪΚΟΦΣΚΥ (1840–1893)
Συμφωνία αρ.5 σε μι ελάσσονα, έργο 64

Σολίστ: Εμμανυέλ Μπερτράν, βιολοντσέλο
Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Βράνος

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία από το Νίκο Λαάρη για τους κατόχους εισιτηρίων.

Σχετικές ειδήσεις
Η Έκτη Συμφωνία του Μάλερ από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
15.02.2017 13:48
Το μεγαλόπνοο σχέδιο της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και του διευθυντή της Στέφανου Τσιαλή για την εκτέλεση όλων των Συμφωνιών του Γκούσταβ Μάλερ ξεκίνησε πέρυσι και συνεχίζεται φέτος με την Έκτη Συμφωνία: Σ΄αυτή την ακαταμάχητη μουσική περιήγηση στις μύχιες πτυχές της ανθρώπινης Ψυχής είναι αφιερωμένη η συναυλία που θα δώσει η Ορχήστρα, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, την Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου (20.30) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Μουσική με ταμπεραμέντο από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
02.02.2017 13:42
Η συναυλία που δίνει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου (20.30) στο Μέγαρο Μουσικής, υπό τον τίτλο «Μυθιστόρημα» και τη μουσική διεύθυνση του έγκριτου αρχιμουσικού Λουκά Καρυτινού κρύβει μία μεγάλη έκπληξη για το φιλόμουσο κοινό: την παγκόσμια πρεμιέρα της Συμφωνικής Σουίτας από την όπερα «Η Φόνισσα» του Γιώργου Κουμεντάκη.
Μουσική με ταμπεραμέντο από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
25.01.2017 13:49
«Μουσική με ταμπεραμέντο» είναι ο εύγλωττος τίτλος της συναυλίας που δίνει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου (20.30) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του διακεκριμένου-για τις ερμηνείες καθώς και για την πλούσια δισκογραφία του- Γερμανού αρχιμουσικού Φρανκ Μπέερμαν (και όχι του Τζανκάρλο Αντρέττα που για προσωπικούς λόγους ανέβαλε την παρουσία του στο πόντιουμ της Ορχήστρας).
Τα Carmina Burana του Καρλ Ορφ, από την Καμεράτα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
10.11.2016 14:38
Μετά την επιτυχία στο Ηρώδειο, η Καμεράτα – Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής παρουσιάζει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό την διεύθυνση του πολυβραβευμένου αρχιμουσικού Γιώργου Πέτρου, το γνωστότερο συμφωνικό - χορωδιακό έργο του 20ού αιώνα: τα πολυαγαπημένα Carmina Burana του γερμανού συνθέτη και μουσικοπαιδαγωγού Κάρλ Όρφ.
Μακάβριες Ιστορίες από την ορχήστρα δωματίου Contra Tempo στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
20.04.2016 13:18
Την αριστουργηματική 1η Συμφωνία (Τιτάνας) του Gustav Mahler καθώς και το έργο Mysteries of the Macabre του Görgy Ligeti παρουσιάζει η Ορχήστρα Δωματίου Contra Tempo, υπό την διεύθυνση του καταξιωμένου αρχιμουσικού Βλαδίμηρου Συμεωνίδη , τη Μ. Δευτέρα 25 Απριλίου 2016 στις 21.00 στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.