Τετάρτη, 7 Δεκεμβρίου 2016
Καταραμένοι: Καμύ, Εγώ ο Ξένος
Δημοσίευση: Δευτέρα, 12 Μαΐου 2014 14:38
Καταραμένοι: Καμύ, Εγώ ο Ξένος

Σκοτώθηκε  στις 4 Ιανουαρίου του 1960, στο διασημότερο αυτοκινητικό δυστύχημα στην Ιστορία της λογοτεχνίας, αφήνοντας πίσω του εκατόν σαράντα τέσσερις πυκνογραμμένες σελίδες ενός μυθιστορήματος που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Στην εσωτερική τσέπη του παλτού του βρέθηκε ένα αχρησιμοποίητο εισιτήριο του τρένου που αν το είχε πάρει θα του είχε σώσει τη ζωή. Ήταν μόλις 47 ετών και τρία χρόνια νωρίτερα είχε κατακτήσει το περίοπτο βραβείο Νόμπελ.

 

Σε μια από τις λιγοστές κινηματογραφημένες συνεντεύξεις του θεάται να παρακολουθεί ποδόσφαιρο σπάζοντας πασατέμπο. Όταν ο δημοσιογράφος τον ρωτά για την ύψιστη διάκριση απαντά: «Υποθέτω ότι με την απονομή αυτή η Σουηδική Ακαδημία θέλησε να δείξει ότι το λογοτεχνικό πρόσωπο της Γαλλίας είναι πιο νεανικό απ’ όσο φαντάζεται ο κόσμος». Ένα μεγάλο μέρος της μοχθηρής  Παρισινής διανόησης αντίθετα είδε το Νόμπελ στον Καμύ «ως την ταφόπλακα σ’ ένα πρόωρα ωριμασμένο ταλέντο».

 

Μοιράστηκε τη ζωή του με δύο συζύγους, δύο παιδιά, με τα βιβλία του και τις ερωμένες,  με το θέατρο και τη δημοσιογραφία, με τον αγώνα και τα ιδανικά του αλλά  και με την απειλή της φυματίωσης.  Ερωτοτρόπησε  δια βίου με το παράλογο, την εξέγερση αλλά και την αγάπη αλλά και με την ιδέα της αυτοκτονίας, κι όσες φορές βρέθηκε σε αδιέξοδο, αναζήτησε νοερά ή πραγματικά  μια μεσογειακή παραλία μες στο καταμεσήμερο. Εγκαινίασε τη λογοτεχνική του δόξα με τρεις απλές φράσεις: «Σήμερα πέθανε η μαμά. Μπορεί και χτες, δεν ξέρω. Έλαβα ένα τηλεγράφημα από το άσυλο». Το μυθιστόρημά του ο Ξένος διαβάστηκε έκτοτε από εκατομμύρια αναγνώστες σε όλο τον κόσμο.

