Κυριακή, 4 Δεκεμβρίου 2016

Έρωτας και πεπρωμένο: συναυλία της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Έρωτας και πεπρωμένο: συναυλία της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Το ντεμπούτο του Μιχάλ Νασταρόβιτς στο πόντιουμ της Κ.Ο.Α. γίνεται στην συναυλία που θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 31 Ιανουαρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με σολίστ την Κορυφαία αρπίστα της Κρατικής, Γωγώ Ξαγαρά.


Ο αιθέριος, ερωτικός ήχος της άρπας κυριαρχεί στο Κοντσέρτο του Φρανσουά-Αντριάν Μπουαλντιέ. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ακόμα το πρώτο μέρος από το μπαλέτο  «Έρως και Ψυχή» του διακεκριμένου συνθέτη Γιώργου Ζερβού καθώς και την μεγαλειώδη Πέμπτη Συμφωνία του Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκυ, έργο που απηχεί την δραματική σύγκρουση του ανθρώπου με το πεπρωμένο του.  


Το περιεχόμενο του έργου του Γιώργου Ζερβού παραπέμπει, όπως διευκρινίζει ο ίδιος ο συνθέτης, σ΄ ένα αιώνιο πρόβλημα: «στο ανεκπλήρωτο-ανέφικτο του πραγματικού έρωτα, ο οποίος μόλις αποκαλυφθεί, καταστρέφεται». Η σύνθεση , που διαρθρώνεται σε τέσσερα μέρη, είχε γραφτεί για τo ομώνυμo χορόδραμα («Έρως και Ψυχή»)της ομάδας Sine Qua Non και πρωτοπαρουσιάστηκε τον Νοέμβριο του 1997, στο πλαίσιο του Μήνα Χορού στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Τα τρία πρώτα μέρη υπακούοντας, κατά τον Γιώργο Ζερβό, «σε καθαρά εσωτερικές μουσικές διαδικασίες» ήταν εξαρχής δυνατόν να εκτελεστούν και ανεξάρτητα, ως έργα «απόλυτης μουσικής».


Στο Παρίσι των αρχών του 19ου αιώνα ο Φρανσουά-Αντριάν Μπουαλντιέ ήταν  από τους σημαντικότερους και δημοφιλέστερους συνθέτες κωμικής όπερας. Τον αποκαλούσαν μάλιστα «Γάλλο Μότσαρτ» λόγω του αστείρευτου μελωδικού πλούτου των συνθέσεών του. Το Κοντσέρτο του για άρπα (μουσικό όργανο ιδιαίτερα αγαπητό τότε στους Παριζιάνους) γράφτηκε το 1801. Παρότι η συνθετική γραφή προσαρμοζόταν μοιραία στους κατασκευαστικούς περιορισμούς της άρπας της εποχής, το Κοντσέρτο κατόρθωνε να αναδείξει πλήρως τις εκφραστικές και δεξιοτεχνικές ικανότητες του οργάνου. Έκτοτε κατέχει περίοπτη θέση στο σχετικό ρεπερτόριο.


Ο Τσαϊκόφσκυ συνέθεσε την Πέμπτη Συμφωνία το 1888, όντας δύσθυμος λόγω της αποτυχίας που είχε γνωρίσει η προηγούμενη απόπειρά του με την Συμφωνία Μάνφρεντ. Στόχος του αυτή την φορά ήταν, όπως επεσήμαινε ο ίδιος στο σημειωματάριό του, να εκφράσει μουσικά την «παραίτηση μπροστά στην Μοίρα ή στις ανεξιχνίαστες προθέσεις της Πρόνοιας». Η πρώτη παρουσίαση της Πέμπτης Συμφωνίας τον Νοέμβριο του 1888 δεν γνώρισε μεγάλη επιτυχία, με αποτέλεσμα ο συνθέτης, παρά τα ευνοϊκά σχόλια ομοτέχνων και φίλων του, σχεδόν να απορρίψει το έργο. Σήμερα η Πέμπτη του Τσαϊκόφσκυ συγκαταλέγεται στα πιο αγαπημένα έργα του συμφωνικού ρεπερτορίου.


Το πρόγραμμα:

ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΕΡΒΟΣ (γεν.1947)
Α’ μέρος από το μπαλέτο «Έρως και Ψυχή»

ΦΡΑΝΣΟΥΑ-ΑΝΤΡΙΑΝ ΜΠΟΥΑΛΝΤΙΕ (1775–1834)
Κοντσέρτο για άρπα και ορχήστρα σε ντο μείζονα

ΠΙΟΤΡ ΙΛΙΤΣ ΤΣΑΪΚΟΦΣΚΥ (1840–1893)
Συμφωνία αρ.5 σε μι ελάσσονα, έργο 64

Σολίστ: Γωγώ Ξαγαρά, άρπα
Μουσική διεύθυνση: Μιχάλ Νασταρόβιτς


Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων.

