Κυριακή, 11 Δεκεμβρίου 2016

Μυρτώ Συμεωνίδου – Νίκος Πανιεράκης: Η Δημοσιογραφία της Κρίσης, Η Κρίση της Δημοσιογραφίας

Μυρτώ Συμεωνίδου – Νίκος Πανιεράκης: Η Δημοσιογραφία της Κρίσης, Η Κρίση της Δημοσιογραφίας

Oppression: Ένα ντοκιμαντέρ για την ελευθερία των δημοσιογράφων στα χρόνια της οικονομικής κρίσης έκανε την επίσημη πρεμιέρα του στο 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης-Εικόνες του 21ου αιώνα. Δημιουργοί του ντοκιμαντέρ δύο νεαρά παιδιά, φοιτητές των δυο τμηματων Δημοσιογραφιας και Μεσων Μαζικής Επικοινωνίας του Αριστεοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών αντίστοιχα. Είναι η Μυρτώ Συμεωνίδου και ο Νίκος Πανιεράκης. Εμείς τους βρήκαμε πάνω στην Θεσσαλονίκη μετά το τέλος της πρώτης τους προβολής και πιάσαμε μαζί τους συζήτηση. Τα όσα μας είπαν είναι ιδαιτέρως ενδιαφέροντα. Τους ευχόμαστε να συνεχίσουν να ερευνούν θέματα που τους απασχολούν, να τα κάνουν ντοκιμαντέρ και να μας ενημερώνουυν σε βάθος για αυτά.


Συνέντευξη Ελένη Τσόκα


CultureNow.gr: Τι πραγαματεύεται το Oppression;

Μυρτώ Συμεωνίδου: Το Oppression πραγματεύεται την κατάσταση της ελληνικής δημοσιογραφίας στα χρόνια της κρίσης και εστιάζει κυρίως στην καταπάτηση της ελευθερίας των δημοσιογράφων. Έχουμε δηλαδή πολύ χαρακτηριστικά παραδείγματα παρεμβάσεων στο έργο των δημοσιογράφων, οι οποίες πολλαπλασιάζονται τα τελευταία χρόνια. Αυτές οι περιπτώσεις είναι είτε απολύσεις και διακοπές εκπομπών των δημοσιογράφων, οι οποίοι ακολουθούν κάποια συγκεκριμένη γραμμή, είτε απειλές ή νομικές διώξεις, είτε σωματικές επιθέσεις εναντίον φωτορεπόρτερ απο αστυνομικούς. Φυσικά μιλάμε και για το κλείσιμο της ΕΡΤ, που είνια μια απο τις βασικότερες αιτίες που έριξε την χώρα στη διεθνή κατάταξη για την ελευθεροτυπία, που κάνουν οι Reporters Without Borders.


Cul.N: Ως φοιτητές δημοσιογραφίας είναι πολύ φυσικό να σας ανησυχεί το θέμα. Πως ομως σας ήρθε η ιδέα να το κάνετε ντοκιμαντέρ;

Μυρτώ Συμεωνίδου: Έψαχνα το θέμα για την πτυχιακή μου εργασία στο τμήμα Δημοσιογραφίας του ΑΠΘ , σε μια περίοδο που έτυχε να βγεί η διεθνής κατάταξη για την ελευθεροτυπία το 2014, αλλά και να γίνει ένα απο τα περιστατικά που τελικά αναφέρονται και στο ντοκιμαντέρ. Όποτε σκέφτηκα οτι θα ήταν μια παρα πολύ καλή ευκαιρία να γίνει ενα ντοκιμαντέρ γι’αυτό το θεμα και παράλληλα να κάνω και την πτυχιακή μου. Στη συνέχεια ζήτησα και την βοήθεια του Νίκου, που αρχικά ασχολήθηκε κυρίως με τις συνεντεύξεις αλλα σταδιακά ενεπλάκη όλο και περισσότερο. Αφου παρουσίασα την πτυχιακή, κάναμε κάποιες αλλαγές και κάποιες επιπλέον συνεντεύξεις, και κάπως έτσι έχουμε το τελικό ντοκιμαντέρ.

