Τρίτη, 21 Φεβρουαρίου 2017

Λυσιστράτη - Μία δολιοφθορά, Θωμάς Βελισσάρης: Κριτική θεάτρου

Λυσιστράτη - Μία δολιοφθορά, Θωμάς Βελισσάρης: Κριτική θεάτρου

Εσείς, γνωρίζετε στρατιωτική ιστορία;


Πόσο σίγουροι είμαστε για τις αναμνήσεις μας; Κι όταν πρόκειται για συλλογικές αναμνήσεις, πόσο σίγουροι μπορεί να είμαστε για τις εθνικές μας μνήμες; Πολύ, λίγο, ή μήπως καθόλου; Στο απολαυστικό θέαμα που παρακολουθήσαμε στο θέατρο Εταιρότητα, αυτό το ερώτημα συνεχώς εγείρετο. Καταπίνουμε αμάσητα ό, τι μας λένε, παίρνουμε δεδομένο ό, τι μας διδάσκουν. Χωρίς να αμφισβητήσουμε ποτέ και κανέναν. Μήπως έχει έρθει η ώρα να ξεβολευτούμε από αυτή τη βολική άγνοια και να αρχίσουμε να αναρωτιόμαστε για το τι πραγματικά συνέβη;

 

Από την Ελβίνα Πασχάλη

 

Ο συγγραφέας του κειμένου και σκηνοθέτης της παράστασης, Θωμάς Βελισσάρης επέλεξε να μιλήσει για μια σκιώδη και επώδυνη περίοδο της Ελληνικής ιστορίας, αυτή του Εμφυλίου. Με όπλο του το χιούμορ του Αριστοφάνη και διατηρώντας το περίγραμμα της ‘Λυσιστράτης’ του, εξιστόρησε τα γεγόνοτα της περιόδου 1946-1949 υπαινισσόμενος ξεκάθαρα ότι η μνήμη μας δεν είναι μόνο επιλεκτική αλλά και απατηλή.

 

Περιληπτικά η ιστορία έχει ως εξής: Στα χρόνια του Εμφυλίου, οι γυναίκες διαπιστώνουν ότι ο Έρωτας έχει απαχθεί. Η αποστέρησή του τις σπρώχνει στο να κινητοποιηθούν. Πρώτα πρέπει να τον βρούνε, να τον φυγαδεύσουν και μετά να τον αφήσουν να εκτοξεύσει τα βέλη του στους πολεμοχαρείς άντρες, με απώτερο σκοπό να τους φέρει πίσω. Έτσι λοιπόν μαζεύονται σε ένα υπόγειο- γιάφκα, που για ξεκάρφωμα λένε ότι το χρησιμοποιούν για το ανέβασμα της παράστασης «Λυσιστράτη», και αρχίζουν να καταστρώνουν σχέδια απελευθέρωσής του. Όμως η μυστικοπάθεια των συναντήσεων δε θα περάσει απαρατήρητη. Σύντομα δεξιοί και αριστεροί θα τις πάρουν χαμπάρι και θα αρχίσουν να τις κάνουν τη ζωή δύσκολη. Αυτές όμως με μοναδική καπατσοσύνη θα ξεγλιστρούν, παραμένοντας ανένταχτες και ταμένες στο σκοπό τους που δεν είναι άλλος από το να ξανανιώσουν την ηδονή του έρωτα.

 

Η παράσταση: Μια θυελλώδη ροή υπαινιχτικών εικόνων και δράσης, στα όρια της σάτιρας. Τραγελαφικές καταστάσεις που λύνεσαι στα γέλια, αναγνωρίσιμες ατάκες (που κάτι θέλουν να μας πουν), γρήγορα flash-back στο χρόνο και μια αύρα μυθικού Αριστοφάνη να σε ταξιδεύει σουρεαλιστικά. Το κείμενο: περιεκτικό, με σαφείς συμβολισμούς και σύγχρονες αναφορές που δύσκολα μπορούν να διαφύγουν της προσοχής. Και ένας πρωταγωνιστής (Θωμάς Βελισσάρης) που (μας) παίζει με το βλέμμα: αεικίνητος, ακριβής, ευρηματικός. Το ίδιο ενθουσιώδης και πρόθυμος φάνηκε και ο υπόλοιπος θίασος ( Μελίνα Γαρμπή, Αθηνά Γκούμα, Ευτυχία Καβαλίκα, Μαρίνα Καζόλη, Τζίμης Κούρτης, Μαργαρίτα Κούτοβα, Κωνσταντίνα Λιάκου, Ιόλη Ραγκούση, Ελένη Σαμαντζή, Κωνσταντίνος Χατζηκυπραίος) που με πολύ καλές ερμηνείες στήριξαν τους δαιδαλώδεις και ευφυιείς συνειρμούς του κειμένου χαρίζοντάς μας άφθονο γέλιο. Όλα αυτά σε έμμετρο στίχο με επιλεκτικά στοιχεία καθαρεύουσας που υπογράμμιζαν τόσο τη μελωδικότητα του λόγου όσο και την ειρωνεία των λεγόμενων. Επίσης, προσέξαμε και τις μουσικές επιλογές του Περικλή Βραχνού που έδιναν σύγχρονο ύφος και μια μοντερνιά (με την καλή έννοια) στο αποτέλεσμα.

