Πέντε ταλαντούχοι χορογράφοι παρουσιάζουν για πρώτη φορά δουλειά τους στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, στο 1o Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων, σε καλλιτεχνική διεύθυνση της Γραμμάτων και Τεχνών, από 1-7 Φεβρουαρίου 2014.

Νέοι και πολλά υποσχόμενοι όλοι τους, έχουν δώσει ήδη ενδιαφέροντα δείγματα του δημιουργικού τους ταλέντου και της κινητικότητάς τους μέσα από συνεργασίες με καθιερωμένους καλλιτέχνες και σημαντικά θέατρα της διεθνούς σκηνής. Με εξαίρεση τον Αυστραλό Paul Blackman, ο οποίος τα τελευταία χρόνια δουλεύει και στην Ελλάδα μαζί με τη Χριστίνα Γουζέλη, η Λενιώ Κακλέα, η Ελπίδα Ορφανίδου και η Παναγιώτα Καλλιμάνη αποτελούν μέλη της «διασποράς» του ελληνικού χορού, καθώς αυτή την περίοδο ζουν και δημιουργούν εκτός συνόρων. Με εξαιρετική ακαδημαϊκή παιδεία και την ακόρεστη περιέργεια του νέου δημιουργού, οι πέντε χορογράφοι διευρύνουν τα όρια της χορευτικής έρευνας και δημιουργίας μέσα από απρόσμενες συνεργασίες, τολμηρούς πειραματισμούς και νέες οπτικές.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

1-2 Φεβρουαρίου

Ελπίδα Ορφανίδου – Juan Perno (19:00)

Elpid’ arc

Paul Blackman – Χριστίνα Γουζέλη (21:00)

Vicious Cycle

6-7 Φεβρουαρίου

Λενιώ Κακλέα (19:00)

deux∙l

Παναγιώτα Καλλιμάνη (21:00)

Contreplongées

Καλλιτεχνική Διεύθυνση Φεστιβάλ: Κάτια Αρφαρά

Ελπίδα Ορφανίδου – Juan Perno

Elpid’ arc

Η νέα δουλειά της Ελπίδας Ορφανίδου και του Χουάν Πέρνο είναι μια κινηματογραφική περφόρμανς, στην οποία κινηματογράφος και θέατρο συντήκονται σε ένα ιδιότυπο αλχημικό κράμα. Οι δύο καλλιτέχνες αποφασίζουν να καταπιαστούν με ένα αδιανόητο εγχείρημα: να μιμηθούν τέλεια ένα από τα πιο εντυπωσιακά έργα στην ιστορία του κινηματογράφου, τη βωβή ταινία La Passion de Jeanne d’Arc (Το πάθος της Ζαν ντ’ Αρκ) του Carl Theodore Dreyer, με πρωταγωνίστρια τη Maria Falconetti. Η γοητεία του έγκειται στην αναπάντεχη συνάντηση του μυστικιστικού με το καθημερινό και το χιουμοριστικό. Πρόκειται για μια συμπαραγωγή πολιτιστικών φορέων του Βερολίνου, του διάσημου θεάτρου Hebbel am Ufer και της Στέγης.

Σύλληψη, Σκηνοθεσία, Ερμηνεία: Ελπίδα Ορφανίδου & Juan Perno

Δραματουργία: Cuqui Jerez

Καλλιτεχνική βοήθεια: May Zarhy & Anna Schmidt

Ηχοτοπία: Mario Calderaro

Ανάπτυξη λογισμικού βίντεο: Adolfo Muñoz

Σχεδιασμός Σκηνικών: Sylvia Rieger

Σχεδιασμός Φωτισμών: Martin Beeretz

Κοστούμια: Daniela Franceschini

Υπεύθυνη Παραγωγής: Marta Hewelt

Ευχαριστίες στους: Podewil Berlin & André Theriault, Weinmeisterhaus Berlin & Kosmas Kosmopoulos

Με την επιχορήγηση του Hauptstadtkulturfonds Berlin.

Συμπαραγωγή: Hebbel am Ufer Theatre (Βερολίνο) και Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών

Με την υποστήριξη: La Casa Encendida & CA2M (Μαδρίτη), Berliner Senat Tanzstipendium και Podewil (Βερολίνο)

Paul Blackman – Χριστίνα Γουζέλη

Vicious Cycle

Στο έργο Vicious Cycle ο Αυστραλός Πωλ Μπλάκμαν, η συνεργάτης του Χριστίνα Γουζέλη και η ομάδα τους Jukstapoz διερευνούν το πώς μπορούμε να σπάσουμε το φαύλο κύκλο της αέναης επανάληψης και να ξεφύγουμε από πρότυπα συμπεριφορών που μας οδηγούν στις ίδιες σκέψεις, πράξεις και λάθη. Στη δεύτερη δουλειά τους, που ανεβαίνει σε παραγωγή της Στέγης, οι χορογράφοι αναρωτιούνται: «Είναι άραγε κάθε νέο ξεκίνημα και μια νέα αρχή;» Ερώτημα ανοιχτό τόσο για την τέχνη όσο και για την ψυχανάλυση, που οι δύο χορογράφοι χειρίζονται με τη διεισδυτική ματιά και έντονη θεατρικότητα που χαρακτήρισε και το πρώτο τους έργο, Self Storage.