 

Cul.N: Τί είναι αυτό που θέλετε να επικοινωνήσετε μέσα απ’το ντοκιμαντέρ;

Νίκος Πανιεράκης: Μέσα απ’το Oppression δεν θέλουμε να κάνουμε απλά μια καταγραφή των περιστατικών καταπάτησης της ελευθερίας του Τύπου, αν και θεωρούμε οτι και αυτό απο μόνο του έχει μια αξία, γιατί πολλά απο αυτά είναι γνωστά μόνο στους δημοσιογραφικούς κύκλους ή έχουν πέσει στην αντίληψη μερικών μόνο που ενημερώνονται. Δεν είναι ομως ευρέως γνωστά και δεν έχουν αναλυθεί με τον τρόπο που θα’ πρεπε να αναλυθούν, έτσι ώστε να καταλάβει ο πολίτης τι χάνει απ΄’ολο αυτό.  Για μένα ομως το ντοκιμαντέρ αυτό θα ήθελα να λειτουργήσει περισσότερο χειραφετησιακά τόσο για τους δημοσιογράφους, ωστε να έχουν την δύναμη να καταγγείλλουν όλες τις παρεμβάσεις που δέχονται, όσο και για την ίδια την κοινωνία, ώστα να διεκδικήσει καλύτερη ποιότητα δημοσιογραφίας, και ενδεχομένως να στραφεί σε εναλλακτικά μέσα ενημέρωσης. Γιατί στην Ελλάδα συμβαίνει το εξής παράδοξο: μπορεί  ο κόσμος στην θεωρία να αποδοκιμάζει τα κυρίαρχα μίντια αλλα στην πράξη συνεχίζει ακόμη να τα ενισχύει και να τα παρακολουθεί.


Cul.N: Πρεμιέρα στο 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Πώς σας φάνηκε η εμπειρία; Πώς σας άνηκε το κοινο;

Μυρτώ Συμεωνίδου: Ήταν μια πολύ όμορφη εμπειρία. Έχει πολύ ενδιαφέρον να βλέπεις μαζί με τον κόσμο, να είσαι δηλαδή εκεί και να αφουγκράζεσαι τις αντιδράσεις του. Υπήρχαν στιγμές που ο κόσμος γέλασε ή αποδοκίμασε πράγματα που έβλεπε στο ντοκιμαντέρ. Ομολογουμένως το κοινό ήταν διαφορετικό απο την μία προβολή στην άλλη. Στην πρώτη προβολή μας φάνηκε πιο ζωντανό. Έκανε πολλές ερωτήσεις. Στην δεύτερη προβολή ήταν πιο πολλοί φοιτητές της Δημοσιογραφίας, και ήταν πιο προσηλωμένοι στο να δουν και να μάθουν. Μετά ήρθαν όμως και μας έπιασαν για συζήτηση. Σ’όλες τις περιπτώσεις έχει πολύ ενδιαφέρον να ακούς πως αντιλαμβάνεται ο κόσμος αυτο που κάνεις.


Cul.N: Ποιά είναι η συνέχεια για το Oppression;

Νίκος Πανιεράκης: Εμείς είπαμε αρχικά να ξεκινήσουμε με μια φεστιβαλική πορεία. Η Θεσσαλονίκη ήταν αποφασισμένο οτι θα είναι ο πρώτος σταθμός, και χαρήκαμε πολύ και νιώθουμε πολύ περήφανοι γιάυτό. Απο κεί και πέρα έχουμε ήδη στείλει και σε άλλα φεστιβάλ εκτός Ελλάδας και περιμένουμε απαντήσεις. Αυτό που μπορούμε επίσημα να ανακοινώσουμε είναι οτι απο την Πέμπτη 26/3 έως και 01/4 θα προβάλεται καθε μέρα στις 20.00 με δωρεάν είσοδο στο σινέ Αλκυονιδα στην Αθήνα. Εμείς θέλουμε να το μάθει και να το δεί δωρεάν όσο πιο πολύς κόσμος μπορει, να προβληθεί απο ομάδες και μετά αφου κάνει τον κύκλο του να ανέβει και στο διαδίκτυο.