 

Στο σύνολο μια παράσταση που σε ψυχαγωγεί, σε ‘ανεβάζει’ αλλά ταυτόχρονα σε τσεκάρει. Εσύ, πόση (στρατιωτική) ιστορία ξέρεις;

 


Το θέατρο Εταιρότητα παρουσιάζει την παράσταση «Λυσιστράτη - Μία δολιοφθορά», του Θωμά Βελισσάρη. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Σχετικές ειδήσεις
«Άννα Καρένινα»: Καταστροφικά πάθη στην Ρωσία του 19ου αιώνα
08.04.2016 15:45
Ακόμα και όποιος δεν έχει ποτέ πιάσει στα χέρια του το μυθιστόρημα του Τολστόι, γνωρίζει επιγραμματικά την τραγική ιστορία της ηρωίδας που απελπισμένη έπεσε στις ράγες του τρένου, αποζητώντας διέξοδο στα βασανιστικά της διλήμματα και αμφιθυμίες. Το βιβλίο αποτελεί ψηφιδωτό της ρωσικής κοινωνίας του 19ου αιώνα, ενώ την κεντρική του πλοκή, αποτελεί το ερωτικό δράμα μιας νέας και όμορφης γυναίκας, της Άννας, η οποία αδυνατώντας να ζήσει όπως πραγματικά επιθυμεί κοντά στο πρόσωπο που αγαπά, πνίγεται μέσα στις κοινωνικές συμβάσεις.
«Κατερίνα»: Μια καταβύθιση στο φως και το σκοτάδι της ανθρώπινης ψυχής
28.03.2016 14:57
Ένας αχινός είναι μέσα στην Κατερίνα και τ’ αγκάθια του δεν την αφήνουν να ησυχάσει. Ένας αχινός είναι μέσα στην Κατερίνα και δεν την αφήνει να χαρεί τα δώρα της ζωής. Είναι πολύ δύσκολο να ξεγυμνώνεις ψυχικά και συναισθηματικά δύο ιστορίες, μία δική σου και μία του πιο κοντινού και αγαπημένου σου ανθρώπου. Η αρχή τους περικλείει ένα τέλος: εκείνο που η ίδια η μητέρα του συγγραφέα πόθησε όσο τίποτα άλλο όσο ζούσε.
«Το Κουκλόσπιτο»: Συναισθηματική αποκάλυψη με πρώιμη φεμινιστική χροιά
28.03.2016 13:36
Χρειάζονται μόνο λίγες μέρες ανελέητης συναισθηματικής πίεσης και εκβιαστικής αγωνίας για μια σύζυγο και μητέρα στην Σκανδιναβία του 19ου αιώνα, ώστε να αποφευχθεί η αναμενόμενη κατάρρευσή της και να αποκαλυφθεί ένας πηγαίος δυναμισμός και μια αναπάντεχη διάθεση για ανεξαρτησία. Η Νόρα είναι μια γυναίκα ευτυχισμένη και ικανοποιημένη με τον μέχρι τώρα συζυγικό βίο. Με μια φαινομενική αφέλεια, απολαμβάνει να ξοδεύει χρήματα για την οικογένειά της, γεγονός που εκνευρίζει τον άνδρα της, Τόρβαλντ.
Παράσιτα- Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος: Κριτική θεάτρου
16.03.2016 11:22
«H Μέι δεν είχε πάρει ποτέ ναρκωτικά...το φαντάζεσαι να μην χρειάζεται να πάρεις τίποτα;» Φαντάζεσαι έναν άνθρωπο που να μην έχει ανάγκη να γεμίσει τις φλέβες του με «άσπρη» για να νιώσει καλά; Φαντάζεσαι πόσο ανυπέρβλητο εμπόδιο είναι για την Πινκ και τη Ρόλλυ το πιο αυτονόητο πράγμα του κόσμου;
«Victor-Victoria»: Ερωτικά μπερδέματα υπό τους ήχους της jazz
02.03.2016 16:20
Το τελευταίο διάστημα το μιούζικαλ βρίσκει στην Ελλάδα ένα πρόσφορο έδαφος για να αναδειχθεί και να αγαπηθεί εν τέλει από συντελεστές και κοινό. Χρειάστηκε πολύς χρόνος για να αναιρεθεί η αντίληψη μιας παλιακής αισθητικής ως προς το είδος και να επενδυθεί αρκετό χρήμα στις διάφορες παραγωγές, καθώς και εκσυγχρονισμός της σκηνοθετικής/ερμηνευτικής οπτικής τους. Ένα από τα πιο πολυδιαφημισμένα μιούζικαλ της φετινής σεζόν, το «Victor-Victoria», παίζεται αυτόν τον καιρό στο θέατρο Πάνθεον.