Την Τετάρτη 14 Μαΐου 2014, στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, παράλληλα με την περιήγηση των επισκεπτών στο μουσείο, ερμηνεύονται ζωντανά για τρεις ώρες, μουσικά έργα για σόλο πιάνο από την πιανίστα Μαρία Αλούπη.

Ο επιμελητικός σκοπός του γεγονότος είναι να ξαφνιάσει ευχάριστα τους επισκέπτες προσφέροντάς τους την δυνατότητα να ακούσουν ένα ρεσιτάλ ή ένα μέρος του -όσο εκείνοι επιθυμούν- μέσα στον χώρο του μουσείου δίπλα από τα εκθέματα. Η ιδέα να ερμηνεύονται τα μουσικά έργα χωρίς να αποτελούν απαραίτητα το μοναδικό γεγονός, είναι εμπνευσμένη από την πρώτη εμφάνιση της ambient μουσικής στις αρχές του εικοστού αιώνα: “Κατά την διάρκεια εγκαινίων σε Γαλλική Gallery το 1902, γεννήθηκε η ambient μουσική. Οι μουσικοί αφού ικέτευσαν τους πάντες να τους αγνοήσουν, παρουσίασαν αυτό που αργότερα ονομάστηκε “furniture music” ή “background music”- μουσική του υποβάθρου, μουσική που στοχεύει να μην προσελκύει αποκλειστικά την προσοχή”.

Τα έργα παρουσιάζονται κατά την διάρκεια των τριών ωρών σε επανάληψη με διαφορετική σειρά.  Επιλέχθηκαν με γνώμονα κοινά χαρακτηριστικά όπως η ενσωμάτωση λογοτεχνικών διαδικασιών και εικαστικών αντιλήψεων στην συνθετική πρακτική, η απόδοση της έννοιας της στατικότητας, αναφορές στον αρχαίο κόσμο, καθώς και συναφείς μεταξύ τους συνθετικές προσεγγίσεις και ιδιαιτερότητες στην μουσική γλώσσα.

Συμμετέχει και ο πιανίστας Άκης Μποτσαρόπουλος (6 epigraphes antiques και Stimme des Abends).

Πρόγραμμα

Erik Satie, 3 Gymnopedies
Maurice Ravel | Un Barque sur l’ocean [Miroirs]
Arvo Pärt | Für Alina
Claude Debussy | 6 epigraphes antiques | Μαρία Αλούπη & Άκης Μποτσαρόπουλος
Alexander Zemlinsky | Stimme des Abends [Fantasien op. 9] | Άκης Μποτσαρόπουλος
Claude Debussy | Des pas sur la neige
Claude Debussy | Arabesque
Olivier Messiaen | Regard du Père [Vingt regards sur l’enfant-Jésus]
Αναστάσης Φιλιππακόπουλος | 5 κομμάτια για πιάνο 2005 – 2011
Ανδρέας Δικτυόπουλος | Here and there

Μαρία Αλούπη | πιανίστα, συνθέτης

Γεννημένη στην Αθήνα, η Μαρία Αλούπη έδειξε από πολύ νωρίς ήδη τις ιδιαίτερες ικανότητες της στο πιάνο και την μουσική γενικότερα. Από την ηλικία των 4 ετών που παίζει για πρώτη φορά δημόσια θα καθιερώσει μία συνεχή, τακτική επαφή με το κοινό. Ωστόσο, δεν θα αναλωθεί σε μία πρώιμη σταδιοδρομία, επιτρέποντας έτσι την ωρίμανση των δεξιοτήτων της και της εμβάθυνση της μουσικής της ιδιοσυγκρασίας. Σε αυτό συνέβαλαν τόσο η αδιάκοπτη μελέτη της μουσικής πράξης, η διαρκής τριβή της με το ρεπερτόριο μέσω της συμμετοχής της σε πολυάριθμα σχήματα μουσικής δωματίου, όσο και η πλούσια διδακτική της εμπειρία. Παράλληλα θα συνεχίσει τις σπουδές της που θα ολοκληρωθούν την περίοδο 2001-2002 με την Halina Siedzieniewska – Alberth στο Μόναχο, την ενεργή συμμετοχή της στο “Σεμινάριο εκτελεστικής πρακτικής σε έργα για πληκτροφόρα του J.S.Bach” στην Λειψία με τον Robert Levin, αλλά και την συνεργασία και μαθητεία της με τον Gerard Pape, τα σεμινάρια του K. Stockhausen στο Kuerten και την θερινή Ακαδημία του Centre de Création Musicale Iannis Xenakis (CCMIX) στο Παρίσι.

Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της αισθητικής της, που συνδέεται και με την συνθετική της εργασία, είναι η έμφαση στην διερεύνηση των αμιγώς πιανιστικών ηχοχρωμάτων τόσο σε επίπεδο τεχνικής όσο και ερμηνευτικής προσέγγισης. Με την λεπτομερή διαβάθμιση του εκάστοτε κατάλληλου ηχοχρωματικού εύρους στην εκτέλεση κάθε έργου αναδεικνύει ιδίως την δομή του, τόσο στην ολότητά της όσο και στα επιμέρους στοιχεία που την αρθρώνουν. Τα προγράμματά της διακρίνονται για την τόλμη, την πρωτοτυπία και τον εκλεπτυσμό τους. Συχνά βασισμένα σε θεματικές συλλήψεις ή και την συνεργασία με άλλες μορφές τέχνης, προτείνουν έναν διάλογο των έργων του Κανόνα, με λιγότερα γνωστά (ή ακόμα και άδικα λησμονημένα) έργα της Κλασικής και Ρομαντικής περιόδου, καθώς και ένα εκτεταμένο ρεπερτόριο από τους 20ο και 21ο αιώνες.  Βασικό μέλημα στον προγραμματισμό της είναι και η επίτευξη μιας συνολικής δομής κάθε συναυλίας και η ανάδειξη διάφορων συγγενειών και διαδρομών που συνδέουν τα εκάστοτε παρουσιαζόμενα έργα.

Καλλιτεχνική διευθύντρια του Κέντρου Μουσικής Σύνθεσης και Eρμηνείας (2006), και συνιδρύτρια του Πολιτιστικού χώρου ABOUT: (2010), διοργάνωσε και προώθησε περισσότερες από 150 παραγωγές που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα καλλιτεχνικών δρώμενων. Ρεσιτάλ τελευταίων ετών: Konzerthaus Berlin, Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, Χώρος Πολιτισμού ABOUT:, Μουσείο Ηρακλειδών, Tepfer Concert Hall Paris.

www.mariaaloupi.com