Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου 2016

Διπλές Γλωσσίδες: Συναυλία μουσικής δωματίου της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Θέατρον

Διπλές Γλωσσίδες: Συναυλία μουσικής δωματίου της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Θέατρον

Ο αρκετά ασυνήθιστος συνδυασμός ξύλινων πνευστών με διπλή γλωσσίδα (όμποε, αγγλικό κόρνο και φαγκότο) με το τσέμπαλο, το «βασιλιά» των μουσικών οργάνων της εποχής του Μπαρόκ, πρωταγωνιστεί στη δεύτερη συναυλία μουσικής  δωματίου που διοργανώνει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών σε συνεργασία με το Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», τη Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου στις 20.30, στο «ΘΕΑΤΡΟΝ».


Το σύνολο απαρτίζεται από τέσσερις σπουδαίους μουσικούς πνευστών της  Ορχήστρας, τους Δημήτρη Βάμβα (όμποε), Γιάννη Οικονόμου (όμποε), Χριστίνα Παντελίδου (αγγλικό κόρνο), Αλέξανδρο Οικονόμου (φαγκότο) και το, διακεκριμένο τσεμπαλίστα κι αφοσιωμένο γνώστη του Μπαρόκ, Μάρκελλο Χρυσικόπουλο.  


Το πρόγραμμα που θα παρουσιάσουν περιλαμβάνει δύο έργα του Τσέχου συνθέτη Γιαν Ντισμάς Ζελένκα και ένα τρίο του Μπετόβεν .

Ειδικότερα:

ΓΙΑΝ ΝΤΙΣΜΑΣ ΖΕΛΕΝΚΑ(1679-1745)

• Τρίο Σονάτα αρ.5 σε φα μείζονα για δύο όμποε, φαγκότο και μπάσο κοντίνουο
• Τρίο Σονάτα αρ.4 σε σολ ελάσσονα για δύο όμποε, φαγκότο και μπάσο κοντίνουο

ΛΟΥΝΤΒΙΧ ΒΑΝ ΜΠΕΤΟΒΕΝ(1770–1827)

Τρίο σε ντο μείζονα για δύο όμποε και αγγλικό κόρνο, έργο 87


Η τολμηρή δομή στις συνθέσεις του Τσέχου Γιάν Ντισμάς Ζελένκα, ο πλούτος της αντιστικτικής αρμονίας, οι ευφυείς  και απρόσμενες ανατροπές των αρμονικών της μουσικής του γλώσσας και οι ποικίλες μουσικές ιδέες του, που έχουν αξιοσημείωτες επιδράσεις  από τη λαϊκή μουσική της πατρίδας του, έχουν επαινεθεί από τους μελετητές του. Η αλήθεια είναι ότι, παρότι πρόκειται για το σημαντικότερο Τσέχο συνθέτη του Μπαρόκ και για έναν εξαιρετικό βιολίστα στην εποχή του, το όνομά του δεν είναι  ακόμα ευρέως γνωστό. Δεν είναι παράδοξο αφού μετά το θάνατό του το 1745, το σύνολο του έργου του πέρασε στην κατοχή της έως τότε προστάτιδάς του Αρχιδούκισσας  Μαρίας Ιωσηφίνας της Αυστρίας και κλειδώθηκε ως «πολύτιμο απόκτημα» μαζί με τα άλλα τιμαλφή της αυστριακής Αυλής, καταλήγοντας στο αρχείο της Δρέσδης. Η εκ νέου ανακάλυψη του έργου του έγινε χάρη στον Μπέντριχ Σμέτανα που βρήκε στη Δρέσδη έργα του Ζελένκα, τα μελέτησε και μετέγραψε ορισμένα μουσικά θέματατα τα οποία πρωτοπαρουσίασε στην Πράγα το 1863. Οι έξι «Τρίο-σονάτες» του Ζελένκα θεωρούνται «διαμαντάκια» του Μπαρόκ. Απαιτούν από τους ερμηνευτές τους υψηλή δεξιοτεχνία και εκφραστικότητα.