Σχετικές ειδήσεις
Οι πόλεις της μουσικής - Λονδίνο: συναυλία από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
17.11.2016 10:17
Ένα από τα πιο αγαπημένα και συγκινησιακά φορτισμένα Kοντσέρτα για τσέλο, είναι το, πλήρες σε πηγαίο λυρισμό του και «εξομολογητική» διάθεση, Κοντσέρτο του Άγγλου σερ Έντουαρντ ‘Ελγκαρ. Ενταγμένο στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, παραδίδεται στο σολιστικό ταλέντο του Α΄κορυφαίου τσελίστα της Ορχήστρας Γιάννη Τσιτσελίκη.
Γιάννης Κωνσταντινίδης / Κώστας Γιαννίδης: ένας συνθέτης, δύο μουσικοί κόσμοι στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
02.11.2016 15:51
Με ένα ιδιαίτερο ρεσιτάλ αφιερωμένο στον Γιάννη Κωνσταντινίδη/Κώστα Γιαννίδη, τον μεγάλο συνθέτη του 20ού αιώνα που υπηρέτησε με πάθος και συνέπεια δύο διαφορετικά είδη μουσικής, συνεχίζεται την Τετάρτη 9 Νοεμβρίου στις 8:30 το βράδυ ο νέος Κύκλος εκδηλώσεων του Μεγάρου «Η ανθρώπινη φωνή» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Η Φιλαρμονική του Βερολίνου, υπό τον μαέστρο Τουγκάν Σοχίεφ στο Μέγαρο Μουσικής
11.10.2016 12:29
Ενάμιση χρόνο μετά την εμφάνισή της στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών για το Κοντσέρτο της Ευρώπης, η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Βερολίνου, ένα από τα καλύτερα μουσικά σύνολα του κόσμου, επιστρέφει για μία και μοναδική συναυλία την Κυριακή 16 Οκτωβρίου (ώρα έναρξης 20:30) στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης.
Στο κατώφλι του 20ου αιώνα ΙΙΙ - Κύκλος Μάλερ II από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
27.05.2016 12:37
Έργο απέραντης ομορφιάς, η Πέμπτη Συμφωνία του Γκούσταβ Μάλερ ανταποκρίνεται στην πεποίθησή του ότι, καθώς μία Συμφωνία είναι σαν τον κόσμο, οφείλει να εμπεριέχει τα πάντα. Και, πράγματι, στη δημοφιλέστερη ίσως Συμφωνία του ευφυούς Αυστριακού συνυπάρχουν ο ερωτικός πόθος με την τραγικότητα του θανάτου, ο ορθολογισμός με το ρομαντισμό και την σχεδόν εξωφρενική φαντασία, ο ψίθυρος με τη θριαμβική ιαχή. Με αυτό το εμβληματικό και πλήρες συμβολισμών έργο επέλεξε, λοιπόν, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών να κλείσει το φετινό χειμερινό κύκλο των τακτικών της συναυλιών, στη συναυλία που θα δώσει την Παρασκευή 3 Ιουνίου, στις 21.00, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή.
Εμείς κι ο κόσμος VIII: Συναυλία της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
13.05.2016 15:57
Η, πλήρους δράσης κι αισθητικής ακρίβειας, Πρώτη Συμφωνία που συνέθεσε ο Ντμίτρι Σοστακόβιτς μόλις στα 19 του χρόνια. Το αειθαλές Πρώτο κοντσέρτο για πιάνο του Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκυ, με σολίστ τον 33χρονο Βασίλη Βαρβαρέσο, παλαιό γνώριμο της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και έναν από τους κορυφαίους πιανίστες της γενιάς του. Και ο «Νόστος Ι», το έργο που συνέθεσε πέρυσι ο Χρήστος Σαμαράς, αξιοποιώντας ένα «κολλάζ στοιχείων της λαϊκής και δημοτικής μας μουσικής». Αυτό είναι το πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κ.Ο.Α. την Παρασκευή 20 Μαΐου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Γερμανού Ekhart Wycik, ενός από τους διεθνώς ταχύτατα ανερχόμενους αρχιμουσικούς, γνωστού για την ευρύτητα του ρεπερτορίου του και για τη στυλιστική του ευελιξία.