Σάββατο, 10 Δεκεμβρίου 2016

Αφιέρωμα στο Ναζισμό στο AegeanDocs 2014

Αφιέρωμα στο Ναζισμό στο AegeanDocs 2014

Το 2ο AegeanDocs, το Διεθνές Φεστιβάλ Ιστορικού, Πολιτικού και Κοινωνικού Ντοκιμαντέρ , που πραγματοποιείται φέτος σε 11 νησιά του Αιγαίου, από 20 έως 28 Σεπτεμβρίου 2014, είναι μια ευκαιρία διαλόγου για τα σύγχρονα προβλήματα καθώς το φεστιβάλ φιλοξενεί μια σειρά ταινιών και τους σκηνοθέτες τους για την ιστορία του Ναζισμού και το Νέο-ναζιστικό φαινόμενο στην εποχή μας.

 

Οι ταινίες αυτές είναι:

 

1.      KALAVRYTA-PEOPLE AND SHANDOWS/Καλάβρυτα-Άνθρωποι και Σκιές του Ηλία Γιαννακάκη.

Καλάβρυτα, Δεκέμβριος 1943.Ερήμωση.Ολος ο ανδρικός πληθυσμός ηλικίας άνω των14 ετών  εκτελέστηκε.

Κάθε σπίτι στην πόλη πυρπολήθηκε και καταστράφηκε ολοσχερώς.. Σε αντίποινα, είπαν οι Γερμανοί, για 80 στρατιώτες της Βέρμαχτ , που σκοτώθηκαν από τους αντάρτες. Μόνο οι μητέρες, που  είχαν μείνει πίσω και τα μικρά παιδιά τους, επέζησαν. Σε μια ερημιά. Σ΄ένα ζωντανό θάνατο, οι μητέρες μεγάλωσαν τα παιδιά τους.

Τα παιδιά που είναι πλέον ηλικιωμένοι. Δεν είναι μόνο η μνήμη του αίματος και της καταστροφής, που τους στοιχειώνει. Είναι οι ερωτήσεις που ρίχνουν μια βαριά σκιά πάνω τους. Θα μπορούσε η σφαγή να είχε αποφευχθεί, αν οι αντάρτες δεν είχαν σκοτώσει τους Γερμανούς; Τι σημαίνει η λέξη «αντίποινα»; Ή η λέξη «ερήμωση». Κι ακόμα «Γιατί εμάς;»

Περισσότερο από ένα ιστορικό ντοκιμαντέρ , η ταινία είναι ένα συλλογικό πορτρέτο όσων επέζησαν, οι οποίοι αγωνιωδώς προσπαθούν για 70 χρόνια να κατανοήσουν ποιοί  πράγματι είναι και τι τους συνέβη.

 

 

2.      Λευκό αίμα (74´), Regine Dura, Γερμανία .

Το 1948, τότε που στη Νότιο Αφρική ξεκινούσε η εποχή του απαρτχάιντ, μια Νοτιοαφρικανή παιδοψυχολόγος ταξίδεψε με πρωτοβουλία ενός πρακτορείου υιοθεσιών, το οποίο είχε ιδρυθεί στη Γερμανία  από Μπόερς, κρυπτο-ναζί  επιλέγοντας από ορφανοτροφεία 83 παιδιά Γερμανών. Κριτήριο επιλογής στη μαζική αυτή υιοθεσία ήταν η «ράτσα». Το «άριο αίμα» των αγοριών και κοριτσιών, ηλικίας 2 έως 14 χρονών, θα βοηθούσε τη μειονότητα των Μπόερς στην Νότιο Αφρική «να παραμείνει λευκή σε μια μαύρη χώρα».

 

 

3.      Mussolini-Hitler: The killers Opera (95’), Jean-Christophe Rosé – France/Italy.

Οι παράλληλες  πορείες του Ναζισμού και του Φασισμού. Από  τη διπλωματική συμμαχία, ως τον Άξονα και τη μετατροπή των Φασιστών από συμμάχους σε στόχους των Ναζί.

 

 

4.      An Apartment in Berlin (84’) Alice Agneskirchner – Germany.

 Η ταινία παρακολουθεί  τρεις νέους ανθρώπους, από το Ισραήλ καθώς μετακομίζουν σε ένα Βερολινέζικο διαμέρισμα στο οποίο, πριν από το πόλεμο, ζούσε μια Εβραϊκή οικογένεια εμπόρων, θύματα του ολοκαυτώματος.

 

 

5.      Four Years of Night (54’), Itamar Alcalay – Israel.

Για τέσσερα χρόνια (1977-1981) ο Esaias Baitel κατέγραψε φωτογραφικά την καθημερινότητα μιας ομάδας νεο-Ναζί στο Παρίσι. Κρύβοντας την ταυτότητά του, κέρδισε την εμπιστοσύνη τους, κι έγινε μάρτυρας φριχτών πράξεων, φτιάχνοντας μια μοναδική συλλογή ασπρόμαυρων εικόνων.

