Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2016
Σκέψεις για το καλοκαίρι: Μια ελιά, ένα αμπέλι κι ένα καράβι
Δημοσίευση: Δευτέρα, 14 Ιουλίου 2014 14:47
Σκέψεις για το καλοκαίρι: Μια ελιά, ένα αμπέλι κι ένα καράβι

«Εάν αποσυνθέσεις την Ελλάδα, στο τέλος θα δεις να σου απομένουν μια ελιά, ένα αμπέλι κι ένα καράβι. Που σημαίνει: με άλλα τόσα την ξαναφτιάχνεις», υποστηρίζει ο Οδυσσέας Ελύτης. Όποια κι αν είναι η ομορφιά που αποτυπώνεται στα νησιά μας κάθε καλοκαίρι, μας έρχεται από περασμένες δεκαετίες. Λες κι η αισθητική αυτού του λαού ξοδεύτηκε αλόγιστα σ’ εκείνα τα δύσκολα χρόνια και τώρα δεν υπάρχει πια τίποτε για να κοσμήσουμε το αιώνιο πέλαγος. Εκκλησάκια, μύλοι, αιγαιοπελαγίτικα σπιτάκια, στενοσόκακα, κι οι βάρκες στα μουράγια συνθέτουν ένα τοπίο που αιχμαλωτίζει την ματιά του παραθεριστή. Κι αναρωτιέται κανείς: Τα τελευταία σαράντα χρόνια, που τώρα, εν μέσω κρίσης, νοσταλγούμε, δεν υπήρξε ούτε μια τόση δα αισθητική πρωτοβουλία; Από τη θάλασσα της απληστίας όπου ασμένως βουτήξαμε δεν ανασύραμε παρά φύκια, πλαστικά κι οξειδωμένα κονσερβοκούτια. Σε διακόσια χρόνια από σήμερα πάλι από τον παλιό κόσμο θα αντλούμε εικόνες μαγείας. Τι απέμεινε λοιπόν από αυτή τη μεγάλη «γιορτή της ασημαντότητας»; Τίποτε! Μια μαύρη τρύπα στη διαδοχή των γενεών.

Εκτύπωση
Περισσότερα
Ο ιδιοφυής κύριος Μπρεχτ
29.11.2016 16:45
Τα υλικά κάνουν τον μάγειρα ή ο μάγειρας τα υλικά; Στον "Κύκλο με την κιμωλία" του Μπρεχτ, ένας απλός, απλούστατος μύθος αποκτά φτερά με τη δύναμη της αλληγορίας.
Όταν άρχιζε η κρίση...
14.11.2016 12:25
Όταν άρχιζε η νέα οικονομική κρίση στην Αμερική της νέας χιλιετίας ο Πολ Όστερ βρισκόταν εκεί κι έδινε το παρών ως συγγραφέας. Στην παράδοση των μεγάλων Αμερικανών μυθιστοριογράφων που από την εποχή του "Μόμπι Ντικ" καταγγέλλουν ήδη το αμερικανικό όνειρο, ο Όστερ γράφει το "Σάνσετ Παρκ" σαν χρονικό κατάρρευσης ενός ολόκληρου κόσμου.
Κάθε αρχή και δύσκολη
03.11.2016 13:57
Ἐν ἀρχῇ ἐποίησεν ὁ Θεὸς τὸν οὐρανὸν καὶ τὴν γῆν... Ax! Σπούδασα Φιλοσοφία, Ιατρική και Νομική...
Μεταξύ Οθέλου και Φάουστ
18.10.2016 12:45
Διαβάζεις τη "Σονάτα του Κρόιτσερ" του Τολστόι και νομίζεις πως έχει αναποδογυρίσει τον καμβά της "Ανάστασης" και την ξαναγράφει. Ακόμα και αν δεν είναι ο Τολστόι της Άννας Καρένινα, αποδεικνύει πως ξέρει καλύτερα από τον καθένα να μιλήσει για τα προβλήματα που ταλανίζουν τον σύγχρονο άνθρωπο: για την τυραννία των γιατρών, για τη ζωή στις πόλεις, για το γλυκό βάσανο των παιδιών, για τις συζυγικές δυσκολίες.
Ο Αχός της εποχής ή σε ποιον ανήκει η τέχνη
04.10.2016 16:31
"Η τέχνη ανήκει σε όλους και σε κανέναν. Η τέχνη ανήκει σε κάθε εποχή και σε καμία. Η τέχνη ανήκει σε αυτούς που τη δημιουργούν και σε αυτούς που την απολαμβάνουν... Η τέχνη είναι ο ψίθυρος της ιστορίας που ακούγεται πάνω από τον αχό της εποχής". Ο Τζούλιαν Μπαρνς υπογράφει ένα μυθιστόρημα που ξεπερνά την πρόθεσή του να αφηγηθεί τη ζωή του Ντιμίτρι Σοστακόβιτς.
Ο άποικος της Μάλατα ή ο ερωτευμένος Ροβινσώνας
26.09.2016 13:39
Στο φανταστικό του νησί, την Μάλατα, ο Τζόζεφ Κόνραντ στήνει ένα δικό του κόσμο για τον νέο Ροβινσώνα. Εκφραστής ενός ερεβώδους κοσμοπολιτισμού, όπως αυτός διατυπώθηκε στην Καρδιά του Σκότους, ο Κόνραντ συνθέτει ένα ερωτικό κουαρτέρο χολυγουντιανών διαστάσεων με τον ΤΖέφρι Ρενουάρ και την Φελίσα Μούρσομ.
Ντοστογιέφσκι, ένας Δαιμονισμένος ανάμεσά μας
15.09.2016 15:08
Από τις τρεις κορυφαίες στιγμές της παγκόσμιας λογοτεχνίας (Αρχαίοι τραγικοί, Σαίξπηρ και Ρώσικο μυθιστόρημα) ο Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι ευτύχησε να πάρει μαζί του στην αιωνιότητα ένα σεβαστό μερίδιο. Άγιος και δαίμονας της μυθοπλασίας, ο Ρώσος γίγαντας μοιράζεται με τον κόμη Τολστόι τις σημαντικότερες μυθιστορηματικές σελίδες όλων των εποχών.
Λέων Τολστόι όπως λέμε Θεός
06.09.2016 16:34
Είχε απόλυτο δίκιο αυτός που είπε ότι "αν δεν υπήρχε ο Τολστόι δεν θα ξημέρωνε ο 20ος αιώνας της λογοτεχνίας". Όσο ψηλές κι αν είναι οι κορυφογραμμές του Μπαλζάκ, του Ντίκενς και του Ντοστογιέφσκι, η παρουσία του Τολστόι επισφραγίζει το θρίαμβο του μυθιστορήματος στον 19ο αιώνα. Με το έπος του "Πόλεμος και Ειρήνη" συνθέτει την Ιλιάδα του σύγχρονου κόσμου με την "Άννα Καρένινα" χτίζει το πιο ισορροπημένο μυθιστόρημα στην ιστορία της λογοτεχνίας.