Πέμπτη, 8 Δεκεμβρίου 2016

Αναστασία Λαζαρίδου: Για την έκθεση «Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος πριν από τον El Greco»

Αναστασία Λαζαρίδου: Για την έκθεση «Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος πριν από τον El Greco»

Το Βυζαντινό Μουσείο , με μεγάλη μου χαρά, αυτήν την περίοδο ετοιμάζεται πυρετωδώς για την έκθεση «Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος πριν από τον El Greco» - στο πλαίσιο των εκθέσεων που θα παρουσιαστούν σε διάφορα μουσεία της χώρας - για να γιορταστεί το «Έτος El Greco», τα 400 χρόνια από τον θάνατο του ζωγράφου.  


Η έκθεση «Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος πριν από τον El Greco» επιχειρεί να ανασυνθέσει στον εκθεσιακό χώρο του Μουσείου το περιβάλλον μέσα στο οποίο γεννήθηκε, μαθήτευσε και εργάστηκε ο νεαρός Δομήνικος Θεοτοκόπουλος. Μέσα από τις αφηγηματικές διαδρομές που δημιουργούμε ο επισκέπτης θα μπορεί με άμεσο, βιωματικό τρόπο, να προσεγγίσει και να κατανοήσει σύνθετες, συχνά, έννοιες, γεγονότα και σχέσεις που αναδύονται στον πολυπολιτισμικό κόσμο της Κρήτης του 16ου αιώνα.


Η πρώτη ενότητα της έκθεσης Η Κρήτη τον 16ο αιώνα στοχεύει στο να παράσχει στον επισκέπτη ένα πλαίσιο για τον Θεοτοκόπουλο της κρητικής περιόδου. Εκείνο που θα θέλαμε να κατανοήσει ο επισκέπτης είναι το για ποιο λόγο και σε ποιο βαθμό η Βενετία επένδυε πόρους στο νησί και από πού προέρχονταν αυτοί οι πόροι. Να κατανοήσει το διαφοροποιημένο κοινωνικό και οικονομικό ρόλο των πόλεων και της υπαίθρου, τις εξειδικευμένες κοινωνικές λειτουργίες που εξυπηρετούσε η διαφορετική τους διάρθρωση, αλλά και την αλληλεξάρτησή τους.


Να συσχετίσει τους δύο χώρους με τις κοινωνικές τάξεις, και τις επαγγελματικές κατηγορίες που κινούνταν σε αυτούς. Τέλος, να σχηματίσει αντίληψη για τον κυριαρχικό ρόλο της θρησκείας στην Κρήτη, όπως και παντού, τον 16ο αι. και να του γίνει σαφής ο πολιτικός χαρακτήρας των σχετικών επιλογών.


Η δεύτερη ενότητα Οι καταβολές του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου αποσκοπεί να λειτουργήσει ως συνδετικός κρίκος για το κατά το δυνατόν ομαλότερο πέρασμα από το γενικό στο ειδικό, μέσω των εννοιών της επαγγελματικής εξειδίκευσης (ζωγράφοι σε εργαστήρια με καταμερισμό και ιεραρχημένες σχέσεις), της αγοράς (παραγγελίες και εμπορία εικόνων) και της λογιοσύνης - επαγγελματικής αυτοσυνειδησίας των καλλιτεχνών.


Στη τρίτη ενότητα της έκθεσης  Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος  στόχο έχει να παράσχει μία κατά το δυνατόν στέρεα τεκμηριωμένη ερμηνεία για την τέχνη του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου της κρητικής περιόδου. Το βασικό εργαλείο είναι η σύγκριση, εικονογραφική και υφολογική, των έργων του ζωγράφου με έργα άλλων κρητικών ζωγράφων, κατά το δυνατόν σύγχρονών του, που θα «περιβάλλουν» τα έργα του Θεοτοκόπουλου. Με αυτόν τον τρόπο, ελπίζουμε ότι θα αναδειχθεί, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, η ιδιοτυπία του ύφους του Θεοτοκόπουλου.


Η έκθεση σε επίπεδο έρευνας και κατάθεσης καινούργιων απόψεων θα είναι πολύ σημαντική και θα παρουσιάσει περίπου 200 εκθέματα: αντικείμενα καθημερινής ζωής , θρησκευτικά και κοσμικά αντικείμενα, αρχειακές πηγές, χειρόγραφα και έντυπα, εικόνες και πίνακες Κρητών και Ιταλών ζωγράφων του 16ου αιώνα. Τα αντικείμενα προέρχονται από τις συλλογές του Βυζαντινού Μουσείου αλλά κυρίως από συλλογές και μουσεία της Ελλάδας, Εφορείες Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, μητροπόλεις, εκκλησίες και μοναστήρια, ενώ σημαντικά έργα θα έρθουν επίσης από την Ιταλία, την Αυστρία και τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη. Πολλά από τα έργα αυτά θα παρουσιαστούν στο κοινό για πρώτη φορά.