Ο Baitel γεννήθηκε στην Σουηδία από πατέρα που κατάφερε να επιζήσει στο στρατόπεδο του Auschwitz. Εικοσιεπτά ετών, φεύγει από την Σουηδία για να γίνει φωτογράφος, και το 1970 αρχίζει να ζει στο Παρίσι. Τώρα, τριάντα χρόνια μετά ξαναγυρίζει, μέσα από τις φωτογραφίες του, στις σκοτεινές εκείνες νύχτες που έζησε στην Πόλη του Φωτός.

Η ταινία καταγράφει την απίστευτη ανθρωπιά και συμπόνια του γι αυτούς που διέπραξαν τα χειρότερα των εγκλημάτων. Ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν, μέσα από εξαιρετικές μαυρόασπρες εικόνες, αποκαλύπτεται ένας σπάνιος σε ευαισθησία καλιτέχνης, η τέχνη του οποίου φωτίζει την καρδιά του σκότους.

 

 

6.      The Instrument of Himmler (56’) Heikki Huttu-Hiltunen – Finland.

Ένας Φιλανδός φοιτητής, ο Yrjö von Grönhagen αποφάσισε την άνοιξη του 1935 να αφήσει το Πανεπιστήμιο της Σορβόννης και να γυρίσει από το Παρίσι στο Ελσίνκι περπατώντας.  Στο δρόμο του, στην Γερμανία, συνάντησε τον Ναζί,  Heinrich Himmler, που γοητευμένος από το μουσικό όργανο kantele, προσέλαβε τον Yrjö σαν ερευνητή στο ινστιτούτο Ahnenerbe για να ανακαλύψει τις Άριες ρίζες της φυλής στα αρχαία “ρουνικά” τραγούδια της Φιλανδικής περιοχής Καρέλια.

 

 

Σχετικές ειδήσεις
57ο ΦΚΘ: Αφιέρωμα «2 ή 3 πράγματα που ξέρω γι’ αυτήν»
02.11.2016 11:39
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης παρουσιάζει ένα αφιέρωμα που περιλαμβάνει 5 ταινίες, τις οποίες υπογράφουν γυναίκες σκηνοθέτιδες από όλο τον κόσμο. Οι θεματικές των ταινιών αφορούν στο γυναικείο φύλο, και όχι μόνο, αγγίζοντας κάθε θεατή.
Μειονότητες, Ρομά, Διαπολιτισμική Εκπαίδευση: Αφιέρωμα από το Φεστιβάλ Ελληνικού Ντοκιμαντέρ – docfest
12.10.2016 17:13
Το Φεστιβάλ Ελληνικού Ντοκιμαντέρ – docfest διοργανώνει, από τις 12 έως τις 16 Οκτωβρίου, το αφιέρωμα «Μειονότητες, Ρομά, Διαπολιτισμική Εκπαίδευση», με σκοπό να ευαισθητοποιήσει τους πολίτες σχετικά με τη ζωή και την ένταξη των Ρομά στην ελληνική κοινωνία. Ένα αφιέρωμα για τους Ρομά της Ελλάδας μέσα από τα μάτια των δημιουργών.
Φεστιβάλ Αγών: 10η Διεθνής Συνάντηση Αρχαιολογικής Ταινίας στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος
07.10.2016 14:34
Φέτος ο ΑΓΩΝΑΣ κλείνει τα 20 του χρόνια. Ελάτε να τα γιορτάσουμε μαζί! Θα προβληθούν 103 ταινίες από 17 χώρες (Ελλάδα, Αυστραλία, Αίγυπτος, Βέλγιο, Γαλλία, Γερμανία, Δανία, Εσθονία, ΗΠΑ, Ιράν, Ιταλία, Ισπανία, Κύπρος, Λετονία, Σερβία, Σλοβακία, Τουρκία), στο Διεθνές Διαγωνιστικό και στο Πληροφοριακό Τμήμα του φεστιβάλ με παράλληλες προβολές και στις δύο αίθουσες της Ταινιοθήκης της Ελλάδος. Όλες οι ταινίες προβάλλονται υποτιτλισμένες στα ελληνικά.
To AegeanDocs Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Ντοκιμαντέρ επιστρέφει σε 11 νησιά του Αιγαίου!
16.09.2016 10:13
Το 4ο AegeanDocs Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Ντοκιμαντέρ, ανοίγει τις 20 αίθουσές του σε 11 νησιά του Αιγαίου, από 24 έως 29 Σεπτεμβρίου, με Θεματικό Αφιέρωμα στην Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, τις Μειονότητες και τα Δικαιώματα των Ρομά.
8ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Λάρισας: Αφιέρωμα στη Μεταναστευτική κρίση
09.02.2016 17:09
Αφιέρωμα στη Μεταναστευτική κρίση στα πλαίσια των παράλληλων εκδηλώσεων διοργανώνεται από το 8ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Λάρισας/ artfools, το οποίο γίνεται στη Λάρισα από 20 έως 28 Φεβρουαρίου υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Θεσσαλίας και έχει τη στήριξη του Δήμου Λαρισαίων, του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Erasmus+, του ΤΕΙ Θεσσαλίας, του Europe Direct και του Γαλλικού Ινστιτούτου Λάρισας.