Δευτέρα, 20 Φεβρουαρίου 2017

Νίκος Καναρέλης: Όλη η ιστορία της ζωγραφικής είναι ένα ταξίδι

Νίκος Καναρέλης: Όλη η ιστορία της ζωγραφικής είναι ένα ταξίδι

Ο Νίκος Καναρέλης, με σπουδές στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα, έχει ήδη στο ενεργητικό του δύο ατομικές εκθέσεις και πολυάριθμες συμμετοχές σε ομαδικές παρουσιάσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Με αφορμή την έκθεση του με τίτλο Quiet Life στην γκαλερί Elika μίλησε στο Culturenow.gr για την σχέση του έργου του με την ίδια την ιστορία της τέχνης, τις εικαστικές του εμμονές και την εμπειρία του ως μαθητής του Γιάννη Ψυχοπαίδη.

 

Συνέντευξη: Χάρης Γιαννούρας

 

Culturenow.gr: Η έκθεση που παρουσιάζετε αυτη την περίοδο στην Elika με τίτλο "Quiet Life" απαρτίζεται από 12 σχέδια με μολύβι τα οποία στην ουσία φέρνουν στον νου κινηματογραφικά στιγμιότυπα ενός φιλμ νουάρ. Σαν να προσπαθούν να μας αφηγηθούν μια ιστορία, ίσως μια διαδρομή, ένα ταξίδι προς την δική σας αλήθεια. Πείτε μας λίγα λόγια για τις σκέψεις και τις ιδέες σας πίσω από αυτή την παρουσίαση;

 

Νίκος Καναρέλης: Όλη η ιστορία της ζωγραφικής είναι ένα ταξίδι. Μια διαδρομή όπου υπάρχουν διάφοροι σταθμοί, ανεβοκατεβαίνω σε αυτούς με τη διάθεση να γνωρίσω και να κατανοήσω. Σε κάποιους μένω περισσότερο όπως τα τελευταία δυο χρόνια που η θεματική μου δουλειά γυρίζει γύρω γύρω από την έννοια της νεκρής φύσης και των αντικειμένων που με περιβάλουν. Είναι αντικείμενα ατομικής ιδιοκτησίας που εντέλει δε κατέχω αλλά αισθάνομαι οικειότητα μαζί τους. Μου δίνουν λαβές για να ζωγραφίσω και να αφηγηθώ όπως για παράδειγμα το έργο ΄φρένο΄ (the pedal brake) που είναι ένα σημείο ασφάλειας όπου και μπορείς να βασιστείς σε αυτό. Ή να γίνεις εσύ το pedal brake για κάποιον. 

 

Cul.N.: Επιπλέον η έκθεση φέρει τον τίτλο "Quiet life", ίσως ένας συσχετισμός με την ίδια την φύση των έργων σας που παραπέμπουν σε νεκρές φύσεις; Πώς καταλήξατε σε αυτό τον τίτλο;


Ν.Κ.: Στη κατηγορία των νεκρών φύσεων (still life) στη ζωγραφική υπάρχει και μια υποκατηγορία που αναφέρεται ως quite life και εικονογραφεί συγκεκριμένες συνθέσεις και αντικείμενα. Ο τίτλος της έκθεσης προσφέρει αυτό που υπόσχεται. Μια ήσυχη ζωή.

 

Cul.N.:Ένα ακόμα ιδιαιτέρως ενδιαφέρον σημείο είναι το πως αξιοποιείτε μια συμβατική τεχνική ,το σχέδιο με μολύβι, προσδίδοντάς της παρα ταύτα μια νέα πνοή. Γιατί άραγε επιλέξατε το σχέδιο;


Ν.Κ.: Είναι ζωγραφική. Δε τα ξεχωρίζω.  Μονό αυτό το  μέσο προσδίδει την αίσθηση που ταιριάζει καλύτερα για τη συγκεκριμένη τη δουλειά μου.

 

Cul.N.: Η παρουσίασή σας στην Εlika βρίσκετε επίσης στο ίδιο μήκος κύματος τόσο τεχνικά όσο και θεματικά με τις προηγούμενες δουλειές σας. Τί είναι αυτό λοιπόν που σας παρακινεί να ακολουθείτε την ίδια εκφραστική οδό, σαν να συνεχίζετε μια πορεία ή ίσως να ολοκληρώνετε έναν κύκλο;


Ν.Κ.: Αυτό συμβαίνει γιατί μιλάω για τα ίδια πράγματα με πολλούς τρόπους χρησιμοποιώντας την εκφραστική οδό που κατέχω. Γυρίζω γύρω γύρω από έννοιες που με απασχολούν συνεχώς. Είναι όπως σε τσιμπάει ένα κουνούπι και το ξύνεις συνεχώς.