Εκτύπωση
Περισσότερα
Ο Άμλετ δεν μένει πια εδώ
05.12.2016 15:09
Ανάμεσα στις αρχέγονες αφηγήσεις που συνέχουν το παγκόσμιο σώμα της λογοτεχνίας, ο υπερβόρειος μύθος του Άμλετ παραμένει αναλλοίωτος. Στο τέλος του εικοστού αιώνα ένας αμερικανός συγγραφέας, ο Τζον Απντάικ, επιχειρεί ένα σχόλιο που φωτίζει αλλιώς τη μοίρα του καταραμένου πρίγκιπα. Στο μυθιστόρημά του "Γερτρούδη και Κλαύδιος" ο Απντάικ παραδίδει ένα μάθημα προοικονομίας ενώ την ίδια στιγμή σκιαγραφεί με το δικό του τρόπο τα πρόσωπα του μύθου.
Ο ιδιοφυής κύριος Μπρεχτ
29.11.2016 16:45
Τα υλικά κάνουν τον μάγειρα ή ο μάγειρας τα υλικά; Στον "Κύκλο με την κιμωλία" του Μπρεχτ, ένας απλός, απλούστατος μύθος αποκτά φτερά με τη δύναμη της αλληγορίας.
Όταν άρχιζε η κρίση...
14.11.2016 12:25
Όταν άρχιζε η νέα οικονομική κρίση στην Αμερική της νέας χιλιετίας ο Πολ Όστερ βρισκόταν εκεί κι έδινε το παρών ως συγγραφέας. Στην παράδοση των μεγάλων Αμερικανών μυθιστοριογράφων που από την εποχή του "Μόμπι Ντικ" καταγγέλλουν ήδη το αμερικανικό όνειρο, ο Όστερ γράφει το "Σάνσετ Παρκ" σαν χρονικό κατάρρευσης ενός ολόκληρου κόσμου.
Κάθε αρχή και δύσκολη
03.11.2016 13:57
Ἐν ἀρχῇ ἐποίησεν ὁ Θεὸς τὸν οὐρανὸν καὶ τὴν γῆν... Ax! Σπούδασα Φιλοσοφία, Ιατρική και Νομική...
Μεταξύ Οθέλου και Φάουστ
18.10.2016 12:45
Διαβάζεις τη "Σονάτα του Κρόιτσερ" του Τολστόι και νομίζεις πως έχει αναποδογυρίσει τον καμβά της "Ανάστασης" και την ξαναγράφει. Ακόμα και αν δεν είναι ο Τολστόι της Άννας Καρένινα, αποδεικνύει πως ξέρει καλύτερα από τον καθένα να μιλήσει για τα προβλήματα που ταλανίζουν τον σύγχρονο άνθρωπο: για την τυραννία των γιατρών, για τη ζωή στις πόλεις, για το γλυκό βάσανο των παιδιών, για τις συζυγικές δυσκολίες.
Ο Αχός της εποχής ή σε ποιον ανήκει η τέχνη
04.10.2016 16:31
"Η τέχνη ανήκει σε όλους και σε κανέναν. Η τέχνη ανήκει σε κάθε εποχή και σε καμία. Η τέχνη ανήκει σε αυτούς που τη δημιουργούν και σε αυτούς που την απολαμβάνουν... Η τέχνη είναι ο ψίθυρος της ιστορίας που ακούγεται πάνω από τον αχό της εποχής". Ο Τζούλιαν Μπαρνς υπογράφει ένα μυθιστόρημα που ξεπερνά την πρόθεσή του να αφηγηθεί τη ζωή του Ντιμίτρι Σοστακόβιτς.
Ο άποικος της Μάλατα ή ο ερωτευμένος Ροβινσώνας
26.09.2016 13:39
Στο φανταστικό του νησί, την Μάλατα, ο Τζόζεφ Κόνραντ στήνει ένα δικό του κόσμο για τον νέο Ροβινσώνα. Εκφραστής ενός ερεβώδους κοσμοπολιτισμού, όπως αυτός διατυπώθηκε στην Καρδιά του Σκότους, ο Κόνραντ συνθέτει ένα ερωτικό κουαρτέρο χολυγουντιανών διαστάσεων με τον ΤΖέφρι Ρενουάρ και την Φελίσα Μούρσομ.
Ντοστογιέφσκι, ένας Δαιμονισμένος ανάμεσά μας
15.09.2016 15:08
Από τις τρεις κορυφαίες στιγμές της παγκόσμιας λογοτεχνίας (Αρχαίοι τραγικοί, Σαίξπηρ και Ρώσικο μυθιστόρημα) ο Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι ευτύχησε να πάρει μαζί του στην αιωνιότητα ένα σεβαστό μερίδιο. Άγιος και δαίμονας της μυθοπλασίας, ο Ρώσος γίγαντας μοιράζεται με τον κόμη Τολστόι τις σημαντικότερες μυθιστορηματικές σελίδες όλων των εποχών.