Σκηνοθεσία & Χορογραφία: Χριστίνα Γουζέλη & Paul Blackman

Ερμηνεύουν: Αιμίλιος Αράπογλου, Paul Blackman, Κωνσταντίνα Ευθυμιάδου, Χριστίνα Γουζέλη, Aëla Labbé

Δραματουργία: Guy Bar Amotz

Σκηνικά: Δημήτρης Νασιάκος

Σχεδιασμός Φωτισμών: Αλέκος Αναστασίου

Μουσική – Σχεδιασμός Ήχου: Κωνσταντίνος Παυλόπουλος / Claire Pannell

Φωτογραφία: Aëla Labbé

Εικονογράφηση: Νόνη Νέζη

Έρευνα: Hatto Fischer

Οργάνωση Παραγωγής & Δημόσιες Σχέσεις: Culture Matters

Ευχαριστίες: Γιώργος Χουλιάρας, Νίκος Λεγάκης, Poieinkaiprattein

Παραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών

Λενιώ Κακλέα

deux∙l

Η Λενιώ Κακλέα, εξαιρετική ερμηνεύτρια του Boris Charmatz, τολμάει μια συνεργασία με ένα από τα ιερά τέρατα του αμερικάνικου μεταμοντέρνου χορού, τη Lucinda Childs. Το deux∙l, συμπαραγωγή του γαλλικού πολιτιστικού φορέα SACD και της Στέγης που έκανε πρεμιέρα τον Ιούνιο στο Παρίσι, ανιχνεύει το γυναικείο σώμα ως τόπο επικοινωνίας, σκέψης και συμβολισμών. Σκηνικά αντικείμενα, βίντεο και ειδικοί φωτισμοί συνθέτουν και διαλύουν ταυτόχρονα τις σχέσεις ανάμεσα σε εικόνα και νόημα, ενώ σημαντική είναι και η συμβολή της ηχητικής επένδυσης του διάσημου Ιάπωνα συνθέτη Ryoji Ikeda. Πρόκειται για ένα έργο εμπνευσμένο από τις σύνθετες και ακριβείς χορογραφίες της πρωτοπόρου Λουσίντα Τσάιλντς, η οποία διανύει τη μετα-μινιμαλιστική της περίοδο.

Χορογραφία: Lucinda Childs, σε συνεργασία με τη Λενιώ Κακλέα

Χορεύει η Λενιώ Κακλέα

Μουσική: Ryoji Ikeda – Headphonics [VPRO Version]

Σχεδιασμός Φωτισμών: Philippe Gladieux

Σκηνικά & Βίντεο: Πάρις Μέξης

Εταιρεία παραγωγής: L’atelier de Paris

Συμπαραγωγή: vif du sujet/SACD (Γαλλία), Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών

Πρεμιέρα: 6-8 Ιουνίου 2013, Παρίσι

Παναγιώτα Καλλιμάνη

Contreplongées

Η Παναγιώτα Καλλιμάνη ζει στο Παρίσι και έχει συνεργαστεί με σημαντικούς χορογράφους όπως η Joëlle Bouvier και ο Josef Nadj. Στη Στέγη παρουσιάζει την πρώτη της προσωπική χορογραφία. Με αφορμή την οικονομική κρίση που μαστίζει την ελληνική κοινωνία, στρέφεται σε μια νέα ομάδα μη προνομιούχων, τους άστεγους. Δίνοντάς τους φωτογραφικές μηχανές μίας χρήσης, τους καλεί να αποτυπώσουν εικόνες της καθημερινότητάς τους, απαντώντας στα ερωτήματα: ποια είναι η κρυφή σας επιθυμία, τι θα θέλατε να έχετε και δεν έχετε, τι είναι ευτυχία για εσάς;

Το Contreplongées (φωτογραφικός όρος για τη γωνία λήψης από κάτω προς τα πάνω, που είναι συνήθως και το βλέμμα των αστέγων) δεν είναι ένα θέαμα που φιλοδοξεί να παρουσιάσει επί σκηνής τη ζωή των αστέγων, αλλά όπως δηλώνει η ίδια η χορογράφος «μια προσπάθειά μου να καταλάβω σε βάθος και να συλλογιστώ γύρω από την ελπίδα και τις δικές μου επιθυμίες για ευτυχία». Πώς επιδρούν στις αισθήσεις και πώς επηρεάζουν την αίσθηση ταυτότητας ο φόβος, η αναδίπλωση, η διαρκής κατάσταση εγρήγορσης; Δημιουργούν άραγε μια νέα εικόνα εαυτού; Ένα έργο που αποτελεί αφορμή για περιήγηση στον εσωτερικό μας λαβύρινθο.

