H γκαλερί Bernier/Eliades εγκαινιάζει την Πέμπτη 1 Οκτωβρίου 2015 την έκτη ατομική έκθεση του Αμερικάνου καλλιτέχνη Tony Oursler. O καλλιτέχνης θα παρευρίσκεται στα εγκαίνια.

Ο Tony Oursler γεννήθηκε το 1957 στη Νέα Υόρκη.  Αποφοίτησε από το California Institute for the Arts (B.F.A) το 1979. Ζει κι εργάζεται στη Νέα Υόρκη.

Ο Oursler αποτελεί μια σημαντική μορφή στην εξέλιξη του video art. Συνειδητοποιώντας τους περιορισμούς της τηλεοπτικής εικόνας, καινοτόμησε καταργώντας τα όρια της μικρής οθόνης δημιουργώντας μια εικόνα τρισδιάστατη.

Από τα πρώτα video του ‘70 και του ‘80 μέχρι τις video- εγκαταστάσεις με κούκλες του’90, ο κεντρικός άξονας της δουλειάς του καλλιτέχνη είναι το ανθρώπινο σώμα και πως αυτό επηρεάζεται από τη βία, τα media, τη σεξουαλικότητα, τις ψυχικές διαταραχές, την τεχνολογία. Στα τέλη του ‘90 ο Oursler δημιουργεί έργα μικρότερων διαστάσεων όπως τα Eyes Series και τα Talking Heads στα οποία εφαρμόζει το ιδεολογικό του απόσταγμα χρησιμοποιώντας ελάχιστες φόρμες.

Στην καινούργια του έκθεση που πραγματοποιείται στη γκαλερί ύστερα από 8 χρόνια, ο Oursler θα παρουσιάσει έργα που εστιάζουν στην εξέλιξη της ανθρώπινης ταυτότητας μέσα των τεχνικών που χρησιμοποιούνται στην τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου. Εστιάζει το ενδιαφέρον του στη σύγχρονη πρωτοβουλία που δημιουργεί μηχανές για να ερμηνεύουν και να μετρούν τις ανθρώπινες εκφράσεις και γοητεύεται από  τη σύγχρονη ψυχολογία και τις εκλεπτυσμένες μιμητικές τεχνολογίες. O καλλιτέχνης εξερευνά τους τρόπους με τους οποίους το ανθρώπινο σώμα χρησιμοποιεί τους δικούς του μηχανισμούς, ειδικά το πρόσωπο και το κεφάλι, ώστε να εκφράσει την ταυτότητά του και να εξωτερικεύσει τα συναισθήματά του.

Στην έκθεση αυτή, ο Tony Oursler θα παρουσιάσει μεταξύ άλλων, μεγάλα πάνελς από αλουμίνιο, σε αφηρημένα σχήματα, που θυμίζουν πρόσωπα, επικαλυμμένα με διαφορετικές ανακλαστικές μεταλλικές επιφάνειες. Τα πρόσωπα αυτά, ενσωματωμένα σε βιντεο-οθόνες που απεικονίζουν στόματα και μάτια, κρύβουν σημάδια, γεωμετρικά σχέδια αλγορυθμικής χαρτογράφησης αναγνώρισης προσώπου, συνδυάζοντας την ανθρώπινη έκφραση με το λογισμικό του ηλεκτρονικού προφίλ.

Πρόθεση του καλλιτέχνη είναι να προσκαλέσει τον θεατή να δει τον εαυτό του μέσα από τα μάτια των μηχανημάτων που δημιούργησε πρόσφατα η ανθρωπότητα. Η αυξανόμενη πολυπλοκότητα και η επικράτηση της σάρωσης προσώπου στην κοινωνία, είναι το κλειδί για να κατανοήσουμε τα καινούργια έργα του Oursler. Τα  νέα του έργα  εγείρουν ερωτήματα σχετικά με τη συσσώρευση βιομετρικών δεδομένων από σαρώσεις προσώπου, ίριδας, δακτυλικών αποτυπωμάτων. Ο καλλιτέχνης αναρρωτιέται από ποιόν και με ποιόν τρόπο χρησιμοποιούνται αυτά τα δεδομένα,  για ποιό λόγο δημιουργούνται τα ηλεκτρονικά προφίλ, που κατηγοριοποιούν τους ανθρώπους ανάλογα με την εξωτερική εμφάνιση, την αλληλουχία DNA και μοναδικά σωματικά χαρακτηριστικά.Τα καινούργια έργα του καλλιτέχνη αποκαλύπτουν τις όμορφες, αλλά σαφώς μη-ανθρώπινες ιδιότητες αυτών των αναλύσεων. Ο Oursler μέσα από τη δουλεία του αμφισβητεί τη χρησιμότητα που έχει η εκμάθηση της κατανόησης των συναισθημάτων σε μηχανές, ενώ παράλληλα εξερευνά την εξέλιξη της ανθρώπινης ταυτότητας.

O Tony Oursler έχει εκθέσει τα έργα του σε μεγάλα μουσεία παγκοσμίως όπως: Stedelijk Museum, Amsterdam (2014), Pinchuk Art Centre, Kiev (2013), ARoS Aarhus Kunstmuseum, Denmark (2012), Helsinki City Art Museum, Finland, Metropolitan Museum of Art, New York (2005), Kunsthaus Bregenz (2001), Whitney Museum, New York (2000) and Kunstverein Hannover, Germany (1998). Έχει συμμετάσχει στις εκθέσεις  Documenta VIII and IX.  Τα έργα του ανήκουν σε μεγάλες συλλογές, συμπεριλαμβάνομένων των: the Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington, DC, Centre Georges Pompidou, Paris, Museum of Modern Art, New York, National Museum of Osaka, Japan, Tate Gallery, London, Van Abbemuseum, Eindhoven and ZMK/Center for Art & Media, Karlsruhe, Germany.