Σκηνοθεσία: Μυρτώ Συμεωνίδου/ Νίκος Πανιεράκης
Σενάριο: Μυρτώ Συμεωνίδου/ Θάνος Καμήλαλης
Αφήγηση: Μυρτώ Συμεωνίδου
Φωτογραφία: Χαρά Καλλιοντζή
Μοντάζ: Μυρτώ Συμεωνίδου
Ήχος: Τάσος Μασχαλίδης
Πρωτότυπη μουσική: Δανάη Κοκόγια
Παραγωγή: Μυρτώ Συμεωνίδου

Φωτό: Μιχάλης Μπατσούλας - Motion Team

Σχετικές ειδήσεις
Αναστασία Παράβα: Η τέλεια αγάπη έρχεται μέσα από την ελευθερία
10.05.2016 15:15
Η παράσταση «Το κορίτσι που ήθελε να αγγίξει το μισοφέγγαρο» της ομάδας κουκλοθεάτρου ParaMana Puppet Theatre, ανέβηκε για πρώτη φορά τον Απρίλιο του 2010 στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης σε μία εκδοχή για ενήλικο κοινό, η οποία πρόκειται να παρουσιαστεί στο Bios την Κυριακή 15 Μαΐου, στο πλαίσιο του φετινού Bob Theatre Festival. Με αυτή την αφορμή, "συνομιλήσαμε" με την Αναστασία Παράβα -κουκλοπαίκτρια, δημιουργό και καλλιτεχνική υπεύθυνη του ParaMana- για τα θέματα και τους προβληματισμούς που θέτει η παράσταση, την δημιουργική πορεία του Κουκλοθεάτρου ParaMana μέχρι σήμερα, καθώς και τα μελλοντικά του σχέδια!
Κωνσταντίνος Χατζηπαπάς: Οι ταινίες τρόμου είναι το πιο παρεξηγημένο είδος στη χώρα μας
06.05.2016 12:52
Το Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ ταινιών τρόμου, Horrorant Film Festival ‘FRIGHT NIGHTS’ επιστρέφει για 3η συνεχή χρονιά, από 12 - 18 Μαΐου στην Αθήνα και από 19 - 25 Μαΐου στη Θεσσαλονίκη! Εμείς, λίγο πριν την έναρξη του Φεστιβάλ, ζητήσαμε να μάθουμε περισσότερα από τον Κωνσταντίνο Χατζηπαπά, οργανωτή του HFF, ιδρυτή της κινηματογραφικής κοινότητας Filmboy.gr, του θεματικού blog Horrorant.com και ιδιοκτήτη της εταιρείας διανομής FilmBoy Pictures.
Κωσταντίνα Μπούσμπουρα: Η συλλογική κινητοποίηση των χορευτών είναι προϋπόθεση για την διεκδίκηση των εργατικών τους δικαιώματων
28.04.2016 11:32
Ως φυσικό στοιχείο της ανθρώπινης ύπαρξης, ο χορός είναι ένα λειτουργικό μέσο έκφρασης και απελευθέρωσης αυτής (της ύπαρξης) σε επίπεδα όπου το μυαλό δεν έχει απόλυτη πρόσβαση. Η κορυφαία χορεύτρια και χορογράφος του 20ου αιώνα, Martha Graham, τό είχε διατυπώσει καλύτερα: «Ο χορός είναι η κρυμμένη γλώσσα της ψυχής».
Kati Juurus: Όσο δύσκολες και να είναι οι συνθήκες στην Αφρική, ο τόπος αυτός έχει μια απέραντη ομορφιά
16.03.2016 16:22
Η αλήθεια είναι πως τα τελευταία χρόνια γυρίζονται πολλά ντοκιμαντέρ για την Αφρική και τους κατοίκους της, εστιάζοντας ως επι το πλείστον στα τεράστια έως και αξεπέραστα προβλήματα που η μεγάλη ήπειρος αντιμετωπίζει. Λίγα όμως διαθέτουν μια διεισδυτική ματιά πάνω σ’αυτά. Ένα τέτοιο ντοκιμαντέρ είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στο 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης, την Δευτέρα 14 Μαρτίου.
Δάφνη Τόλη: Η λαθροθηρία προκαλεί ανεπανόρθωτες ζημιές παγκοσμίων διαστάσεων
15.03.2016 16:19
Στο πλαίσιο του 18ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε σε πρώτη παγκόσμια πρεμιέρα ένα ελληνικό ντοκιμαντέρ με τίτλο «Ανεμοδαρμένες πτήσεις» (Feathering Heights). Το ντοκιμαντέρ ασχολείται με το φαινόμενο της λαθροθηρίας στην χώρα μας. Η νεαρή και πολύ ενεργή σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ Δάφνη Τόλη, μας μίλησε για την ταινία και την εμπειρία της μέσα σ’ αυτήν.