Χορογραφία: Παναγιώτα Καλλιμάνη

Χορευτές: Laurie Young, Emilio Urbina, Παναγιώτα Καλλιμάνη

Ηθοποιός: Αργύρης Ξάφης

Σκηνογραφία: Heike Schuppelius

Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος

Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης

Κοστούμια: Penny Calle, Νέλλα Ιωάννου

Υπεύθυνη Παραγωγής & Προώθησης: Florence Francisco – Les Productions de la Seine

Εκτέλεση παραγωγής: Παναγιώτα Καλλιμάνη – Plan K

Παραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών

Οι πρόβες πραγματοποιήθηκαν: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, Théâtre Paris – Villette (Γαλλία), Ménagerie de Verre – StudioLab Paris (Γαλλία)

Διαβάστε περισσότερα:

• O Πωλ Μπλάκμαν συμμετείχε ως χορευτής στην παράσταση Kireru των RootlessRoot, που έκανε πρεμιέρα στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης το 2012.

• Η πρώτη κοινή δουλειά του Μπλάκμαν και της Γουζέλη ήταν το Self Storage, που παρουσιάστηκε στην Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης και στο Arc For Dance Festival. Φέτος χορογράφησαν και πάλι την ομάδα χορού της Κρατικής Σχολής, η οποία συμμετείχε στο εορταστικό φεστιβάλ για το Έτος Καβάφη.

• Δραματουργός του Vicious Cycle είναι ο Γκάυ Μπαρ Αμότς, διάσημος Ισραηλινός εικαστικός με σπουδές στην Ιερουσαλήμ, το Λονδίνο και την Ολλανδία. Ο Αμότς ζει στο Λονδίνο από το 1996 και συνεργάζεται με την ομάδα της Γιασμίν Βάρντιμον στα σκηνικά και τη δραματουργική επιμέλεια.

• Ο Μπλάκμαν είναι από τους πρώτους συνεργάτες του εκπαιδευτικού πρότζεκτ Dancing to Connect. Το πρόγραμμα, που υλοποιείται με σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε 54 χώρες, πραγματοποιήθηκε το Μάρτιο του 2013 και στην Αττική, με τη συνεργασία της Στέγης, της Πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα και του Δήμου Αθηναίων. Στόχος του προγράμματος είναι να ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα, τη συνεργασία και την ανεκτικότητα μέσω της τέχνης του χορού.

• Η Λενιώ Κακλέα έχει συνεργαστεί με σημαντικά ονόματα της διεθνούς σκηνής και έχει ήδη παρουσιάσει δυο έργα της στο Φεστιβάλ Αθηνών, το Matter-of-act (2009) και το Arranged by date (2013).

• Στο Deux∙l, τα βίντεο έχει αναλάβει ο γνωστός σκηνογράφος, σκηνοθέτης και σχεδιαστής καλλιτεχνικών παραγωγών Πάρις Μέξης, ο οποίος έκανε και τα σκηνικά για το Kireru των RootlessRoot.

• Η Ελπίδα Ορφανίδου έχει παρουσιάσει στο Φεστιβάλ Αθηνών το σόλο Parrots at the seabed, το 2011.

• Για το Elpid’ arc η Ορφανίδου συνεργάστηκε με τον Χουάν Περνό, ο οποίος μετά από σπουδές φιλοσοφίας, αισθητικής, φωτογραφίας και βίντεο, ασχολείται με πειραματικό βίντεο και social media. Σημείο εκκίνησης του έργου ήταν η εκπληκτική ομοιότητα της Ορφανίδου με τη Maria (Renée Jeanne) Falconetti, πρωταγωνίστρια του κινηματογραφικού έργου του Ντράγιερ.

• Το 2009 η Καλλιμάνη δημιούργησε, μαζί με την Καναδή Laurie Young και τον Γάλλο Filipe Lourenco, τη χορευτική κολλεκτίβα The Plant. Τα δύο πρώτα τους έργα, Trente και Double Take, παρουσιάστηκαν στο Φεστιβάλ Αθηνών, το 2009 και το 2011 αντίστοιχα. Το Contreplongées είναι η πρώτη της ατομική χορογραφία.

•Το 2011 η Καλλιμάνη συμμετείχε ως περφόρμερ στο έργο Cherry-Brandy του Γιόζεφ Νατζ που παρουσιάστηκε στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.