Δευτέρα, 5 Δεκεμβρίου 2016

Καλλιόπη Λεμού: Στο Κέντρο του Κόσμου

Καλλιόπη Λεμού: Στο Κέντρο του Κόσμου

Το να υπηρετείς την πειθαρχία της Τέχνης είναι ταυτόχρονα συναρπαστικό και προκλητικό.

Σκέψεις, συναισθήματα, ιδέες με κατακλύζουν για μια θέση τους στο έργο μου, ενώ από μόνη της η εμπειρία της ζωής με γεμίζει με δέος και απελπισία!

Πάντοτε με αφορούσε η έλλειψη σεβασμού στα βασικά ανθρώπινα δικαιώματα και η προσπάθεια υπεράσπισης της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Με το έργο μου συχνά μιλάω για τους χωρίς άδεια εισερχόμενους μετανάστες, που διακινδυνεύουν τα πάντα στην προσπάθεια τους για επιβίωση, καθώς και για την κακομεταχείριση και τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες, ή για την την σύγχυση που η ανθρωπότητα έχει να διαχειρησθεί όταν οι αξίες καταρρέουν και κυριαρχεί το χάος.

Τα ζητήματα που με απασχολούν είναι η έλλειψη ισορροπίας στον εσωτερικό μας κόσμο, η προσπάθεια να ελέγξουμε και να διατηρήσουμε έναν αξονα όταν βρεθούμε εγκλωβισμένοι μέσα σε μια σφαίρα καταστάσεων χωρίς δυνατότητα απόδρασης.

Η προσπάθεια μέσω της δουλειάς μου, μου επιτρέπει να διεισδύω βαθύτερα σε αυτά τα ζητήματα, καθώς με την επιλογή των εικόνων ή των υλικών αναρωτιέμαι για τον στόχο αναλύοντας το κάθε τι για την καταλληλότητα και το αποτέλεσμα στην τελική έκφραση.

Στην πιο πρόσφατη δουλειά μου εξετάζω την αγωνιώδη προσπάθεια για ισορροπία και εσωτερική ελευθερία την ώρα που βρισκόμαστε ακριβώς "στο κέντρο του κόσμου".

Πάρτε για παράδειγμα τη ζωή μιας γυναίκας που δημιουργεί οικογένεια, ενώ περικυκλώνεται από απαιτητικές επαγγελματικές και κοινωνικές υποχρεώσεις μέσα σε μια κοινωνία με μεταβαλλόμενες αξίες. Ασφυκτιά από την προσπάθεια να αναπτύξει τις ικανότητες, τις δεξιότητες και τον πλούτο των συναισθημάτων της μέσα σε συνθήκες έλλειψης χρόνου και πιεστικών υποχρεώσεων.


Παρά τις καλές προθέσεις και τις προσπάθειές της, ανακαλύπτει ότι στριφογυρίζει χωρίς δυνατότητα ελέγχου, αισθανόμενη ανεπαρκής και ατελέσφορη συναισθηματικά, πρακτικά και ψυχολογικά. Αδυνατεί να ανακτήσει εσωτερική ισορροπία.

Γι’ αυτό το πρότζεκτ κατασκεύασα μια σιδερένια σφαίρα τόση ώστε μόλις να χωράει ένα συσπειρωμένο ανθρώπινο σώμα , και μέσα σε αυτή μπήκε μια γυναίκα ώστε να βιώσει την εμπειρία του εγκλεισμού μέσα σε αυτή την κυλιόμενη σφαίρα.

Η περφόρμανς καταγράφτηκε και το αποτέλεσμα της καταγραφής ήταν μια ταινία μικρού μήκους. Σε αυτήν χρησιμοποιώ το πάσχον σώμα για να εκφράσω και να μεταδώσω όπως μπορώ την εμπειρία του πως νοιώθει κανείς "στο κέντρο του κόσμου".

Επίσης, κατασκεύασα και μια σειρά από μικρόκοσμους (εγκαταστάσεις) μέσα σε ξύλινα ανοιχτά επιτοίχια κουτιά χρησιμοποιώντας διάφορα μέσα όπως φωτογραφία, γλυπτική και σχέδιο, διαπραγματευόμενη το ίδιο θέμα.

Μέσω της εμπειρίας της απώλειας ελέγχου και εγκλεισμού του σώματος προσπαθώ να ενεργοποιήσω την φαντασία του θεατή ώστε να νοιώσει την ανάγκη για έναν άξονα ισορροπίας και εσωτερικής ελευθερίας.