Σας περιμένουμε όλους με μεγάλη χαρά!


Info: Η Αναστασία Λαζαρίδου είναι διευθύντρια στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.


Διαβάστε πληροφορίες για την έκθεση στο Βυζαντινό & Χριστιανικό Μουσείο "Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος πριν από τον El Greco.



* Αναδημοσίευση από το περιοδικό Culturenow Mag, τεύχος 30.

Σχετικές ειδήσεις
Απ’ την Άβυσσο ως την Άβυσσο & ο Θρίαμβος της Δημιουργίας στο Ωδείο Αθηνών
23.11.2016 13:19
Την «αστραπόχρονη» πορεία από τη ζωή ως το θάνατο, αυτό το φωτεινό μεσοδιάστημα κατά τον Καζαντζάκη, εξερευνά η έκθεση «Flying over the Abyss – Η Υπέρβαση της Άβυσσος» που παρουσιάζει ο οργανισμός ΝΕΟΝ στο Ωδείο Αθηνών. Η Δήμητρα Τσιαούσκογλου επισκέφτηκε την έκθεση και μας μεταφέρει τις εντυπώσεις της.
Άρτεμις Ποταμιάνου: Το Ανοίκειο μέσα από το έργο εννέα εικαστικών
14.11.2016 11:29
Η εικαστικός και επιμελήτρια Άρτεμις Ποταμιάνου, γράφει για τις διαφορετικές οπτικές της έννοιας του ανοίκειου, με αφορμή την έκθεση «Back to the basics: Uncanny», την οποία φιλοξενεί η ENIA Gallery.
Ανταπόκριση από το Βερολίνο / 5 + 1 εκθέσεις
10.11.2016 17:22
Για τον φιλότεχνο περιηγητή του Βερολίνου η εποχή αυτή είναι πυρετώδης. Νέες εκθέσεις ανοίγουν σε μουσεία και γκαλερί, το σημαντικό φεστιβάλ φωτογραφίας του Βερολίνου, ο «Ευρωπαϊκός Μήνας Φωτογραφίας» είναι στον απόηχό του, τα μεγάλα μουσεία έχουν εμπλουτίσει το πρόγραμμα παράλληλων εκδηλώσεών τους. Αν και οι φθινοπωρινές όψεις του Βερολίνου πιθανόν να σας παρασύρουν σε ατελείωτες βόλτες, το κρύο ευνοεί μια στάση σε κάποια έκθεση, σε όποια πλευρά της πόλης κι αν βρίσκεστε.
Αχιλλέας Πιστώνης: Αναδιατυπώνοντας ξανά και ξανά
09.05.2016 12:53
Συνήθως, όταν ζωγραφίζω, προσπαθώ να συνεχίσω το προηγούμενο έργο, αυτό συμβαίνει πάντα. Νομίζω ότι είναι ο λόγος που δεν μπορούσα ποτέ (ούτε ως φοιτητής) να κάνω δύο έργα ταυτόχρονα, η ιδέα για το επόμενο έργο έρχεται λίγο πριν τελειώσει αυτό που κάνω εκείνη τη στιγμή. Είναι κάτι που μπορεί να ειπωθεί με τόσο διαφορετικούς τρόπους που τελικά, έργο το έργο, φτάνω σε ένα σημείο να μιλάω για κάτι εντελώς άλλο. Τότε δημιουργείται ένα μονοπάτι για μια επόμενη ενότητα έργων που πάλι θα πρέπει να ειπωθεί με παραλλαγές, αυτό είναι η εμμονή μου, δεν γίνεται να μην το δω, άρα πρέπει να το κάνω.
Δημήτρης Μεράντζας: Περίπατος
15.12.2015 16:50
Πριν από 20 χρόνια -τον Σεπτέμβριο του 1995- ξεκίνησα να οργανώνω την σύνθεση ενός έργου που δεν είχε εμφανή αισθητική σχέση με την μέχρι τότε δουλειά μου και αποτέλεσε την εκκίνηση μιας μεγάλης -σε έκταση- ενότητας, η οποία είναι συνεχώς σε εξέλιξη και φέρει τον γενικό τίτλο : «Η Πραγματικότητα είναι Πληροφοριοδότης της φαντασίας».