Γραμμένο το 1795, το Τρίο σε ντο μείζονα είναι από τα νεανικά έργα του Μπετόβεν ο οποίος  αν και βρισκόταν ακόμα υπό την επιρροή του Μότσαρτ και του Χάυντν, είχε αναπτύξει  ήδη τα ιδιαίτερα μουσικά χαρακτηριστικά (ένταση, μεγαλείο του συναισθήματος και στιβαρότητα) που θα τον αναδείκνυαν αργότερα σε εμβληματική φυσιογνωμία της συμφωνικής μουσικής. Ειδικά το δεύτερο μέρος και το φινάλε αναγνωρίζονται ως  «ξεκάθαρος»  Μπετόβεν υψηλών απαιτήσεων. Σήμερα το Τρίο σε ντο μείζονα ερμηνεύεται σπανιότατα με τσέμπαλο αντί για πιάνο-γεγονός που ενισχύει τη μουσική πρόκληση αυτής της συναυλίας.


Eρμηνεύουν οι:
Δημήτρης  Βάμβας, όμποε
Γιάννης  Οικονόμου, όμποε
Χριστίνα  Παντελίδου, αγγλικό κόρνο
Αλέξανδρος  Οικονόμου, φαγκότο
Μάρκελλος  Χρυσικόπουλος, τσέμπαλο 

Σχετικές ειδήσεις
Οι πόλεις της μουσικής, η ΚΟΑ σε μια συναυλία αφιέρωμα στη Βιέννη στο Μέγαρο Μουσικής
02.12.2016 17:26
Τέταρτος σταθμός στο μουσικό χάρτη του φετινού θεματολογικού κύκλου της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών «Οι πόλεις της μουσικής» είναι η Βιέννη, η, επί χρόνια, ευρωπαϊκή «πρωτεύουσα» της μουσικής.
Οι πόλεις της μουσικής - Λειψία: Η εναρκτήρια συναυλία της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής
30.09.2016 16:07
Η επίσημη έναρξη της καλλιτεχνικής περιόδου 2016-2017 της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών πραγματοποιείται την Παρασκευή 7 Οκτωβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με τη συναυλία «Οι Πόλεις της Μουσικής-Λειψία», η οποία, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, εγκαινιάζει ταυτοχρόνως τον κύριο, φετινό, θεματικό κύκλο του προγραμματισμού της Ορχήστρας με τίτλο «Οι Πόλεις της Μουσικής», ο κύκλος αυτός, θα ταξιδέψει το κοινό, καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν, σε εννέα από τα, ιστορικά σημαντικότερα, μουσικά κέντρα του παγκόσμιου χάρτη, επιλέγοντας το συναυλιακό πρόγραμμα να σχετίζεται κάθε φορά με μια πόλη, βάσει λιγότερο ή περισσότερο προφανών συνειρμών.
Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί IV: συναυλία από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
05.05.2016 13:42
Πολυσχιδής αρχιμουσικός και παιδαγωγός, ο Γερμανός Κρίστοφ Πόππεν είναι πλέον, όχι μόνον ένας συχνός συνεργάτης, αλλά κι ένας μεγάλος φίλος της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, η οποία τον ευγνωμονεί για την προσφορά του και την παρουσία του που αναμένεται πάντα με μεγάλο ενδιαφέρον.
Πρωτοχρονιάτικη συναυλία με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο Μέγαρο!
24.12.2015 13:55
Το χαρούμενο εορταστικό γκαλά όπερας που, ως συμπαραγωγή της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, θα πραγματοποιηθεί λίγες ώρες προτού αλλάξει ο χρόνος, την Τετάρτη 30 Δεκεμβρίου 2015 στις 20.30, στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, εν είδει πρωτοχρονιάτικης ευχής.
Το Μεγάρο Μουσικής μόνιμη στέγη της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών
16.12.2015 10:23
Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών έχουν τη χαρά να σας ανακοινώσουν ότι την Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2015, υπεγράφη σύμφωνο συνεργασίας μεταξύ των δύο φορέων.