Info: Η Καλλιόπη Λεμού είναι ζωγράφος και γλύπτρια. Τα τελευταία χρόνια δημιουργεί  site specific εγκαταστάσεις. Σπούδασε Καλές Τέχνες στο Byam Shaw School of Art, University of the Arts London, Central Saint Martins, όπου πραγματοποίησε και μεταπτυχιακές σπουδές. Ζει και εργάζεται στο Λονδίνο. Το έργο της Λεμού εστιάζει συχνά στα ανθρώπινα δικαιώματα και στο σεβασμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, στη θέση της γυναίκας στη συγχρονη κοινωνία και στην αυξανόμενη παγκόσμια λαθρομετανάστευση. Έχει εκθέσει εκτενώς τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς στο Βερολίνο, την Κωνσταντινούπολη, το Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη. Έργα της βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές και σε μόνιμες δημόσιες εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

* Ανανδημοσίευση από το περιοδικό Culturenow Mag, τεύχος 32


 
Το έργο της Καλλιόπης Λεμού ‘Στο Κέντρο του Κόσμου’ θα παρουσιαστεί από τη Nitra Gallery στον εκθεσιακό της χώρο στη Θεσσαλονίκη (28 ΜαΪου – 9 Ιουλίου 2015) και στο περίπτερο της γκαλερί στην Art Athina. Περισσότερες πληροφορίες εδώ (Nitra Gallery) και εδώ (Art Athina)


Σχετικές ειδήσεις
Ανθρώπινα ίχνη & μορφές στο Μουσείο Μπενάκη
25.05.2016 12:15
Στην έκθεση Ανθρωπογραφές. Η έννοια του εκμαγείου στην τέχνη στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς, παρουσιάζονται έργα φοιτητών του εργαστηρίου Γυψοτεχνίας- Χαλκοχυτικής της ΑΣΚΤ. Τα έργα είναι αποτέλεσμα της μαθητείας τους στο εργαστήριο κατά την τελευταία τριετία, υπό την καθοδήγηση του γλύπτη-επίκουρου καθηγητή της ΑΣΚΤ, Μάρκου Γεωργιλάκη.
Κωνσταντίνος Πάτσιος: Kunst macht frei - H τέχνη ελευθερώνει
15.04.2016 13:38
Μεγάλωσα και ζω στη Κηφισιά, την οποία θα ονόμαζα Βαυαρία των Αθηνών, τόσο για τη βλάστηση και τα υπόγεια ρεύματα, όσο και για τους πύργους και τα κατάλοιπα της κεντροευρωπαϊκής αισθητικής. Η τέχνη με γοήτευε από πολύ νεαρή ηλικία, αλλά η συστηματική και καθημερινή μου ενασχόληση με τη ζωγραφική ξεκίνησε στα 18, όταν βρέθηκα με υποτροφία στην κεντρική Γαλλία στο Πουατιέ. Οι τακτικές επισκέψεις μου στο Παρίσι, στο κέντρο Georges Pompidou και η επαφή με το έργο του Marcel Duchamp, του Francis Picabia και άλλων Γάλλων ντανταϊστών υπήρξε καθοριστική για την πορεία μου.
Steven C. Harvey: Ανταποκρίσεις από το βρώμικο εργοτάξιο του νέου Πύργου της Βαβέλ
11.03.2016 14:53
Το 1963 ο συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας J. G. Ballard υποστήριζε ότι «Οι κόσμοι των ονείρων, τα συνθετικά τοπία και η πλαστικότητα των μορφών που είχαν επινοηθεί από τους συγγραφείς φαντασίας είναι μορφολογικά ισοδύναμα του εσωτερικού κόσμου της ψυχής».
Depression Era: Κατοίκηση
13.01.2016 11:48
“Αν και η ψυχολογική πίεση συγκαταλέγεται στα σημαντικότερα προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν οι πρώτοι άνθρωποι που θα βρεθούν στον Άρη, μάλλον δεν αποτελεί ένα ανυπέρβλητο εμπόδιο το οποίο θα μπορούσε να ματαιώσει κάθε σχέδιο για τη δημιουργία μιας αποικίας στον Κόκκινο Πλανήτη.”
Δημήτρης Μεράντζας: Περίπατος
15.12.2015 16:50
Πριν από 20 χρόνια -τον Σεπτέμβριο του 1995- ξεκίνησα να οργανώνω την σύνθεση ενός έργου που δεν είχε εμφανή αισθητική σχέση με την μέχρι τότε δουλειά μου και αποτέλεσε την εκκίνηση μιας μεγάλης -σε έκταση- ενότητας, η οποία είναι συνεχώς σε εξέλιξη και φέρει τον γενικό τίτλο : «Η Πραγματικότητα είναι Πληροφοριοδότης της φαντασίας».