 

Cul.N.:Ένα χαρακτηριστικό γενικά της δουλειάς σας είναι ότι μοιάζει να συνομιλεί έμμεσα με την ιστορία και την θεωρία της τέχνης. Πώς το επιτυγχάνετε αυτό αλήθεια και πού αποσκοπεί κατά την γνώμη σας;


Ν.Κ.: Μέσα από την ιστορία της τέχνης βρίσκω και συναντώ τον εαυτό μου. Τον ανακαλύπτω και ποτέ δε βαριέμαι. Πολλές φορές με ξαφνιάζω. Για μένα μοιάζει πιο πολύ με παιχνίδι. Μέσα από το παιχνίδι μπορείς να μιμηθείς οτιδήποτε όπως το παιδί που γίνετε βάρκα και κολυμπάει, να φλερτάρεις, να προφητεύσεις και άλλα πολλά.

 

Cul.N.: Σπουδάσατε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών και μάλιστα μαθητεύσατε στο εργαστήριο ενός σπουδαίου σύγχρονου Έλληνα δημιουργού του Γιάννη Ψυχοπαίδη. Τι αποκομίσατε από την εμπειρία αυτή και γενικά ποίες ήταν οι πρώτες εικόνες που σας παρακίνησαν να ασχοληθείτε με τα εικαστικά;


 Ν.Κ.: Στο νήπιο η δασκάλα, έπιασε στα χεριά της μια ζωγραφιά μου, την έδειξε στη τάξη, είπε ότι ήταν υπέροχη και τη κρέμασε στον τοίχο. Αυτό ήταν. Ήξερα τη ήθελα να κάνω. Έτσι ήταν και με τον κύριο Ψυχοπαίδη, του άρεσαν αυτά που έκανα και συνέχιζα να τα κάνω.

 

 

Η γκαλερί Elika παρουσιάζει έως την 1η Νοεμβρίου 2014, την νέα δουλειά του Νίκου Καναρέλη με τίτλο Quiet Life.

Σχετικές ειδήσεις
Κωνσταντίνος Στεφανής - Ειρήνη Μαρινάκη: Ο Κάλας είναι ένας διανοούμενος με διαχρονικό λόγο
03.11.2016 17:32
Με αφορμή την έκθεση Restructuring the Mirrors of The Mind by Nicolas Calas, η οποία φιλοξενείται στη γκαλερί Ζουμπουλάκη και επιμελήθηκαν η Ειρήνη Μαρινάκη, ο Κύριλλος Σαρρής και ο Κωνσταντίνος Στεφανής, το Culture Now μίλησε με τους δύο από τους τρεις επιμελητές. Η έκθεση αποτελεί μια παρουσίαση εκ νέου της ιστορικής έκθεσης Mirrors of the Mind του Νίκόλαου Κάλας, η οποία παρουσιάστηκε στη γκαλερί Ζουμπουλάκη τον Μάιο του 1977, και που σήμερα είναι εμπλουτισμένη και με αρχειακό υλικό.
Gary Carrion-Murayari: Οι νέοι καλλιτέχνες δείχνουν επιδεξιότητα και αυτοπεποίθηση στην εξισορρόπηση
05.08.2016 17:05
Η έκθεση “The Equilibrists / Οι Εξισορροπιστές” είναι μια συνεργασία του New Museum της Νέας Υόρκης, του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ και του Μουσείου Μπενάκη, με την ευκαιρία της 33ης επετείου από την ίδρυση του ΔΕΣΤΕ. Ένας από τους επιμελητές της ο Gary Carrion-Murayari (επιμελητής του New Museum) μίλησε στο Culture Now.
Κυριάκος Κουτσομάλλης: Ο Ζογγολόπουλος με τις προτάσεις του ενσυνείδητα αλλάζει τον κοινωνικό ρόλο της τέχνης
16.06.2016 16:39
Τo Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή οργανώνει στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Άνδρου γι’ αυτό το καλοκαίρι την αναδρομική έκθεση στο έργο του διακεκριμένου γλύπτη Γιώργου Ζογγολόπουλου, με τίτλο Η ασίγαστη πλησμονή στο αχανές της αφαίρεσης. Ο επιμελητής της έκθεσης και διευθυντής του μουσείου στην Άνδρο, κύριος Κυριάκος Κουτσομάλλης μίλησε στο Culture Now σχετικά με την έκθεση και το έργο του Έλληνα καλλιτέχνη.
Massimiliano Mollona: Αντιλαμβάνομαι την Μπιενάλε της Αθήνας ως ένα πολύμορφο πολιτισμικό και πολιτικό χώρο
26.05.2016 11:07
Ο Massimiliano Mollona, διευθυντής προγράμματος της Μπιενάλε της Αθήνας, έδωσε μία πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη στο Culture Now.
ENIGAMI: Αναστοχασμός, προβληματισμός και εγρήγορση για την σημερινή κοινωνικοπολιτική κατάσταση
11.04.2016 14:14
Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης παρουσιάζει στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης την έκθεση ENIGAMI, ο τίτλος της οποίας διαβάζει ανάποδα το γνωστό τραγούδι IMAGINE του John Lennon. Οι τρεις εικαστικοί που συμμετέχουν στην έκθεση με τα έργα τους, ο Ανδρέας Βούσουρας, ο Αντώνης Παπαδόπουλος και ο Νίκος Σεπετζόγλου, μίλησαν στο Culture Now.